ktm_srpen




Test endur Beta 2020 z Itálie: Z jedné vody načisto

Modelový rok 2020 je pro toskánskou Betu naprosto zásadní, a to proto, že kompletní řada ostrých endur je úplně nová. Ve fabrice to vzali z jedné vody načisto a postavili osm fungl nových soutěžáků, které jsme si protáhli v Il Cioccu, tedy místě, které je enduru zaslíbené.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Stejně jako dříve jsou i v modelovém roce 2020 k dispozici čtyři dvoutaktní endura, tedy RR 125, 200, 250 a 300. Pochopitelně chybět nemohou ani čtyři čtyřtaktní endura, a to RR 350, 390, 430 a 480. Během vývoje dvacítek se největší pozornost inženýrů zaměřila na lepší jízdní vlastnosti, redukci váhy, zúžení stavby, ale také na co nejlepší možnou ergonomii, přímočarou stavbu a jednoduchý servis. Nové jsou i motory a z tohoto pohledu se všechno točilo okolo centralizace hmoty, ideálního průběhu výkonu, spolehlivosti, ale i redukce vibrací. Podle jejich slov chtěli endurákům naservírovat novou generaci, která bude maximálně ovladatelná, uživatelsky přívětivá a hlavně konkurenceschopná po cenové stránce.

Jak známo, Beta nevyrábí pouze ostrá endura, ale patří mezi světovou špičku v trialovém segmentu. Toskánské značce nejsou cizí ani motorky pro každodenní používání a to jen potvrzuje fakt, že malorážkám pro mlaďochy a populárním civilním endurům Alp patří 37 procent celkové produkce. Jedenáct procent pak tvoří trialové speciály a 52 procent enduro modely RR. A které endura se prodávají nejvíce? Jsou to dvoutaktní modely, protože jim připadá 65 procent a světe div se, vévodí jim třístovka oblíbená RR 300. Pětatřicet procent zbývá pro čtyřtakty, a jak asi tušíte, nejvíce se prodává třipade RR 350. Jen pro zajímavost, Beta v roce 2018 prodala 21 216 motorek a směle odhaduje, že v roce 2019 to bude ještě o tisíc kousků více. Řekl bych, že se bavíme o hodně slušných číslech, tím spíš, že továrna zaměstnává 170 lidí. Velice důležitou pozornost fabrika věnuje motosportu a zásadním způsobem čeří vody trialových a enduro disciplín, kde si její tovární jezdci vedou sakra dobře. Myslím si, že zde zaslouží vyzdvihnout výkony, které předvádí endurák Steve Holcombe nebo trialista James Dabill. Já si dovolím jmenovat také našeho mladičkého trialistu Davida Fabiána, protože ten si ve světě vede neskutečně dobře, tím spíš, kolik mu je.

Nyní ale zpátky k novým modelům 2020. Čtyřtaktní motory jsou úplně předělány a je u nich snížena hmotnost rotujících dílů a kliková hřídel posunuta o dva centimetry směrem vzad. Celkově se váha nového kratšího čtyřtaktního jednoválce snížila o jedno kilo a přispívají k tomu například nová magnesiová víka. Přepracována je také vodní pumpa a celý chladicí systém s hadicemi uvnitř rámu pro lepší chlazení motoru při extrémních podmínkách. Nová je i hlava a válec pro lepší chlazení a mazání, spojka z nových materiálů, převodovka včetně řadicí páky a mapování motoru. Inovacím pochopitelně neunikly ani dvoutaktní motory, takže dvěpade i tříkilo dostaly protizávaží pro snížení vibrací zvýšením setrvačnosti a také zlepšení průběhu výkonu v celém spektru otáček. Dvěstěpadesátka potom dostala ještě novou hlavu válce pro zlepšení točivého momentu v nízkých otáčkách. Hodně změn zaznamenal nejmenší dvoutakt, tedy RR 125 a jmenujme třeba nový válec s přepracovaným výfukovým kanálem a výfukovou přívěrou. Motor stopětadvacítky je vlastně převzat z modelu Racing 2019, takže velká pila. 

Jak už zaznělo, dvacítkové Betky jsou kompletně nové a to znamená, že dostaly úplně nový ocelový rám. Ten má jinou geometrii, tuhost a oproti předchozí generaci se u něj snížila také jeho hmotnost a díky konstrukci i vibrace. Ve spodní části je o 20mm užší a o 15 procent se u něj zvýšila torzní tuhost. Jelikož došlo ke změnám konstrukce motorů, bylo potřeba udělat delší kyvnou vidlici, ovšem to platí pouze pro všechy čtyřtakty a dvoutaktní dvoustovku. Důvod? Toto řešení má přispět k lepší stabilitě a trakci. Zásadní změny se dotkly plastové, přesněji řečeno technopolymerové podsedlovky, která by nyní měla být mnohem odolnější. Ta pochopitelně slouží jako prostor pro airbox a vzduchový filtr a podle slov inženýrů je právě airbox daleko lépe utěsněn. 

Podsedlovka si našla místo také pro elektroniku, která je ideálně chráněna a u dvoutaktů nabízí prostor také pro olejovou nádržku. Zde je potřeba připomenout, že Beta už nějaký ten pátek funguje s automatickým dávkováním oleje, který si bere právě ze samostatné nádržky a dávkování je řízeno elektronikou. Toto řešení se týká „standardních“ modelů a modely Racing spoléhají a podle informací i dále budou spoléhat na mixování oleje s benzínem hezky "růčo".. Když už jsem otevřel toto téma, Beta se stále drží klasického karburátoru a nechce na tom nic měnit. Karburátor považuje za lepší a spolehlivější řešení a v neposlední řadě také pro zákazníka levnější. Vstřikování samozřejmě továrna testuje, ovšem nasadí ho, až bude opravdu třeba, tedy jestli k tomu vůbec dojde. Nikdo dnes totiž neví, co rok 2024 přinese, zda-li opravdu bude vstřikování povinné, anebo jestli endura a trialy nedostanou výjimku, tak jak se spekuluje.

Bety modelového roku 2020 jedou stále s pérováním Sachs, ovšem přední vidlice se zdvihem 295 mm zaznamenala inovace „vnitřností“ a samozřejmě kompletně jiné nastavení, což se projevuje jinou charakteristikou. Také zadní tlumič je nový a je přizpůsoben pro nový rám a kyvku a zdvih zadního pérování je 290 mm. Nové jsou i větší stupačky, které jsou lépe chráněny před znečištěním a jednoduše drží v „pracovní“ pozici. Praktické transparentní nádrže mají jiné tvarování, které vyhovuje novému designu a stavbě. Ve finále čtyřtaktní endura dokážou pobrat 9,1 litrů a dvoutaktní dokonce 9,5 litrů. Širší jsou řídítka, stojánek dostal větší patku, řetězové vodítko je delší a nový je také pedál zadní brzdy.

Že jsou Betky úplně někde jinde i po stránce designu, není třeba více rozebírat, protože to je vidět už na první pohled a je na každém z nás, zda se mu zásadní proměna líbí či nikoliv. Mně se líbí moc a je fakt, že si Betky změnu po delší době zasloužily. Nejde ale jenom o vzhled, ale vše je samozřejmě podřízeno ergonomii a ideálnímu „pracovnímu“ prostoru pro jezdce při jízdě vestoje i vsedě. Pohled na Betky napovídá, že tu máme kompletně nový přední blatník, který by měl být odolnější i lehčí. To samé platí o novém sedle, plastových chráničích rámu a protektoru pod motorem. Jiná je také přístrojovka, bástry a chránič výfukové koncovky. Dvacítkové Bety by měly být u prodejců právě v těchto dnech.  

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - Výška testovacího jezdce: 171 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 24 Kč od 4 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist