Logo Buell Buell

Informace o značce

19. Února 1998 Erik Buell prohlásil, že prodal téměř celý podíl Buell Motorcycles Company svému partnerovi Harley-Davidson Inc., který měl minoritní podíl ve společnosti již od roku 1993. Podle uzavřené dohody se Erik Buell stal ředitelem technického oddělení. Prezidentem společnosti byl jmenován Jerry Wilke.

Historie značky

Podle slov Erika Buella bylo odkoupení podílu silným signálem od Harley-Davidson Inc. v pokračování plnění závazku k Buell M.C. jako samostatné a odlišné značce. „Nyní, se vzrůstající podporou od H-D se můžeme pohnout kupředu se skvělými plány na rozvoj o kterých jsem snil. Koupě podílu ve společnosti je uznáním úsilí mého a celého týmu v Buell M.C. od Harley-Davidson Inc.. Obchody stoupají a to nejlepší teprve přijde!"

Prodej podílu společnosti Harley-Davidson bylo další kapitolou v pozoruhodném příběhu Buell M.C. a další důležitá událost v životě zakladatele společnosti Erika Buella, který v uplynulých patnácti letech Erik Buell pracoval na tom, aby vyvinul Americký sportbike světové třídy.

  První motocykl navržen a postaven Erikem Buellem byl RW750 v roce 1983. Tento závodní motocykl, navržený přímo na závody třídy AMA Formula One road racing, měl dvoudobý čtvercový motor o objemu 750 ccm s rotačním ventilem. Prototyp RW750 poprvé závodil na trati v AMA National v létě roku 1983 v Pocno Speedway. Buell pokračoval v testech a vyvíjení motocyklu po celé léto až do podzimu. Jeho úsilí bylo oceněno během testování v Talladeze v Alabamě, kde byla naměřena maximální rychlost 178 mph.

Práce na RW750 pokračovly a na podzim roku 1984 byla představena nová verze. Pouze jeden motocykl tohoto typu byl prodán American Machinists Racing týmu předtím než AMA oznámila, že 1985 bude poslední rok pořádání závodů Formula One. Oznámení, že Superbikes by obsadily vedoucí závodní třídu, v roce 1986 úspěšně vyloučilo jakýkoli trh pro RW750.

I když by to mohlo být zničující pro menší firmy, Buell se na změnu pravidel dívá jednoduše jako na malý krok zpátky. Erik Buell se vrátil do práce a tentokrát mířil na nejyšší metu - postavit první sportbike světové třídy navržený a vyrobený v USA. Díky svým znalostem toho, co funguje na závodní trati a svým zkušenostem konstruktéra motocyklů Harley-Davidson, postavil jeho první sportovní motocykl RR1000, který byl poháněn motorem Harley-Davidson XR1000 a jeho tuhé, lehké šasi bylo navrženo tak, aby umožňovalo uložení motoru v gumových silentblocích, což se stalo patentovanou „obchodní značkou" sportovních motocyklů Buell: Uniplaner systém.

Buellův design také využíval motor jako plného člena rámu. Použitím zavešení zadního kola namontovaného pod motorem a tlumičem, který fungoval opačně, než bylo obvyklé, završil řadu prvků, které nebyly do té doby nikým použity. Mezi lety 1987-88 bylo vyrobeno padesát kusů motocyklu RR1000, předtím než byly technický potenciál tohoto motoru vyčerpán.

Buell viděl nový motor Harley-Davidson Evolution 1203 ccm jako příležitost pro pokračování v práci na zvyšování výkonu motoru a jízdních vlastností jeho motocyklů. S touto myšlenkou začal znovu vytvářet design pro podvozek aby v něm mohl umístit Evolution 1203. Výsledem byl model RR1200 představený v roce 1988, kterých bylo prodáno během roku 1989 šedesát pět kusů.


Velkou vášní Erika Buella byla vždy aerodynamika a konstrukce rámů, pro které měl zvláštní nadání. Díky tomu se jeho motocykly vyvíjely výrazným tempem rok co rok. V roce 1989 představil model RS 1200, dvousedadlovou verzi modelu RR pro jezdce, kteří požadují jednak motocykl světových parametrů, ale také komfort pro dvě osoby. Těchto jedinečných modelů se v roce 1990 vyrobilo 105 kusů.

V roce 1991 se charakterickým rysem motocyklů s motorem 1203 ccm stala pětistupňová převodovka. Erik Buell reagoval na přepracované uchycení motoru dalším vylepšením podvozku RS. Tyto motocykly byly první, které používaly „upside-down" (obrácené) přední vidlice, „pancéřované" brzdové hadičky a šestipístový brzdný třmen přední brzdy.

Po vylepšení motocyklů Buell vzrostly výrobní kapacity společnosti. V roce1991 Buell nejen zkonstruoval nové šasi, ale také jej vyrobil z nových kompozitových materiálů a v novém barevné provedení. Výsledkem toho byly lepší jízdní vlastnosti a vylepšený design.

Jednosedadlová verze RS 1200 byla představena koncem modelového roku 1991 s označením RSS 1200 a získala nadšený souhlas motocyklových novinářů pro její štíhlou, čistou linii. V roce 1991 bylo vyrobeno, v období od Března do Srpna, celkem 40 těchto motocyklů. Kombinovaná výroba modelů RS a RSS znamenala celkem 325 prodaných kusů v roce 1993.

V roce 1994 společnost Buell Motorcycle Company představila nový Thunderbolt S2, první model vyrobený ve spolupráci s Harley-Davidson Inc. recenze na něj byly skvělé a motocykly Buell byly stále známé pro svůj skvělý design. Sportovně-cestovní verze ST2 byla přírůstkem do modelové ředy v roce 1995. Časopis Rider Magazine´s nazval tento nový model největší novinkou sezóny. Výroba těchto dvou modelů přesáhla 1000 kusů.

Následující rok přinesl představení zcela nového modelu Lightning S1. Originální „street fighter" definoval úplně novou kategorii „Hooligan" motocyklů. Od časopisu Cycle World Magazine dostal tento motocykl, díky svým charakteristickým znakům jako jsou minimal bodywork, závodní sedlo, odhalený rám a centralizovaná hmota motoru, výfukový systém a zavěšení kol, titul „Hooligan Bike of the Year".

V roce 1996 byly také představeny modely Thunderbolt S3 a S3T, jejichž design navazoval na vývoj sportovně-cestovních motocyklů. Dohromady se modelů S1, S3 a S3T prodalo více než 2000 kusů.

O rok později doplnil řadu motocyklů Buell model Cyclone M2 a motocyklový průmysl tak získal nového lídra. S pohodlnější pozicí jezdce a širším sedlem pomohl Cyclone posunout počet prodaných motocyklů Buell nad 3000 kusů.

V roce 1998 se objevil model White Lightning S1W s novým typem motoru Thunderstorm. S1W byl v podobném stylu jako S1 Lightning, s charakteristickým zadním blatníkem z karbonových vláken a vysokým výkonem motoru Thunderstorm. S1W dostal od časopisu Cycle World Magazine titul „Best Standard". Thunderstorm se rovněž začal montovat do modelu Thunderbolt, aby se ucelila působivá nabídka modelů 1998. prodeje i nadále stoupaly a tak Buell prodal v roce 1998 více než 5000 motocyklů.

Rok 1999 přinesl zcela nový design modelů Lightning a Cyclone. Lightnng X1 a Cyclone M2 nabízely nový rám, zavěšení kol, širší a pohodlnější sedlo a nové výraznější barvy. Modely Thunderbolt S3 a S3T taktéž dostali přepracované sedlo, nové velmi výrazné barvy a sportovně-cestovní doplňky. Dále se standardním prvkem na všech modelech Lightning a Thunderbolt stalo vstřikování DDFI (Dynamic Digital Fuel Injection). Nový design a přepracování některých prvků pomohli k prodeji zhruba 8.000 motocyklů, které se prodali v roce 1999 po celém světě.

V roce 1999 společnost Buell MC rovněž slavila další milník ve své historii, když slavnostně otevřela svoje výzkumné a vyvíjecí středisko (Research and Development Centre) o rozloze 42.000 čtverečních stop přilehlé k jejím stávajícím budovám ve městě East Troy ve Wisconsinu.

Po stvoření celé palety dvouválcových motocyklů, začal Buell v roce 2000 vyrábět jeho první jednoválcový motocykl s názvem Blast a objemem motoru 492ccm. Blast je perfektní stroj pro mladé motocyklové publikum na americkém trhu, kde získal mnoho ocenění za jeho inovace. Je to rovněž motocykl s nejvyšším hodnocením kvality a nejnižšími náklady na reklamační opravy v celé historii společnosti Harley-Davidson.

Buell, odhodlaný dosáhnout nejvyšší kvality více než kdykoli předtím, v Říjnu 2000 opět splnil požadavky pro získání certifikátu ISO 9001:1994. To bylo dosaženo díky silnému odhodlání pokračovat ve zvyšování kvality, setkat se s požadavky zákazníků a překročit je.

Aby se počet vyrobených motocyklů i nadále zvyšoval,představil Buell nový proces vývoje. Ten se sestával ze čtyř fází:

Koncept

Oddělení marketingu, vývoje, designu a servisní oddělení se sejdou, aby spolu nejdříve prodiskutovali první představy o novém modelu. Na konci této fáze je postaven první zkušební motocykl.

Prověrka nového konceptu

V tuto chvíli jsou blíže určeny a odsouhlaseny hlavní cíle nového projektu. Je postaveno několik zkušebních motocyklů, které jsou velmi detailně testovány ve všech možných podmínkách jako jsou například vysoké rychlosti, velký počet najetých kilometrů, dopravní zácpy, nízké i vysoké teploty, atd. Rada vytvořená z konstruktérů společností Buell a Harley-Davidson poté rozhodne, jestli se nový projekt posune do další fáze.

Životnost konceptu


Během této fáze jsou motocykly sice stále testovány, ale je již vytvořená a testovaná výrobní linka. Poté se začne zkoumat její spolehlivost, ale i spolehlivost motocyklů. Na konci fáze se opět konstruktéři musí podepsat pod propuštění projektu do konečného stadia.

Ověření platnosti

A na řadě je poslední test. Motocykl se rozebere do posledního šroubku a každý jednotlivý díl je důkladně prozkoumán. Po zkoumání každé součástky je sepsán protokol. Nakonec se všechny oddělení musí podepsat pod konečné rozhodnutí, zda nový projekt posunout do sériové výroby.

Model Blast (který se neprodává v Evropě) byl první, který byl vytvořen podle těchto pravidel Erika Buella a dokázal, že je to nejspolehlivější motocykl jaký kdy společnost Harley-Davidson vyrobila.

Stejným procesem nakonec prošly i modely Lightning X1, Cyclone M2, Thunderbolt S3 a S3T, které byly vyráběny během modelového roku 2001.

V roce 2000 Buell poslal do celého světa více než 10 000 motocyklů, což bylo zhruba o 30% více ve srovnání s předešlým rokem.

1.Března roku 2001 byl novým prezidentem společnosti Buell jmenován John Hevey. Jerry Wilke, dosavadní prezident společnosti, byl jmenován viceprezidentem a hlavním manažerem pro oblasti Asie/Pacifiku a Latinské Ameriky.

1.Června 2001 společnost Buell Motorcycle Company představila její nabídku motocyklů pro modelový rok 2002, včetně speciální edice modelu White Lightning X1W.

O pár týdnů později,12.Července 2001, pak Buell k modelu X1W ještě přidal jeho doposud nejvzrušující a nejradikálnější model: Buell Firebolt XB9R, který začal psát novou kapitolu jeho historie.

Firebolt XB9R představuje jedinečnou kombinaci inovační technologie: palivo uložené v dutém rámu, motorový olej v zadní kyvce, přední brzdový kotouč umístěný po obvodu ráfku kola a radikální geometrii podvozku včetně extrémně krátkého rozvoru kol, pouhých 1320 mm a úhlu přední vidle 21°.

Firebolt XB9R je poháněn novým dvouválcem o objemu 984ccm, chlazeným vzduchem, s úhlem válců pod sklonem 45° vyvinutým společnostmi Buell a Harley-Davidson tak, aby dával optimální podmínky, což pro Buella znamená vysoký kroutící moment v celém pásmu otáčet motoru, dostatečný výkon a vyjímečnou spolehlivost.

16.Července 2002 se konalo představení motocyklů pro modelový rok 2003, kde byl představen druhý model na platformě XB: Lightning XB9S. XB9S je reinkarnací modelu Lightning S1 z roku 1995, kterému „ukradll" duši a spojil ji s radikální, moderní technologií modelu XB9R.

V Červenci 2003 byla dále rozšířena paleta modelů XB o modely Firebolt XB12R a Lightning XB12S.

Výhodou nového XB12R bylo spojení skvělého ovládání a moderních technologií modelu XB9R spolu s motorem 1203ccm, který disponuje vynikajícím kroutícím momentem 110Nm a výkonem 74.6kW (100hp).

XB12S je právě tak živý a propracovaný jako XB9S ale za pomoci motoru XB1200 V-Twin se stává téměř brutální.

Nabídka modelů na platformě XB se koncem modelového roku 2004 skládala z dvou modelových řad; Firebolt XB12R a XB9R a Lightning XB12S a XB9S.

Pokud Vám v článku chybí některá data z historie, budeme rádi, když nám pošlete doplnění.


TOPlist