ktm_zari




Fantic kupuje od Yamahy značku Motori Minarelli

Kdo se trochu zajímá o to, kde se co vyrábí a která malá značka které velké patří, musí být z tohoto oznámení docela v šoku. Maličký znovuzrozený Fantic kupuje od obrovské Yamahy firmu, která roky vyráběla motory pro spoustu jejích důležitých modelů!

Obě značky tento krok, kdy má Fantic do konce roku 2020 získat 100 % Motori Minarelli, komentují jako touhu posílit své strategické partnerství, ale logicky uvažujícímu člověku samozřejmě okamžitě bliká v mozku červená kontrolka a s ní otázka, proč se proboha Yamaha zbavuje téhle své společnosti, kterou vlastní již od roku 2002? Co se ven z Itálie moc nedostane, že v Minarelli to v poslední době nebyla žádná ekonomická sláva, proběhlo několik restrukturalizací a před třemi lety tam bylo velké propouštění, které se samozřejmě nelíbilo odborům a bylo z toho hodně zlé krve – továrna sídlí na okraji Boloně, která je brána za baštu italských komunistů. Yamaha má navíc novou strategii, kdy snaží o „zvýšení efektivity prostřednictvím globálního nasazení motorových platforem a optimalizace výrobní kapacity prostřednictvím konsolidace výroby spalovacích motorů na hlavních trzích“. Přeloženo do lidštiny, raději postavit na dvou motorech deset modelů pro každý svět, než pro každý dělat vlastní v jiné továrně.

V Motori Minarelli v posledních letech vyráběli motory s objemy od 125 cm3 až po nedávno zaniklý jednoválec 660, známý i z naší Jawy, a to do skútrů i motocyklů. Tyto motory ale společnost 100% vlastněná Yamahou prodávala i dalším značkám a Fantic byl jednou z nich. Vlastně všechny Fanticy je měly, od malých dvoudobých padesátek kategorií enduro a motard až po čtyřistpadesátku Caballero. Loni na podzim potom Fantic představil nová ostrá soutěžní endura s technickým základem v Yamahách – prostě to propojení skrz Minarelli bylo na tři ladičky hodně silné. A jestli správně čteme mezi řádky, snažila se Yamaha společnost Motori Minarelli prodat a Fantic jako (relativně) dlouholetý partner byl logickou volbou – a nabídku akceptoval. Jelikož se mluví o strategickém partnerství, vypadá to, že Yamaha bude nadále od Minarelli brát nějaké motory, Fantic se naopak dostane k technologiím a vývoji spalovacích motorů a na oplátku poslouží značce Motori Minarelli know-how z oblasti e-mobility, v níž se už nějaký čas angažuje na poli e-biků.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Autoři článku obdrželi prémie 12 Kč od 2 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist