husqvarna_svartpilen_801_2




Motokrosy z Mattighofenu v modelovém roce 2024 bez větších změn

Motokros a enduro je v mezigeneračních inovacích nejrychleji jdoucí motocyklový obor. Vylepšuje se každý rok a novinky následujícího modelového roku se představují už na jaře roku aktuálního. KTM a Husqvarna teď představují modelový rok 2024, ale po loňském „zemětřesení“ se nic velkého neodehrává. Ladí se jen drobnosti a nejvýrazněji upravené jsou nakonec cross country modely XC.

Kapitoly článku

Někdy je to s tou neustálou inovací až úsměvné. S trochou nadsázky se dá říct, že jeden rok se na rozvoru přidají dva milimetry a druhý zase uberou. Loni to tak ale nebylo. Ostré terénní náčiní z Rakouska prodělalo výrazné změny, objevily se úplně nové rámy, kyvné vidlice, podsedláky, jinak umístěný motor v rámu a i na samotná pohonná srdce se dostalo. Motokrosové dvoutakty dostaly vstřikování, čtyřktakty upravené hlavy nebo quickshifter. Pokud jste doma měli modelový rok 2022 a chtěli jste si polepšit, stálo pořízení „dvacettrojky“ rozhodně za zvážení. Kdo tak udělal, může být s příchodem dalšího modelového roku klidný, protože tentokrát jsou ty změny drobounké.

Společným jmenovatelem pro oranžové KTM i šedožluté Husqvarny je upravené odpružení. Nejvíc se o něm dočteme v tiskové zprávě KTM, ale vzhledem k tomu, že obě značky používají identické jednotky WP XACT, budou změny podobné. Zadní tlumič by měl nabídnout lepší tlumení a trakci, přední 48mm vidlice by měla také lépe tlumit a miň chodit na dorazy. Podobné je to také u cross country modelů XC, které ale mají díky svému použití specifické potřeby a specifické nastavení. Právě u nich se lidé z Mattighofenu o úpravách podvozku rozpovídali nejvíce. Je u nich použita zcela nová přední vidlice WP XACT s uzavřenou cartridge, která by měla být díky novému pístku odolnější vůči kavitaci oleje, tedy jeho zpěnění, a měla by nabídnout konzistentnější chování. Přední vidlice je navíc doplněná o nový hydraulický doraz v posledních 68 milimetrech zdvihu, ochranné kroužky na vidlici mají zase prodloužit životnost. Odlišnost mezi XC a SX modely dokládá zdvih vidlice, cross country verze má rovných 300 milimetrů, motokrosová nabídne o 10 milimetrů zdvihu navíc. Stejných 300 milimetrů nabídne i zadní tlumič, který je proti předchozí generaci celkově kratší, lehčí a podobně jako u motokrosů nabídne lepší tlumení a více trakce.

Na závěr to vezmeme zase globálně. Nový modelový rok samozřejmě poznáte podle upravené grafiky, u KTM je o něco málo méně oranžové a o něco málo víc fialové, což má evokovat devadesátky. Husqvarny jsou vzhledově téměř identické, jen logo na plastech dostalo efektní „rozmáznutí“, zato mají ale všechny Husky nový neklouzavý povrch sedla a platí to i pro supermoto FS 450.

 

 

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist