Beta, Fantic, Sherco, TM Racing 2020: Terénní EICMA

Většina offroadových značek své „dvacítkové“ klenoty představila už v průběhu léta a nás těší, že jsme většinu z nich měli šanci vyzkoušet během mezinárodních prezentací v nejrůznějších koutech světa. Terénní speciály modelového roku 2020 pochopitelně na italské výstavě ukázaly i (hlavně) domácí značky a kromě již dříve představených se objevily další zajímavé novinky.

Kapitoly článku

Beta

Toskánská Beta prezentovala kompletní modelovou řadu už v červenci a je fakt, že na nás udělala hodně dobrý dojem. Zbrusu nová soutěžní endura jsou oproti předchozímu ročníku dost zásadně inovovaná a na závodní tratě přijíždějí s novými motory, rámem i plasty. Dvoutakty reprezentuje hned čtveřice modelů a není ničím novým pod sluncem, že fungují s odděleným mazáním, takže odpadá „ruční“ mixování benzínu s olejem. Také čtyřtaktní rodinky čítá čtyři kousky a stejně jako dvoutakty spoléhají na pérování Sachs. Beta tradičně přichází s modely Racing, které nastupují na scénu vždy až po standardních modelech a kromě „tovární“ grafiky mají například lepší pérování KYB a další řádku nadstandardních komponentů.

Velké změny proběhly i na hobby enduru Xtrainer. Motory dostaly vyvažovací hřídele, nové klikovky, jiné spojkové lamely a delší sekundár, na podvozcích najdete delší kyvné vidlice a jinak nastavené tlumiče, přičemž se vývojáři zaměřili na eliminaci velkých rázů po doskocích. Zvenčí poznáte Xtrainery 2020 podle jiné masky, krytů nádrže, předního blatníku, chráničů řídítek a nové digitální přístrojovky.

Když se řekne Beta, všichni si určitě vybaví trialové speciály, které také nemohly do dalšího ročníku proklouznout bez inovací. Modely Evo přicházejí v objemech 125, 250 a 300, přičemž třístovky jsou dvě. Tedy vlastně tři – dvoudobé standard a SS, což znamená „Super Smooth“, a jedna čtyřdobá. Od letošních verzí se „dvacítky“ liší upraveným designem s novým předním světlometem, nádrží i zadním blatníkem, to ale trialisty bude určitě zajímat méně než nový přepínač motorových map přesunutý na nádrž a doplněný o LED indikaci nebo jiné nastavení přední vidlice podle továrních modelů 2019. Všechny motorizace obdržely upravené zapalovací mapy, jinak velké mechanické úpravy proběhly v trialových motorech již letos.

Fantic

Značka Fantic Motor postavila příjemný Scrambler, který nevypadá vůbec špatně a navíc je s ním kus legrace. Ostatně to jsme se přesvědčili v rámci redakčního testu, kdy jsme si Fantic Caballero Scrambler 500 pořádně oťukli. V Miláně se představila limitka Anniversary s řadou doplňků (řídítka s hrazdou, boční taška, malý tankbag, kryt motoru) a trikolórou na nádrži, která oslavuje padesát let výročí modelu - první Caballero bylo představeno taktéž na veletrhu EICMA, ovšem v roce 1969. Možná i proto bude vyrobeno pouze padesát kusů a je jasné, že se po nich jen zapráší. Caballero 500 Rally bylo sice představeno již minulý rok, ovšem model 2020 přijíždí vybaven podobně jako Anniversary boční taškou a tankbagem, kteréžto doplňky si můžete pořídit i na jakýkoli jiný model řady Caballero. Fantic právě na doplňcích hodně zapracoval a kromě výše jmenovaného v nabídce najdete třeba vyšší sedlo, jiné výfuky, světlo, řídítka...

Světu se představují také inovovaná „malá“ endura a motardy 50 cm3 2T, 125 cm3 4T a 250 cm3 4T (pouze enduro ve verzi Competition), které mají novou spínací skříňku s integrovaným zámkem řízení, výfuky Arrow a větší čtyřtakty jsou všechny vybavené LED světlomety vpředu i vzadu.

Jak jsme již čekali, po roce od představení konceptu přivezl Fantic sériovou verzi elektrického stroje nazvaného Issimo, což je takový hybrid mezi motocyklem a jízdním kolem - design motocyklu, ovládání bicyklu, a to včetně šlapek. Tlustá 20" kola, hliníkový příhradový rám, centrálně uložený motor, nízké těžiště... Jako první přichází verze Pedelec (25 km/h), následovat bude o dvacet kiláků v hodině rychlejší S-Pedelec. Kromě toho Fantic představil ještě řadu klasických elektrických jízdních kol.

Ovšem tou vůbec největší novinkou u Fanticu jsou modely XX a XE, což jsou ostré soutěžní offroady - Fantic se totiž po letech vrací oficiálně do závodního světa! Továrnou podporované týmy pojedou mistrovství Itálie a Evropy v motokrosu a mistrovství Itálie a světa v enduru. Prvními modely budou motokros XX 125 a endura XE 125 a XE 250, vše s technickým základem Yamaha, jak je vidět třeba hned na hliníkovém rámu - to asi nepřekvapí, když tato japonská značka vlastní výrobce motorů Minarelli, jimiž jsou vybaveny i ostatní Fanticy. Ovšem co zní docela slibně, že v technickém vývoji Fanticu pracují dva prvotřídní konstruktéři Gaetano Cocco a především legendární Jann Witteveen. Ano, přesně ten, který má na svědomí 23 titulů mistra světa pro Aprilii z rukou Valentina Rossiho, Maxe Biaggiho, Lorise Capirossiho... Zatím do světa vyjíždí tato trojice modelů, vybavených pérováním KYB, ráfky Excel a výfuky Arrow, ovšem už prý probíhá vývoj i dalších verzí včetně těch čtyřdobých.

Sherco

Také francouzské Sherco si nenechalo ujít milánský veletrh a představilo své dvacítkové nářadí. Kompletní enduro řadu jsme si řádně vyzkoušeli v rámci mezinárodní prezentace v Itálii a nutno dodat, že zanechala opravdu skvělý dojem. Nejnovějším přírůstkem je dvoudobá stopětadvacítka, která přichází i ve verzi Factory, tedy vybavená především lepším podvozkem a jiným výfukem.

Jenže Sherco nedělá jen endura, staví také malorážky pro mlaďochy a nové dvoudobé padesátky ve verzi Factory vypadají obzvláště sexy. Ovšem koketuje také s motardy a soutěžními speciály, ty však jdou do další sezóny beze změn.

Sherco jsou ale samozřejmě také trialové speciály. Již v průběhu roku se objevila inovovaná hobby trialka 125 TY se vzduchem chlazeným čtyřtaktem, která dostala jiné sedlo doplněné o další nádrž, takže nyní máte k dispozici 4,8 l namísto 2,1, což je opravdu velký rozdíl. Co se profi náčiní ST týče, i tady máte k dispozici varianty Racing a Factory plus letos si můžete vybrat i provedení 20th Anniversary. Hodně se zapracovalo především na motoru 125, ten má jiný píst, hlavu, lehčí setrvák, jinou spojku i zapalovací mapu.

TM Racing

Začátkem sezony jsme si vyzkoušeli čtyřtaktní dvěstěpadesátkové soutěžní enduro a musím přiznat, že tak dobře jsem se ještě na žádné „téemce“ nesvezl. Milánská EICMA pochopitelně dala prostor kompletní modelové řadě TM a nutno dodat, že je pořádně pestrá. Nechybí motokrosy, endura, motardy, ale ani silniční závodní nářadí pro kategorii Moto3.

Tou největší novinkou jsou malá endura 125 a 144 vybavená vstřikováním, po loňské premiéře tohoto způsobu přípravy směsi u 250 a 300 je tak celá dvoudobá flotila endur živená stříkačkou. Co se mechanických změn týče, oba malé motory jsou v endurech i motokrosech vybaveny novou přívěrou a jiným časováním (to dostaly i juniorské modely 80/85/100), endurové stříkačkové agregáty mají navíc jiné zapalování a klikovku. U větších endurových motorizací Italové hlásí novou mapu, vylepšené mazání a silnější chlazení.

I ve čtyřech dobách ovšem máme jednu velkou novinku, a tou je příchod objemové verze 300 pro enduro i motokros. Zajímavé je, že zvětšení objemu zde nebylo dosaženo pouhým převrtáním nebo prodloužením zdvihu, nýbrž kombinací obojího. Tříkilo má tedy jinou ojnici, klikovku, píst, hlavu… A ještě jedna změna v portfoliu, motardová čtyřipade SMX obdržela upravený motor s jinou ojnicí a hlavou s upraveným sacím i výfukovým potrubím. Pak nemá pan Chareyre sbírat světové a evropské tituly jako na běžícím pásu.

Mezi „povinné“ změny patří samozřejmě jiná grafika a přední masky, prakticky u všech modelů TM Racing udává méně tření v přední vidlici a juniorské modely 80/85/100 ji mají úplně novou od značky Mupo.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 36 Kč od 4 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist