ktm_rijen




Fantic Caballero Scrambler 500: Brousek

Mám rád hravé motorky, které dokážou fungovat v nejrůznějším prostředí a kromě toho také hezky vypadají, ovšem nestojí ranec. Právě Fantic Caballero Scrambler je jedním z nich a pár dní v jeho společnosti jsem si skvěle užil. Samozřejmě, že má své mouchy, ale pozitiva výrazně převažují, a to je velmi důležité.

Kapitoly článku

Musím říct, že mi Caballero padlo do oka už při první světové premiéře a na svezení jsem se hodně těšil. Byl v tom ale jeden háček, a to dost zásadní, protože zastoupení značky Fantic u nás neexistovalo. To ale naštěstí netrvalo dlouho a Fantic si pod svá křídla vzal prostějovský importér značky Sherco. Proto jsem dlouho neváhal, nažhavil telefon a domluvil si rande.

Ještě než se Caballeru pořádně svezu, prohlížím si každý jeho detail a oceňuji skvěle odvedenou práci designérů, protože tenhle kousek vypadá fakt dobře. Líbí se mi dvojička výfukových koncovek za číselnou tabulkou, jednodílné prošívané sedlo, ale i kulaté přední světlo, parádně tvarovaná dvanáctilitrová bandaska nebo malá zadní lucerna a samozřejmě kola s drátěným výpletem. Prostě jednoduchý, hezký a v neposlední řadě taky stylový, protože kategorie Scrambler dneska frčí na plné obrátky. Je fajn, že víčko nádrže je na pantu, za sedlem spolujezdce najdeme praktická madla, zubaté stupačky mají sundavací gumu, zrcátka jsou „endurácky“ sklapovací a brzdové kotouče hezky zubaté. Ano, na motorce je poměrně dost plastových dílů, ale vypadají hezky a vlastně ani nepůsobí levným dojmem.

Fantic Caballero Scrambler 500 trošku klame názvem, protože jeho motor není rovný půllitr, ale čtyřipade. Kapalinou chlazený jednoválec dokáže naservírovat čtyřicet kobyl a to ve chvíli, kdy točí sedm a půl tisíc otáček. Jeho maximální krouťák 43Nm je položen o patnáct set otáček níže. Převodovka skrývá šest kvaltů, spojka je ovládána lankem a stejně jako plyn. Rám je vyroben z oceli, a to platí také o hezky tvarované kyvce. Pérování dostalo pevné nastavení z továrny a nastavit lze pouze odskok zádního centrálního tlumiče. Zdvih předku i zadku je stejný, tedy 150 mm. Přední devatenáctipalcové kolo obouvá zubatou pneumatiku Pirelli Rally STR o rozměru 110/80 a zadní sedmnáctka s drátěným výpletem stočtyřicítku. Přední brzda spoléhá na radiální čtyřpístek a samozřejmostí je stálé ABS, což platí také pro zadek, ovšem na něm se dá „ábéesko“ vypnout, to je určitě fajn. Suché Caballero váží 150 kilo a jeho sedlo leží ve výšce 820 mm nad zemí.

Upaluji městem a už v prvních okamžicích jsem překvapen, že Caballero funguje bez vibrací a na rovinu říkám, že bych to u jednoválce tohoto ražení rozhodně nečekal. Vzpřímená pozice je daná stavbou mašiny a já oceňuji především širší řídítka a poměrně úzké a pohodlné sedlo. Nemůžu si pomoct, ale tenhle uličník mě od prvního metru svádí k lumpárnám a horko těžko se tomu bráním. I když jeho motor není kdoví jaký divočák, dá se s ním celkem dobře vyblbnout a až nečekaně snadno jezdit po zadním. Dá se vlastně říct, že čtyřistapadesátkový jednoválec nemá žádný extra vršek, ovšem jeho absenci vynahrazuje parádní střední pásmo a celkem rozumně použitelný spodek. Proto je ideální se pohybovat někde mezi čtyřmi a šesti tisíci, kde je Scrambler plný elánu a kde se cítí asi nejlépe. Když mu dám ještě více pokouřit a jednoválec dráždím nad šesti tisíci, výkon už tak rapidně neroste a ve chvíli, kdy motor přičichne k osmi tisícům, vše nekompromisně zařízne omezovač. Ať je to jak chce, jednoválec je sakra zábavnej a dokáže vykouzlit úsměv na tváři.

Caballero Scrambler je prostě hračka a působí svěžím a lehkým dojmem. Je pravda, že v první chvíli, a to zejména v nižších rychlostech, nemám úplně nejlepší dojem z předního kola, které se v pomalých zatáčkách zavírá. Nicméně po upravení tlaků v pneumatikách je všechno „alles gutte“ a pocit z řízení o  něco lepší. Ve vyšších rychlostech je vše v lati a i na zubatých gumách se dá slušně valit a vychutnat si oblíbené zatáčky kousek od baráku. Je fakt, že pohodová rychlost je někde kolem stovky a je pravda, že vlastně nemám důvod malého scramblera honit víc, anebo ho drtit na delších přejezdech, kde potřeba motor více točit. Právě kolem komína si ho užívám nejvíc a je s ním kupa legrace. Podvozek je příjemně tuhý a pérování naladěno na rozumný střed, takže není tvrdý jako šutr, ale ani měkký jako žvejkačka. To bezesporu sedí ježdění po městě, kde některé ulice připomínají tankodrom. Tady mi celkem vadí kolíbkový přepínač blinkrů, protože citování vypnuté polohy není dvakrát pohodlné. Jelikož se často řadí, je fajn, že převodovka funguje dobře a spojka se ovládá celkem lehce. Dobře čitelný je jednoduchý digitální budík, který ukazuje pouze to nejnutnější, ostatně, tak jak to u této kategorie bývá zvykem. Příjemné je bílé podsvícení a tím pádem slušná čitelnost za tmy.

Co se mi moc líbí, jsou brzdy a hlavně ta přední. Moc hezky se totiž dávkuje a krásně plynule nastupuje, tedy přesně jak mám rád. Jak už bylo zmíněno, zadní brzdě lze legálně „odstřihnout“ ABS, to jde na ruku především v lehčím terénu. Musím říct, že tady mě Caballero baví zrovna tak a navzdory celkem normálním zdvihům se v jeho stupačkách dokážu bavit. Je fakt, že při prvním stoupnutí cítím nepříjemně vystouplou podsedlovku, přesněji řečeno plast před boční tabulkou, který zakrývá výfukové koncovky. Plete se lýtku víc než je zdrávo, a to je fakt. Na druhou stranu si říkám, že přece nejsem fotbalista, abych skuhral a nechal si zkazit zábavu na polních cestách. Tady se dá prolétnout zatáčky driftem, zrovna tak Caballero odlepit od země a zlehka si  zaplachtit vzduchem. Pérování není pochopitelně žádný offroadový zázrak, to je jasný, ale zvládá toho se mnou celkem dost. Právě pro lehčí terén má pětikilo pochopení a myslím si, že si slovo Scrambler v názvu po právu zaslouží.

Krátké, ale za to intenzivní svezení mi potvrdilo, že jsem se na Caballero netěšil zbytečně. Určitě splnilo očekávání a v jeho sedle jsem si užil kupu legrace. Ano, má nějaké mouchy, ale není to nic zásadního a převažují pozitivní dojmy. Mně se líbí jednoduchý a přímočarý design, který se jen tak neokouká a podle reakcí okolí dokáže oslovit i jedince, kteří s jednou stopou nemají až tolik do činění. Když to vezmu kolem a kolem, Fantic Caballero Scrambler 500 je moc příjemným univerzálem, který si poradí s rutinou všedního dne a zároveň dokáže bavit ve chvílích volna. Jasně, není to mula pro dlouhé přejezdy a stokilometrové vejletování, ale o to větší je s ním zábava, jak se říká „kolem komína“ a o to tu jde. Scrambler se prodává za 170 000 korun, což není vůbec špatné, ovšem dostat se ještě o nějakou tu pětku níže, nejspíš by se prodával jako rohlíky. Nemůžu si pomoct, ale když ho s těžkým srdcem vracím, opět si říkám, proč něco tak pěkného a zábavného nemůže vyrábět ta naše Jawa?

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - Výška testovacího jezdce: 171 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 108 Kč od 18 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist