journeyman_brezen




AJP vrací do hry vzducháče

Portugalská značka AJP je mezi běžnými motorkáři nejznámější zřejmě díky svojí šestsetpadesátce PR7, tedy modelu pro dálkové soutěže. Přitom její doménou jsou odjakživa lehká endura a v modelovém ročníku 2023 se značka vrácí ke svým kořenům, když si opět můžete pořídit motorky se vzduchem chlazenými agregáty.

Kapitoly článku

Vlastně se dá říci, že na veletrhu EICMA v italském Miláně byla expozice značky AJP nabitá novinkami, neboť v nástupu zde před třemi lety představené zbrusu nové řady SPR udělal pěknou paseku Covid-19 a třeba největší pětsetdesítku viděli v Česku první zákazníci až letos v létě. Takže nic nezkazíme, když zopakujeme, že dřívější modely PR4 a PR5 jsou již minulostí a aktuální portfolio značky tvoří vedle již zmíněné rallyově laděné šestpade PR7 řada nazvaná SPR. S tou Portugalci před těmi třemi lety představili také ostrá sportovní endura v podobě modelů SPR 310R a SPR 510R (větší verze je i jako supermoto!), zatímco do té doby se soustředili na „leisure“ produtky, tedy endura pro každodenní jezdění, kdy jste v kvalitních sportovně laděných podvozcích nacházeli především jednoduché a servisně nenáročné motory.

Obě nová „erka“ znamenala pro AJP velký posun, kapalinou chlazené motory pocházejí od SWM, jde tedy o finální verze agregátů od značky Husqvarna z minulé dekády, kdy ještě patřila BMW, a jedná se o pořádné úderníky – třistadesítka má 44 koní, pětsetdesítka dokonce 63 koní! Skvělá je výbava, typický modulární podvozek hliník/ocel je postavený na dvoukomorových Sachsech, brzdy kombinují třmeny Brembo s tlustými kotouči Galfer, je tady samonosná podsedlová nádrž Acerbis, titanový laďák GPR, ráfky Excel s kovanými středy, lithiová baterka, kompozitový kryt motoru, prostě spousta fajnových věcí, které u konkurence máte za příplatek. S takovými kátéemkami se sice ájépéčka nemohou rovnat svou hmotností, ale zato přesvědčí zákazníky svou cenovkou, která, když si u rakouských strojů ještě dorovnáte výbavu, leží zhruba o 100 tisíc níže (necelých 230 a 239 tisíc korun). A mimochodem absolutní hmotnost je jedna věc a druhá ta, jak jsou ta kila rozložena, a v tomto ohledu prý udělali Portugalci obrovský kus práce. Pocit lehkosti a skvělá ergonomie je prý novým SPR vlastní.

Jenomže verze R nejsou jediné, co tvoří řadu SPR. Pak je tady ještě model SPR 250, což je nástupce oblíbené PR5, tedy motorka s kapalinou chlazeným jednoválcem od Zongshenu s rozumným výkonem a příjemnými servisními intervaly, ale se vzhledem ostrého endura a slušnou podvozkovou výbavou – opět Sachsy se zdvihy 300 mm, brzdy Brembo atd.

A v modelovém ročníku 2023 dochází i na reinkarnaci nižší řady PR4, vybavené motory chlazenými vzduchem. O tu jsme přišli před dvěma lety kvůli emisím, teď jsou však prý homologační náležitosti již splněny, a to zůstává plnění karburátorem! Platí to jak pro menší SPR 125, tak pro větší SPR 240, která má oblíbený nezničitelný dvouventilový pětikvaltový motor Honda a v Česku se prodává za hodně zajímavých 126 tisíc korun.

Oba modely přijíždějí v novém rámu a podsedlovou 9,5litrovou nádrží jako ostatní verze SPR, mají plně nastavitelné odpružení a brzdy Braktec s opletenými hadicemi a kotouči 260/220 mm. Kromě endura existují i v supermotardovém provedení, větší model bude k dostání také ve vylepšené verzi SPR 240X, která má stejnou podvozkovou výbavu jako ostré varianty R, tedy dvoukomorové Sachsy a Bremba. To bude hodně zajímavá motorka pro ty, kdo vědí, že do těžkého terénu nepotřebujete zdaleka tolik ostrý výkon, jako dobrý podvozek a jezdecké schopnosti na to, abyste koně, které máte k dispozici, dokázali přenést na zem. Těch 20 koní a 18 newtonmetrů je kolikrát v terénu ažaž.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist