globalmoto_unor




Bruselský SALON – první motoristická výstava roku 2020

Moc jsem od ní nečekal, o to víc mě bruselská výstava motorek překvapila. Příjemně, podobně jako u aut, zabírajících většinu hal, se i u motorek účastnily všechny významné značky. Letošní 98. ročník motoristického „Salonu“ se konal tradičně na výstavišti vedle Atomia od 10. do 19. ledna a ve dvou velkých motorkářských halách byly na něm k vidění snad všechny pecky pro nadcházející sezónu.

Kapitoly článku

Místem se nešetřilo, takže od nejžádanějších modelů bylo vystaveno i víc kousků, aby se na ně mohli zájemci posadit a v pohodě si vyzkoušet, jak jim padnou do ruky. I díky tomu jsem se tam zdržel mnohem déle, než jsem původně předpokládal, ale věřte mi, stálo to za to.

Aprilia

Vezměme to hezky podle abecedy. Nová Aprilia RS 660 má dva válce, 100 koní, 169 kg a k tomu parádní modro-červené válečné zbarvení.

O tom, že na dobré věci není zapotřebí moc měnit, svědčila vedle stojící devítistovka Dorsoduro.

Benelli

Ten válec má sice jen 374 kubických centimetrů a 15,5 kW (21 koní), přesto vypadá impozantně. Zřejmě právě proto v Benelli pojmenovali svůj nový retro-model Imperial.

Z úplně druhého konce nabídky je nová sedmsetpadesátka Benelli 752S s výkonem 56 kW (přes 76 koní). I přes svítivě zelenou barvu vypadá trochu jako Monster, nicméně kdo překousne to podivné přední světlo, může mít motorku se zajímavými parametry za slušné peníze (v Belgii stojí 7299 EUR včetně daně, u nás je za 185 tisíc).

Dřívější výhradně italskou historii značky připomínal krásný veterán Leoncino.

BMW

Bavorská značka měla v Bruselu nejrozsáhlejší expozici. K vidění byly všechny modely v různých barvách a úrovních výbavy. Mezi novinkami čněl naháč BMW F 900 R, jeho cestovněji zaměřené dvojče BMW F 900 XR (v barvě zlaté, červené i bílé) a rovněž cestovně-sportovní BMW S 1000 XR.

Samostatné dřevěné pódium patřilo prototypu cruiseru s krásným lakováním a novým dvouválcem Big Boxer o objemu 1800 cm3. Už jsem ho viděl na fotkách, ale skutečná velikost tohoto motoru udeří do očí teprve naživo. Tady se snad zkřížil svět motorek a lokomotiv.

Na stánku byl i vítěz německého mistrovství cestovních motocyklů IDM.

Osobně mě ale nejvíc zaujal limitovaný model roadsteru R nineT v nádherném modrém laku, připomínající půlstoletí od zahájení sériové výroby motorek BMW v Berlíně.

Brekr

Dva plocháče jako rám svírající uprostřed baterii, řidítka, sedadlo, dvě kola a motor – elektrické skútry nizozemské značky Brekr mají vskutku minimalistický design. Podle typu mohou jet rychlostí 25 nebo 45 km/h a musí si vystačit s vyloženě městským dojezdem 50 až 80 kilometrů.

Brixton

Líbivým křížencem moderny a retra jsou nové pětistovky značky Brixton, patřící pod rakouskou firmu KSR Group. A to jak vzhledově, tak motoricky, řadové, kapalinou chlazené dvouválce se svými 35 kW (48 koni) a 43 Nm doplněné o šestistupňovou převodovku mohou sedlat majitelé řidičských průkazů A2. Materiály udávají nejvyšší rychlost 160 km/h u obou provedení – Crossfire 500 a Crossfire 500 X odlišujícími se například jiným sedlem, zadním blatníčkem a černou koncovkou výfuku. První z nich v Belgii vyjde na 5999 EUR a to druhé na 6299 EUR.

Bullit

Pod značkou Bullit se v Belgii prodávají jednoduché, lehké a dostupné motorky původem z Číny. Na výstavě se vzhledem k laku á la „Martini“ nedal přehlédnout scrambler Hero s objemem 125 cm3 a výkonem 8,5 kW (11,5 koně). Nejde o žádného prcka, člověku s postavou kolem 180 cm padne akorát do ruky.

Zajímavě vypadala rovněž dvěstěpadesátka V2 s vidlicovým, vzduchem chlazeným dvouválcem. Kde už jsem jen takhle tvarované svody viděl?

Ducati

Závodní mašina Andrey Doviziosa předznamenala, že tady to bude pěkně divoké, stačí se podívat na tvary nové Panigale V4S s netopýřími křidélky pod světly.

Tuhle střelu hned vedle doplňoval další „mazec“ – okřídlený Streetfighter V4S a rovněž „civilnější“ Ducati Panigale V2. Pro klidnější povahy byly určené Scramblery seškrcené na 35 kW tak, aby je mohli sedlat i majitelé řidičského průkazu A2.

Mezi ostatními motorkami čněla ještě cestovní Multistrada 1260S Grand Tour s kufry a dalším příslušenstvím pro dlouhé výlety. Zábavu za řidítky určitě vykouzlí i loni inovovaný Hypermotard 950.

F.B Mondial

Styl k Itálii patřil odjakživa, nyní to už nějakou dobu dokazují motorky značky F.B Mondial. Platí to i pro nový model Flat Track, poháněný vodou chlazeným čtyřventilovým jednoválcem s objemem 125 cm3, výkonem 10,8 kW (skoro 15 koní) a točivým momentem 10 Nm. Převodovka má šest stupňů a obě kola jsou téměř totožné devatenáctky, s rozměry 120/80 vpředu a 130/80 vzadu.

Druhou lahůdkou byl kapotovaný kafáč Pagani 300, který i přes číselné typové označení pohání opět vodou chlazený jednoválcový čtyřventil s objemem 250 cm3, výkonem 17 kW (23 koní) a točivým momentem 22 Nm. S těmito na daný motor poměrně slušnými parametry a šestistupňovou převodovkou dokáže pouhých 149 kg vážící stroj určitě pěkně upalovat. A pořád u toho vypadat frajersky, jako na výstavě.

Zajímavý je minimální cenový rozdíl ve výši zhruba stovky euro, zatímco Flat Track stojí v Belgii 4395 EUR, Pagani 300 vyjde na 4499 EUR.

Harley-Davidson

No konečně! Roadster XL1200 dostal pro rok 2020 tu správnou barvu, jakou měl mít už při svém uvedení – závodní oranžovou. V Bruselu vystavený kousek navíc zdobil přední štítek a kryt místo sedadla spolujezdce. Paráda!

Pro příští rok se Harley-Davidson vydal na pro něj neznámou půdu, a to hned třemi různými směry. Tím prvním je elektrický model LiveWire, kterému to opravdu sluší. Člověka při pohledu na něj napadne otázka, proč takhle nevypadají modely řady Street případně Sportster.

Druhou novinkou je silácký naháč Bronx s vidlicovým, vodou chlazeným litrem a tou třetí cestovní maxi-enduro Pan America, jehož vodou chlazený dvouválec disponuje objemem 1250 cm3, výkonem 145 koní a točivým momentem 122 Nm. To, že Harley-Davidson podobný motocykl do svého sortimentu zařadil, znamená, že z velkých hráčů motocyklového světa už ho vyrábí prakticky každý. A z těch menších kdekdo. Asi jako SUV u aut.

Přiznám se, že když jsem loni spatřil fotku Pan Americana poprvé, přišel mi nějaký divný. Nevěděl jsem, co mi připomíná. Mikrovlnku nebo ledničku? Či něco jiného? Naživo a na druhý pohled je to jiná káva. Po počátečních rozpacích vám to začne dávat smysl, je to neotřelé, nicméně to k sobě pasuje. U téhle motorky snad platí nejvíc, že na fotkách vypadá výrazně hůř, než ve skutečnosti. Stále sice postrádám nadšení, které mě chytá při pohledu na některé jiné motorky, přesto věřím tomu, že až Pan Američan svého majitele odveze z východu USA na západ, zalíbí se mu to pohodlí a síla natolik, že to rovnou otočí a pojede zpátky.

V expozici samozřejmě byla zastoupená také harleyácká klasika, softaily Fat Boy, Breakout, cestovní Electra Glide a další legendární stroje.

Honda

Nejvíc prostoru na stánku Hondy měl její prodejní hit – inovovaná Africa Twin, jak ve standardní verzi, tak v dobrodružnějším provedení Adventure Sports, s manuální i automatickou převodovkou.
Přehlédnout nešlo ani nového Fireblada – Hondu CBR1000RR-R nebo modernizovaný luxusní koráb na kolech Gold Wing Touring Deluxe.

Jen nenápadné změny (přední světlo, pohodlnější sedadlo či prachovky) pro příští sezónu zaznamenal japonský Rebel – Honda CMX500 S a zajímavé probarvení Custom Sunset Edition ozdobí naháče CB1000R.

Husqvarna

Novinkou původně švédské značky bylo Enduro 701 LR, kombinující přední nádrž (12 litrů) se zadní (13 litrů) na celkových 25 litrů paliva, umožňujících dojezd kolem 500 kilometrů. Bez paliva motorka váží 155 kg, o odpružení vpředu a vzadu se starají tlumiče WP se shodným zdvihem 250 mm.

Hyosung

Že to je jen stopětadvacítka? Nevadí, stejně má vidlicový dvouválec s úhlem 60 stupňů, jak hrdě hlásají boční panely pod sedlem. Že je chlazená kapalinou? Nevadí, válce stejně mají žebra. Malý cruiser pro majitele řidičáku A1 Hyosung Aquila 125 Bobber s výkonem 10,2 kW (14 koní) působí vyváženě a i s mohutnou rourou výfuku vskutku stylově.

A jeho silnější sourozenec Hyosung Aquila 300 Bobber také, tyhle dva stroje od sebe na první pohled těžko rozeznáte. Silnější model v Bruselu absolvoval svoji belgickou premiéru. Ze svého skromného objemu 296 cm3 opět véčkového, vodou chlazeného dvouválce dokáže vydolovat 30 koní, které si s jeho hmotností necelých 170 kilogramů určitě nějak poradí.

Indian

V té pro značku typické tmavě červené se zlatými linkami vypadá výroční Scout 100th Anniversary naprosto úchvatně. Připomíná sto let od uvedení tohoto modelu na trh a kromě nádherného laku jej zdobí chromovaná řidítka s hrazdou, černé vyplétané ráfky se zlatou linkou, jednodílné sedlo potažené hnědou kůží, chromovaný nosič a další drobné detaily.

Druhým výročním modelem je temný Scout Bobber Twenty se zkrácenými blatníky a vysokými řidítky. Další z vystavených Scoutů s dvoumístným sedlem a kapotáží vpředu byl zaměřený cestovněji.

Pro cestování první třídou jsou však určeny především nové velké modely Challenger, majestátní stroje ve stylu bagger. Komu by se nelíbily, může sáhnout po klasickém Chiefovi, Roadmasteru nebo Chieftainu, kterému sluší i jasně modrý lak.

A to nejlepší nakonec – Indian FTR Rally se od ostatních soukmenovců liší vyššími řidítky, malým černým štítkem nad světlem, černými vyplétanými ráfky, hnědým sedlem a matně šedou titanovou barvou s velkým, černým logem indiánské hlavy tam, kde mají motorky běžně nádrž.

Kawasaki

Tahle japonská značka si do Bruselu nachystala impozantní prezentaci. Nabroušenou stránku reprezentoval naháč Z H2 s litrovým, přeplňovaným řadovým čtyřválcem o výkonu 147 kW (200 koní), disponujícím točivým momentem 137 Nm. Motorka ostrá jako břitva, nejen svými parametry, ale také tvary.

Nálož ostrých novinek pokračovala modely Z900 (948 cm3, 92,2 kW, tj. 125 koní a 98,6 Nm) a Z650 (649 cm3, 50,2 kW, tj. 68 koní a 64 Nm).

V sekci klasiků byla vystavena nová nádherná osmistovka W800 v tmavě zelené s chromovanými blatníky a hned několik devítistovek Z900RS včetně pro značku typicky svítivě zeleného kafáče s malou kapotáží. V decentní úpravě byl k vidění i na stánku jednoho z dodavatelů stylových doplňků.

Kawasaki rovněž ukázala odstrojený prototyp své elektrické motorky EV project.

KTM

Kompletní nabídku včetně novinek pro rok 2020 přivezla do Bruselu i rakouská KTM. Pomocí závodní silniční mašiny a dakarského speciálu Tobyho Price ukázala, jak velký má sportovní záběr.
Při pohledu na vystavené motorky si člověk uvědomí, že tato značka sjednotila design i barevné provedení všech svých modelů bez ohledu na nějaké třídy a kategorie. Jako žádná jiná, bezvadně sem svým vzhledem zapadá i nový 890 Duke R.

Kymco

K tomu, aby se stal dalším tahounem prodejů, je předurčen nový městský skútr Kymco X-Town 125i City s vodou chlazeným jednoválcem o výkonu téměř 15 koní.

Konkurovat mu brzy určitě bude luxusnější tříkolový model CV3, vybavený stylovými kufry. Ten je ale zatím jen jako prototyp.

Lambretta

Nejhezčími skútry na stánku rakouské firmy KSR Group byly jednoznačně Lambretty, využívající tchajwanského základu značky SYM. Tyto elegantní stroje svými tvary odkazují na své slavné předchůdce a dodávají se v mnoha zářivých barvách. Slušivou červeno-bílou Lambrettu V125 pohání vzduchem chlazený jednoválec s výkonem 7,5 kW (10 koní) a točivým momentem 9,2 Nm, který přenáší na zadní kolo plynulá variátorová převodovka.

Mash

Moment, tady něco nehraje, vždyť francouzský Mash – dovozce a úpravce čínských motocyklů Shineray – u nás žádné zastoupení nemá, přesto jsou mi ty motorky nějak povědomé… Jasně, model Five Hundred je až na nádrž, blatníky a boční schránky stejný jako Jawa 350 OHC (přitom motor má objem 400 cm3 – Jawa půldeci ubrala a Francouzi naopak deci do názvu přihodili) a Mash Scrambler je hodně podobný Jawě 350 OHC Scrambler, až na tu nádrž, pouze jeden výfuk po straně a osmnáctku kolo vzadu.

Menší kubatury značky Mash s objemem 125 a 250 cm3 zase jako kdyby z oka vypadly sortimentu značky Yuki. Líbilo by se mi, kdyby tento náš dovozce rozšířil svoji nabídku i o nové šestsetpadesátky s jednoválcovým, vzduchem chlazeným motorem OHC o výkonu 40 koní s točivým momentem 45 Nm a pětistupňovou převodovkou, jehož předobrazem je očividně jednobuch Honda z modelů XR, Dominátora či FMX, doplněný o chlazení olejem.

Mash se vytasil se dvěma modely – drsným a puristickým Dirt Trackem a do terénu mířícím endurem X-Ride. To vypadá celkem pěkně, ovšem posezení na něm je poněkud zvláštní, prohlubeň sedla tlačí člověka dopředu do nepříliš pohodlné pozice. Na rovné lavici Flat Tracku se za širými řidítky sedí mnohem lépe a uvolněněji. Při pohledu na jeho výfuk nechápu, proč to takhle čistě nešlo vést i na té čtyřstovce, co odebírá Jawa.

Cenu X-Ridu belgičtí prodejci teprve zveřejní, Flat Track koupíte za 5899 EUR, tedy v přepočtu za necelých 150 tisíc korun. Jenže ten by nemusel být úplně přesný, protože motorky Yuki u nás stojí podstatně (někdy až o čtvrtinu) méně, než jejich téměř stejné protějšky značky Mash v Belgii.

Moto Guzzi

Vysoké plexi, objemné kufry (pravý pojme 37 litrů, levý 27,5 litru), vyhřívané rukojeti a mlhovky má v základní výbavě cestovně zaměřený model V85 TT Travel ve slušivě matném pískovém laku s černými a červenými barevnými doplňky.

Kromě několika modelů V7 zastupovala sportovněji pojatou klasiku devítistovka V9 Bobber Sport. V matně oranžové, s rovnými řidítky, malým štítkem nad světlem, jednodílným sedlem, zadními tlumiči Öhlins a mohutnými černými výfuky vypadá celkem k světu.

MV Agusta

Nejen Harley-Davidson, ale i MV Agusta má své SUV, tedy pardon – cestovní motorku Turismo Veloce 800 Lusso. Její tříválec s objemem 798 cm3 dává 81 kW (110 koní) a 80 Nm. Při hmotnosti 192 kg půjde o stylový a nepochybně živý stroj.

U silničního modelu F3 800 RC toho z podobného motoru vymáčkli konstruktéři víc – 108 kW (147 koní) a 88 Nm.

Ještě větší nářez nepochybně zažijete na litrovém Brutalu 1000 RR se čtyřválcem o výkonu 153 kW (208 koní) s točivým momentem 116,5 Nm. „Nomen omen“ – tahle motorka vypadá přesně tak, jak se jmenuje.

Royal Enfield

U indického výrobce jsou jednou z mála změn pro rok 2020 nové barvy na jednoválcovém Himalayanu s objemem 400 cm3 – červeno-černá a stříbrno-černá kombinace.

To, že i na více než půlstoletém základě lze pořád ještě stavět, dokazovala krásná jednoválcová, vzduchem chlazená pětistovka Bullet Trials se světle zeleným rámem, stříbrnou nádrží s chromovanými boky, chromovanými blatníky a švihácky zdvihnutým výfukem.

Na předních místech samozřejmě stály již teď prodejně velmi úspěšné krásné dvouválcové šestsetpadesátky Interceptor a Continental GT.

Super Soco

Moderní techniku v retro-hávu reprezentovaly elektrické motory Super Soco řady TC, schopné ujet na jedno nabití 110 km. Váží pouhých 103,5 kg, ale nejde o žádná ořezávátka, maximální rychlost dosahuje až 95 km/h.

Suzuki

Samurajové v Bruselu válčili (podobně jako Honda) hned na dvou frontách – mezi automobily i motocykly. Zřejmě proto byl jejich stánek poměrně skromný. To ale vůbec nevadilo, protože svůj hlavní tahák pro nadcházející sezónu vystavovali hned v několika provedeních – nový V-Strom se představil v černé, bílo-červené a v sekci aut i v decentní šedé barvě s litými černými koly pod označením DL1050.

Víc mu ale určitě sluší ty vyplétané, na nichž jezdí model DL1050XT. Zkušenosti majitelů potvrzují, že V-Stromy jsou dobré cestovní motorky, přesto mě kvůli svému vzhledu doposud nijak neoslovily. Až doteď, nový V-Strom se svým designem s hranatým světlem a špičatým nosem odkazuje na proslulého Biga, a naživo jde o parádní stroj! Stroj pro pohodlné cestování zdobí dvacetilitrová nádrž a 79 kW (107 koní) výkonu vidlicového, kapalinou chlazeného dvouválce.

TM Racing

Ostré italské závodní motokrosy, motardy a endura jsou důkazem, že dvoutaktní motory ještě úplně nevymřely, a to je dobře. Belgičtí prodejci představili v Bruselu malý průřez sortimentem včetně čtyřtaktních a dvou závodních strojů.

Triumph

Anglický výrobce měl na svém stánku dvě zářivé hvězdy – nového Tigera 900 a druhou generaci svého křižníku Rocket. Tiger přijel na litých i vyplétaných ráfcích (verze Rally Pro), k vidění byl i fešák nastrojený kufry, padacími rámy a další cestovatelskou výbavou. Jen co se na něj posadíte, začnete přemýšlet, za jakým dobrodružstvím byste se na něm vypravili.

Zavazadly byl nastrojen i jeden z nových Rocketů, byť na tomto tři metráky vážícím dravci s motorem o objemu 2,5 litru a výkonu 167 koní vypadají stylově tvarované lehoučké boční brašny a malý kufřík za zadní opěrkou poněkud nepatřičně. Mašina je to ale pořádná, ta síla z ní na pohled přímo tryská.

Vespa

Italský výrobce vyrukoval s novými barevnými kombinacemi ve stylu Racing Sixtees se zlatými ráfky. Černo-žlutou variantu předvedla třístovka GTS (17,5 kW, tj. téměř 24 koní) a bílo-červenou stopětadvacítka (7,9 kW, tj. 10,7 koně).

Yamaha

Z japonské čtyřky měla rozlohou největší expozici. Kraloval jí matně černý superbike YZF-R1 GYTR nazbrojený, jak název napovídá, továrním závodním kitem, u nějž hmotnost odpovídá výkonu v koních – 201 kg a 200 koní (147,1 kW při 13 500 ot./min). Litrovému čtyřválci s točivým momentem 113,3 Nm a rozvodem DOHC sekunduje šestistupňová převodovka.

Řadu cestovních strojů Yamaha omlazuje přepracovaný Tracer 700 s jiným provedením přední masky a světlometů.

Luxus na dvou kolech zažije pilot i se spolujezdcem na novém skútru Tmax 560, poháněném dvouválcem s objemem 562 cm3 a výkonem 35 kW (47,6 koně při 7500 ot./min) a točivým momentem 55,7 Nm při 7500 ot./min. Přikoupit se dá značkový topcase s objemem 50 litrů a opěrkou, držák telefonu či dokonce komfortní vyhřívané sedadlo.

Co se Yamaze opravdu povedlo, jsou nová barevná schémata řady XSR. Sedmistovku zdobí zlaté ráfky (jako u modelu XTribute) a bílo-červená bandaska s černým pruhem, červený přední a bílý zadní blatník.

Ještě poutavější je ale černá XSR900 se zlatými ráfky a linkami, dokreslenými zlatým jménem značky na červeném pozadí. Nejhezčí lakování, jaké jsem dosud na této nezkrotné mašině viděl.

Na jiném místě výstavy byl společně se závodními kroskami a endury Yamaha k vidění speciál pro dálkové rallye belgického motokrosaře a soutěžáka Edouarda Charlese de Moora.

Zero

Naháč, odlehčené enduro nebo dokonce cestovní motorku s plexisklem a kufry? Ano, všechny tyto stroje už dokáže nabídnout kalifornský specialista na elektrické motocykly, a to s dojezdem přes 350 kilometrů. Právě v tomhle ohledu patří Zero mezi elektromotorkami k naprosté špičce.

Zajímavost na konec

Krásně renovovaný Triumph přitahoval pozornost návštěvníků k malému stánku s přívěsem pro přepravu motocyklů. Ten je sice jen jednoúčelový, nic jiného s ním nepřevezete, nicméně chytře vymyšlený. Nemusíte nic sklápět, nepotřebujete zvedáky ani nájezdové rampy a hlavně nemusíte tlačit mašinu do kopce – rám nejdříve snížíte až dolů na zem, s motorkou najedete doprostřed, přikurtujete ji a pak pomocí dlouhé páky překlápějící pojezdová kola na ramenech celý podvozek zvednete, zajistíte a můžete vyrazit – šikovný nápad a prosté řešení.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 21 Kč od 7 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist