Logo Derbi Derbi

Informace o značce

Jeden ze dvou španělských výrobců motocyklů, kteří přežili průmyslovou nejistotu v osmdesátých letech minulého století. Dříve se Derbi soustředila na výrobu mopedů, s nimiž dosáhla mimořádných úspěchů i v závodech. Dnes je Derbi značka motocyklů, skútrů a rekreačních čtyřkolek firmy Nacional Motor S.A.U, španělské pobočky Piaggio.

Historie značky

Je to už více než 90 let, kdy belgický podnikatel Simeó Rabasa I Singla ve vesnici Mollet nedaleko Barcelony založil půjčovnu a servis jízdních kol, ze které se postupem času vyvinula značka Derbi. 90 let neustálého vývoje a preciznosti výroby. 90 let legendy silničních malorážek. Značka, která ve světě prorazila a spoluutvářela dějiny malých objemů. Pojďme si tedy připomenout slavné časy motocyklů Derbi a jejich úspěchy na závodní dráze i u běžných uživatelů.
Počátky sahají až do roku 1922, kdy Simeó Rabasa I Singla začal své skromné podnikání s bicykly. Dařilo se mu více než dobře a postupně se jeho malá firmička rozrůstala a pan Simeó musel pořídit větší prostory a najmout více pracovníků.
Píše se rok 1939 a španělský hlad po kvalitních bicyklech dovedl firmu ke kontraktům s některými největšími společnostmi ve Španělsku, zabývajícími se produkcí rámů pro mopedy a malé motocykly. Pan Simeó má nyní možnost přesunout svoje aktivity na atraktivní a v té době rychle se rozrůstající trh s motocykly.
Rok 1944 je rokem vzniku společnosti Bicicletas Rabasta, která stále vyráběla jízdní kola, ale příprava prvního motocyklu už byla v plném proudu. Ten spatřil světlo světa okolo roku 1946 a o tři roky později začala jeho masová produkce. Byl to více moped než motocykl. Model SRS (SRS jsou iniciály zakladatele) měl motor o obsahu 48 ccm, výkon 1,5 koně při 4500 ot./min., 2 manuálně řazené rychlosti, přední teleskopickou vidlici, bubnové brzdy a když jste pořádně zakroutili plynem, mohli jste uhánět 45 km/h.
Model SRS měl ohromný úspěch a to zajistilo pořád poměrně malé firmě stále větší růst. Roku 1950 bylo změněno jméno na Nacional Motor SA a na veletrhu v Barceloně byla představena první opravdová motorka – Derbi 250cc (název vznik zkrácením výrazu DERived from a BIcycle - odvozeno od jízdního kola). 250cc byla inspirovaná v té době velmi populární Jawou 250, ale měla spoustu vylepšení, jako například indikaci zařazené rychlosti na přístrojové desce. Pořád to ale byla malá firma, která čítala zhruba 30 zaměstnanců a za rok byla produkce mezi SRS a 250cc na úrovni 150 kusů.
Dalších několik let firma rychle rosta a vypouštěla na svět nové a nové modely. Pořád se ale držela malých obsahů a prioritou byla kvalita a skvělé jízdní vlastnosti vyráběných motocyklů. Například na konci roku 1957 bylo evidováno 280 zaměstnanců a produkce 4200 motocyklů za rok. V Derbi ale neusínali na vavřínech a pořád zdokonalovali a vyvíjeli své produkty. Výsledkem tohoto snažení je například skútr Scotmatic z roku 1966, který byl unikátní tím, že měl šasi motocyklu, takže jste nepotřebovali licenci k řízení tohoto skútru – Derbi předběhla svoji dobu!
O motocykly Derbi je stéle větší zájem i v zahraničí a tak začíná export ve velkém do zemí jako Francie, Maroko, USA, Švédsko a mnoho dalších. Ovšem po časech velkého úspěchu a růstu přichází většinou krize. V Derbi tomu bylo podobně od roku 1977. V té době bylo mnoho menších značek pohlcováno velkými, ale to rozhodně nebyl případ pana Simea a jeho Derbi. Vytáhl svoji firmu z problémů a dál produkoval oblíbené motocykly. Zkoušel dokonce proniknout i do terénního sektoru s modely jako Cross 74 Cliente nebo Europa 75 RD.
Rok 1988 je rokem smutku jak pro Derbi, tak i pro celý motocyklový svět. Zemřel pan Simeó Rabasa I Signla. V Derbi se ale drželi jeho odkazu a dál vyráběli kvalitní motocykly. Důkazem toho, že vývoj neustal se smrtí zakladatele, může být například moped Fenix z roku 1993 – mopedový unikát s výkonem 5,5 koně a se vzduchem chlazeným motorem. Derbi se začala hodně soustředit na odvětví skútrů a modely jako Paddock nebo Atlantis byly hodně úspěšné.
Začátek nového milénia je ve znamení konce nezávislého fungování a přechodu pod křídla italské firmy Piaggio (rok 2001). Značka Derbi ale dál úspěšně fungovala a byla věrná tomu, co umí nejlépe, tedy malým objemům. Neotřelý a velice povedený design nových modelů jim zajistil úspěch jak v podobě dobré prodejnosti, tak i v podobně ocenění za první místo za design v roce 2003 od MDA (Motocyklová Designová Asociace) za model GPR 50 Nude.
Roku 2006 dochází k radikálnímu kroku a po několika desetiletích výroby malých motocyklů byl představen model Mulhacen 659 – opravdu krásný motocykl a pýcha Derbi. Produkce ale pozvolna klesá a posledními modely jsou motocykly jako Terra Adventure, Senda DRD Evo 50 nebo Mulhacen nebo skútry Rambla 125/250i, ovšem prodejnost není taková, na jakou byli v Derbi zvyklí. Konkurence z Číny je totiž čím dál silnější a z Dálného východu se do Evropy valí vlna nových, levných skútrů.
Tuto značku zná spousta zasvěcených lidí také jako velmi úspěšnou továrnu na poli závodů silničních motocyklů. Motocykly Derbi patří k historicky nejúspěšnějším. Důkazem jsou tři tituly mistrů světa ve třídě 50ccm z let 1969, 1970 a 1972, čtyři po sobě jdoucí tituly v třídě 80ccm z let 1986 až 1989. Ani ve třídě 125ccm není pozadu a drží tituly z let 1971, 1972, 1988, 2008 a poslední titul je z roku 2010. Značku Derbi sedlali takový jezdci jako Angel Nieto, Ricardo Tormo, Aspar Martinez nebo i náš jezdec Lukáš Pešek, který na motocyklu Derbi bezesporu zažil vrchol své kariéry.
Po všech těchto úspěších ale přichází tvrdá rána a tou je nedávná zpráva od Piaggio Group, vlastníka Derbi, o zavření historické továrny v Barceloně. Derbi tak přichází o svou domovskou zemi a zemi původu a přesouvá se do výrobních prostor v Itálii. Doufejme, že toto nebude mít vliv na úspěchy a na kvalitu, na jakou jsme u Derbi zvyklí!

Pokud Vám v článku chybí některá data z historie, budeme rádi, když nám pošlete doplnění.


TOPlist