renocar_duben



PROFIL MOTORKY

KTM 1290 Super Adventure R (2019)

Neaktivní Profil uživatele

Vlastník Picasso
Vloženo 5.4.2022
Aktualizováno 4.3.2024
Zobrazeno 3 865x
HODNOCENÍ PROFILU OD 12 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


Cestovní enduro pro zkušenější

Více fotografii

Výška jezdce: 181 cm

První dojmy - Vysoká, pocitově těžší, ale úžasná a silná motorka...

Motorku bych doporučil pro - S tímhle sedlem to chce trochu vyššího, těžšího chlapa a už to chce opravdu nějakou tu zkušenost, pokud se chce podívat i do terénu.

Doplňky na motorce - Akrapovič, Keyless, Quickshofter oboustranný, vyšší dvoudílné gelové touring sedlo KTM, Tempomat, vyhřívané hefty, navi Garmin, všechny ochranné rámy, KTM tankvaky, kufry, centrál... vše, co tam šlo, tam je.

Recenze

Po zkušenostech z Balkánu se svojí 1090 ve verzi S jsem pociťoval touhu po "terénnější" motorce, tedy stejnou motorku s vyššími zdvihy. Na základě nadšených recenzí motoru 1290 (1301ccm) jsem zvolil vyšší motorizaci. Musím přiznat, že první kilometry jsem toho litoval, možná i díky vyššímu příplatkovému vyššímu sedlu i při mé "standardní" velkosti 181 cm nemám potíže s pohodlným došlápnutím oběma nohama pouze na rovné silnici. Potom přední kolo 21" při prvních jízdách mi vůbec nesedělo, necítil jsem tu pohodovou jistotu z předku jako u 1090. Také řídítka, stupačky, sedlo... No, trvalo to cca měsíc, dovybavil jsem motorku vším potřebným, zvedl řídítka, naučil se motorce rozumět.
Motor má neskutečný zátah s nádherně lineárním náběhem, nekope, nekouše, nepřekvapuje, důsledně poslouchá pravé zápěstí. Neskutečně dokonalý podvozek nezná opravdu žádné překvapení na jakýchkoliv cestách, cestičkách, okreskách. Samozřejmě, na svém B-Kingu zažívám krásné pocity při zrychlení, při projíždění zatáček na hraně adeheze. Ale musím si neustále hlídat zadní kolo, potřebuju opravdu kvalitní rovnou silnici, musím si hlídat přebrždění i předku, čistotu komunikace.. a navíc se všechno to pravé odehrává již v poměrně vysokých rychlostech. Kačena to nabízí podstatně dřív. Není potřeba si hlídat kvalitu silnice, zápěstí, není potřeba motor dostávat na hranice omezovače, aby to opravdu krásně jelo. Nevím, jak ty systému pracují, nevím co to dělá, ale dá se prostě jen jet a věřit. Funguje to neuvěřitelně. Zadek se neutrhne ani při sebevětším náklonu s přidáním plného plynu, při intenzivním brždění drží nejen stopu, ale ani se nekroutí, nezvedá zadek. Při prudké akceleraci na nerovném povrchu se sice předek zvedne, ale tak nějak řízeně a měkce dopadá zpátky. Při sebeprudších brzdách nedosáhne na dorazy předních vidlic, nemá takovou tendenci se před vinglem při opravdu agresivní deceleraci rovnat, není potřeba při takovém brždění silou motorku do náklonu cpát. Prostě jen jet a užívat si to...
Ale abych jen nechválil, výška sedla dělá průměrně vysokému chlapovi (opakuji, že mám 181 cm) na jakémkoliv než rovném podkladu vrásky na čele. Postačuje kraj silnice, kde je potřeba "dohrábnout" o pár centimetrů níže a jsem na špičkách, musím se vysouvat ze sedla... Na to jsem dosud zvyklý nebyl, všechny motorky jsem zvládal s oběma nohama na zemi. Vše se samozřejmě změní po rozjezdu, ale ta motorka občas opravdu potřebuje zastavit někde v terénu. Na rozdíl od mé dosavadní 1090 nemá ani tak pohodlný posaz, sedím "na motorce" nebudí tolik důvěry, ale na druhou stranu vyšší sedlo znamená, že klidně i přes 400 km (hranice u 1090) v sedle stále prdel jako v bavlnce. Ale na takové SUV má prostě koule.
Spolujezdce jsem nezkoušel, a ani asi nebudu, od toho mám jiné motorky, Dokoupil jsem si kufry na cestování, prozatím bez jediné výtky. Měl jsem kdysi ve středověku 950 Adventure s hliníkovými Touratechy, projel jsem s tím kousek světa a vždycky jsem je cítil. O těchhle nevím ani nad 160 km/hod, kdy už na 950 byla hranice.
Motor bez jediné výtky, je dokonalý. Návykové řazení oboustranným Quickshifterem je úžasné. Přepínání režimů alá KTM naopak tedy spíše k hovnu, než se propracuju přes menu, už žádný systém vypnout nepotřebuju. Mám trvale navolen Sport, využíval bych toho možná, kdyby to bylo nějaké tlačítko na řídítkách.
Display je úžasný. Přehledný, neobtěžující, dostačující, mění svítivost přesně podle potřeby, bezklíčkový systém tam dávat nemuseli, nevidím nějaké výhody. Nevýhodu je nutnost čekání na naběhnutí zapalování při tankování, takové prapodivně nezvyklé zamykání řidítek, už se mi stalo, že jsem nechal bundu i s klíčkem na poli a najednou jsem byl v háji... Systém KTM MyRide nevím z jakých důvodů není v ČR letos podporován, ale stejně - navigace Garmin je lepší, komunikátor Sena v přilbě si s ním rozumí, takže muzika, navigace, telefony - to vše mám vyřešeno bez KTM. Spotřeba je vyšší než u 1090, ale ne zase tak výrazně, když je potřeba, těch 350 - 400 Km se dá udělat. Jinak se pohybuje při jízdách v ČR od cca 5,8 do 6,5, i když se za to opravdu tahá. Motorka je cílená také do terénu, ale vzhledem k tomu, že dosud na ní mám originální pneumatiky Continental Attack, mé výlety do už jen trošku složitějšího terénu skončily vesměs krizovými situacemi. Přední kolo se prostě s těmihle pneu neudrží, nedá se o předek opřít, aby tě vytáhl ven. Na druhou stranu na asfaltu jsou bezkonkurenční, ale tohle není motorka jen na asfalt. Bohužel mé nejoblíbenější Metzeler Tourance se ve velikostí pro zadní kolo nevyrábí, budu muset kombinovat, v plánu mám dozadu Tourance, dopředu TKC 70 nebo 80 - nechám si poradit.
Ochrana před větrem je pro mne důležitá, mám příplatkové vyšší plexi někde ve 2/3 zdvihu a ani nebylo potřeba jej dávat do vyšší polohy, postačuje. Myslím, že na moje cesta po Balkáně to bude to pravé ořechové, pokud přežiju, napíšu.
PO 3 tis km:
Sedlo jsem si na cesty mimo asfalt dal originální a je to nepoměrný luxus - krásně dosáhnu na zem. Na druhou stranu stačí 150km a prdel už nic moc. Trošku alarmující je spotřeba pneumatik, především té zadní. CONTINENTAL ContiTrailAttack 3, po ujetí cca 3,5 tis km je s ní konec. Bude to daň za velký krouťák a super přilnavost na asfaltu, trošku taky za mé nadšené tahání za plyn... Na této pneu se mi také nelíbí, že má poměrně plochý profil, mám ji sjetou až po kraj boční strany dezénu ač žádné hluboké náklony ke stupačkám se nekonaly.
Takže změna, na cesty po Balkáně jsem koupil Pirelli Scorpion Trial 2, potřebuji, aby mi to vydrželo do návratu, offroad gumy koupím až potom. Dopředu dám Metzeller Tourance, pole a šotoliny Balkánu určitě zvládne lépe. Také jsem se vrátil k příplatkovému pohodlnému sedlu, na výšku i váhu už jsem si zvykl.
Návrat z Balkánu 2022, resumé: úžasná, výborná, bezkonkurenční... Tak to byl jízda! Celkem 8 tis km, průměrná spotřeba 5,2 l, obě pneumatiky se opravdu osvědčily. Nejen přední Tourance výborné v terénu, to se nějak čekalo, ale Transalpina i Tranfagaraš otestovala i vlastnosti na hladkém asfaltu a i při tom nejhlubším náklonu ta guma prostě opravdu drží. Směrem dolu na Transalpině se mi jen přehřála brzdová kapalina zadní brzdy a přestala úplně fungovat, to byl trošku šok. Po 15 minutách však brzdy vychladly a zase vše fungovalo na výbornou. Ale byl to extrém, kdo jel Transalpinu v celé její délce nadoraz, ví o čem mluvím. Plně naložená motorka úplně bez jediného zaváhání projela 13 zemí, tisíce kilometrů v různě těžkém terénu cca 80% rozbité okresky, 10% komunikace s povrchem, který u nás nese název terén... no a zbývacích 10% nezbytné přesuny po silnicích lepších tříd. Oproti 'konkurenční BMW 1250 GS, které jely s námi, je nepochybně mnohem zábavnější, rychlejší. Není sice nepohodlná, ale GS to prostě umí trošku lépe, GS také umí jezdi to cca 0,2 litrů méně, GS také nepřenáší do řídítek tolik vibrací. GS si nemusíš hlídat, jede sama. JInak KTM vede (můj názor). Mnoho let jsem nenechal dopustit na B-Kinga, ale tohle je nejen praktičtější, ale prostě ještě lepší, zábavnější. Zatím to nejlepší, na čem jsem kdy jel.. a že toho už za těch 50 let bylo...
Jen nedávat na zadní sedadlo zavazadla, jak jsem to udělal já. V těžším terénu ve stupačkách překáží, nelze přenášet váhu na zadek a pak padáš přímo na hubu. Originální kufry nejenže nevadily při rychlých přesunech, ale nepřekáží ani v terénu, jsou odpružené, lehké. Jediný problém je prostě jen to, že díky vysokému podvozku je nutno předem uvažovat, kde zaparkuješ. Špatně postavená, plně naložená nemá problém se přes boční stojan převalit a spadnout . Vyzkoušeno v Černé hoře, kde jsem se před davem lidí takhle krásně vyklopil...
2022 léto + podzim: výměna pneu trochu dříve, stejná sada, ČR a okolí, na starou najeto 13 tis km.
2023 hranice 30 tis km, první velký servis, bez potíží. Druhý Balkán 2023 jsem už absolvoval s motorkou na přívěsu, to Maďarsko fakt nedávám a v Alpách na jaře vždycky zmoknu. Vyzkoušel jsem jízdu ve dvou, v terénu to je opravdu dle očekávání fakt vopruz, ale okresky a prašné cesty na výbornou. Oproti očekávání musím přiznat, že je to pohodlná cestovní motorka pro dva, bezesporu. Pneumatiky jsou po 10 tis km ještě OK, ale desén je už na cca 30% tedy na mokru už trošku na hraně, podle mne doma zase ještě 3 tisíce daj, dám vědět. Znovu musím přiznat, že zvolená kombinace gum byla opravdu univerzální, na dlouhé cesty po vlastní ose na Balkán ideální. A ubývají stejně. Ale už nechci mrhat časem, pneumatikami i ostatním po hnusném Maďarsku či rovném Srbsku, udělal jsem si na ni přívěs za auto. Obětuju trochu toho nájezdu za lepší trakci v terénu, mám v úmyslu nahradit zadní Pirelli Scorpion Trial 2 za novou Continental TKC70 Rocks, přední mne tak nadchla, že si ponechám Tourance. Je teď více jezdím na nové 890 AR, ze které jsem ještě nadšený, tak až se na ni dostane řada. Pojedu na ni zase Balkán, přidáme Ukrajinu a napíšu sem objektivní porovnání, jestli stačí mít jednu nebo druhou, nebo je potřeba mít obě...
2023 srpen - jedna nestačí. Jsou to tak odlišné motorky, že přestože se to stále nabízí, zkusím je porovnávat co nejméně: Těžká 1290R si sice v terénu poradí se vším, ale je to hrozná kráva, hrozná dřina a na 890R prostě nestačí. Jenže je potřeba se na Balkán či Ukrajinu dostat a je to tak daleko, že 890R se na tu cestu prostě nehodí, tady zase na plné čáře vyhrává 1290... Je nutné mít obě.
2024 jaro: Zjisti jsem, že to nemám to v hlavě úplně v pořádku a chci přežít. Je to vynikající motorka na dlouhé výlety po celé Evropě, ale do těžšího terénu s mojí výškou 181 cm to prostě fakt není. Poslední roky už stejně jezdím jen Balkán, tam je lepší menší a lehčí stroj. Ty došlapy do prázdna mne nebaví. Na blbnutí na asfaltu na okreskách na chlupatých gumách to taky není. Fenomenální motor, špičkové jízdní vlastnosti a pocit bezpečí, že to zvládne každou situaci je nebezpečná souhra. Je mi to moc líto, ale musela z domu. Na blbnutí si musím koupit něco lehčího.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
keithh
keithh napsal 07.02.23 v 19:39

