motopoint_unor_shad




CFMOTO představilo terénní verzi 800MT a rovnou přijímá objednávky

Příchod 800MT-X není žádné překvapení, vždyť nazbrojený prototyp čínská značka ukázala loni na milánské výstavě Eicma. Proti němu se produkční verze liší jenom v detailech, což znamená, že v Číně udělali o dost víc než je namontování předního 21“ kola. Tohle je docela jiná motorka, co se terénu hned tak nezalekne!

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Zatímco motorky jsou až na pár drobných mušek konkurenceschopné, v marketingu a zpravodajském servisu se mají u CFMota ještě co učit. Je sice hezké, že mají od KTM převzatý novinářský web, ale k čemu to je, když na něm nejsou žádné aktuální tiskové zprávy? 800MT-X je bohužel druhou motorkou, kterou CFMoto představilo tak nějak nenápadně a na půl. První byl tříválcový supersport, ke kterému zveřejnila značka akorát video na YouTube s krátkým textem a nová adventura jede ve stejné stopě. Asi to bude tím, že zatím šlo primárně o představení pro asijské trhy a Evropa si na svou ostrou premiéru počká na milánskou Eicmu, i když v dnešním globalizovaném světě takové dělení nedává moc smysl, stejně tak fakt, že ani na globálních stránkách CFMoto není o novince ani písmenko... To jen takový postesk na úvod a vysvětlení, proč se toho o novince nedovíte tolik, jako jindy.

Naštěstí ale máme díky českému zastoupení tvrdé technické údaje, které dost napoví o charakteru stroje. Nejpropíranějším tématem je vždy velikost kol a tady CFMoto nepřistupuje na žádné kompromisy když nasazuje přední 21“ ráfek a zadní 18“, na které v rozměrech 90/90-21 a 150/70-18 seženete velkou škálu pneumatik od čistě silničních až po vyloženě terénní špunty. V továrně na MT-X nazouvají pneumatiky CST Rally Vacuum, čili pryže domácí provenience, a do vlastních zeměpisných zdrojů sáhlo CFMoto také u odpružení. To má vpředu i vzadu 230 mm, tedy o úctyhodných 70 respektive 80 mm víc než u dosavadního MT. Tím se povedlo o 50 mm zvýšit celkovou světlou výšku, která je nyní na hodnotě 240 mm. Pojďme ale zpět k dodavateli odpružení. Standardně na MT najdete Kayaby, tady jsou tlumiče pro nás neznámé značky Yu’an, které už jsme ale mohli ochutnat na Kove 450 Rally. Jejich kvalita a funkčnost je i tak zatím opředená otázkami, na druhou stranu cením, že jdou Číňani se svou kůží na trh a neschovávají se za věhlasné jméno, které přitom nemusí být zárukou kvality. A taky si myslím, že CFMoto je dnes tak daleko, že něco nefunkčního na trh nepustí. Známá jména každopádně i nadále najdeme u brzd, kde dodává J.Juan svůj dvoukotoučový komplet s 320mm disky a radiálními čtyřpístky doplněný o 260mm disk s dvoupístkem vzadu.

Věhlasná značka nad vámi bude také držet ochrannou ruku a stejně jako u nejvyšší verze 800MT Explore i s citlivostí na náklon. Bosch sem dodává svojí šestiosou elektroniku, která obsahuje náklonové ABS a kontrolu trakce, obojí samozřejmě s možností deaktivace. Proti Explore tady ale bude o palec menší 7“ přístrojová deska orientovaná na výšku, nicméně i tak nabídne asi vše, co byste od ní mohli chtít, navíc by dle tabulky technických údajů měla být nastavitelná pro dosažení ideálního zobrazovacího úhlu. T-BOX pro maximální využití Bluetooth připojení bude v základu stejně jako USB zásuvky pro nabíjení, kontrola tlaku v pneumatikách, oboustranné rychlořazení a tempomat. Součástí elektronického balíčku je také trojice jízdních režimů Sport, Rain a Offroad, které jsou kromě elektronických asistentů spřažené také s elektronickým plynem.

Kromě podvozku je offroadový apetit jasný také ze základní výbavy, kde chybí vyhřívání rukojetí a sedla nebo centrální stojan. Výbavovým prvkem, který 800MT zároveň od začátku hodně definuje je přední trubkový padací rám. Ten tu také chybí, což vás asi na první pohled praští do očí a budete nechápavě zírat, protože to je motorka do terénu, kde se s ní často mlátí o zem. Jenže CFMoto si na MT-X půjčilo od KTM kromě motoru také design nádrže, která je po obou stranách protažená až dolů k motoru a navazuje na rozměrný podmotorový hliníkový kryt. To nejen, že dostává těžiště blíž k zemi a zlepšuje to ovladatelnost, ale dle zkušeností to funguje také jako dobrý a odolný padák. Doufejme tedy, že kromě designu dostalo CFMoto od KTM také materiálové složení, aby nádrže byly stejně odolné. U nádrže je ale ještě jeden otazník. Technické údaje píší u objemu hlavní nádrže 22 litrů, což je samo o sobě polepšení o tři litry, hned pod tím je ale kolonka „External fuel tank capacity“ a tato přídavná volitelná nádrž by měla být na dalších 8 litrů. Jak tohle bude řešené, na to si musíme ještě chvíli počkat. Se základní nádrží s palivem by 800MT-X měla vážit 218 kilogramů, což je na úrovni základního modelu 800MT Sport nebo konkurenčního BMW F 900 GS a o 13 kilogramů méně než 800MT Touring s plnou výbavou.

 

Nová nádrž je jednou z pasáží, díky které vypadá MT-X o dost jinak než doteď. Úplně jinak jsou řešené v podstatě veškeré plasty, takže vpředu zbylo jen typické LED světlo. Dokonce i kryty rukojetí mají jiný tvar nebo malý zobáček před světlem, nyní ještě menší, aby lépe navazoval na vysoký přední blatník. A upřímně, kdyby byl v nabídce i nízký, jako je to u menší 450MT, vůbec bych se nezlobil. Takhle mi osmistovka s vysokým blatníkem připomíná ptakopyska, a to zrovna není zvířátko, co si pověsíte nad postel. Nechme každopádně design osobnímu vkusu a pojďme se podívat na funkční věci, jako je třeba přední štítek. Jeho nastavitelnost je řešená jako u silničnějších verzí, je ale jinak tvarovaný a v jiném sklonu, takže je velká otázka, jestli nebude náhodou nakonec fungovat lépe. V zadních partiích se na trubkové šroubované podsedlovce objevují jiné plasty a hlavně téměř ploché jednodílné sedlo, které je díky všem těch změnám ve výšce 870 mm.

Tyhle ergonomické změny, ke kterým budou doufáme adekvátně upravená také řídítka, stupačky jsou jasně rozměrnější, dokáží celkový dojem z motorky hodně změnit. A zaspekulovat si můžeme i nad motorem. Je jasné, že tu dál zůstává jednotka 799 cm3 LC8c převzatá od KTM, jenže jak bude naladěná? Ze zkušeností víme, že když dva dělají totéž, není to totéž a nějaké mouchy se na mapování a odezvě plynu u osmistovek CFMoto našly. Také teď už víme, že novinka bude homologovaná jako Euro 5+, hodně zajímavý je ale pohled na hodnoty výkonu a krouťáku, které se nebezpečně blíží KTM 790 Duke a Adventure. U nich i u MT-X se dočtete o maximálním výkonu 70 kW neboli 95 koní a CFMoto uvádí svými 88 newtonmetry dokonce o jednu jednotku momentu síly víc než KTM. Pokud by to tak opravdu bylo, 800MT by si polepšilo o 3 kilowatty a o 13 newtonmetrů! Ještě zásadnější proměna by se ale měla odehrát v průběhu výkonu a krouťáku, protože maximum výkonu je o 750 níž, vrchol točivého momentu dokonce v 6 500 otáčkách, tedy o 1 500 otáček níž. Takový charakter motoru 790 do přesně takového typu motorky moc sluší, tak doufejme, že to nebude jenom hra s čísly.

S těmi je to klasicky zajímavé při pohledu na cenovku. Tu sice zatím přesně neznáme, ale kolují zvěsti, že by měla být na úrovni 800MT Touring, a ta stojí dnes 254 990,-. To je pořád o slušný balík peněz pod 790 Adventure a zbytkem konkurence včetně Ténéré 700. Pokud vás to už takhle zasáhlo a víte, že jí chcete, můžete jí u dealerů předobjednávat, první kusy by se u nás měly objevit okolo března.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



cfmoto_duben
Objednat reklamu
TOPlist