Logo Gas Gas Gas Gas

Informace o značce

Značka Gas Gas se teprve nedávno dostala pod křídla společnosti Pierer Mobility Group, a to v praxi neznamená nic jiného, než stěhování ze Španělska do Rakouska, kde sídlí jeho nový majitel a sourozenci KTM s Husqvarnou.

Historie značky

Historie nejúspěšnějšího výrobce trialových motocyklů se začala psát ve španělské Gironě roku 1985, kdy se prodejce trialových motocyklů rozhodl přejít k výrobě vlastních strojů. Ještě tentýž rok sjel z výrobní linky první motocykl s názvem Halley, podle slavné komety. Toto pojmenování bylo doslova prorocké, protože stroj se stal prakticky okamžitě velmi oblíbeným mezi trialovými nadšenci a jeho výroba pokračovala až do roku 1987.

Zajímavostí je, že GasGas prakticky hned na začátku své existence sestavil tovární tým, jehož cílem byl úspěšný vstup do trialového mistrovství světa. Neobvyklé také bylo, že si společnost vyráběla motory pro své speciály sama.
V letech 1988-91 byl představen nový model Aire, který byl vylepšen na základě poznatků ze seriálu MS. Velmi rychlý vývoj ve výrobě trialů vedl GasGas k vytvoření úplně nového šasi pojmenovaného Delta a sestavení nového kapalinou chlazeného motoru.

V roce 1991 přichází společnost s modely GT25 a GT32 a značka GasGas je poprvé prodávána v USA. V té době už začíná být zřejmé, že motocykly GasGas jsou velmi dobré, jelikož se jezdci na těchto strojích stále častěji prosazují na přední pozice v regionálních a národních šampionátech. Proslulý španělský jezdec Amos Bilbao se s motocyklem Delta začíná poprvé objevovat mezi špičkou ve světovém šampionátu i španělském mistrovství. Ještě tentýž rok začínají inženýři GasGasu spolu s Bilbaem testovat hydraulickou spojku, která úplně změní svět všech terénních motocyklů.

Před sezónou 1992 je představen model GT25 Contact a cílem továrního týmu GasGas se stává vítězství v MS. Přelomovým modelem je stroj s označením GT32 poháněný motorem o objemu 327 ccm. Ten disponuje hydraulickou spojkou, která je tak poprvé použita u terénního motocyklu. V krátké době poté ji začíná zavádět většina výrobců. V té době je GasGas tahounem inovací ve světě trialu. Jeho motocykly fungují prakticky bezchybně a vítězí stále častěji v různých šampionátech. Následující rok má být však ještě lepší, jelikož tovární tým posílí několikanásobný světový šampión v trialu Jordi Tarres.
V roce 1993 disponuje hydraulickou spojkou celá modelová řada, modely jsou nově označeny Contact GT-25 a GT-32. Je představen nový motor, který nyní disponuje klapkovým sáním. V sezóně 1993 vyhrává Jordi Tarres první titul mistra světa s motocyklem GasGas. V následujícím roce nesou modely společnosti už plně znaky Tarresovy práce. Ten s nimi dosahuje obdivuhodné šňůry vítězství v MS. Na jeho počest je označení strojů změněno na JT a speciální edice modelu JT-25 je replikou jeho vítězného stroje. V průběhu roku 1994 není vyráběn motor s objemem 327 ccm. Jeho nová verze je v té době testována továrním jezdcem Joanem Ponsem. Jordi Tarres se opět stává mistrem světa.
Povzbuzeni dvěma tituly představují inženýři GasGasu v roce 1995 model JT35, stroj, který se stal nejvýkonnějším trialovým speciálem všech dob. Dochází i k vylepšení modelu JT-25. Tarres získává třetí titul mistra světa na motocyklu GasGas v řadě. Výrobce rozhodně neusíná na vavřínech a v následujícím roce představuje nové modely JTR a JTR-370. V roce 1997 dochází ke změně názvu strojů na JTX. Nové modely nabízejí mnoho drobných úprav a jsou vyvedeny ve stříbrných barvách. Motor o objemu 338 ccm se vrací v modelu JTX-320.

Na počátku roku 1998 přichází GasGas s úplně novým šasi. Vývoj v oblasti trialu už není tak zběsilý a dochází spíše k větší specializaci. Nové modely nesou označení TX. Motor s objemem 338 ccm absolvuje v této podobě poslední rok. V dalším roce dojde opět k mnoha drobným vylepšením a název modelů se znovu mění, tentokrát na TXT. Devadesátá léta zakončuje GasGas na nejvyšší pozici mezi výrobci trialových speciálů.
Na počátku nového milénia Jardi Tarres ukončuje svoji závodní kariéru a stává se mentorem Školy šampiónů, kterou GasGas založil. Vývoj trialových speciálů se nyní zaměřuje na snižování hmotnosti strojů. Jako dlouhodobý lídr inovací se GasGas pouští do studia každého komponentu a začíná se vydávat novým směrem. Vznikají první koncepční nákresy nového motoru. Mezitím v mládeneckých kategoriích ukazuje svůj potenciál Adam Raga, který vyhrává MS juniorů. Tým vedený Tarresem složený z veteránů a absolventů Školy šampiónů vyhrává mistrovství v několika západních zemích.

V roce 2000 GasGas představuje zásadně předělaný model. Stroj dostal nové šasi, nádrž, přívod vzduchu a další modifikované komponenty. Na testování nových komponentů se podílí řada veteránů jako Steve Colley, Bruno Camozzi nebo Marc Colomer. V roce 2001 dozná řada TXT dalších drobných změn. Adam Raga a Steve Colley testují nový motor s označením PRO zabudovaný v přepracovaném šasi.

Tarresův tým dosahuje v MS výborných výsledků a mladý Raga s prototypem modelu PRO předvádí nevídané kousky, kdy přeskakuje ze skály na skálu prakticky jen po zadním kole. O jeho obrovském talentu není pochyb. Tou dobou je už GasGas na nejlepší cestě změnit svět trialu svým nejnovějším modelem.
Ten spatřuje světlo světa v roce 2002. Nese název PRO a Raga s ním v MS tlačí na své soupeře pravidelnými umístěními na stupních vítězů. Stroj je téměř o 20 % lehčí než předchozí model a má v tomto ohledu výrazný náskok před konkurencí. Jeho součástí je nový motor, který je ochráněn hned několika patenty. Design spojky a převodovky je jednoduše brilantní a výrobci z celého světa se ho okamžitě pokoušejí napodobit. Jedná se o největší změnu v oblasti motorů pro terénní motocykly za posledních několik dekád. Pod Tarresovým vedením Raga dokazuje, že toto je stroj budoucnosti a získává svůj první titul mistra světa.
V následujících letech dochází postupně k dalším vylepšením a vývoji modelové řady. Adam Raga se s GasGasem stává opakovaně mistrem světa jak v hale, tak pod otevřeným nebem až do roku 2006. Vyjde též několik speciálních edic s replikou jeho vítězných motocyklů. V roce 2007 GasGas představí další veleúspěšný model s čtyřtaktním motorem, jehož design je doslova geniální. Má měně pohyblivých částí a jeho váha je stlačena na minimum.

Pokud Vám v článku chybí některá data z historie, budeme rádi, když nám pošlete doplnění.


TOPlist