super sepsáno...parádní moto. Mám spoustu shodných zkušeností. Co mi vadilo opravdu hodně bylo horko od zadního svodu...vyřešil jsem to originálním izolovaným dílem.
Přeju spoustu parádních kilometrů

keithh
keithh napsal 12.04.22 v 20:06 10b.

Mám podobný pocity a s přibývajícími kilometry převládá rohlík
super stroj

abbany
abbany napsal 12.04.22 v 14:00 10b.

super výber, je vidiet že si ju užívaš. Tiež sa jej neviem nabažiť. za každou zákrutou je to silnejšia zamilovanosť. Elektronika už mi raz zachranila riť,čo by som normálne neustál, tak tu ma to podržalo.
Inak sedlo pre spolujazdca som nechal upraviť. Riť zvyknutá zo Stelvia si nevedela zvyknut, tak teraz po úprave je to OK.
prajem veľa km bez nehody.

Rkalis
Rkalis napsal 10.04.22 v 11:02 10b.

Super masina, mam ji taky jinak nechapu ty brutalni spotreby, co tu lidi maji. zkuzte jezdit jen na 5 a 6 nechat opravdu jen na dalnici(140+). budete zirat na prumernou spotrebu

Dave20
Dave20 napsal 09.04.22 v 09:16 10b.

Super motorka i komentář. Určitě jej oceni i další...Měj se fajn, ať se dobře jezdí

Více komentářů



TOPlist