Nová indická Jawa 42 FJ: větší, silnější, modernější
Text: Jan Rameš | Zveřejněno: 24.9.2024 | Zobrazeno: 49 361x
Indická společnost Classic Legends, která stojí za indickými motocykly Jawa a Yezdi, představila inovovaný model 42 s přídomkem FJ. Asi nepřekvapí, že technické změny jdou stejnou cestou jako v případě inovované Kývačky, naopak překvapit by mohly výrazně zmodernizované tvary.
Kapitoly článku
Snad každý článek, který se týká indických Jaw, začínám výčtem aktuálně nabízených modelů na jejich místním trhu, protože se to průběžně dost mění. U nás je to jednoduché, až do loňska se prodávaly ty tři modely, které Indové ukázali už v listopadu 2018, čili 300 CL alias Kývačka, k tomu posledních pár kousků mladistvější verze Forty-Two a navrch Pérák s trochu větším motorem. Tohle trio letos doplnil 42 Bobber, což je takový barevnější a moderněji tvarovaný Pérák. V Indii se toho zatím stihlo udát víc a aktuálně vedle Péráku a Bobberu 42 tvoří portfolio tři modely, které se u nás zatím vůbec nenabízejí: Jawa 350, která by se nejspíš jmenovala 350 CL a kterou Indové představili letos v lednu, a vedle ní 42 a právě nová 42 FJ. Indové to s těmi dvaačtyřicítkami mají takové divoké, v jednu chvíli se vedle sebe prodávaly jak Forty-Two, tak 42, přičemž čtyřicet dvojka s číselným označením byla vlastně temnou verzí čtyřicet dvojky se slovním označením. Zmatek? Trochu, ale prostě Forty-Two měla chromované a hliníkové díly a 42 černé plus, a to byl asi hlavní rozlišovací prvek, lité ráfky. Na fotkách jsme nejčastěji viděli také mřížku na světle a malý štítek nad světlem, ale to už byla příplatková výbava.
Motorky, které potřebujete znát, abyste pochopili novou 42 FJ: vlevo nová generace 350 CL, vpravo ještě stále prodávaná 42
Nová 42 FJ navazuje na předchozí 42, jež stále zůstává v nabídce (Indové ji nyní prezentují s přídomkem Life), model Forty-Two už je v propadlišti dějin, on vlastně už moc smysl nedával, na lesk jak blesk je tady Jawa 350 a moderně víc sluší ty černé prvky. Ono vůbec můžeme říct, že to nové 42 FJ sluší, a to fest. Jestliže u Kývačky skoro nepoznáte, jestli se díváte na 300 nebo 350, změny jsou vyloženě v detailech, tak 42 FJ od předchůdkyně rozeznáte na první dobrou. Novinka působí dynamičtěji, přikrčeněji, má plošší nádrž, pěkné sportovní sedlo s madly pro spolujezdce, zvednuté výfuky a jiné lité ráfky. Před řídítky je potom nový vyosený digitální budík s konektivitou namísto analogového, přepínaný z nových ovladačů na levém řídítku, a osvětlení je kompletně z LED diod, což jsou prvky známé z Bobberu 42. Celá motorka mi teď trochu připomíná Triumphy, za což možná může i děrovaný kryt vstřikovacích hrdel. Na druhou stranu, pořád je to jasně identifikovatelná Jawa. Fakt pěkné neo-retro.
Neméně změn se událo i na technice. Dvaačtyřicítka je větší a silnější a zcela logicky tyhle úpravy kopírují novou třipade Kývačku. Indové všude dramaticky vyzdvihují, že motor je jakýsi nový Alpha2, nicméně to vypadá, že nový je akorát pro model 42, protože jinak to na první i druhý pohled je prostě motor z Péráku, tedy jednoválec o objemu 334 cm3 s parametry 29,17 koně a 29,62 newtonmetru. Podle všeho původní třístovka odchází definitivně do důchodu a všechny nové modely už budou s tímto větším agregátem. V modelu 42 navíc dostává ještě antihoppingovou spojku. Také podvozek je jiný, rozvor se zvětšil z 1369 mm na 1440 mm, přední vidlice dostala podstatně silnější 41mm trubky namísto předchozích pětatřicítek, jsou tady i jiné zadní tlumiče. Dospělejší jsou také pneumatiky, předchozí kombo přední 90mm a zadní 120mm vystřídala vepředu 100/90-18 a vzadu pořádná 140/70-17. Navzdory zvětšování všeho hmotnost narostla jenom minimálně o dvě kila na 184 kg. To se tedy jedná o hmotnost suchou, s plnou nádrží efjéčko váží 194,6 kg. Lehce se v Indii zvedla také cena, opravdu ale jenom kosmeticky, přičemž nejlevnější je verze s vyplétanými ráfky. Dělat nějaké predikce o české ceně zatím nemá smysl, protože zatím ještě ani třipade Kývačka nemá hotovou evropskou homologaci (měla by být do konce roku) a není vůbec jasné, kdy se u nás 42 FJ začne prodávat. Jednou snad ano. Motorka je to každopádně pěkná a při dobré ceně by to určitě byla zajímavá alternativa třeba k Triumphu Speed 400 nebo k některému z Royal Enfieldů, a to buď Hunter (s ním jsme porovnávali model Forty-Two), nebo Guerilla 450.