globalmoto_duben_nolan




Nový Horex VR6

O chystané nové německé značce motorek se po internetu již nějakou dobu špitalo. A hned první představený model v podobě nahatého šestiválce 1200 ccm s výkonem přes 200 koní všem doslova vyrazil dech. Nový výrobce přitom vyrazil do světa pod oživenou německou značkou Horex.

Značka motocyklů Horex vcelku úspěšně působila na trhu od roku 1925 až do 1960 a vyráběla řadu dvoutaktních i čtyřtaktních modelů od 250 do 800 ccm a dala světu slavné výkonné stroje jako Horex Regina či Horex Imperator. Nyní se tento název vrací na trh s modelem Horex VR6 a za jeho reinkarnací stojí Clemens Neese a Frank Fischer, kterým se podařilo zakoupit jméno a práva na značku Horex a dokončit vývoj nového modelu Horex VR6.

Jde o jedinečný véčkový šestiválec s dvěma trojicemi válců v úhlu 15 stupňů a třemi vačkovými hřídeli doplněný navíc přeplňováním, které podle naladění dokáže nabídnout obrovský krouťák a až 200 koní výkonu. Posunutí obou řad válců navíc umožnilo velmi úzkou stavbu a výsledkem je zajímavý agregát slučující vlastnosti řadového i vidlicového motoru. O ventilové rozvody se starají tři rovnoběžné vačkové hřídele, kdy ta prostřední současně ovládá výfukové ventily zadní řady i sací ventily přední řady válců. Tato koncepce byla až dosud využívána koncernem Volkswagen v jejich motorech VR6 a Horex ji od VW se svolením automobilky převzal.
Zajímavé je také řešení sání vzduchu doplněné přeplňovací jednotkou s plněním pomocí speciálních kanálů vedených skrz rám Horexu, což zkracuje cesty sání. Přeplňování je přitom poháněno přímo z klikové hřídele a je řízeno centrální jednotkou na vstupu do airboxu, takže nemusí být složitě nastavováno a synchronizováno pro šest samostatných sacích jednotek. Na jednostranně uchycené zadní kolo se pak výkon dostává pomocí ozubeného řemenu.
Motor je zavěšen do hliníkového rámu a i přes mohutný objem a šest válců se jeho hmotnost pohybuje na přijatelné hodnotě 240 kg. Maximálka bude elektronicky omezena na 250 km/h - kdo by taky chtěl na naháči jet víc? Výroba by měla probíhat výhradně v Německu a po zahájení v příštím roce by se ke konci roku měly objevit první kusy na trhu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v odhadované ceně kolem 20 tis Eur, tj přes půl milionu korun.
Po stránce designu zvolili konstruktéři tvary klasického krásně střiženého a stylového naháče s jediným designovým výstřelkem v podobě trojité koncovky výfuku. Nemůžu si pomoci, ale celkové vyznění mi připomíná styl naháčů nedávno zaniklého francouzského Voxanu. Německou školu zase prozrazuje boční profil používaný před lety německými motocykly Sachs Roadster. Příznivci klasických výkonných naháčů ovšem nad Horexem určitě zaplesají, protože každé obohacení nabídky na trhu je vítáno.
Budoucnost bude zase o něco zajímavější, tím spíš, že na šestiválcovou cestu se v poslední době vydalo více zájemců. O českém projektu FGR 2500 V6 zatím žádné nové zprávy nejsou a na jarních výstavách se očekávaná novinka neobjevila. Z německé scény se ale chystá nástup značky BMW, která nás pozvala na představení nového šestiválce již za dva týdny do Mnichova.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)
TZ - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (25x):
Motokatalog.cz



TOPlist