I když světla na RVM jsou docela fajn, především to dálkové, tak při nočních cestách mě potkávací světlo úplně neuspokojuje - svítí hezky rovně, ale co je za rohem, respektive za zatáčkou a kterému výmolu se lépe vyhnout, tak to už moc nevidím. Na silnicích první třídy dobrý, ale v kotárech, kde jezdím nejraději, to je prostě málo.
Takže padla volba na přídavná LED světla a pokud možno, tak s homologací. V Čechách je výběr takový ... no docela zajímavý, ale za jaké peníze. Následně jsem objevil světla na Aliexpressu, která se prodávají i u nás, ale cena x 3. Tak jsem si je objednal a když dorazily, tak mě potěšilo zpracování a čekal jsem jen na lepší počasí, až se bude dát dělat venku. No a dnes jsem se dočkal.
Světla jsou zpracována velmi dobře, jsou určena snad jako mlhová. Svítí ani ne tak do dálka, jako spíše do šířky, což bylo přesně to, co jsem potřeboval.
Dále pak mají dobrý držák, plně nastavitelný, kvalitní konektory, kabeláž, vzal jsem verzi s relé, spínač na řídítka, vlastní pojistka a ochranné mřížky.
Teorie instalace jednoduchá - světla na padáky, kabeláž protáhnout k baterii, tam se to chytí pod šrouby a je hotovo.
Praxe trochu delší... :)
Takže demontoval jsem oba boční plasty pod nádrží, také jsem si zkusil demontovat středový plast nádrže. Ten nebyl nutný, ale chtěl jsem se podívat co tam je. Zpracování fajn, demontáž jednoduchá, mezi nádrží a plasty je pěnová vrstva, západky plastů poměrně robustní. Co tam kde mohlo vrzat v onom testu, netuším...
Montáž světel na padáky jednoduchá, jen jsem dal do držáků gumy, aby držely - s redukcí co byla součástí, se tam zase nevešly, bez ní byly volné. S kabeláží to byl trochu boj, ale podařila se prostrkat pod nádrží až k baterii. Vepředu jsem ji vyvedl vpravo, je tam více místa, uchytil jsem tam relátko a spekuloval jsem, kudy vést kabeláž je světlům. Spodem to šlo, po padáku, ale nebylo to pěkné. Takže jsem to nakonec vedl po padáku co jde pod přední světlo, to je jen kousek a tolik to nehyzdí. Kabely jsou uchyceny na konstrukci držáku světla a spínač jsem vedl na pravé řídítko, kde jeho kabel jde v současném svazku, tak to není ani vidět (foto jsem zapomněl). Uchycen je pod šroub držící páčku a nádobku přední brzdy. Všechno všude připáskovat, zapojit baterii, dát plasty a bylo hotovo. Teď už to zní lehce, ale než jsem vymyslel kudy a jak to prostrkat... snad cca 2.5 hodiny.
A jaký je výsledek? Famózní!
Jestli je v tuhle chvíli RVM něco, tak požírač tmy. Když jedu na potkávačky a pak jsem přídavná světla zhasnul, to bylo jak když přijde zatemnění. Viditelnost neporovnatelná, možná si ještě budu hrát s nastavením, možná světla vytočím trochu ven, teď jsou rovně, ale opravdu je to rozdíl, který jsem ani nečekal. Jestli byla něco dobrá investice, tak právě tohle.
Ochranné mřížky jsem nakonec nedával. Držák světel na nich sedí parádně, ale jakmile se dají mřížky, je dosedací plocha držáku na nich. Mřížka nekopíruje tvar světla, takže při silnějším utažení by mohlo dojít k namáhání držáku, mohl by prasknout a to mě za to nestojí. Ono stejně je ta mřížka jen na parádu... Takže zatím je to bez ní, časem se uvidí.
-
balení
-
kabeláž
-
úchyt na padáky
-
pohled na montáž světel
-
demontován středový plast
-
detail otvorů pro západky
-
pěna mezi nádrží a plasty
-
levý bok dole
-
pravý bok dole
-
bližší pohled pravý bok
-
pod nádrží zprava
-
středový tunel plast
-
západky středového plastu
-
uchycení relé
-
vývod u baterie
-
-
vedení kabeláže 1
-
vedení kabeláže 2
-
vypínač
Tak myslím, že se zadařilo. Světla vypadají skvěle. Snad je nebudu zapomínat vypínat . Díky moc za rady. Ještě jeden dotaz. Po instalaci se rozsvítila kontrolka na servis. Myslíš, že je to tím, že byla na chvíli odpojená baterka?
1 reakce
Tak paráda, gratuluju. Jak si spokojen, zkoušel jsi to v noci jak to svítí?
Světla jsou opravdu hezky udělána, jsem s nimi moc spokojen.
Ta kontrolka je normální, je to tím odpojením baterie - takže ji smaž pomocí pravého tlačítka a je to v pohodě.
Tak ať to nejen jezdí, ale i pořádně svítí. :)
zítra to budeme s kámošem montovat. Můžu se zeptat, kam jsi přichytil to relé s očkem? (pokud je to relé ). A ještě se kamarád ptá jak je to s pojistkou? Zapojoval jsi to přes spínací skříňku? Díky moc předem za odpovědi. Omlouvám se za neodbornost, nejsem elektrikář.
2 reakce
Ahoj,tak držím pěsti aby to šlo všechno dobře. Já jsem si sundal oba boky, to jde dobře, pak protáhl k baterii opatrně silnější drát, na něj pak izolačkou chytil kontakty na baterii a už to šlo.
Jestli myslíš tu malou černou krabičku co je u kontaktů na baterii - u oka na černém (minus) a červeném (plus) kontaktu, tak to je právě ta nožová pojistka - tzn. není potřeba dávat jakoukoliv další. Relé je pak větší krabička, cca 2x2 cm a to jsem chytal na držák u relé, které jsou už na moto - pod pravým krytem, za expanzní nádobou. Ale jsou dvě verze kabeláže ke světlům, nevím jakou jsi objednal, jedna to relé nemá, jen vypínač, pojistku.
Přes spínací skříňku to zapojené nemám, jednak by to bylo o dost složitější, jednak jsem to chtěl aby to svítilo nezávisle - např. v noci u stanu, stačí cvaknout vypínačem. Jen je zase riziko, že Ti to někdo někde pustí a baterie bude v háji. Pak bych dal třeba pod sedlo vypínač... ale to zatím neřeším, jen je to jako úvaha.
Hodně zdaru, kdyby něco, piš. :)
Pěkný a možná bude i fungovat,jen ty svary pod krytem na nádrži jsou podivné.Kamarád si tuhle "JAWU" koupil a je nadšenej.Měl ode mě Varadero 1000 r.2001 najel s ním asi 50000 a byl nadšenej.Pak si koupil malýho V-stroma r.2018 a nadšenej,odjeli jsme Norsko a jelo to a nežralo,pokud se nejelo 150.No a teď je nadšenej z týhle kolobrndy,odjeli Alpy a spokojenost,zatáčí to s chutí i to brzdí a nežere.Uvidíme jaká bude životnost,ale ty kluci čínský se lepšej.Přeju hezký ježdění a štěstí na silnici.Možná až nebudu zvládat 1200GS LC tak na to přesednu v 66letech už to asi nebude dlouho trvat.Opatruj se.
1 reakce
Ahoj a díky za komentář. Zatím všechno funguje jak má, když to tak vydrží, tak budu spokojen. Jediný problém co jsem měl, je zadrhávající se otáčkoměr, pokud do něj pere slunko a moto stojí, jak to schladne, je to OK. Něco se teplem roztáhne a hřídelka či co pak drhne... stalo se 2x. Jinak zbytek motorky je OK, šlape velmi dobře, podvozek super, jsem spokojen. Teď jsem něco najezdil ve dvou, jelo se velmi dobře, spotřeba se drží kolem 3.7, což se mě líbí.
Ovladatelnost je suprová, moc mě to baví.
Sváry na nádrži jsou opravdu divoké, naštěstí drží, nejsou vidět a jinde jsem je zatím neobjevil.
Tak uvidíme co to bude dělat dál.
Hodně spokojených kilometrů i tobě.
nebo úplně nejlépe, jestli Tě můžu poprosit přímo o odkaz té verze s relátkem. Můj mail: cernin@gmail.com
Moc děkuju
1 reakce
Ahoj, měl bys to tam mít. Tak ať to v pořádku dojde a dělá to jen radost.
A můžu se zeptat, jak se na Ali jmenujou, ať vím, co hledat? Díky moc předem
Pěkný malý světýlka. Jen - nejsou moc na ráně, kdyby motka padla na bok?
A teda, čtu si ten jejich popisek na aliku a číňani jsou prostě mantáci. V jedné větě mají, že jsou to světla do mlhy a zároveň, že jsou to DRL (světla pro denní svícení), což se vylučuje, navíc teplota světla 6000K, což je pro mlhovky zcela nevhodný Nicméně podle tvaru světelnýho paprsku je to opravdu myšlený jako mlhovky. Samozřejmě jako přídavný potkávačky asi ok, i když nevím, jak je to u nás legislativně, myslím, že přídavný smí být jen dálkový. Nevim, teď se mi to nechce hledat. Tak bacha na poliše, aby tě na to nechytli.
Jo a opravdu to má spotřebu 40W? Obě dohromady nebo každá? Nebo je to jen přepočet, kolik wattů by musela mít žárovka, aby svítila stejně? Dokázal bys změřit, jaký mají odběr? Docela bych si něco takovýho dal na třindu, abych v noci něco viděl, ale nesmí mi to vysát baterku za půl hodiny...
A na ty mřížky se vykašli, rally nejezdíš a beztak by ti sebraly 10-15% světla z těch světýlek.
1 reakce
Ahoj a díky za reakci.
Světla jsou z praktického použití moc fajn a to jak výkonem, světelným paprskem, tak i zpracováním. Na Aliex jsou kolikrát takové popisy, ať to jsou parametry výkonu, voděodolnost, použití... tak nevím jak to s nimi mysleli, důležité je, že jsou OK. Legislativně také přesně nevím a ani mě to moc netrápí. Přídavná jsou asi opravdu jen dálková, mlhová, denní a pracovní světla. Nějak to při případné kontrole dopadne, důležité je že já vidím a oni neoslňují. Kdyby náhodou... tak dole jsou za 5 minut.
Spotřeba 40W se mě zdá ujetá, tohle jsem také neřešil, ale ten kabílek co tam vede by 3 ani 1.5 ampéry nepřenesl, takže co tím mysleli netuším... Můžu ti změřit jejich odběr a tak hned budeme vědět. Co tím oni mysleli..no také netuším. Na 40W žárovku svítí více, takže kdo ví.
Ano, ty mřížky jsou opravdu designovka, jsou relativně masivní, takže ten úbytek by tam byl a tak i díky způsobu jejich úchytu jsem od nich upustil.
Kdyby motorka jen padla na bok, na místě, tak si myslím že se nic nestane, maximálně se světla potočí. Za jízdy těžko říci. Samotná světla jsou odlitek jak kráva, ty by asi přežily, ještě by pomlátily motorku. :) Ale padat nechci a kdyby se to stalo... no tak nějak to dopadne. Ještě jsem je chtěl dát na padák co jde pod přední světlo, ale to by byly moc vysoko a to jsem zase nakonec nechtěl.
moc pěkný fakt - ještě hezčí by to bylo možná na těch přídavnejch padákách co se nedají u nás sehnat - je to super
1 reakce
Díky. :) Já si říkám, že dříve či později se ty padáky u nás, nebo někde v Evropě, také objeví. Včera jsem jel zase v noci a paráda.
Krásná práce
Světlá mají i EU homologaci?
2 reakce
Díky. :) Dle popisu na českých serverech homologaci mají, na nich je E9 v kruhu, jinak popis a homologační známky tady: https://www.aliexpress.com/item/32823007144.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.9f5b4c4dazqlEq