husqvarna_svartpilen_801_2




Intermot 2010: Horex, Victory

V Kolíně se ukázalo, že nejen velké značky mají co nabídnout. Dobrým důkazem toho je třeba Horex, který se na domácí půdě blýsknul s parádním véčkovým šestiválcem, nebo americká Victory se svými nezaměnitelnými cestovními koráby.

Kapitoly článku

Horex

Když Horex oznámil svůj návrat na motocyklový trh, kde už v letech 1923 až 1956 působil, hned se začalo spekulovat, s čím se vlastně vytasí. V červnu společnost představila model VR6. Jeho vývoj trval přes tři roky, čekání se však vyplatilo a oživený Horex doslova vyrazil dech. V Kolíně jsme ho mohli poprvé vidět naživo.
Jak uvedl Clemens Neese, generální ředitel Horexu, ačkoliv jednostopý svět možná nepotřebuje novou značku, motorky jsou o emocích a těch by podle něj měl nový model VR6 vyvolávat opravdu hodně. A nezbývá, než Neesemu dát zapravdu. A o co že to vlastně jde?
Horex VR6 je designově nekonvenční véčkový šestiválec o objemu 1200 ccm. Přeplňovaný motor o výkonu 200 koní má dvě trojice válců v malém úhlu 15 stupňů a kombinuje tak v sobě výhody řadových i vidlicových motorů. Kromě toho, že je pohonná jednotka mnohem kompaktnější, nabízí také velký krouťák přes 150 Nm ve velkém spektru otáček až po 8500 ot./min. Maximálka se pohybuje okolo 250 km/h a je elektronicky omezená. O ventilové rozvody se starají tři rovnoběžné vačkové hřídele (rozvod TOHC), kdy ta prostřední současně ovládá výfukové ventily zadní řady i sací ventily přední řady válců. Tato koncepce byla dosud využívána v motorech koncernu Volkswagen a Horex ji se svolením automobilky převzal.

Originální je řešení plnění motoru pomocí speciálních kanálů vedených skrzhliníkový rám Horexu, což zkracuje cesty sání. Přeplňování nemusí být složitě nastavováno, neboť je poháněno přímo z klikové hřídele a je řízeno centrální jednotkou na vstupu do airboxu. Na jednostranně uchycené zadní kolo se pak výkon dostává pomocí ozubeného řemenu.
Horex není ale zajímavý jen svým technickým provedením. Na první pohled zaujme jeho design, který kombinuje klasické poznávací prvky naháče (odkryté světlo a budíky, nepřehlédnutelný motor…) s výraznými geometrickými detaily a až futuristickými částmi (nádrž s velkým znakem plynule přecházející ve výrazné kožené sedlo, trojitá koncovka výfuků). Zkrátka, VR6 vypadá jako klasický naháč, ale přináší několik designových vychytávek, a celý stroj dohromady tak vypadá velice zajímavě a neobvykle svou retro-futuristickou kombinací. Nový Horex jako by navazoval na styl nedávno zaniklého francouzského Voxanu.

Vývojáři se navíc pochlubili, že VR6 by měl být maximálně pohodlný a ovladatelný. Kromě pohodlného sedla a příjemného posezu nabízí stroj masivní přední vidlice o průměru 50 mm. O brzdění 240 kilogramového stroje se starají vpředu dva disky a čtyřpístkový brzdič, vzadu je brzdná porce poloviční, to vše s ABS.

Až dá příští rok zima sbohem, milovníci naháčů se mají na co těšit. Přibližná cena Horexu VR6 však zatím známa není.

Victory

Stánek americké značky byl dobře viditelný už zdálky, tyhle obrovité stroje jsou prostě k nepřehlédnutí. Na kolínském Intermotu byly, kromě modelů upgradovaných stavitelskou rodinou Nessových, představeny také dílčí doplňky v modelové řadě Cross Country/Cross Roads a Vision. Už skoro samozřejmostí jsou nové barevné varianty, které se na další sezonu chystají. Jako příjemný doplněk se ukázal velký kufr, kterým lze nyní zadek řady Cross osadit. Velký prostor pojme minimálně dvě helmy a jeho přední polstrování tvoří pohodlnou opěrku pro spolujezdce. Zvenčí po stěnách kufru jsou navíc zabudovány reproduktory. Mimo to představila Victory řadu praktických doplňků, jako jsou větší čelní štíty, delší řidítka, měkčí sedla apod.

Victory Vision se zase bude od sezony 2001 dodávat se zabudovaným ABS. Novinkou je také přepracovaná převodovka se systémem „Neutral Assist“, který by měl pomoci najít neutrál lehce a bez velkého úsilí.
Hlavní novinkou jsou ale limitované edice tří modelů, které byly upraveny ve známé dílně Ness. Tím prvním je Victory Vegas 8-ball „Zach Ness Signature Series“ podle známého amerického stavitele motorek Zacha Nesse. Oproti sériovkám je tahle Viktorka opravdu „vyvoněná“, kromě nové převodovky a budíků má totiž nová kola, řidítka, zrcátka a výfuk z dílny Ness. Kryt motoru nese podpis samotného Zacha.
Zachův táta Cory si naopak pohrál s modelem Cross Country. Karmínově rudá Victory Cross Country „Cory Ness Series“ je skutečnou lahůdkou. Ve skutečnosti je snad ještě majestátnější, než na fokách. Vidlicový dvouválec o objemu 1731 ccm dostal poněkud upravený kabát a kromě audio-sestavy a praktických bočních kufrů má upravená řidítka, víc chromu a nechybí ani Coryho podpis.
Nejstarší z rodu Nessů, Arlen, si vzal pod palec model Vision. Černý koráb má nyní objem zavazadlového prostoru luxusních 110 litrů! Ani zde nechybí stylové doplňky a vychytávky (kola, zrcátka, rukojeti, stupačky) a podpis návrháře úprav, Arlena Nesse, na nádrži. Victory Vision "Arlen Ness Signature Series" nabízí skutečně dravý vzhled.              

No a pořádnou pozornost poutal také model Hammer v matném lakování, který budil dojem přerostlého café-racera zkříženého s muscle-bikem.

Informace o redaktorovi

Jan Krajíček - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):



TOPlist