Logo KTM KTM
  • Ostatní
  • Rukavice

Informace o značce

Rakouská společnost s celým názvem KTM Sportmotorcycle AG, která kromě motocyklů vyrábí jízdní kola a sportovní vozy X-Bow, sídlí ve městě Mattighofen. V roce 2012 se stala největším evropským výrobcem motocyklů. 49% akcií firmy vlastní indický koncern Bajaj, se kterým KTM spolupracuje na produkci maloobjemových silničních motocyklů.

Historie značky

Sedmdesátiletá historie společnosti KTM skýtá obrovské množství zajímavých momentů. Zakladatelé společnosti, pánové Hans Trunkenpolz a Ernst Kronreif , pravděpodobně ani netušili, jak významnému postavení v produkci sportovních motocyklů se jejich firmě dostaně za necelé století.

1934
Hans Trunkenpolz otevírá v Mattighofenu opravárenskou dílnu.

1937
Trunkenpolzova společnost se poprvé stává oficiálním prodejcem
motocyklů (motocykly DKW).

1937 - 1950
Společnost se postupně rozrůstá a stává se jednou z největších motocyklových a automobilových opraven a servisních středisek v horním Rakousku.

1951 - 1952
Je zahájen první vývojový projekt konstrukce lehkého motocyklu R 100 o objemu 98 ccm.

1954
Je vyroben tisící motocykl. KTM vyhrává poprvé v historii rakouský národní šampionát v kategorii 125 ccm.

1955
Vývoj nového modelu KTM Tourist o objemu 125 ccm a účast KTM na prvních sliničních závodech.

1956
První účast na šestidenní (the International Six Days) a jezdec Egon Dornauer hned získává zlatou medaili.

1957
Modelová řada je rozšířena o sportovní motocykly Trophy 125 ccm a také o první skůtr Mirabell.

1958 - 1959
Jezdec Erwin Lechner opakovaně za sebou vyhrává na novém motocyklu konstuovaném Ludwigem Apfelbeckem sérii offroad závodů.

1959 - 1960
Celé motocyklové odvetví prochází krizí a KTM snižuje výrobu, nicméně KTM přichází na trh s novým skůtrem Ponny a také KTM mopedem.

1963
Představen nový model nazvaný Comet.

1964
KTM zahajuje výrobu jízdních kol. Pokračuje účast na terénních závodech a KTM tým se poprvé oficiálně účastní mezinárodní Šestidenní.

1966 - 1967
Výroba mopedu Comet dosahuje celkového počtu 10 000 kusů. KTM vyhrává tři zlaté medaile na meznárodní Šestidenní ve Švédsku.

1968
Výroba exportní série terénního motocyklu Penton Six Days určených pro americký trh.

1970
Je záhájena výroba prvního vlastního KTM motoru. Manfred Klerr vyhrává na novém 250 ccm motokrosovém stroji rakouský národní šampionát.

1971 - 1972
Celkový počet zaměstanců KTM dosáhl 400.

1973
Zahájena sériová produkce krosové a endurové dvěstěpadesátky. P. Roulev & G. Moiseev získávají pro KTM první body do světováho šampionátu Grand Prix.

1974
Modelová řada KTM již obsahuje 42 typů. Začíná sériová výroba modelu KTM Hobby III. Rus Gennadij Moiseev vyhrává pro KTM první titul motokrosového mistra světa v kategorii 250 ccm.

1975
Představen silníční stroj Comet Grand Prix 125 RS KTM a jezdec Sigi Lerner se na něm stává rakouským mistrem. Alessandro Gritti se stává evropských mistrem v Enduru a Gennadij Moiseev získává druhý titul mistra světa v motokrosu v kubatuře 250 ccm.

1976
Na nově skonstruovaném motoru o objemu 125 ccm získává italský team Farioli dvě první příčky na evropských soutěžích.

1978
Ve městě Lorrain, Ohio (USA) je založena první americká pobočka KTM nazvaná KTM America Inc. Byla rozšířena modelová řada o stroje o objemu 50 ccm. Moissev získává třetí světový titul v motokrosu.

1980
Společnost změnila jméno na KTM Motor-Fahrzeugbau KG a pokračuje v intenzivním vývoji sportovních modelů (snižování váhy, membránové řízení).

1981
Je zahájena výroba prvního vodou chlazeného motokrosového motocyklu o objemu 125 cc. Již 700 zaměstnanců dosahuje celkového ročního obratu 750 milionů ATS, přičemž 75% produkce je vyváženo do 13ti zemí světa.

1982
Motokrosové modely KTM jsou vybavovány novým systémem zadního odpružení nazvaným Pro Lever. KTM zahajuje vývoj nového čtyřtaktního vodou chlazeného motoru (jako první dodavatel na trhu).

1984
KTM zahájilo výrobu vlastních chladičů a obdrželo první státní zakázku na motocykly od rakouské armády. Heinz Kinigadner se stává motokrosovým mistrem světa v kubatuře 250 ccm.

1985
Byl vyroben stotisící KTM motor - vodou chlazená pětistovka o výkonu více než 50 koní. Heinz Kinigadner vyhrál podruhé v kubatuře 250 ccm mistra světa v motokrosu

1986
KTM se stává prvním výrobcem nabízejícím na motocyklu kotoučové brzdy jak vpředu tak vzadu. KTM vyhrává všechny soutěžní kategorie na italské Šestidenní.

1987
Zahájena sériová produkce novýho čtyřtaktního motoru, jednoválec o objemu 500 ccm s horním vačkovým hřídelem. Bylo vyrobeno 98 000 chladičů, 93 000 jízdních kol, 12 600 mopedů a 10 600 motocyklů.

1988 - 1989
Ukončena výroba skútrů. majorita akcií KTM byla prodána GIT Trust Holdingu. Manažer a zakladatel společnost Eric Trunkenpolz umírá.

1989
Trampas Parker, USA se stává stopětadvacítkovým mistrem světa. Dvojčata Huesserovi, Švýcarsko se stali motokrosovými šampióny v kategorii sidecar.

1991 - 1992
KTM Motorfahrzeugbau AG podává návrh na bankrot, je rozděleno do samostatných nástupců pro chladiče, motocykly, jízdní kola a výrobce nářadí.

1992
Nově formovaná divize pro výrobu motocyklů zahajuje s novým managementem a novým jménem - KTM Sportmotorcycle GmbH. Představen nový hard Enduro koncept a nový motocyklový design KTM.
Enduro World Championship titul pro rok 1990 patří Paulu Edmonsonovi (125 ccm), Peteru Hanssonovi (500 ccm), pro roky 1991 a 1992 pak je získává Jeff Nilsson (125 ccm), v 1992 Mario Rinaldi (350 ccm).

1993
Věrně se KTM věnuje rally soutěžím a získává vítězství hned v pěti kategoriích v Atlas Rally.

1994
KTM Sportmotorcycle GmbH přejmenováno na KTM Sportmotorcycle AG. Počet zaměstnanců motocyklové divize roste na 212. Společnost zahajuje výrobu silniční řady modelů Duke.

1995
Akvizice švédské společnosti Husaberg AB a také převzetí holandského White Power Suspension.
KTM Sportmotorcycles AG bylo listováno na vídeňské burze. Její produkce dosahuje 12 000 motocyklů za rok, což činí celkový obrat 1,2 miliardy ATS. KTM vyhrává dva tituly ve světovém enduro šampionátu, Master Rally a Tuniská Rally.

1996
První sériová produkce KTM LC4 motoru s elektrickým startérem. Byly zřízeny pobočky v Německu a Švýcarsku. Shayne King vyhrává v kubatuře 500 ccm motokrosový titul mistra světa. KTM dále získává nesčetná vítězství v enduro a rally soutěžích.

1997
Byla přestavena LC4 ve verzi supermoto a první cestovní KTM, LC4 Adventure. KTM získala tři tituly ze světových šampionátů, Shane Watts v kubatuře 125 ccm, Mario Rinaldi ve 400 ccm a Kari Tianen v pětistovkách.

1998
Uveden nový PDS (Linkless Suspension System) pro dvoutaktní modely a nová generace 125/200 ccm motorů. Představen nový koncept Z designu.
Započata výstavba nového montážního a vývojářského centra KTM. Zřízena nová obchodní pobočka ve Velké Británii. KTM jezdci získali druhé a dvanácté místo na dvacátém Dakaru.

1999
Spuštěna výroba v novém výrobním závodě KTM v Mattighofenu. Představen nový čtyřtaktní motor RACING 400/520 ccm a také první KTM dvoutaktní motor s odděleným mazáním (125/200 ccm).
Otevřeno obchodní zastoupení ve Španělsku. KTM stahuje své akcie z burzy. Stopětadvacítkový enduro mistrem světa se stává Juha Salminen a vítěz světového enduro šampionátu Thierry Magnaldi vyhrává novou Rally World Cup.

2000
KTM představuje světu nový dvouválcový projekt na výstavě Intermot v Mnichově (LC8) a otevírá obchodní zastoupení ve Francii. Extrémně dobrý rok pro soutěžní jezdce: získáno šest titulů mistra světa!
125 ccm Motocross World Champion (Grant Langston), 500 ccm Motocross World Champion (Joel Smets) 125 ccm Enduro World Champion (Juha Salminen), 250 ccm čtyřtaktní Enduro World Champion (Matteo Rubin), 400 ccm Enduro World Champion (Mario Rinaldi), 500 ccm Enduro World champion (Kari Tiainen).

2001
Přesun skladištních prostor do nového centra v Mattighofenu.
Pět vítězství KTM na dakarské rally a poprvé i vítězství pro Fabrizia Meoni. Juha Salminen získal titul enduro mistra světa a James Dobb další v 125 ccm motorkosové třídě.

2002
Přesun výroby motorů do nového moderního centra v Munderfingu.
Thuerry van der Bosch se stal mistrem světa v supermotu. Fabrizio Meoni vyhrál na nové dvouválcové 950 Rally Paříž-Dakar. Juha Salminen se opět stal enduro mistrem světa.

2003
Komerční uvedení KTM 950 Adventure na trh. Prezentace projektu 990 Duke na výstave v Milanu. Přesun vývoje do nového centra v Mattighofenu. Celkově je prodáno 70 512 motocyklů v objemu 376 milionů EUR.
KTM vstupuje na silniční závody v kubatuře 125cc - Road Racing WCS. Mistry světa pro rok 2003 jsou Juha Salminen (Enduro), Steve Ramon (125 MX), Joel Smets (650 MX). Mistrem světa v rally se stal Cyril Despres. Americkými národními šampióny pak Grant Langston (125 Supercross), Mike Lafferty (Enduro).

2004 KTM na výstavě v Mnichově představuje model 990 RC8 a 950 Supermoto. Společnost opouští dříve dohodnutý projekt se dvěma herci, kterým měla poskytnout motocykly na dokumentární cestu po Euroasii a Severní Americe. Ewan McGregor a Charlie Boorman místo KTM odjíždí na motocyklech BMW a natáčí film “The Long Way Round.”

2005 Představení modelů 990 Adventure a 950 Super Enduro R. Oznámení strategické spolupráce s firmou Polaris s cílem využívat společný vývoj a distribuční síť.

2006 Intenzita spolupráce KTM s Polarisem dramaticky klesá. KTM oznamuje, že nadále bude Polarisu dodávat jenom několik typů motorů pro čtyřkolky.

2007 KTM dodává motocykly kubatury 125 ccm pro seriál závodů Red Bull Rookies Cup. Vzniká sportovní vůz X-Bow.

2009 KTM vstupuje do německého šampionátu IDM s motocyklem RC8. Tovární jezdec Stefen Nebel na konci sezóny bojuje o titul a končí na senzačním druhém místě

Pokud Vám v článku chybí některá data z historie, budeme rádi, když nám pošlete doplnění.


TOPlist