Logo AJP AJP

Informace o značce

Že nevíte, co tato tři písmena znamenají? AJP je portugalský výrobce off-road motocyklů. Společnost založili roku 1987 bratři Antonio a Jorge Pintovi, jejichž iniciály daly značce jméno.

Historie značky

První motocykl z bratrské dílny, Ariana 125 ccm, byl vybaven dvoutaktním motorem Casal, a ačkoliv byla vyrobena pouze jedna série o 25 kusech, obsahovala Ariana už některá konstrukční řešení, která naplno využily pozdější motocykly AJP.
V roce 1991 navázalo AJP těsnou spolupráci s portugalským petrochemickým koncernem Petrogal-Galp, z níž kromě malého endura Galp 50 vzešla také řada syntetických olejů do dvoutaktů. V letech 1991-2000 také AJP zaznamenalo mnoho úspěchů v portugalském národním enduro šampionátu, když v letech 1996-2000 posbíralo pět titulů v řadě. Dařilo se i v domácím mistrovství off-roadů, kde AJP posbíralo vavříny v letech 1996, 1997 a 1999.
Po letech výroby dvoutaktních motocyklů přišel přelom v roce 2001, kdy vznikl první čtyřtakt AJP, model PR4 125. Kromě modernějšího motoru, který má základ v licenčním agregátu z legendární Hondy XR, se hlavní inovace týkala palivové nádrže. Ta se přesunula z dřívější klasické pozice nad motorem až dozadu pod sedlo. Díky nižšímu těžišti tak AJP nabídlo v terénu lepší jízdní vlastnosti, umožňující agresivnější jízdu. S příchodem čtyřtaktu do AJP také začala portugalská značka své motocykly vyvážet. První exportní série směřovaly do Francie, Německa a Anglie. V roce 2003 otevřelo AJP novou továrnu v Lousadě, z níž v následujícím roce vyjel další čtyřtaktní model, AJP PR4 200, který konstrukčně vycházel ze stopětadvacítky. Právě tento model jsme měli možnost v redakci otestovat a naše dojmy z něj se dočtete v další kapitole článku. S novou dvoustovkou rozšířilo AJP svůj zahraniční trh i na Španělsko, Polsko, Itálii a Řecko.
Rok 2007 se u portugalské značky nesl ve znamení inovací. Novinka AJP PR3 200 MX byla sice vybavena „starým známým“ motorem dle vzoru Hondy XR, dostala však inovované odpružení a hlavně zbrusu nový hliníkový rám, který přinesl jednodušší konstrukci a snížení hmotnosti. S pouhými 89 kg se tak AJP PR3 stalo nejlehčím čtyřtaktním endurem na trhu v kategorii 200 ccm. V roce 2008 vznikla také verze PR3 125 ccm a obě off-road verze byly homologovány i pro silniční provoz.

Následující rok byl dalším významným mezníkem v historii AJP. Významným investorem AJP se stala kapitálová společnost AICEP, která dodala prostředky na dosud nejambicióznější projekt AJP, modelovou řadu PR5, která se v roce 2009 představila s 250 ccm motorem, jak jinak než na základě Hondy XR. PR5 v terénní i silniční verzi skloubilo výkonný motor s tradičně nízkou hmotností AJP - zde pouhých 100 kg. PR5 se navíc může pochlubit tím, že většina jeho dílčích komponentů byla vyvinuta přímo v portugalské továrně. I díky příznivému ohlasu, který tento model zaznamenal v off-roadových kruzích, přibylo mezi exportní destinace Japonsko a Brazílie.

Pokud Vám v článku chybí některá data z historie, budeme rádi, když nám pošlete doplnění.


TOPlist