Ducati Multistrada 1200S
Text: Lukáš Růžička , Filip Tichý , Matěj Oliva | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 21.7.2010 | Zobrazeno: 48 826x
Kvůli všudypřítomné krizi jsme se v letošním roce mnoha novinek nedočkali, když už se nějaká objevila, tak ale rozhodně stála za to. Mezi nejočekávanější modely patřila nová Multistrada. Ze starého modelu nezbyl ani šroubek a už první zprávy naznačovaly, že se bude na co těšit.
Kapitoly článku
K testu nám byla zapůjčena nejvyšší verze S, vybavená elektronicky nastavitelným podvozkem Öhlins, hromadou karbonu a bílým kabátkem. Na první pohled moc hezká kombinace. Design mě ale osobně příliš neoslovil, zejména přední část na mě působí tak
Všechny tyhle mušky ale motorce odpustíte, jakmile se posadíte za řidítka - ta jsou opravdu poctivě široká, posaz trochu připomíná BMW řady GS. Na palubní desce najdete nepřeberné množství údajů od aktuální rychlosti až po nastavení motoru a podvozku. Co zde ale určitě nenajdete, je spínačka. Tu nahradil bezdrátový systém klíčku a multifunkční tlačítko na pravém řidítku. Klíček má jezdec pohodlně v kapse a ve chvíli, kdy se přiblíží ke stroji, se motorka aktivuje. Tolik teorie. V praxi bylo třeba občas klíček nejdříve vyndat a dát ho cca půl metru od motorky, jakmile se aktivovala, mohli jsme klíček schovat do kapsy. Klíč dále slouží k odemykání nádrže a sundání sedla, pod kterým najdete na dnešní dobu nebývale velký prostor. Chcete-li zamknout řidítka, stačí motorku tlačítkem na pravém řidítku vypnout, dát řidítka do rejdu a po vyzvání stisknout tlačítko. Jakmile se opět přiblížíte s klíčkem a Ducati aktivujete, řidítka se odemknou.
Mačkám tlačítko startéru a Lkový dvouválec s výkonem 150 koní okamžitě naskakuje s typicky „ducatím“ zvukem. I když ona to zase není úplně pravda, protože na rozdíl od předchozí generace má nová Multistrada spojku vykoupanou v oleji. Než se motor ohřeje na provozní teplotu, nastavuji motorku k obrazu svému. Jako první přichází na řadu podvozek. Nastavení se ovládá tlačítkem, které vypíná blinkry. Vzhledem k tomu, že okolo jsou další tlačítka, která by tuto funkci mohla plnit, považuju to za trochu nešťastné řešení. Nastavení podvozku je celkem jednoduché, na obrázcích je jasně patrné do jakého módu tlumiče štelujete. Je tu volba samotného jezdce, jezdce se zavazadly, jezdce se spolujezdcem a jezdce se spolujezdcem a zavazadly. Podobně jednoduché je i nastavení motoru. Čtyři stupně – Sport, touring, urban a enduro, celkem jasné. Jako první volím mapu Sport.
Jednička zaklapne s železnou ránou a měkká spojka pouští stroj kupředu. Rozjezd je velice efektní, dvojka zapadá bez problémů, ale jakmile přijíždím na křižovatku a otáčky spadnou pod 3000, motor výrazně cuká. Zkouším tedy další mapy - na nastavení touring, které má stejný výkon (150 koní) jako sport, jen s jiným průběhem, se nic moc nemění a jízda po městě je stále dost drsná. S nastavením urban, které snižuje výkon na 100 koní, je už cítit změna. Jako optimální pro městský provoz se nakonec ukázal režim enduro, který má hladký průběh a motor ani při podtočení necuká. Po městě to ale stále nic moc příjemného není a je to spíš nutné zlo, na denní dojíždění přes Prahu to zkrátka není.
Jakmile ale minu přeškrtnutý nápis Praha a před sebou mám zakroucenou okresku, začíná být s Multistradou ta pravá zábava. Nastavím mód Sport, a za chvíli na tachometru vidím ilegální rychlosti. Zátah dvouválce je opravdu impozantní a dokáže vás vystřelit ze zatáčky až ohromující rychlostí. Stabilita v zatáčkách je až neuvěřitelná, díky široké zadní gumě a podvozku, který snadno filtruje i větší nerovnosti, není problém projíždět zatáčky všech poloměrů opravdu elegantně a hlavně překvapivě rychle. Řazení je dost hlučné, ale poměrně přesné, nicméně párkrát se mi podařilo najít falešný neutrál, je tedy třeba opravdu pečlivě dořazovat všechny rychlosti.
Terén
O Multistradě se občas píše jako o cestovním enduru, zkusili jsme tedy projet pár polňaček a přejet lavici na trati. Obojí v módu enduro Multistrada zvládla bez velkých potíží, ale zkrátka cítíte, že to není ono. Silniční pneumatiky nemají v terénu takřka žádnou trakci a při jízdě ve stupačkách jezdec vypadá spíš komicky. Na druhou stranu při popojíždění po kempu, nebo cestě na chatu terénní schopnosti Multistrady bohatě postačí. Raději než cestovní enduro jí ale říkejme cestovní funbike.Jaká tedy nová Multistrada je? Rozhodně je dobrá, o tom není sporu. Hromada elektroniky, které jsem se osobně při prvním představení dost bál a kterou nemám moc v lásce, nakonec motorce prospěla. Moc se do řízení neplete a zachraňuje vás, až když jde opravdu do tuhého. Motor má síly na rozdávání a když jí zrovna nepotřebujete zase tak moc, stačí si změnit jízdní mód. Podvozek i brzdy jsou také perfektní. V neposlední řadě se ale podařilo dát vše dohromady tak, že po každé jízdě budete mít úsměv od ucha k uchu. O pozornost se také bát nemusíte, už se sériovým výfukem zní motorka moc pěkně. Jediným velkým problémem tak zůstává otázka, kde na to vzít?
Informace o redaktorovi
Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Matěj Oliva (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 180 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)