ktm_duke_890gp




S motorem 790 vrací KTM do hry vedle Duka také Adventure

Zatímco Vláďa teď někde v Portugalsku prohání inovovanou 890 Adventure, o které vám samozřejmě napíše, co všechno je nového, přináší KTM informaci o návratu menšího 790 Adventure. Stejná motorka pro trochu jiné zákazníky. Neslyšeli jste o tom už někdy? Nejspíš na jaře v případě modelu 790 Duke, který KTM představuje znovu. No, dělají nám v tom kluci rakouský pěkný hokej…

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Začneme tím nahatým, lehce humorným příběhem. Proč humorný? Protože v případě 790 Duke můžeme vzít článek z letošního března, udělat ctrl+c a ctrl+v a máme hotovo. Tehdy KTM s velkou slávou přišla s návratem 790 Duke, Honzis v článku pěkně rozebral smysl té motorky a dokonce přidal informaci o dostupnosti, která byla plánovaná na červen. Jenže v červnu motorky na krámy nedorazily, v červenci také ne, ani v srpnu, v září už se začalo dělat, jako by se nic nestalo, pomohla v tom inovovaná 890 Adventure R, říjen KTM přešla s další generací RC 8C, v listopadu šokovala vstupem do MV Agusty, teď máme začátek prosince, a plachta se opět slavnostně strhává u „nové“ 790 Duke. Zkrátka to na jaře nevyšlo, nevadí, zkusíme to znovu.

Už při prvním představení Honzis spekuloval, že tahle KTM nebude tak úplně rakouská, ale že její pas bude vytištěný na dálném východě, kde se peče spolupráce CFMOTO-KTMR2R. Odložení a znovupředstavení téhle spekulaci nahrává, protože v Číně vládne režim tvrdou covidovou rukou a s jejich velkými lockdowny se motorky vyrábí asi těžko. Opět spekulace, ale dávalo by to smysl. Tím spíš, když čínský původ přiznává KTM u téměř souběžně představené 790 Adventure. U ní doslova píše: „KTM 790 Adventure pro rok 2023 byl přepracován rakouském Mattighofenu, ale výrobu má na starosti silný partner CFMoto se svým prvotřídním zázemím v Číně. Na výrobní proces budou na místě dohlížet zaměstnanci KTM.“ A že by na tom byl Duke jinak, to je vysoce nepravděpodobné.

Obě sedmsetdevadesátky kromě původu sdílí samozřejmě i techniku. Nově představená 790 Adventure tak přináší oproti předchůdci stejné inovace, jako přinesl Duke. Ten starý dobrý motor, na první pohled v podstatě stejný, není vůbec stejný. V první řadě nebude tak nervózní a ucukaný, za to může o 20 % víc rotující hmoty uvnitř, přepracované vstřikovače a je tu i nový senzor klepání, díky kterému motor hravě schroupne i benzín s nižším oktanovým číslem. V druhé řadě potom není tak výkonný. U Adventure KTM udává 95 koní při 8 000 otáčkách a 88 Nm při 6 500, což jsou rozdíly proti Duku v jednotkách, takže spíš odchylka měření nebo PR oddělení. Kdo si pamatuje první článek, chápe také, proč přistoupili v KTM k tomuhle kroku. Sedmdevadesátky v nabídce figurují jako A2 modely a právě těch 95 koní je legislativní maximum, ze kterého motorku můžete ještě seškrtit na 35 kW. Ehm, tedy aspoň v případě Duka to platí 100%, u Advíka se k tomu KTM nijak nevyjadřuje a na stránkách ještě visí v nabídce i model 890 Adventure L, který je právě určený pro škrcení na A2. Jenže by nedávalo logiku, aby to bylo jinak u naháče a jinak u adventury, takže sázíme, že to ve finále bude stejný příběh.

Na tom všem je sympatické, že kromě nižšího výkonu nebudou majitelé o nic ochuzeni. Na motorkách najdete nejposlednější náklonovou elektroniku s demo režimem, kdy vám po dobu 1 500 kilometrů motorka nabídne i příplatkové jízdní režimy. Vy se po jejich uplynutí jenom rozhodnete, jestli si připlatíte a zůstanou vám, nebo ne. Podvozek je stejný WP Apex jako u silnějších modelů, brzdy s ovládáním také, je tu led osvětlení, TFT displej a v případě dobrodružného stroje jsou tu i stejné inovace, které dostala pro příští rok 890. Ve zkratce to jsou upravené kapoty s lepší ochranou před větrem, upravená ergonomie, trochu poladěné tlumiče se zdvihem 200 milimetrů a elektronika. No a díky původu všechno zákazníci dostanou s atraktivnější cenovkou. Přesná částka ale pro náš trh ještě není známá, stejně jako termín, kdy se motorky objeví na showroomech. I kdyby, vzhledem ke zkušenostem bychom s udávanými termíny byli radši opatrní.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist