globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Účinnost světel - projektor vs. parabola
29.1.2014 v 09:59
Vzhledem k tomu, že jezdím dost často v noci a "zesleplo" mi potkávací projektorové světlo, řeším momentálně jeho renovaci. Při té příležitosti jsem se snažil nalézt i nějaké teoretické informace o současných typech světlometů. Dozvěděl jsem se jak projektorová (čočková, elipsoidní) světla fungují, že mají vedle malých rozměrů výhodu v úzkému zdroji paprsků, který méně osvětluje mlhu, déšť nebo padající sníh, mají přesně mířený tok světla s ostrým přechodem světlo/tma, jde je snadno natáčet atd.. Ale nikde jsem se nedočetl, jak je to s účinností v porovnání s klasickým parabolovým reflektorem.

Rozum mi totiž říká, že v tlumeném režimu je u projektoru zhruba polovina světla odraženého od zrcadla zacloněna stínítkem (clonkou). Tudíž jakoby například z 55W žárovky H3 bylo využito třeba jen sotva 30W . To mi potvrzuje i praktická zkušenost, kdy samostatný dálkový projektor (bez clonky) svítí mnohem silněji než potkávací projektor . Našel jsem i toto video s ukázkou funkce bi-haloegenu/xenonu, kde opět v tlumeném režimu je zhruba polovina světla "zmařena" pohyblivou clonkou.

U klasické paraboly s dvouvláknovou žárovkou např. H4 mi připadá, že energie od tlumeného vlákna je využita prostě efektivněji. Dokáže mi moje tvrzení někdo potvrdit nebo vyvrátit, případně napsat nějaký praktický poznatek?

Zároveň by mě ještě zajímalo, jak je to s životností motocyklových projektorů. Protože moje reflektory mají kvůli chlazení otvory. Těmi se samozřejmě dovnitř dostává částečně i prach a vlhkost . Jeden otvor jsem kvůli prachu a znečištěné čočce ucpal kusem molitanu, ale asi kvůli špatnému chlazení a vlhkosti mi během jedné sezony zeslepla odrazná plocha a i děsně zoxidovala patice . Pro úplnost uvedu, že tělo světlometů je plastové. Po zhruba 30 000km tedy řeším renovaci potkávacího světla (vakuové pokovení). Má někdo s podobnými světly dlouhodobé zkušenosti (např i jako mlhovky nebo přídavná)? Případně měl by někdo radu, jak vyřešit problém těsnost vs. chlazení vs. trvanlivost?

Zde jsou fotky mých světel:


























Naposledy editováno 29.01.2014 10:02:34
Anketa: Co využije lépe světlo žárovky (výbojky) u tlumeného světla ?
čočka
83%
5
parabola
17%
1

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Účinnost světel - projektor vs. parabola

2.4.2014 v 10:19 | Nahoru | #1
Ahoj všichni,

Já se přiznám, že jsem na tohle vlákno zcela zapomněl.

Martic> Pěkná práce s tou renovací. Myslím, že to bude svítit velmi dobře. Pokovení se mi zdá dost kvalitní. Jako bude to vrstva navíc, která trochu změní tvar odrazivé plochy, ale oproti zanesené ploše je to perfektní. Jak ses popasoval s čočkou, čistila se nějak speciálně. Já nevím, jak rychle ta oxidace probíhala minule, ale řekl bych, že pokud tam byl ten světlomet od nova, t ak i s silnějším 55W zdrojem to vydrží pár let. Hodně záleží, jak moc s tím bude svítit, paradoxně hlavně provoz přes den, kdy je okolní teplota daleko vyšší, tedy pokud hodně padíš přes den, nechat 35W.

K LED zdrojům. Seat Leon je pěkný příklad, že do nižší střední autotřídy LED světlomety ještě uplně nedozrály, především kvůli ceně. Co mám informace, tak rozhodnutí je použít přišlo od vedení asi 3 měsice před SOP(start produkce) ,Fa. VALEO jako dodavatel je mělo samozřejmě již vyvinuté, ale cena byla dost na hraně a museli vše stlačit ještě dolů a připravit do serie. Takže kompromisů je uvnitř spousta. Nejviditelnější je asi mechanická změna optiky při přepínání na dálkové. Co se týče barvy, tak si myslím, že super. Světelná hustota, připadně Intenzita osvětlení je záležitost výkonu LED. Levné LED, méně výkonu. Dobré LED světlomety mají svetelnou účinnost kolem 40-45%.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Účinnost světel - projektor vs. parabola

2.4.2014 v 19:59 | Nahoru | #2
Elfmen> Ahoj,
no jsem sám zvědav, jaká bude nyní trvanlivost. Asi bude hodně záležet na kvalitě nové pokovené vrstvy, což je ve hvězdách. Čočku jsem jen omyl jarovou vodou a vyleštil hadříkem z mikrovlákna. Ten světlomet byl na motorce původní, takže cca 4,5 roku starý a najezdil 30tkm. Po třech letech provozu jsem ho měl rozdělaný a kromě znečištění byl ještě v přijatelném stavu. Ale pak to s ním šlo rychle z kopce a zřejmě na tom měl i velký podíl můj neodborný zásah - kousek molitanu v odtokovém kanálku . Co se týče provozu, tak motorku používám hodně jako dopravní prostředek po velkou část roku (škola atd.). Za tmy tedy občas jezdím. V létě moc né, protože je dlouhý den. Na podzim se ale stává, že jedu třeba ráno 35km za šera a večer to samé už za tmy. Jak tedy píšeš, teď na léto bude stačit 35W a až příjde (chladnější) podzim, vrátím tam možná zase tu 55ku. Jinak, mám už z výroby automatické rozsvěcení potkávačky, tak bohužel ani třeba při pomalé jízdě v terénu (=špatné chlazení) nemůžu světlo vypnout a tím šetřit . Jediné, co světlo trochu "šetří" je to, že je napájené přímo z alternátoru střídavým proudem a díky tomu při nízkých otáčkách motoru nesvítí (netopí) naplno. Takže když třeba stojím na semaforech, lampa by se neměla tolik přehřívat jako v případě napájení z baterky .

Co se týče toho Leonu, tak děkuji za další zajímavý příspěvek . Z mého laického pohledu napíšu jen to, že kdybych měl jako člověk neznalý věci kupovat Leona, určitě bych raději sáhl po verzi s LED...protože po designové stránce je s nimi to auto o 100% zajímavější . Zkrátka hezká kola a světla dělají na autě strašně moc .
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist