husqvarna_svartpilen_801_2




Fantic představil endura 2021, novinkou je ostré XEF 250

Italská značka Fantic je v poslední době známa především díky scrambleru Caballero, ovšem její základnu pořád tvoří čistě terénní stroje. A to hlavně endura, která si můžete pořídit buď jako hobby nářadí, anebo od loňska i v ostrém závodním provedení. Nyní tady máme modely pro letošní rok, které plní normu Euro 5 a mezi nimi najdeme i ostrou čtyřdobou dvěpade. Neznáme ji odněkud?

Kapitoly článku

Jelikož Fantic, jenž tady s malou několikaletou přestávkou na přelomu milénia je už od roku 1968, není tak známou a rozšířenou značkou, že by její portfolio většina motorkářů sypala z rukávu ve tři ráno, trochu se nejprve na její nabídku podíváme, abychom se zorientovali. Caballera necháme stranou, stejně jako elektrokola, to hlavní se totiž odehrává ve světě malých endur a motardů. Až do předloňska to byly výhradně hobby stroje, jež v modelovém ročníku 2020 byly k dostání buď jako 50 cm3 2T, nebo 125 cm3 4T, na kolech zubatých i placatých a pokaždé ve verzích Performance (základní) nebo Competition, jež má nějakou tu libovou věcičku navíc. Pouze jako enduro se potom dělal největší čtyřtakt 250E Competition. Loni potom Fantic ohlásil návrat do závodního světa a přišel s opravdu ostrými endury XE 125 a XE 250 (plus kroskou XX 125), poháněnými dvoudobými motory, přičemž vlastně šlo o převlečené Yamahy (samozřejmě ve vlastní specifikaci), což šlo poznat především podle typických hliníkových rámů. Ona ta spolupráce s Yamahou byla poměrně hodně úzká a loni to nakonec pokročilo tak, že Fantic od Yamahy koupil její italskou odnož, společnost Motori Minarelli, která třem ladičkám dodávala agregáty do vybraných modelů. A i nadále dodávat bude, akorát už pod křídly Fanticu, a to propojení se ještě více posílí.

Ostré enduro XE 125 a kroska XX 125 modelového ročníku 2021

Že modelový ročník 2021 bude poněkud odlišný, bylo jasné dopředu kvůli normě Euro 5. Fantic není úplně sdílný, co se nějakých tiskových informací týče, a to jsme si o ně do Itálie speciálně psali, nicméně o letošní nabídce si obrázek udělat dokážeme. Malé dvoudobé XE 50 Enduro a XM 50 Motard mají přijít až v průběhu roku, ostrá dvoudobá dvěpade z nabídky vypadává úplně, zůstávají kroska XX 125 a enduro XE 125, o němž z novinek víme jen to, že agregát plní normu Euro 5, jinak až na jinou grafiku to vypadá na technicky stále stejný produkt – odpružení KYB, brzdy Nissin, ráfky D.I.D. s pneumatikami Dunlop, LED světla a hmotnost o kilo vyšší než u krosky, tedy 96 kg. Tyto stroje už mají i své české ceny, za XX dáte 209 900 Kč, za XE potom 219 900 Kč.

XEF 250

A českou cenu už má i ta největší novinka od Fanticu, a tou je ostré čtyřdobé enduro XEF 250 – má stát 249 900 Kč. To označení není těžké dekódovat, písmenko F zde znamená „four stroke“, tedy čtyřtakt. A i tady na první pohled vidíte, že pod jinými plasty ve fešném červeno-bílo-černo-šedém zbarvení koukáte vlastně na Yamahu WR250F. Stejný hliníkový rám i kyvka, stejný dozadu zakloněný čtyřventilový motor, jenž má sání vpředu a výfuk vzadu. Stejné jsou i brzdy, odpružení KYB se zdvihy 310 a 317 mm, dokonce i sedlo, ač jinak tvarované, má stejnou výšku 955 mm nad zemí.

Je tedy vůbec něco jinak kromě plastů? Ale to víte, že ano. Na řídítkách najdete jiné gripy a ovladače, ale ať se dívám, jak se dívám, nevidím žádný přepínač map jako u Yamahy. S japonským strojem sdílí Fantic možnost nastavit si motor bezdrátově přes WiFi pomocí mobilu, ovšem tady je to záležitost italské řídicí jednotky GET a její appky WiGET. Z domácích luhů a hájů je také výfukové potrubí Arrow, tahle značka dodává své produkty na všechny modely Fantic. A jaká je ta hlavní změna proti Yamaze? Ta je sice o 40 tisíc levnější, ale nepřihlásíte ji, zatímco Fantic XEF 250 má homologaci Euro 5! Od tohoto modelu si Fantic slibuje hodně a letos se s ním zúčastní i mistrovství světa enduro ve třídě E1, přičemž za jeho řídítky bude sedět francouzský mistr světa 2019 Loic Larrieu.

VIDEO: Fantic XEF 250

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

XEF 125 Enduro

Hobby stopětadvacítky, které jsou určené pro mladé kluky a holky na cestu do školy i za zábavou, jdou do sezóny 2021 s designy inspirovanými „ostrou“ řadou, novými jmény a také s novými motory. Endura jsou XEF, to označení je hodně podobné ostrým strojům, akorát tedy za označením objemu máte ještě slovíčko Enduro. Je to moc pěkně postavené, sportovně laděné náčiní, jež mlaďasům můžeme my starší jenom závidět. Je tady rám z chrommolybdenových trubek s přišroubovaným ocelovým podsedlákem, obrácená přední vidlice s trubkami o průměru 41 mm, vzadu přepákování, parádní velké stupačky, kola o správných rozměrech (90/90-21 a 120/90-18) a brzdová soustava s vykousanými kotouči o průměru 26 a 220 mm. Jediným negativem tedy je, že ty brzdy jsou, z legislativních důvodů, propojené, ale na druhou stranu je to možná vlastně pro terénní hrátky řešitelné snáz, než kdyby tam bylo ABS…

Na výběr máte stále ze dvou verzí, základní Performance a vybavenější Competition. Už ten základ je příjemně lehoučký, 112 kg bez benzínu v 7,5l nádrži, ale Competition shazuje ještě další čtyři kilogramy a má kvalitnější podvozek. Namísto ocelové kyvné vidlice je tady hliníková, spřažená s centrálním tlumičem s vyrovnávací nádržkou a možností regulovat i tlumení, přední vidlice nese označení Fantic FRS, má závodní nastavení a kované spodky a k rámu ji pojí na CNC obráběné brýle, přičemž na těch horních jsou uchycena kónická hliníková řídítka namísto ocelových.

VIDEO: Fantic Enduro Competition 2021

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

XMF 125 Motard

Také supermota jsou dostupná coby Performance a Competition, ale tam ten rozdíl není tak velký. Kývačky jsou totiž překvapivě ocelové. Ale jinak odpružení, brýle i řídítka jsou stejně jako u Endura kvalitnější. Motardy váží shodných 112 kg, mají přední 320mm brzdový kotouč a 17“ ráfky obuté do pneumatik 100/80 a 130/70. Proti Endurům mají delší rozvor (1435 vs. 1420 mm) a nižší sedla (880 vs. 915 mm).

Moment, a co motory? Neříkal jsem, že jsou nové? Máte pochvalu, že dáváte pozor. A nejde jen o to, že plní normu Euro 5. Čtyřdobé čtyřventilové vodníky s šestikvaltem měly stopětadvacítky Fantic už dávno, a když se podíváte na poměr vrtání a zdvihu, vlastně nenajdete změnu. Co je tedy jinak? Že Italové použili onu poslední generaci motoru, který pohání Yamahy YZF-R125 a MT-125 a tedy mají v hlavách systém VVA čili variabilní časování sacích ventilů! To Yamaha používá už celkem dlouho ve skútru Nmax a funguje to moc pěkně – ve spodních a středních otáčkách jsou jiné profily vaček než pro vysoké otáčky. S maximálním výkonem nic nenaděláte, tam je jasně zákony daných 11 kW (Fantic sice výkon neudává, ale nedokážeme si představit, že by byl nižší), ale dokážete vylepšit průběh. A tohle je jednoznačně velmi dobrá cesta. Potěší také antihoppingová spojka.

XEF 250 Trail

Jiné jméno dostala také hobby dvěstěpadesátka. Už to není 250E, nýbrž XEF 250 Trail, ale nadále je k dostání pouze ve verzi Competition ve stejné specifikaci jako u XEF 125 – vlastně je to stejná motorka, akorát s větším agregátem. A kromě jiných barev, opět přibližujících tento model ostrému náčiní, tady už žádné jiné změny proti loňsku nejsou (Fantic nic oficiálně neříká a ani my nic nevidíme) s výjimkou motoru – tam nějaké drobnosti musely proběhnout, protože teď plní normu Euro 5. Pro nenáročného hobbíka, který neplánuje vyhrávat soutěže, by tohle mohlo být super náčiní za příjemnou cenu, letošní model se prodával za 155 tisíc.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 5 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Zdenek54 přispěl 5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist