globalmoto_unor




Gas Gas EC 300 Racing: a jede se dál

Když Gas Gas oznámil, že jede dál a představil nové dvoutaktní soutěžáky, byl jsem na jeho počin hodně zvědavý. Vše vypadalo zajímavě a tím spíš, že endura dostaly nový rám, pérování Kayaba, ale i spoustu dalších komponentů od předních výrobců. Nyní mám za sebou první ochutnávku a musím přiznat, že mě tříkilo velice mile překvapilo. Zkrátka jede dobře, vypadá dobře a nestojí ranec.

Kapitoly článku

Gas Gas si prošel těžkým obdobím a chvíli to s ním nevypadalo vůbec dobře. O to víc mě potěšila zpráva, ve které fabrika představila nové dvoutaktní endura pod názvem Project Phoenix. Motorky mají s předchozí generací jen pramálo společného a ve všech směrech udělaly velký krok kupředu. Továrna vyzdvihuje hned několik benefitů, které s novými dvoutaktními Gasíky přichází. V první řadě se snížila hmotnost o 9 kilo, takže „prázdné“ tříkilo váží 105 kilo a jeho výkon naproti tomu narostl o celých deset koní. Dobrou zprávou je to, že dvoutaktní motor s novou hlavou a válcem značně redukoval vibrace. Gasi mají nové CDI, ale i kompletní výfukový systém FMF, nebo velkou desetilitrovou nádrž. Dalším velkým benefitem je bezesporu kompletně nový ocelový rám a přepracovaná hliníková kyvka.  

Ocelový rám je zhruba o dvacet procent lehčí a zvýšila se u něj torzní tuhost. Podsedlovka je nyní hliníková a její konstrukce umožňuje lepší přístup ke vzduchovému filtru bez použití nářadí, ale také prostor pro baterku a potřebnou elektroniku. Z mého pohledu je škoda, že se nepodařilo lépe vyřešit madla pro manipulaci s motorkou, protože úchyty pod blatníkem nejsou ideální. Když je bláto, tak si vždycky zaručeně zamažete ruce a to potom není při jízdě ono, takže není pochyb, že se úchyt bude řešit klasickým páskem nad blatníkem. Praktická transparentní nádrž dokáže pobrat deset litrů benzínu, což znamená zvýšení kapacity o patnáct procent a tím vlastně Gas Gas disponuje jednou z nejobjemnějších nádrží na trhu. Nový rám, podsedlovka i nádrž se společně podílí na užší stavbě. Sedlo osmnáctkových Gasíků je 960 milimetrů nad zemí a je opatřeno neklouzavým potahem PMD.

Pérování nových katalánců pochází z dílny Kayaba a bylo pro ně speciálně vyvinuto. Přední vidlice KYB AOS s uzavřenou kartridží o průměru 48 milimetrů je pochopitelně plně stavitelná a její maximální zdvih je 300 milimetrů. Zadek s klasickým přepákováním a novou kyvkou je odpružen zrovna tak plně stavitelným tlumičem KYB a zdvih je stejný jako na předku. Brzdy Nissin se zakusujído zubatých kotoučů NG, přičemž na předku je kotouč o průměru 260 milimetrů a na zadku 220 milimetrů.

Kapalinou chlazený jednoválec o objemu 299,3ccm je o deset koní silnější než tomu bylo u předchozího modelu. Tříkilo disponuje maximem pětapadesáti plnokrevníky, kteří zařechtají někdy kolem sedmi a půl tisíce otáček. Jen pro porovnání, menší dvěpade dokáže vyprodukovat padesát koní zhruba v sedmi tisících. Motor je do jisté míry původní, ovšem udály se na něm hodně zásadní inovace. Nová je hlava válce, která dostala nové uchycení k rámu a právě tímto řešením by se mělo docílit menších vibrací. Nový válec osmnáctkových modelů má s loňskými modely pramálo společného, stejně jako nová kliková hřídel. Oproti předchozím modelům se nenabízí možnost měnit mapy.

Gasíky dostaly nové chladiče i jejich mřížky, které se však demontují pouze za pomoci nářadí. Úplně nová je spojka i její pumpa Magura. Převodovka disponuje šesti rychlostními stupni a výfukový systém má pod palcem značka FMF. Motor probouzí jednak elektrický startér a pokud bude třeba, je připraven jednat klasický kick start. Tlačítko startéru se však usídlilo na levé straně řidítek a tím pádem chcípák na pravé vedle plynu. Toto řešení je prý záležitostí normy Euro 4 a je otázkou času, než si na to člověk zvykne.

Dost už ale technických popisků a pojďme se na ni svézt.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 3 Kč od 3 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
klubko přispěl 1 Kč
masi přispěl 1 Kč
cechradovan přispěl 1 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):
Motokatalog.cz



TOPlist