yamaha_demo_tour




KTM 790 Duke se vrací, bude pro jiné zákazníky

Loni nahradil sedmsetdevadesátku nový 890 Duke s trochu silnějším motorem a pro letošek se menší motorizace opět vrací do nabídky, budete si tak moci vybrat mezi 790 a 890. Nedává to smysl? Vysvětlíme vám to.

Kapitoly článku

Také nám to neštymovalo, ovšem tu logiku musíme hledat trochu hlouběji. Především spočívá v tom, že nová 790 Duke a stará 790 Duke nebudou tak úplně identické. To by opravdu smysl nedávalo, kdyby KTM nabízela vedle sebe 105koňovou 790 a 115koňovou 890, což jsou dvě technicky naprosto stejné motorky, když jediným rozdílem je pár dílů v motoru. Oukej, těch dílů je docela dost, ale jde o to, že jsou buď menší nebo větší, ale pořád stejné, čili s velice podobnými výrobními náklady, čili cena by také byla velice podobná. Prostě nesmysl. Ovšem ona 790 bude trochu pozměněná, byť to na první, druhý a nejspíš ani třetí pohled nepoznáte. Leda byste se sklonili k výrobnímu štítku. Ve zbytku světa totiž sice bude k dostání ve své původní 105koňové variantě, ovšem pro Evropu se bude vyrábět jen a pouze ve verzi 70 kW/95 koní, což je právě ten výkonový strop, z něhož můžete udělat 35kW verzi pro osmnáctileté držitele řidičáku A2. Loni jste si mohli ve verzi 70 kW mohli pořídit model 890 Duke L, který vypadal i stál úplně stejně jako ten s plným výkonem, letos jej už KTM nenabízí právě kvůli tomu, že vrací menší motorizaci. Mimochodem podle detailních parametrů to vypadá, že by nová 790 mohla minimálně ve spodním a středním pásmu jet ještě lépe než ta stará 105koňová, neboť maxima výkonu dosahuje už při 7750 otáčkách namísto původních 9000 a hlavně točivý moment je vyšší a níž, z 86 Nm při 8000 otáčkách jsme na 87 Nm při 6500 otáčkách! Jelikož hmotnost zůstává stejná, tedy 188 kg s plnou 14litrovou nádrží, bude to pěkný rarach, byť mu úplně nahoře budou nějaké ty kobyly (konkrétně 10) chybět. Co se seškrcené verze týče, tady jsou údaje trochu podivné, dočteme se o 35 kW a 76 Nm dosahovaných při stejných 4500 otáčkách, což podle vzorečku pro výpočet výkonu sedí naprosto přesně, ovšem otázkou je, co bude potom. Aby výkon nerostl, je potřeba, aby buď točivý moment padal naprosto dramatickým způsobem, nebo aby zasáhl omezovač. Ani v jednom případě si tu jízdu moc nedokážu představit.

Oukej, takže 890 Duke bude pro zlobivce a 790 Duke pro á-dvojkaře, kteří si jej později s „plným řidičákem A“ otevřou na 70 kW. Tohle chápeme, ale pořád to nedává smysl. Proč by KTM měla vracet 790, když už měla seškrcenou 890? Vtip je v ceně, a naprosto zásadní. Protože zatímco 890 v obou výkonových verzích stála úplně stejné peníze (logicky, když to byly identické motorky, akorát s jinou řídicí jednotkou), teď se nůžky dramaticky rozevřou. O kolik přesně, to nám KTM ještě neprozradila, ale v tiskové zprávě stojí, že „cena bude v Evropě začínat na 8999 €“. Kde přesně v Evropě to bude, těžko říct, neboť rakouská značka má na různých trzích různé ceny. Stačí, když se podíváme na model 890 Duke, jenž ve Francii stojí 10 799 €, v Německu 11 349 € a v Rakousku 12 499 €. V Česku chce importér za osmsetdevadesátku 294 900 Kč, což je někde na úrovni Německa, takže když vezmeme tuto cenovou hladinu, vyjde nám, že by 790 Duke u nás mohl být někde za cenu kolem 240 000 Kč, ale to berte jen jako odhad redakce. Každopádně to bude rozdíl kolem 50 000 Kč, a to je sakra dost peněz.

Bystré hlavičky okamžitě napadne zásadní otázka: kde se takový velký rozdíl podařilo nahnat? Vždyť ty motorky jsou až na pár motorových dílů identické. Že by na 890 byla tak obrovská marže, to asi ne. KTM nám důvod oficiálně neprozradí a my si jisti budeme až poté, co do Evropy v červnu dorazí první kusy sedmsetdevadesátky a uvidíme VIN kódy, ale my bychom důvod hledali na východě. Konkrétně v Číně, kde před čtyřmi lety vznikl joint-venture podnik CFMOTO-KTMR2R, tedy společné dílo rakouského výrobce a jeho čínského partnera, přičemž na začátku se říkalo, že v nové továrně se budou vyrábět nové litrové motocykly CFMOTO s motory ze starších LC8 a vedle nich modely 790 Duke určené pro celý svět. A to nejspíše teď nastává – 890 z Rakouska, 790 z Číny. To by ten cenový rozdíl vysvětlovalo dokonale.

Určitě se právě našlo pár čtenářů, kteří protočili oči v sloup: čínská kátéemka? Upřímně, ono to bude nejspíš úplně jedno, jestli je čínská, rakouská nebo třeba antarktická. Drtivá většina velkých značek vyrábí své modely někde v Asii a zákazník nemá šanci poznat, kde přesně, jen podle VIN. Tady bude zásadní, že půjde o motorku o pade levnější s úplně stejnou výbavou (náklonová elektronika, motorové režimy, TFT displej s příplatkovou konektivitou, LED světla, podvozkové komponenty WP atd.) a motorem, který sice nepojede tak divoce jako 890, ale rozdíl poznáte především ve vysokých otáčkách. Sedmsetdevadesátka Duke tak nebude jenom překlenutím propasti mezi jednoválcovou 390 a dvouválcovou 890 určenou pro á-dvojkaře, ale cenově se tento model přiblíží podstatně širšímu spektru motorkářů, když nabídne poměr ceny a výkonu, na který větší osmsetdevadesátka nedosáhne. Z té by se tak mohla napřesrok stát třeba 990 s vyšším výkonem a lepší výbavou a měli by to v KTM pěkně seřazené: 125, 390, 790, 990 a 1290 s výrobami Indie, Čína a Rakousko. Uvidíme.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 5 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Bogodar přispěl 5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist