husqvarna_svartpilen_801_2




KTM 890 Adventure 2023: Takhle jste to chtěli?

Když KTM ukázala nový model 890 Adventure R, bylo jasné, že nebude dlouho trvat a objeví se také standardní verze. Přesně tak se stalo a ještě než jsem "obyčejného" Advíka vyrazil prohnat do Portugalska, sám sobě jsem položil otázku, jestli jde o novou generaci anebo spíš o omlazení předchozí verze. Už podle prvních informací není inovací málo a zdá se, že to opravdu není jenom o nových bočních spojlerech a jiném plexi štítku. Mám pocit, že oranžoví vyslyšeli kritiku a podle toho 890 Adventure upravili. Jak se jim to povedlo?

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Kategorie cestovních endur střední třídy praská ve švech a je na výběr ze spousty modelů od tradičních výrobců, ale také od těch menších, kteří se snaží čapnout příležitost za pačesy a poslat do světa svou adventure mašinu. Jsem za to rád a opravdu mě baví sledovat, jak si značky představují adventure mašinu s motorem pod 1000 cm3. Je fakt, že se jim to někdy povede víc a někdy míň. Nároky motorkářů jsou stále vyšší a za své peníze chtějí kvalitní a funkční cestovní dobrodružný stroj s charakteristickými prvky té či oné značky. Pak už je to o tom, že každý z nich preferuje trošku jiné vlastnosti, a proto ve finále hraje roli, jestli sáhnou po něčem se silničním apetitem, anebo dají přednost offroadově laděným kouskům. Jednoznačně rozhoduje také to, zda touží po maximálně jednoduché motorce či naopak mašině nabušené nejmodernějšími technologiemi. KTM s modelem 890 Adventure dokáže uspokojit hodně široké spektrum motorkářů, tím spíš, že existuje hromada tuningových dílů od nejrůznějších výrobců včetně našeho R/G, které zaměření mašiny ještě víc vyhraní.

Ideální motorka neexistuje a je to o nejrůznějších kompromisech a leckdy i přimhouření oka. Své o tom ví také KTM, která cestovní enduro střední třídy prodává už roky. Teď už je to po dvě léta 890 Adventure, dříve to bylo o krapet menší 790 Adventure. Zejména na vzhled Advíka se sneslo kritiky víc, než v Mattighofenu dokázali snést, a možná proto se s ním rozhodli něco udělat. Co na nový vzhled a přepracovanou přední část říkáte? Za mě to střednímu Advíku jednoznačně prospělo. Samozřejmě že vzhled je v první fázi nejvíc na ráně a věnuje se mu velká pozornost, tím spíš, že předchozí 890 provedením přední části nikoho do kolen neposlala. Jenže kromě přepracovaného předku tu máme další řadu novinek, co nejsou až tolik vidět, ale mají velký smysl a pro novou generaci znamenají krok dopředu. Pojďme si na všechny novinky posvítit.

Jak už bylo řečeno, vůbec největší proměnou prošla přední část motorky a ve srovnání s předchozí generací působí model 2023 mnohem kompaktnějším dojmem. Boční spojlery se „zapečenou“ grafikou a nový strmější přední plexi štítek jsou nejen designovou záležitostí, ale samozřejmě plní také funkční stránku, takže se podepisují na lepší ochraně jezdce. Pro pevné uchycení celé přední části je využit hliník, ze kterého jsou vyrobeny dva odolné držáky skryté pod kapotáží. Štítek je upevněn napevno a není zde možnost vlastního nastavení. V porovnání s minulým modelem je úplně jiný a pro eliminaci turbolencí slouží docela velký otvor. Hned za ním leží nový 5“ velký TFT displej opatřen minerálním sklem, který nabízí konektivitu a má integrovanou USB zásuvku. Kromě ní je k dispozici i klasická 12V zásuvka. Nad displejem je místo pro navigaci, ovšem k její namontování je potřeba speciální koš, lépe řečeno držák. Ovládání a pohyb v menu probíhá pomocí ovladače na levém řídítku, kde má své místo také ovladač tempomatu, který ale není standardní záležitostí. K tomu se dostaneme později. Displej je barevný a nabízí širokou škálu nastavení motorky a informuje o řadě informací. Některé favoritní údaje v dolní části nejsou zobrazeny úplně tím největším fontem písma, ale mně to přijde dobré a všeobecně za čitelnost, přehlednost i uspořádání dávám palec nahoru, podobně jako za podsvícení ovladačů nebo za tlačítko varovných blinkrů, které minulý model neměl.

Ač to na první pohled nevypadá, tak nové je také dvojdílné sedlo, přesněji řečeno jeho tvarování a materiál, tedy pěna. Nastavit jde do dvou poloh, nižší 840 mm a vyšší 860 mm. Pokud se někdo nespokojí se sériovým sedlem, může si nad rámec série pořídit vyhřívané ergonomické sedlo (850 mm a 830 mm) nebo vysoké či nízké jednodílné sedlo rally (865 mm a 825 mm). Pokud i nízké sedlo je stále vysoko, lze motorku snížit pomocí snižovacího kitu o dalších 25 mm. Stavitelné jsou páčky brzdy i spojky, ze zubatých stupaček jde odmontovat guma a pomocí nářadí se dá přenastavit trn zadní brzdy do vyšší a nižší polohy. Za zmínku stojí také sklopný trn řadící páčky nebo nová ochrana spodku motoru a boků specificky tvarované nádrže, která spolyká 20 litrů benzínu a kopíruje motor tvarem podkovy. Rám je tradičně vyroben z oceli a podsedlovka je k hlavnímu rámu přišroubována, tak jako k ní jsou upevněny držáky stupaček.

Inovace se dotkly také podvozku, tedy pérování WP Apex se zdvihy 200 mm, které je stavitelné a disponuje novým továrním nastavením. Přední vidlice o průměru 43 mm nabízí nastavení pomocí ovladačů na horní straně, a to jde upravit bez použití nářadí. U zadního centrálního tlumiče lze přenastavit odskok a předpětí. Kola offroaodvých rozměrů 21“/18“ využívají bezdušových ráfků a nově obouvají pneumatiky Pirelli Scorpion STR.

Řadový dvouválec LC8 s přesazenými ojničními čepy dostal přepracovaný airbox a dává i nadále maximální výkon 105 koní při 8000 ot./min, přičemž maximální točivý moment 100 Nm přichází při 6500 ot./min. Podle toho, jak dostane motor za uši, bude Advík říčný po napojení oktanovým mokem a v kombinaci s 20 litrovou nádrží dokáže ujet přes 400 kilometrů na jedno natankování. Za předpokladu, že je 890 Adventure Ready To Race, no dobře, Ready To Go, váží 215 kg. A jestli vás zajímá servisní interval, tak ten je fabrikou určen každých 15 000 kilometrů. Motor a jeho projev do jisté míry ovlivní jízdní režimy, tedy reakce na plyn při standardních režimech Street, Rain a Offroad nebo příplatkovém Rally. Je na každém, který si zvolí, a podle toho dostane jinou odezvu na otočení plynem, intenzitu kontroly trakce i náklonového ABS. Jízdní režimy odpovídají svým názvům a například Offroad úplně vypne ABS na zadním kole a na předku ho citelně omezí, přičemž bude vyřazena elektronická regulace brzdného účinku v závislosti na náklonu.

Už jsem zmínil tempomat i režim Rally, které jsou příplatkovou záležitostí, podobně jako obousměrné rychlořazení. KTM přišla s nabídkou tyto elektronické záležitosti nechat zákazníka vyzkoušet v rámci režimu Demo a má je grátis k dispozici na 1500 km. Po ujetí první patnáctistovky zmizí jako pára nad hrncem a je každém, jestli si za jejich aktivaci zaplatí, nebo je nechá je plavat. Tohle je zajímavé řešení, na které se dá dívat dvojím pohledem a podle diskuze na našem webu se na ně tak dívá. Jednak pohledem, že to není fér a mělo by být v ceně mašiny, anebo pohledem, že než kupovat zajíce v pytli, je lepší si nabízenou příplatkovou výbavu osahat a teprve pak všechno rozčísnout. Sám za sebe říkám, že bych si investoval nějakou tu kačku za režim Rally, protože ten v terénu nabízí využití deseti stupňů kontroly trakce, které jde měnit za jízdy tlačítkem nahoru dolů, nebo úplně vypnout delším podržením tlačítka.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

On-line rozhovor: Vláďa Novotný

On-line rozhovor byl již ukončen. Děkujeme za otázky.

Dotazy můžou přidávat jen registrovaní a přihlášení uživatelé.

Otázky a odpovědi

Pemik89
Dotaz od Pemik89 položen 28.11.2022 16:50

Teď vyšel euro 5 Duke 790. Chystá se i Adv 790, nemáte nějaké info?

Odpověď od Vláďa Novotný z 02.12.2022 11:08

Ahoj Pemiku89, bylo vtipné, že jsem se na tuhle otázku ptal jednoho z inženýrů během dne při testování 890 Adventure. Ten jen krčil rameny a říkal, že těžko říct, ovšem na jeho výrazu jsem poznal, že se něco chystá. Prostě mlžil, což je pochopitelné a normální. Večer po testování nám pak slavnostně odhalili 790 Adventure a dali pár informací. Níže je článek o nové 790 Adventure, který vyšel nezávisle na představení 890 Adventure v Portugalsku. Informace jsou takové, že půjde o víceméně stejnou motorku jako je 890, ovšem s menším motorem a NESTAVITELNÝM PÉROVÁNÍM. Bude k dispozici zhruba od dubna a důležitou informací je, že se kompletně vyrábí v Číně ve spolupráci s CF Moto. Měla by být levnější a tím pádem konkurenceschopná motorkám od nejrůznějších výrobců z Asie, respektive z Číny.

https://www.motorkar...adventure-48549.html

Destroyer
Dotaz od Destroyer položen 28.11.2022 18:09

Ahoj Vláďo, ak budeš mať možnosť tak vyskúšaj studený štart - achylova päta súčasného modelu, niekedy sa podarí až na 5-8 krát
Vyskúšaj radiť so spojkou, občas vyhadzuje 2. (Resp. Nedá sa zaradiť) A poriadne prevetraj prevodovku na falošné neutrály, pretože prevodovka na 890 je fakt mizerná.

Odpověď od Vláďa Novotný z 02.12.2022 11:22

Ahoj Destroyer, díky za dotazy! Během prezentace jsem startoval se zahřátým motorem a tam to bylo pochopitelně v pohodě. Ráno jsem si sahal na motor, jestli nám motorky před jízdou zahřívali a byl vlažný. Objektivně tedy nedokážu říct, ale vzhledem k tomu, že bylo chladno a pršelo (tedy chcalo), tak motor při polední pauze vychladl. I tak start v pořádku na první dobrou. Uvidíme, až budeme mít 890 v redakci. Převodovka mi přijde stejná, jako o předchozí generace. Rychlořazení takový průměr a funguje hlavně na silnici. V terénu jsem vždycky řadil se spojkou, tam mi rychlořazení nevyhovovalo. Snažil jsem se převodovku prohnat a sledovat a celý den jsem mezi 1 a 2 neměl žádný problém. Jednou mi rychlost na silnici mezi 5. a 6. nezapadla, nicméně to bylo jediné a převodovka na mě neudělala špatný dojem. Díky a měj se hezky.

doplnkynamoto.cz
Dotaz od doplnkynamoto.cz položen 28.11.2022 19:14

Chtěl bych se zeptat, jeslti opět nestartuje studený motor jako v předchozích 790 a 890? Když např moto 2.3 dny stojí , tak na 5x nastočí motor, alepodle KTM je to normální věc v celym světě...

Proto sem ten werk prodal...

Odpověď od Vláďa Novotný z 02.12.2022 11:25

Zdravím doplnkynamoto.cz a dík za dotaz. Jak jsem psal v předchozí odpovědi, tohle budeme muset vyzkoušet až v rámci redakčního testu u nás, kdy budeme mít motorku v redakci na víc dní. Během prezentace motorka vychladla jenom během pauzy na oběd, a to pochopitelně nemůže být stejné, jako když stojí několik dní ve studené garáži.

Barcinno
Dotaz od Barcinno položen 28.11.2022 19:21

Ahoj,
mne by zase zajímalo, nakolik zlepšili proudění vzduchu při větší rychlosti. Okolo helmy je dost turbulencí bez ohledu na výšku štítku. Problém prý způsobovaly horizontální spojlery před nádrží. Pokud to zlepšili, tak by mne zajímalo, zda půjdou tyto nové ”karosářské” díly namontovat na minulé ročníky.
Díky, Petr

Odpověď od Vláďa Novotný z 02.12.2022 11:45

Ahoj Petře, celý předek je u 890 Adventure 2023 nový a tím pádem i jiná ochrana jezdce. Už na první pohled je vidět více „materiálu“. Po prvním svezení v Portugalsku je z mého pohledu lepší. Díky počasí jsme dlouho ve vyšší rychlosti nejeli, ovšem jeden přejezd po rychlejší silnici jsem pár kilometrů valil kolem 130-140 km/h a tam to bylo dobré. S enduro helmou s kšiltem jsem nevnímal žádné nepříjemné turbolence. Ptal jsem se na testování nového štítku lídra vývoje 890 Adv a ten říkal, že se štítku hodně věnovali a testovali moře různých variant. Zkoušeli štítek plný, štítek s menším i většším otvorem, ale i o poznání vyšší štítek, který pak už nevyhovoval jízdě v terénu, protože se pletl pod bradu. Finální verze je prý tím nejlepším kompromisem pro pohodlné cestování, tedy ochranu jezdce a výhled, ale také pro ježdění v terénu, aby se nepletl pod bradu. Jak jsem předpokládal, podle lidí z továrny na starší modely nové kapotáže a štítek pochopitelně nepůjde namontovat, protože je tam víc rozdílů. Ve finále by to byla asi hodně drahá sranda… konec konců, všichni asi známe zlaté české ručičky… ? jen si vzpomeň kolik krásných motokrosových ČZ bylo přeplastováno na „novou“ motokrosovou Hondu CR nebo Kawasaki KX.

kipker
Dotaz od kipker položen 28.11.2022 21:01

Vlastním KTM 890 adventure a žiadne problémy zo štartom som nemal ani nemám. Radenie je v poriadku žiadne falošný neutral som nezažil a rýchlosti padajú veľmi pekne.

Fyro
Dotaz od Fyro položen 28.11.2022 21:08

ahoj Vláďo,Mě zajímá hlavně podvozek na rozbitých silnicích. + Jestli by ses mohl zeptat kdy bude 490 ADV-Slibovaný dvouválec?díky!

Odpověď od Vláďa Novotný z 02.12.2022 11:57

Ahoj Fyro, v Portugalsku jsme jezdili úplně všechny možné povrchy a já se svou váhou kolem 70 kg jsem byl se stavitelným podvozkem spokojen. Funguje velice dobře a je rozumným kompromisem silnice, lehčí terén, jako jsou šotolinové cesty, polňačky. Jde o standardní 890 Adventure se zdvihy pérování WP Apex 200 mm a za mě v pohodě. Když budu chtít víc blbnout v náročnějším terénu, tak je potřeba sáhnout po verzi R, když budu jezdit hlavně silnice a občas pojedu v terénu, bohatě stačí standard. Díky a měj se hezky.

LOWEOld
Dotaz od LOWEOld položen 28.11.2022 22:36

Ahoj Vláďo, zajímalo by mě zda-li je technicky možné "nainstalovat" na KTM 890 Adventure R (2021) možnost zapnutí všech 4 výstražných blinkrů.
Díky Olda

Odpověď od Vláďa Novotný z 02.12.2022 12:08

Ahoj Oldo. Model 2023 výstražné blinkry už má, ale instalace na starší modely nebude možná, alespoň co se originálního KTM kitu týče. Opět by to byla otázka nějakého „samodomo“ řešení a těžko říct, jak by to šlo a jestli by fungovalo. Díky za dotaz.

gs1200
Dotaz od gs1200 položen 29.11.2022 10:20

Kdy k tomu plánují udělat Rallyečko?

Odpověď od Vláďa Novotný z 02.12.2022 12:11

Máš na mysli verzi R nebo R Rally? KTM 890 Adventure R už je na světě a dokonce eRko přišlo na svět o dost dřív, než tato standardní verze. Podívej se na článek níže:
https://www.motorkar...ektroniky-48121.html

Radek_S
Dotaz od Radek_S položen 29.11.2022 10:27

1/ U současného modelu je kritizovám nenastavitelný přední tlumič, a že je příliš tvrdý. Jak to bude u modelu 2023.
2/ Je stavitelná výška sedla? Mám 170cm.
3/ Jezdím Tigra 800XR, dá se i u KTM jet klidně skrz vesnici na 2200 otáček a za vesnicí bez problému otočit plynem bez řazení? Nebo ty nižší otáčky budou s KTM škubat.
4/ Jsou u nového modelu větší čísla a písmena na dispeji?
Díky

Odpověď od Vláďa Novotný z 02.12.2022 12:23

Ahoj Radku, díky za dotazy. Model 2023 má předek stavitelný, tak si to do jisté míry dokážeš poladit.
Sedlo má dvě polohy, 840 nebo 860 mm. Já mám 173 cm a absolutně bez problému. S tím si poradí i menší postavy, za předpokladu, že vědí „jak se na lopatu sedá“ Zkoušel si někdy při zastaveni lehce vysednout a zašlápnout stupačku?
To jsem vyzkoušel a jde si to vesnicí na trojku jen tak bublat kolem 2500 ot./min. Nic neškube a nedrnčí. Každopádně motor je potřeba vnímat a vyhovět mu, i když působí příjemným gumovým dojmem. Určitě to bude vidět ve videu, které z prvního svezení tradičně připravíme.
TFT displej je nový a za mě úplně v pohodě. Čitelnost, přehlednost i zobrazení v cajku.

trinidad
Dotaz od trinidad položen 29.11.2022 10:28

Ahoj,
rád bych info o komfortu při tranzitních přesunech (hluk, vítr, turbulence, mouchy, voda, vibrace) prostě jak dlouho vydržím jet po dálnici 160 abych z toho nezešílel..jsem rozmazlenej V Stromem, KTM mě láká, ale často musím "tranzitovat", tak je to dost důležitý a u KTM často problematický..díky

Odpověď od Vláďa Novotný z 02.12.2022 12:27

Ahoj trinidad, dík za dotaz. Tohle téma jsem řešil výše u dotazu Barcinno. Mrkni prosím tam. Během prezentace na dlouhé dálniční přesuny nedošlo, a víc jak 140 km/h jsem nejel. Více s redakcí vyzkoušíme až doma při klasickém redakčním testu.

karf
Dotaz od karf položen 29.11.2022 11:50

Ahoj
Za mě asi jen jestli bude ještě možné namontovat GPS nad palubní desku - jestli je tovární příprava?
Díky

Odpověď od Vláďa Novotný z 02.12.2022 12:30

Ano půjde, ale bohužel už tam v sérii není příprava. Montážní kit (košík) bude v nabídce KTM. Na obrázku je stará a nová generace 890 Adventure. Díky za dotaz kafr.

MadMike
Dotaz od MadMike položen 29.11.2022 15:05

Ahoj, zajimala by me zmena nastaveni tlumicu, zadni kolo dost poskakovalo treba na dire v silnici nebo kamenita cesta. I u Ska se mi to zdalo podobny, jen byly tlumice mekci.
Co dolni kryt motoru/nadrze, to me prijde stale po padu vychazi na plastovy kryt a menit ho.

Odpověď od Vláďa Novotný z 02.12.2022 12:38

Ahoj Madbiku, nastavení pérování je u modelu 2023 upraveno a přední vidlice je stavitelná. Během prezentace na nejrůznějších silnicích nejrůznější kvality a v nejrůznějším terénu nejrůznější náročnosti jsem nic špatného nevnímal a mám pocit, že podvozek je vzhledem k zaměření standardní verze optimální. Fungoval velice slušně. Dík za dotaz a měj se fajn! Také chránič motoru je upravený. Ted je na boku navíc kovový plát a pokud padneš, je jasný, že to odskáče.

MadMike
Dotaz od MadMike položen 29.11.2022 15:06

Ahoj, zajimala by me zmena nastaveni tlumicu, zadni kolo dost poskakovalo treba na dire v silnici nebo kamenita cesta. I u Ska se mi to zdalo podobny, jen byly tlumice mekci.
Co dolni kryt motoru/nadrze, to me prijde stale po padu vychazi na plastovy kryt a menit ho.

CloudJumper
Dotaz od CloudJumper položen 29.11.2022 18:01

Mam soucasnou verzi a souhlasim se dvema jiz polozenymi dotazy: obcas nechce chytnout (2x nebo trikrat ihned chcipne, nez se udrzi nastartovana) a vetrny stitek je pro lidi do cca 170 cm. Takze otazka je jestli vyresili startovani a jestli bude lepsi stitek.

A potom vyzkousejte jestli je motor uhlazenejsi v nizsich otackach. Jak se trochu rozjede (cca 3000 a vic) je vse ok a motor je skvely, ale nize mi prijde takovy nevrly, cukajici, nepravidelny. Vsimli jste si toho myslim i v recenzi. Tak jestli s tim neco udelali.

Odpověď od Vláďa Novotný z 02.12.2022 12:46

Ahoj CloudJumper, dík za dotazy a postřehy. Na vše už jsou odpovědi výše, tak prosím mrkni tam. Mě ten motor přišel fajn a rozhodně m netrápil nějakým nevrlým chováním v nízkých otáčkách při pomalejším průjezdu dědiny nebo v kochacím módu kolem 2500 ot./min. na trojku. Na druhou stranu je fakt, že jde o "menší" motor (v dnešní době) a nelze očekávat chování například o kus větší 1290. Když motoru vyhovím, zbytečně ho nepodtáčím, on se mi odvděčí. Určitě se to objeví ve videu z prvního svezeni.

docik.
Dotaz od docik. položen 29.11.2022 18:46

Bude na ní něco alespoň trochu v pořádku? Děkuji.

Odpověď od Vláďa Novotný z 02.12.2022 12:50

Tak určitě dociku! Více v připravovaném článku a videu. Podle svých priorit, nároků a požadavků můžeš zjišťovat u některého z prodejců, co bude mít demo motorku. To je vždycky nejvíc...

SJ90
Dotaz od SJ90 položen 29.11.2022 22:42

Ahoj Vláďo, zajímalo by mne taky, zda je vůbec reálné napasovat novou kapotu na předchzí ročník 21 nebo je vše jinak. Tento design je moc hezký a zajímá mne zda je i funkční co se týká ochrany a pohodlí jezdce? Na současném modelu se musely odmontovat ty boční náběhy pod světlem a pak to bunguje už dobře, a to jsem si myslel že je to tam, aby to dobře fungovalo a ne zhoršovalo konfor cestování. Jinak za mne velká spokojenost s tímto modelem (Adv. R) a vše, jak jsem čekal. Díky za info, užij si testování.

Odpověď od Vláďa Novotný z 02.12.2022 12:56

Ahoj S90 a děkuju! Tohle téma už je popsáno výše u dotazu Barcinna, prosím, podívej se tam. Určitě to nebude tak, že bys to tam mohl namontovat pomocí nějakého originálního kitu "upgrate 21 - 23 od KTM. To prostě nepůjde! Je tam jiné uchycení a další řešení detailů, co jsou u třiadvacítky konstruovány jinak.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 15 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
ramirez43 přispěl 15 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist