Informace o značce

Globální Brixton. Zrodil se v Rakousku, odkazuje na Velkou Británii, prodává se v Číně a Indii
Na to, jak úspěšní budete, má vliv také to, kdo jsou vaši rodiče. A Brixton je v tomto směru dítě z dobré rodiny. U jeho kolébky se potkal jeden z klíčových prodejců motocyklů v Evropě a čínský výrobce s globálním přesahem. Výsledkem spolupráce rakouské KSR Group a Chongqing Gaokin Industry je rychle rostoucí značka, která má zastoupení na všech důležitých evropských trzích, prodává se v Číně a aktuálně zamířila i do Indie.
Historie značky
2015. Nenápadná premiéra
Výstřel malorážkouMilán, EICMA, rok 2015. Na výstavišti – na stánku výrobce maziv Liqui Moly – stojí technicky tuctový stroj se zajímavým designem. Vzduchem chlazený jednoválec a moderní výbavové prvky. Vzhled je postavený na unikátním designovém jazyce. Zjevná inspirace tradicí a rozvinutí vlastním směrem. Byl to prototyp motocyklu Brixton BX 125. Zakladatel rakousko-čínského rodu, připraveného utkat se s evropskými, japonskými i čínskými konkurenty…
Co tomu předcházelo
KSR Group se představujeDevět značek, prodej ve více než šesti desítkách zemí po celém světě. To je KSR Group. Rodinná firma vznikla v roce 1996 jako výrobce dílů pro segment automotive. Postupně se vyprofilovala jako dodavatel chytrých řešení pro mikromobilitu, domácnost a volný čas. Základ druhé divize, zaměřené na dvě kola, položili bratři Kirschenhoferové v roce 2004, kdy přišli s vlastní značkou motocyklů Generic.
Generic byly hlavně skútry, firma ale chtěla víc. Proto se v roce 2008 stala importérem značky CF MOTO pro Německo a Rakousko, v roce 2014 vzala pod svá křídla i regionální prodej Royal Enfield. V roce 2015 poslala do světa vlastní značku Brixton a pak už to šlo ráz na ráz – Lambretta, Malaguti, Motron… Kolos, který uvede každý rok na trh zhruba 60 000 strojů.
Stejný osud jako KTM
KSR Group není jediný rakouský hráč ve světě dvou kol. Tím druhým, větším a slavnějším, je PIERER Mobility AG. Pod jeho křídla patří mimo jiné KTM a Husqvarna. A oba holdingy – kromě původu a zaměření – pojí i další věc. A tou je insolvence v důsledku špatného odhadu poptávky. V případě KSR Group k tomu došlo koncem léta 2023.
„Během pandemie jsme zaznamenali neuvěřitelnou poptávku po elektrokolech a motocyklech. Lidé nemohli utrácet své peníze za dovolené, a tak investovali do koníčků, kterým se mohli věnovat. Sklady se vyprodaly. Předpoklad byl, že poptávka zůstane stejně vysoká a možná v následujících letech i poroste,“ řekl ředitel KSR Group Michael Kirschenhofer v rozhovoru pro portál 1000PS.
Jenže přišel pravý opak. Poptávka nevzrostla, s inflací se naopak prudce snížila. Sklady zůstaly plné a na dveře holdingu zaťukala platební neschopnost. S nezvaným hostem se Rakušané vypořádali finanční restrukturalizací, přizpůsobili velikost firmy aktuální poptávce a dostali se znovu do plusu. Další pojistkou má být ještě větší diverzifikace. Nejnovějšími přírůstky tak jsou značky QJ Motor a Segway.
2017. Brixton se nadechuje
Etablování mezi dvacítkamiAle zpátky k samotné značce Brixton. Jak jsme již řekli, světu se představila na milánské EICMA v roce 2015 s modelem BX 125. Do prodeje se sympatický stroj dostal na začátku roku 2017. Ve velmi krátké době se dočkal několika derivací – scrambler BX 125 X a café racer BX 125 R. Obchodní úspěchy přišly vzápětí, hned v prvním roce prodeje šlo o druhý nejprodávanější motocykl v Rakousku v kategorii do 125 kubických centimetrů. V roce 2017 Brixton představil motocykly vzduchem chlazeným jednoválcem o výkonu 16,7 kW – Glanville 250 X a Saxby 250 s tím, že do prodeje by měly jít v roce 2019. Pak přišla pauza, zdálo se, že Brixton zůstane usazený v nižších kubaturách. Jenže mimo hlavní scénu výstav a prodejen se mezitím rozehrával příběh další modelové řady. V Kremsu vzniklo zcela nové, mezinárodně obsazené a technologiemi našlapané designérské centrum. První zadání bylo jasné – vlastní půllitr.
Nejdříve úklid, pak přichází Crossfire
Rok 2019 byl zlomem v krátké historii značky. Začalo to úklidem v portfoliu. Standardní BX 125 dostal pojmenování Cromwell 125. Café Racer BX 125 R je nově Sunray 125 a scrambler BX 125 X si nově nechá říkat Felsberg 125. Adekvátně tomu se přejmenovaly i dvěstěpadesátky. Ze Saxby je Cromwell 250 a z Glanville Felsberg 250. A krátce na to, v závěru roku, se představují produkční verze motorek kategorie A2. Brixton Crossfire 500 a Crossfire 500 X s nádechem scrambleru.
Srdcem modelu Crossfire je řadový, vodou chlazený dvouválec. Oficiální zdroje tvrdí, že na něm pracovaly dvě desítky inženýrů skoro dva roky. Určitě ale nevznikl od základu, architektonická spřízněnost s motorem Honda je zjevná už od letmého pohledu. Nicméně objem není pro Hondu typických 471 kubických centimetrů, Brixton se pyšní hodnotou 486. Tomu odpovídá i vyšší točivý moment 43 Nm. Výkon je s ohledem na kategorii A2 obligátních 35 kW. Pokud technika žádná velká překvapení nepřináší, pak design je jiná liga. Crossfire má naprosto svébytný, s ničím nezaměnitelný vzhled. Nádrž tvarovaná do písmene X, přední světlo ve stylu kompasu, useknutá záď. Scrambler pak jde ještě dál. Má širší řídítka, jiné sedlo, zubaté pneumatiky. V roce 2022 pak přibyl Crossfire 500 XC, který už si reálně poradí s lehčím terénem.
Rakousko-čínský křižník
Aby těch událostí roku 2019 nebylo málo, na tehdejší veletrhu EICMA se mimo produkčních verzí pětistovek představil také koncept ve stylu Triumph Bonneville. Do prodeje jde v roce 2022 jako Brixton Cromwell 1200. Poháněn je dvouválcovým motorem s přesným objemem 1222 kubických centimetrů, výkonem 60,3 kW a točivým momentem 108 Nm. V roce 2024 v souladu s postupem značky, přibyla verze Cromwell 1200 X. Ano, je to scrambler…
2025. Globální značka
Jak vypadá portfolio teď?Aktuální portfolio značky Brixton se opírá především o modely s řadovým dvouválcem o objemu 486 kubických centimetrů. Crossfire s nezaměnitelným designem se nabízí ve čtyřech provedeních – základní 500, scramblery 500 X a 500 XC a nejnovější adventur verzi Storr. Celou modelovou řadu Crossfire doplňují dvě stopětadvacítky. Jedna v dospělém rozměru, druhá ve verzi minibike s dvanáctipalcovými koly.
Nabídku malorážek doplňuje bobber Rayburn 125 nebo café racer Sunray 125. Kromě toho může zájemce sáhnout po modelech Felsberg 125, 125 XC a 250, které vypadají, že by před 50 lety zvládly i „Šestidenní“. Vrcholný model pak najdete v řadě Cromwel odkazující na klasickou anglickou školu motocyklů. Objednat lze v kubaturách 125, 250 a 1200.
V Číně a Indii
Vývoj v Rakousku, výroba v Číně. Brixton má zdánlivě jednoduchý model fungování. Ve skutečnosti je to ale složitější, jde o globální brand. Gaokin totiž ne všechny vyrobené kusy posílá do Evropy. Pod značkou Gaokin Moto je sám prodává. Například Crossfire 500 je Gaokin GK 500. Výrobce přitom nemlží, původ v Brixtonu sám přiznává.
A to není vše. Brixton nově míří do Indie. Ve spolupráci s KAW Veloce Motors už se tam od druhé poloviny roku 2024 prodávají modely Crossfire 500 X, Crossfire 500 XC, Cromwell 1200 a Cromwell 1200 X. Ale to je jen začátek. V plánu je výstavba výrobního závodu ve městě Kolhapuru. Plánovaný roční objem výroby je více než 40 000 motocyklů…
Místo závěru
Úspěch dítka z dobré rodinyBrixton, ať už si o designu nebo kvalitě této značky myslíme cokoliv, je výjimečný. Nejde o dnes již klasický model, kdy se vezme zaniklá značka a za pomoci kapitálu z Číny oživí. Brixton vznikl jako byznys plán etablované evropské společnosti s obrovskými zkušenostmi s prodejem motorek. Kombinuje osvědčenou techniku s nezaměnitelným vzhledem. Design i samotný název odkazují na anglickou tradici. A znáte jinou značku, která se stala do deseti let od představení prvního konceptu skutečně globální? Holt dítě z dobré rodiny… /jjn/