Rozum mi totiž říká, že v tlumeném režimu je u projektoru zhruba polovina světla odraženého od zrcadla zacloněna stínítkem (clonkou). Tudíž jakoby například z 55W žárovky H3 bylo využito třeba jen sotva 30W . To mi potvrzuje i praktická zkušenost, kdy samostatný dálkový projektor (bez clonky) svítí mnohem silněji než potkávací projektor . Našel jsem i toto video s ukázkou funkce bi-haloegenu/xenonu, kde opět v tlumeném režimu je zhruba polovina světla "zmařena" pohyblivou clonkou.
U klasické paraboly s dvouvláknovou žárovkou např. H4 mi připadá, že energie od tlumeného vlákna je využita prostě efektivněji. Dokáže mi moje tvrzení někdo potvrdit nebo vyvrátit, případně napsat nějaký praktický poznatek?
Zároveň by mě ještě zajímalo, jak je to s životností motocyklových projektorů. Protože moje reflektory mají kvůli chlazení otvory. Těmi se samozřejmě dovnitř dostává částečně i prach a vlhkost . Jeden otvor jsem kvůli prachu a znečištěné čočce ucpal kusem molitanu, ale asi kvůli špatnému chlazení a vlhkosti mi během jedné sezony zeslepla odrazná plocha a i děsně zoxidovala patice . Pro úplnost uvedu, že tělo světlometů je plastové. Po zhruba 30 000km tedy řeším renovaci potkávacího světla (vakuové pokovení). Má někdo s podobnými světly dlouhodobé zkušenosti (např i jako mlhovky nebo přídavná)? Případně měl by někdo radu, jak vyřešit problém těsnost vs. chlazení vs. trvanlivost?
Zde jsou fotky mých světel:
Naposledy editováno 29.01.2014 10:02:34
1 reakcí na tento příspěvek Účinnost světel - projektor vs. parabola
zarovka H7 pouzita v potkavacim svetle nema pred sebou stinitko? Nebo je to jen nejaka spesl konstrukce svetla u moji motorky? dik.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Účinnost světel - projektor vs. parabola
Ta žárovka je akorát zepředu "začerněná" (stejně jako dvouvláknovka H4), asi aby neoslňovalo přímo vlákno žárovky.
Pokud se v něčem pletu, tak mě někdo opravte.
2 reakcí na tento příspěvek Účinnost světel - projektor vs. parabola
Nie som z kseftu takze neviem co za tym je, ale podla toho co sa deje je za tym pravdepodobne dnesna verzia phoebus cartelu. Ked nie je problem spocitat tvar paraboly pre valec 1.5x7mm alebo elipsoid podobnych rozmerov, tak nemoze byt ani problem pre plochu 3x3mm 5x5mm 8x8mm alebo inu plochu. Namiesto jednoduchych ledkovoparabolovych lamp vsak vyvijaju rozne matrix lampy a ine somariny. Akurat kde tu sa objavi nieco podobne ako tu uvedena 13W ledkoa stretavacka. Je mi jasne, ze hidy su drahe kvoli mechanike a elektronike na nastavovanie svetiel ale napriklad 25W hidy, ktore teraz skusaju do VW vozidiel tu uz mohli byt davno. Teda rozsirene. V podstate ide len o lampy s mensou vzdialenostou elektrod. Ze su menej ucinne ako 35W verzie? No a aco, su aj tak oproti ziarovkam neskutocen daleko. A vsimli ste si v akej verzii su tie 25W hidy co montuju do rapida a inych vw vozidiel? Dostat ich za premrstenu cenu, jednym zo zakladatelov pheobus cartelu a to kvoli tomu, ze su aj komplet s elektronikou. Takze ak si kupite rapida s 25W hidmi a jeden sa vypali, budete velmi prekvapeni zo sumy co si vypytaju za nahradny diel. Pretoze vam nepredaju len samotnu lacnu vybojku, ale aj uplne zbytocne vyhodeny balast. Takze my budeme nadalej sliepnat vypalovanymi ziarovkami, ktore su v podstate od polovice svojej zivotnosti nepouzitelne a vyhadzovat ich na smetisko aby si niekto prisiel na svoje.
To je len moje male povzdychnutie, preco musim na motorke sliepnat jednou 55W H7 pri ktorej vidim aj oproti svojmu usliepnanemu autu uplne ho...
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Účinnost světel - projektor vs. parabola
2 reakcí na tento příspěvek Účinnost světel - projektor vs. parabola
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Účinnost světel - projektor vs. parabola
Ad.1 Pěkný obr. Fabia 1-generace světla. Je na ní právě hezky vidět ona "obalenost", jak jsem psal dříve. Jak jsi správně zmínil je to Free Form reflektor s jednotlivými fazetami (někdy se mu taky říká více-ohniskový - multi focal - systém). Ta obalenost je vidět hlavně u těch prostředních fazet nad a pod žárovkou(kde dává zdroj nejvíce světla - žárovka je daleko méně zapuštěná, než by byla u modulového řešení. V té spodní fazetě je dokonce daná ještě obrysová žárovka. Boční fazety dělají šířku svět. kuželu, ta je u tohoto řešení docela v poho (v porovnání s modulem má možná dokonce i lepší hodnoty). Maximum u středu je ale to, co člověka zajíma, tam je potřeba dostat co nejvíce světla. U potkávaček je to obecně problém, jsou hodně limitované normou, nesmí svítit vůbec přes rovinu horizontu.(každá "kandela" je problém).
Ad.2 žárovky mají černou špičku, aby zase neposílali světlo z vlákna "před sebe", opět o potkávaček problém se svícením přes hor. rovinu. Proto se do dálkových používají H1, ovšem není to pravidlo
U dálkové fce jsou požadavky obecně uplně jiné, tam to musí "pálit" na střed( do ca. 3° nad horizont) a maximum je kolem horizontální roviny, tedy světlo svítí paralelně s vozovkou do dáli.
(reakce na) Účinnost světel - projektor vs. parabola
nevím, kde jste čerpal informace. Jak jsem psal. LED má budoucnost. I se již prodává jak v autech/moto, takže problém je jen cena.
Spočítat refl. se dá. Ale ty zdroje mají diametrálně odlišnou charakteristiku vyzařívání, přenos tepla, atd. Přirovnal bych to k zážehový vs. vznětový motor. Dále jsou problém normy. Nechci se hádat, jestli za to může kartel nebo co.
K HID, je pravda, že existuje varianta 25W, která má méně jako 2000lm, tedy nepotřebuje autonivelaci, ani ostřik. Oproti např. H7, která má 1500lm, tam je tedy rozdíl ve svítivosti ca. +30%. Oproti HID 35W, která má 3500lm, je to stále 1500lm. Ano, elektronika je intergrovaná přímo v zdroji, ale zatím stojí kromě jiného zase jen cena. To je trend v současné době, levná prvovýroba a následné hojení se na servisu.
Halogenové řešení je prostě odzkoušené a tedy levné. žárovka stojí asi 100Kč a vyrží ca.500hodin. HID asi 1000Kč a vydřží ca. 2000hod. To si mohu koupit 4 halogenky a stále jsem na tom lépe.
Mé srovnaní jsem psal obecně pro přibližně stejné rámcové podmínky (velikost, zdroj, materiály. atd.) a tam to myslím platí.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Účinnost světel - projektor vs. parabola
K Vašemu řešení, vlastní výroba se cení. Určitě zajímavě udělané. Jedna věci mi není uplně jasná: psal jste, že 3x5W LED svítí jako 10W HID, ale spotřeba lepší. Tedy asi ty LED nenapájíte na plný výkon. Jinak světlená účinnost LED vs. HID, udávaná lm/W ( lumen / Watt) je u současné generace LED podobný jako HID, kolem 80-100 lm/W.
Co se týče věty: Co je nové, je drahé. Za mě tesat do kamene. Jen si prosím stěžovat v marketingovém oddělení.
Bob-KLE píše: pri zahrivani molitanu se uvolnuje docela dost HCL cili kyseliny chlorovodikove, ktera ma moc rada kovy...tak jestli to vyreznuti paraboly pak neni od toho...
Tak to je pro mě vůbec novinka. Nenapadlo by mě to a třeba na tom také něco bude. Díky moc .Elfmen píše: Ahoj, chvíli tu nejsem a pěkně se tu diskutuje dál. Jak psal KLINGO, opravdu téma, kde jsou všechny příspěvky k něčemu.
Souhlasím a taky mě těší, že se tu sešli kvalitní příspěvky . Přečtení diskuze z člověka asi konstruktéra světlometů neudělá, ale nějaké poznatky se tu pochytí .
Jinak, konkrétně ty lampy u Fabie I jsou myslím skutečně poměrně povedené. Alespoň tedy pro uživatele. Máme to auto doma a ačkoli mi celkově moc nesedí, světla hodnotím solidně. A to ani nemluvím o dálkovém řežimu, kdy je příkon v součtu 2x55W H7 + 2x55WW H3 docela znát . Četl jsem názory, že u Fabie II už nejsou halogeny tak dobré (jak základní provedení F-F s H4, tak i modul) . Vím že tam existují minimálně 3 varianty světel.
Naposledy editováno 02.02.2014 12:55:00
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Účinnost světel - projektor vs. parabola
Zpět k těm 25W HID. Výrobcům HID utíkají prodeje, pač nové projekty jedou výhradně v LED. Tak to zkusili „od spoda“, protože do levnějších vozů LED ještě chvíli nedojde. Tedy využili „díru“ v normě, že do 2000lm není třeba auto-niv a ostřik, což světlomet výrazně prodražuje. Ono i ta integrace elektroniky do zdroje není taková hloupost a „vyřůranost“, jak tu někdo psal, je to daleko hompaktnější řešení, tedy celý světlomet může být menší, což se u menších aut hodí, že. Jen ten rozdíl ve svítivosti k halogenu není tak výrazný jako u 35W HID. Může se tedy lehce stát, že „nepovedený“ HID 25W modul svítí stejně, jako dobrý Halogen modul.
Ono celkově je to hodnocení „lepší –horší“ dost subjektivní záležitost. Samozřejmě, že jsou definovány nějaké hodnoty, ale ty bohužel neřeknou vše. Každý má trochu jiná kriteria. Pro příklad, někdo má rád širší kužel – vidí i kolem cesty. Někdo chce větší dosvit, rovnoměrnou osvětlenost před vozem. Atd. Vyvinout světlo jen dle normy, tak by s tím nikdo nejezdil, bylo by velmi slabé – bludička – a „flekaté“. Je to jako jiný technický produkt. Lajcky na tom „nic nemůže být udělat to pořádně“, ale v důsledku jde většinou o dost protichůdné požadavky a je třeba vždy kompomisu, v newspeaku „optimalizace“ .
Doufám, že Vás tím nenudím. Jen se snažím o trochu osvěty.
Elfmen píše: Doufám, že Vás tím nenudím. Jen se snažím o trochu osvěty.
Naopak, téma osvětlení mě fakt zajímá. Považuju ho za jeden z nejdůležitějších prvků aktivní bezpečnosti . I proto si o tom rád něco přečtu a založil jsem tohle vlákno .Jinak, když tu padlo heslo LED a odbočím ještě mezi auta, tak tam je asi průkopníkem mezi "levnými" auty Seat Leon. Zdá se mi, že Seat si na nich snaží opravdu hodně stavět a chce halogeny přesunout na druhou linii. Jestli se nepletu, tak do některých modelů dokonce dávají LED "zdarma" . Jenže jinak je to příplatek tučných 30 tisíc . A jedna nová lampa jako ND stojí podle Světa motorů 19 tisíc . To jasně potvrzuje větu, která tu už padla... Co je nové, to je drahé. Navíc se ale minimálně ze dvou zdrojů dočítám o poměrně špatném hodnocení těchto světel. Cituji test na autoforum.cz:
Bohužel, podobně jako u Audi A6 je to tak trochu více „show” než „go”. Na rozdíl třeba od BMW, jehož LED-světla v řadě 6 svítí opravdu dobře, je u koncernových aut svítivost přinejmenším nezajímavá. Není špatná, ale subjektivně nemám pocit, že bych viděl více než s dobrými bi-xenony, to spíše naopak, rozptyl světel je dosti omezený. A ještě je tu jedna věc - těmto LED, na rozdíl od bi-xenonů, trvá docela dlouho (půl sekundy?), než se „přeštelují” z potkávacích na dálkové nebo zpátky. Nejprve se změní vnitřní optika, poté se pozvolna změní i sklon samotného světelného kuželu a možná se přitom ještě rozsvítí něco navíc. Není to věčnost, ale když jedete v noci rychle, ujedete poměrně dost daleko, než se dálková skutečně zapnou. A nebo ještě na nějakou chvíli vyplašíte jiné řidiče, pokud se z ničeho nic objeví v protisměru. Tohle podle mě ještě bude chtít doladit.
Ty lampy vypadají minimálně velice nadčasově a koneckonců, i přepínání potkávací/dálkové vypadá na tomto videu působivě ...Nicméně, i jinde jsem četl o "měně sytém" světle a ta delší doba přepínání asi také nebude podle videa žádná lež . To potvrzuje druhou pravdu, která tu také zazněla... že LED technologie bude ještě potřebovat vývoj. Takže co je nové, je nejen drahé, ale většinou i nevychytané . Jsem zvědav, jak ten vývoj půjde rychle dopředu.
Naposledy editováno 04.02.2014 23:26:21
1 reakcí na tento příspěvek Účinnost světel - projektor vs. parabola
Odraznou plochu jsem si tedy nechal nově vakuově pokovit hliníkem. Vypadá jako nová . Cenu ani firmu nezdělím, protože to bylo přes známého ...
Zrezlé stínítko a patici s pružinou jsem chemicky odrezil a kompletně pocínoval pomocí páječky. Je to dost amaterský přístup jak se bránit korozi, ale za pokus to stojí ...
Lampu jsem utěsnil pomocí silikonu (koupelnového ), aby byla jistota, že mezi dosedacími plochami neprojde dovnitř prach a voda. Sice vím, že silikon při vulkanizaci uvolňuje kyselinu octovou, ale doufám, že po vytuhnutí už se to neděje a nebude to znovu důvod další oxidace ...
Horní odvětrávací otvor (štěrbinu) jsem také za účelem omezení vniknutí prachu a vody lépe zakryl jakousi zástěrkou (kšiltem) z kousku lepící pásky. A spodní odtokový otvor světlometu jsem prodloužil pomocí smršťovací bužírky a vytvořil tím jakýsi chobot. Pevně věřím, že tyhle "zlepšováky" výrazně neomezí chlazení světlometu, ale podstatně omezí jeho znečišťování...
A pro jistot jsem ještě zredukoval množství produkovaného tepla instalací žárovky 35W místo původní 55W. To by mělo omezit tepelnou zátež a potažmo oxidaci materiálů. Sice je to takový kompromis, ale s touto slabší žárovkou svítí lampa po renovaci uspokojivě (mnohem lépe než s zoxidovaným zrcadlem a 55W žárovkou). Pokud se mi bude při nočních přesunech zdát světla málo, vrátím tam původní žárovici. Pro zajímavost jsem zkusil vyfotit rozdíl výkonu 35W a 55W (testováno po renovaci, zdroj napětí byla autobaterie)...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Účinnost světel - projektor vs. parabola
Já se přiznám, že jsem na tohle vlákno zcela zapomněl.
Martic> Pěkná práce s tou renovací. Myslím, že to bude svítit velmi dobře. Pokovení se mi zdá dost kvalitní. Jako bude to vrstva navíc, která trochu změní tvar odrazivé plochy, ale oproti zanesené ploše je to perfektní. Jak ses popasoval s čočkou, čistila se nějak speciálně. Já nevím, jak rychle ta oxidace probíhala minule, ale řekl bych, že pokud tam byl ten světlomet od nova, t ak i s silnějším 55W zdrojem to vydrží pár let. Hodně záleží, jak moc s tím bude svítit, paradoxně hlavně provoz přes den, kdy je okolní teplota daleko vyšší, tedy pokud hodně padíš přes den, nechat 35W.
K LED zdrojům. Seat Leon je pěkný příklad, že do nižší střední autotřídy LED světlomety ještě uplně nedozrály, především kvůli ceně. Co mám informace, tak rozhodnutí je použít přišlo od vedení asi 3 měsice před SOP(start produkce) ,Fa. VALEO jako dodavatel je mělo samozřejmě již vyvinuté, ale cena byla dost na hraně a museli vše stlačit ještě dolů a připravit do serie. Takže kompromisů je uvnitř spousta. Nejviditelnější je asi mechanická změna optiky při přepínání na dálkové. Co se týče barvy, tak si myslím, že super. Světelná hustota, připadně Intenzita osvětlení je záležitost výkonu LED. Levné LED, méně výkonu. Dobré LED světlomety mají svetelnou účinnost kolem 40-45%.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Účinnost světel - projektor vs. parabola
no jsem sám zvědav, jaká bude nyní trvanlivost. Asi bude hodně záležet na kvalitě nové pokovené vrstvy, což je ve hvězdách. Čočku jsem jen omyl jarovou vodou a vyleštil hadříkem z mikrovlákna. Ten světlomet byl na motorce původní, takže cca 4,5 roku starý a najezdil 30tkm. Po třech letech provozu jsem ho měl rozdělaný a kromě znečištění byl ještě v přijatelném stavu. Ale pak to s ním šlo rychle z kopce a zřejmě na tom měl i velký podíl můj neodborný zásah - kousek molitanu v odtokovém kanálku . Co se týče provozu, tak motorku používám hodně jako dopravní prostředek po velkou část roku (škola atd.). Za tmy tedy občas jezdím. V létě moc né, protože je dlouhý den. Na podzim se ale stává, že jedu třeba ráno 35km za šera a večer to samé už za tmy. Jak tedy píšeš, teď na léto bude stačit 35W a až příjde (chladnější) podzim, vrátím tam možná zase tu 55ku. Jinak, mám už z výroby automatické rozsvěcení potkávačky, tak bohužel ani třeba při pomalé jízdě v terénu (=špatné chlazení) nemůžu světlo vypnout a tím šetřit . Jediné, co světlo trochu "šetří" je to, že je napájené přímo z alternátoru střídavým proudem a díky tomu při nízkých otáčkách motoru nesvítí (netopí) naplno. Takže když třeba stojím na semaforech, lampa by se neměla tolik přehřívat jako v případě napájení z baterky .
Co se týče toho Leonu, tak děkuji za další zajímavý příspěvek . Z mého laického pohledu napíšu jen to, že kdybych měl jako člověk neznalý věci kupovat Leona, určitě bych raději sáhl po verzi s LED...protože po designové stránce je s nimi to auto o 100% zajímavější . Zkrátka hezká kola a světla dělají na autě strašně moc .
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Účinnost světel - projektor vs. parabola
Životnost se ukáže. Přiznám se, že s tím zkušeností nemám. Jen proces napařování hliníku mi něco říká. Tedy otázka: pokryli po napaření povrh pasivační vrstvou, aby hliník nezačal oxidovat?
U Leona bych taky zvolil LED variantu. Ale to je tím, že základní Halogen reflektor je Free-Form. Kdyby u toho byl xenon, i kdyby 25W, tak by se plno lidí dost těžko rozhodovalo a myslím, že jediný opravdový pro-argument je nenutnost měnit žárovky. Podle mě povedené LED systémy pro nižší střední přijdou max. do 2 let.
I tak je stále velký nepoměr v prodaných kusech Halogen vs. Xenon vs. LED typů světlometů, jak jsem již tady jednou zmiňoval. Většinou to bývá někde u 100:10:1, do budoucna se počítá tak 4:1, kdy Xenon vlastně vymře a zůstane Halogen jako cenově vyhodná varianta a k tomu LED pro zbytek v různých variantách – Free Form, Modul s jednou čočkou, více čoček, AFS systémy... a nebo přijde něco jiného... http://www.auto.cz/...vy-laser-light-78485
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Účinnost světel - projektor vs. parabola
Ta vize, že Xenony v budoucnu vymřou a nahradí je jiná technologie je zajímavá a uznávám, že může být pravdivá . O těch LED laserových světlech jsem před časem zaslechl. Ve spojitosti s nimi píší o mnohem větší svítivostí a dosvitem. To je sice hezké, ale předpokládám, že každé zvýšení svítivosti zvýší nároky na zabránění oslnění protijedoucích řidičů . Takže to opět asi nebude lehké vyladit hned tak do provozu a hlavně na nějakou rozumnou cenu
Naposledy editováno 03.04.2014 22:19:09
1 reakcí na tento příspěvek Účinnost světel - projektor vs. parabola
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Účinnost světel - projektor vs. parabola
pekny odkaz od blecha007. Jen jsem to proletl, ale podstata se zda byt spravne.
Martic> Jak sviti renovovany reflektor po sezone, stale OK?
Cao Elf.