Jawa 350 panelka z Ukrajiny zachráněná před zničením, nebo rozebráním na ND.
Motorka koupena od v Horce u Nové Paky - prodejce byl velmi ochotný.
Výška jezdce: 165 cm
První dojmy - Motorku jsem si vybíral podle její kompletnosti, chtěl jsem rovný rám a nepoškozená žebra motoru, ale hlavním argumentem byla její cena. Motor se dal prošlápnout, chyběl řetěz, vzduchový filtr a zapalování.
Motorku bych doporučil pro - Jawa 350 je a vždy bude nostalgickou vzpomínkou na dobu minulou, když jsme byli ještě mladí.
Doplňky na motorce - Jawa má oproti modelu 360 řídítka s hrazdou a rychlopal, nádrž je ze staršího modelu, bez šroubovaných boků.
Recenze
Asi před deseti lety jsem prodal (z dnešního hlediska za směšné ceny) všechny své Jawy a hledal jsem zajímavé japonské motocykly. Před pěti lety jsem pouze z nostalgie přivezl domů zbědovaný Pionýr 05 z roku 1964 - na podobném motocyklu jsem v roce 1969 začínal jezdit. Nyní jsem se jej rozhodl doplnit o Jawu 350, tehdy u nás největší vyráběný objem... Vzhledem k mým finančním možnostem jsem zvolil import z Ukrajiny, který se nabízel na bazoši v Horce u Nové Paky. Výhodou byla možnost výběru z více kusů. Na místě jsem zjistil, že stav většiny nabízených motocyklů byl katastrofální. Prodejce byl svolný jít s cenou dolů a po delším rozhodování jsem jednu Jawu koupil. Již při rozborce jsem doma zjistil, že motor čeká kompletní GO a zbytek motorky střední oprava. V jedné ojnici se protáčelo pouzdro a na pístech chyběl vždy jeden spodní pístní kroužek a pojistka pístního čepu. Nechtěl jsem v jawce utopit velké peníze, tak jsem se rozhodl, že některé plechové díly (podsedlové plechy a spodek masky) ponechám v původní barvě a zbytek stříknu akrylem odstínem 8850. Motor dostal nové ojnice, výbrus válců, veškerá nová ložiska a těsnění a novou řadicí vidličku - původní byla svařená... Teleskopy přední vidlice měly vůli cca 3cm, protože v ní chyběla spodní pouzdra, ve schránce na nářadí jsem objevil sekundární řetěz, který byl pro manipulaci s motorkou sundaný, protože se netočila předloha v převodovce. Byly na ní nasazeny navíc 3 vymezovací podložky, které ji při dotažení spojovacích šroubů karteru zablokovaly...Nádrž nesla a dosud nese známky nesčetných pádů , tlumiče výfuků byly deformované od kamenitých cest. Jawa měla asi půl metru vysoká řídítka, vyztužena dvěma hrazdičkami nad sebou. Na Ukrajině a v Rusku je to prý nutnost, protože úvozy jsou tam tak hluboko projeté že motorky s normální výškou řídítek škrtají o jejich stěny... Motorku jsem ještě vylepšil o nový ráfek a dráty předního kola a o zánovní doutníky výfuků. Chybějící kryt řetězu jsem nahradil dobovou vychytávkou , blatníčkem z dětského kočárku. Ještě musím vyměnit levé výfukové koleno, které je z jiného motocyklu (asi IŽ) a bylo za tepla dotvarováno pro Jawu. K dnešnímu dni jsem do Jawy investoval 15 tisíc , tedy 3/4 její původní kupní ceny. Motor jsem nastartoval, má velmi pěkný zvuk , světla i kontrolky svítí a dynamo dobíjí. Ještě mě čeká výměna lamel spojky, která prokluzuje. Na Jawě zůstávají původní zánovní ruské pneumatiky s hrubým vzorkem. Motorka bude zaparkována vedle Pionýra kde bude prezentovat české technické možnosti této doby...
Hezká práce i recenze.
No, zakouzlil sis pěkně. Ale výsledek rozhodně není špatný.
Ta zvýšená řídítka s dvojhrazdou byla módou v Sajůzu už za mého mládí, to je asi tak 50 let zpátky. Určitě se nemontovala kvůli vyjetým cestičkám. V Sajůzu se jednoduše jelo o kus vedle, když to náhodou zrovna nešlo rovně. Nějaká špatná či nesjízdná cesta se prostě neřešila.
Tak ať ti to hezky jezdí!