Yamaha YZF-R125 & YZF-R3: sportovně-každodenní Jin Jang

Inženýři Yamahy se prý při vylepšování svých sportovních motorek pro mlaďochy inspirovali dvěma odlišnými silami, které jsou v rovnováze a vzájemně se doplňují. Tuhle harmonii označujeme jako Jin Jang, v případě novinek jde o závodní geny na jedné straně a každodenní městskou použitelnost na druhé. O tom, že to trefili na jedničku, jsem se přesvědčil ve španělské Valencii, jejím okolí a taky na nedalekém okruhu Circuit de la Ribera. A zábava to byla numero uno!

Yamaha YZF-R125 & YZF-R3: sportovně-každodenní Jin Jang

Kapitoly článku

Popis technických změn a updatů jsem psal už v samostatném článku ještě před tím, než jsem zamířil na letiště, proto vás tím nebudu znovu unavovat. Přidám jen pár dalších detailů, o kterých nebylo v původních tiskových zprávách ani slovo. Stopětadvacítka rovná se nový motor a variabilní časování ventilů, Yamahou nazývaný VVA, to už víme. Stejně jako u ostatních jsou ve hře dvě vačky s rozdílnými profily. Obě po celou dobu hýbají s vahadly, přičemž sací ventily jsou normálně připojené tím na mírnější vačce. Výsledkem by měl být větší krouťák ve spodním pásmu. K přepnutí na ostřejší vačku dochází v 7400 otáčkách za minutu, kdy elektromotor vysune čep, tím pádem se vahadla propojí a do hry se dostane vačka s vyšším zdvihem konstruovaná pro maximální výkon ve vysokých otáčkách. Tolik k tomu, jak funguje největší tahák malého supersportu, díky kterému bylo možné použít delší finální převod 52/14. O dopadech těchto změn se dočtete o pár řádků dál.

Tak takhle nějak by to mělo fungovat

Po vzhledu a tabulkovém výkonu, dvou věcech, které vás v pubertálním věku zajímají nejvíc, je to to nejzajímavější a nejdiskutovanější téma nové dvacky, takže jsem byl po právu zvědav, jak to bude fungovat. A světe div se, není to jen marketingová hříčka, ono to fakt funguje! Hned po první křižovatce za hotelem jsem valil bulvy, jak moc to dole jede. Samozřejmě musíte brát v úvahu objemovou kategorii, kterou mám pod sebou, žádné trhání rukou v loktech se logicky nekoná, ale za celou dobu ježdění po Valencii jsem motorku nemusel nijak honit do červených čísel. V podstatě jsem se pohyboval jen v oblasti obstarávané standardní vačkou. Motůrek má už od nějakých 5000 dost síly pro většinu městských operací a ve spojení s příkladnou odezvou na plyn projedete velkoměstem jako nůž máslem. Pro začátečníka ideální. Nemusí se tolik soustředit na otáčky a zařazený kvalt, takže se může věnovat koukání po holkách. Teda co to plácám, sledování provozu samozřejmě! Podobně vstřícná je i páčka spojky s lehounkým chodem nebo řadička. Ta taky neklade skoro žádný odpor a další kvalty tam zasouvá s naprostou jistotou i bez spojky.

Až je jí s tím nahrbeným vzhledem na dojíždění do školy ucpaným městem škoda

Jak jste si asi všimli, jsme teď na straně Jang, která zastupuje každodenní použití ve městě. To zpříjemňuje i na sporta rozumná jízdní pozice, které vévodí rozevřená řídítka nebo pohodlné a prostorné sedlo. Mám 183 cm a za celou dobu, co jsem na R125 ve městě a jeho okolí strávil, jsem nezaznamenal jediný zásadní ergonomický škraloup. Záda OK, zápěstí OK a ani nohy si na nic nestěžovaly. Dva malé černé puntíky se v notýsku ale objevily. Při plném rejdu a noze na špičce jsem se nevešel, což se stalo jednou při otáčení na focení, a zrcátka jsou klasicky pouze pro kontrolu množství potu v podpaží. Jenže tahle motorka učí mladé závodníky na život se supersportem, kde je to většinou nehmlich to samé, takže je vše v pořádku. Za každodenní použitelnost dávám R125 za jedna. Úplným nováčkům jde svou ovladatelností vstříc, a i když nebude mít geny Valentina Rossiho, neuděláte si před školou ostudu chcípající a škytající podtočenou motorkou a při objíždění kámošek nebudete zmordovaní jak po skládání Tatry s pískem. Takže na masáž zad po jízdě na ultrapřísným sportu to neuhrajete. Budete muset vymyslet něco originálnějšího.

Ergonomie je v pořádku a ten závodnícký chránič páčky je v základu

Odpoledne za městem se do kůže Valeho a spol. vžijete dost snadno. Posunout zadek až dozadu, sklonit hlavu na nádrž a full gas. Přesně takhle probíhal zbytek dne v sedle dvacky. Pro mě další překvápko, protože i s nezávodní výškou jsem se v pohodě vlezl a netloukl hlavou o plexi. Díky tomu a té druhé vačce, která byla v permanentní akci, jsem se dostal na tachometrových 130. A to ještě dílky na digitálním otáčkoměru nedrkotaly o omezovač. Slušná práce. Mimochodem, těsně pod otáčkoměrem je indikátor VVA, který se rozsvítí v případě přepnutí vaček. Je to taky skoro jediná věc, díky které to poznáte. Pak taky, když se hodně zaposloucháte do útrob motoru a škádlíte to kolem 7400 otáček, může pozorné ucho zaslechnout cvaknutí elektromotoru. Na chodu agregátu ale nepoznáte vůbec nic. Žádné cuknutí nebo drknutí.

Rychlost, otáčky, zařazený kvalt, palivoměr, hodiny. Víc nepotřebujete, ale jsou tu ještě obligátní tripy nebo ukazatel spotřeby

Vážně vypadá dospěle, to v 16 chcete

Tím zalehnutím za kapotu jsme se dostali na temnou stranu síly, kterou jsou závodní geny. A kde jinde je prověřit, než na okruhu. Circuit de la Ribera je technický okruh s délkou 2200 metrů, 400metrovou rovinkou a 20 zatáčkami, které se tak v polovině případů „příjemně“ utahují. Pro testované motorky ideální prostředí, jen ta 125 by si zasloužila trošku jiné zpřevodování. Ve městě a na okreskách mě to ani nenapadlo, ale ve dvou zatáčkách byla díra mezi druhým a třetím kvaltem moc. Buď to byl omezovač, nebo otáčky spadly až moc a z výjezdu nebylo nic. Na malém objemu si člověk musí rychlost sakra zasloužit. Nemůže se spoléhat na silný motor, o to víc potřebujete věřit podvozku. V případě, že vám je 16, víc, než je na R125, nepotřebujete. Rám je pevný, podvozek sportovní, ale při každodenním užívání z vás nevyklepe duši, na okruhu lecjakou chybičku odpustí a hlavně nevyježděného člověka nezahltí spoustou informací. Pošle k němu jen to nejdůležitější a hlavně nemusíte přemýšlet, jak se k němu chovat. V odpoledním slunci nově montované Michelin Pilot Street začaly fungovat na 100 % a zadní stočtyřicítka dávala dostatek jistoty i v plném náklonu na koleno. Ani s touhle macatou zadní gumou motorka neztratila nic na hravosti a lehkosti. Překlápění z vinglu do vinglu a z kolena na koleno byla obrovská zábava. Lehká hravá motorka, která není přehnaně agilní a nervózní. Tak to má být. Jízdní pozice je optimální i pro tohle sportovní použití, jedině na brzdách by se dalo zapracovat. Jenže při tom lítání po okruhu musím pořád myslet, že je to pro kluky a holky, co teprve začínají, a ty by nějaké jedovky vyděsily. Vlastně na jejich účinek stížnost nemám, 142 kilogramů lehkou motorku zpomalují bez problémů, jen je za ně potřeba zabrat. Když se na to ale podívám optikou -náctiletého, tak je jen tak nepřebrzdím, ani když se leknu a hamtnu na to, zároveň se naučím nespoléhat se na ABS, které při běžném ježdění prostě nevyprovokujete. Takže to naladění musím pochválit.

Kdo ji alespoň jednou za rok nevytáhne do Sosnové nebo Vysokého Mýta, je barbar!

Jo, na téhle motorce se blbě hledají chyby. Zrcátka, výjimečný konflikt kolene s řídítkem a ještě relativně nevýrazná kontrolka pro přeřazení na novém budíku. Tři blbosti na jinak skvělé stopětadvacítce s tou nejmodernější technikou, co není jen na parádu, ale funguje. Podle zástupců Yamahy ve Španělsku by nová YZF-R125 měla stát to, co její předchůdkyně, přesnou cenu na našem trhu se dozvíme těsně před výstavou Motosalon a první majitelé by se svých nových motorek měli dočkat v březnu. Jedno je ale jisté už teď, konkurence se může začít třást strachy, protože má všechno, co má ostrý sporťák pro šestnáctileté mít. Vypadá cool a funguje na výbornou.

Doufám, že ji během sezóny postavíme proti konkurenci. Mám ale neblahé tušení, že jí nakope :)

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - Výška redaktora: 183 cm

On-line rozhovor: Zajoch

On-line rozhovor byl již ukončen. Děkujeme za otázky.

Dotazy můžou přidávat jen registrovaní a přihlášení uživatelé.

Otázky a odpovědi

Slow
Dotaz od Slow položen 07.01.2019 v 11:37

Zdravím,
zajímalo by mě jaká je počítaná životnost motoru jak u 125cka tak 3kila, a jaké jsou plánované servisní úkony.(olej, ventily, VVT atd.)
Díky

Odpověď od Zajoch z 14.01.2019 v 16:40

Ahoj,
na první půlku otázky mi bohužel nikdo nebyl schopný pořádně odpovědět, to budou vědět přesně akorát inženýři v Japonsku. Každopádně systém VVA u R125 je jednoduchý, nevyžaduje žádnou zvláštní údržbu ani servis. Veškeré servisní intervaly a úkony u obou motorek zůstávají stejné, přesné údaje o kilometrech budou vědět u každého dealera ;)

Motorbike_Challenge
Dotaz od Motorbike_Challenge položen 08.01.2019 v 00:08

HENDRA PRATAMA jel v Brně na R3 2:17, to je velmi dobrý. Na kolik vyjde v GYTR kitu? Mohlo by to být o něco levnější závodění.

Odpověď od Zajoch z 14.01.2019 v 16:44

Ahoj, na motorový kit GYTR homologovaný FIM pro WSSP 300 ještě není spočítaná přesná cena, ale mělo by se to vlézt do 1000 eur bez daně. A motorky co jsme jezdili, v podstatě biky z mistrovství světa, vyšly komplet na něco kolem 14 000 euro. V tom jsou veškeré kapoty, stupačky, řídítka, brzdy, tlumiče atd.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 21 Kč od 7 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist