AJP PR5 250 Enduro

Láká vás proniknout do tajů blátivého světa, ale nechcete pořizovat ostré překoňované enduro, které vás zahodí hned za vraty a krom toho se bude každých deset motohodin hlásit o servis? Pak popřemýšlejte o portugalské mašině AJP PR5 250 Enduro. V terénu totiž leccos dokáže a jeho mírumilovný čtyřtaktní vzducháč na bázi Hondy XR 250R vám průvan v peněžence neudělá.

AJP PR5 250 Enduro

Kapitoly článku

Slogan „much more than power“ asi nejlépe charakterizuje tohle portugalské endurko. Zakládá si totiž na nepřekoňovaném čtyřtaktním jednoválci, který neztrestá každé zbrklé škubnutí za plynovou rukojeť a nepotrpí si na krátké servisními intervaly, jako tomu bývá u ostrých soutěžáků. Licenční motor na bázi Hondy XR 250R je však nakombinován s kvalitním podvozkem Sachs a dalšími komponenty předních výrobců, což by mělo zaručit slušné jízdní vlastnosti i v náročném terénu. 
Jestli tomu tak opravdu je, jsme měli šanci se přesvědčit během redakčního testu a musím přiznat, že jsme „ájépéčku“ nedali nic zadarmo. Portugalec musel létat vzduchem, dávat pořádně příkré výjezdy a proplétat se krkolomným terénem Gasova revíru.
AJP PR5 se tváří poměrně přísným výrazem vyzrálého offroaďáka a člověk by ho bez mrknutí oka zaškatulkoval mezi ostré soutěžáky. Je to díky vysokým zdvihům stavitelného odpružení Sachs, hezky tvarovaným plastům, povedené masce, ale i sériově montovaným bástrům, či protektoru motoru i naostřeným stupačkám. Fešácké jsou taktéž černé ráfky, zubaté kotouče, bezhrazdová řidítka Reikon, či fortelně působící hliníkový rám a mohutná výfuková koncovka. Mimochodem, ta by klidně mohla být uchycena pomocí klasické objímky místo držáku na čtveřici nýtků.
Zajímavý detailem je víčko nádrže v zadní části sedla. Je to díky praktické nádrži z transparentního plastu, která se uvelebila přímo pod sedlem a pobere 7,5 litrů benzínu. Centralizace hmoty je holt nekonečné téma a nedá chvilku spát ani portugalským inženýrům…Podobné řešení najdeme třeba u BMW G450X či Husqvarny TE449. Asi bych se opakoval, kdybych tomuto řešení vyčinil za náchylnost ke znečištění a napadání nečistot do nádrže při tankování během soutěžního klání. Na místě, kde se u většiny mašin nachází nádrž, je u PR5 vzduchový filtr a pod spoilerem na levé straně baterka. Žebrování vzduchem chlazeného jednoválce, stupačky spolujezdce či spínací skříňka s klíčkem zase prozrazují, že AJP PR5 opravdu není ostrým endurem, ba naopak, má pochopení pro každodenní použití.
Vzduchem chlazený čtyřtaktní jednoválec vychází z agregátu XR 250R, který proslul svojí spolehlivostí, životností a nenáročností na servis. Jeho přesný objem je 249 ccm, funguje se čtveřicí ventilů a přísun paliva mu zajišťuje elektronické vstřikování. Vzducháč dokáže vyprodukovat pětadvacet koní při 8500 ot./min. a jeho maximální kroutící moment 17 Nm přichází v 7000 ot./min. Startování čtyřtaktní dvěpade má pod palcem pouze elektrický startér a převodovka dává na výběr ze šestice rychlostních stupňů. Jen pro zajímavost, chlapíci ze StreetMoto.cz k tomuto modelu prodávají výfukový systém Doma Racing, který zvedne výkon zhruba o šest koní. Komu to je stále málo, má ještě šanci pořídit si závodní řídící jednotku, což PR5 opět posune blíže k racingovému nářadí
Motor je zakomponován do dvojitého hliníkového rámu. Pérování bylo svěřeno značce Sachs a předek i zadek je kompletně stavitelný. Přední USD vidlice o průměru 48 mm disponuje zdvihy 300 mm a tento údaj platí pro zadní centrál jak by smet. Přední zubatý kotouč o průměru 260 mm zakusuje dvoupístkový třmen a se zadním zubáčem o průměru 240 mm si musí poradit jednopístek. Kola a pneumatiky jsou klasických enduro rozměrů. Proto přední jednadvacítkové kolo obouvá pneumatiku rozměrů 90/90-21“ a zadní osmnáctkové pneumatiku rozměrů 120/80-18“.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - Výška testovacího jezdce: 171 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.09
Známkováno: 11x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist