journeyman_brezen




V Třebíči upravený Buell XB12S snese nejpřísnější světová měřítka

Tenhle Buell není první a rozhodně ani poslední motorkou z třebíčské dílny ROD zveřejněnou na našich stránkách. David Zima, který staví a upravuje motorky společně se svým bráchou, totiž v současnosti patří mezi nejvýraznější tvůrce na tuzemské customové scéně. Jeho poslední dílo alias ROD #014 je toho jasným důkazem, takže jsme ho museli pořádně prozkoumat a jeho autora důkladně vyzpovídat.

Kapitoly článku

Davide, když tak na tu motorku koukám, hned mě napadne otázka proč zrovna Buell? Vždyť to je už z fabriky dost minimalistickej stroj s poměrně malým operačním prostorem pro úpravy, navíc když rám slouží jako nádrž a kyvka zase jako zásobárna oleje, to do toho přece nemůžeš skoro vůbec říznout?

Já Buelly miluju už od dětství, kdy jsem viděl poprvé na výstavě model XB. Právě to jak je jinej, malej ale nabušenej, to se mi líbí. A ten motor má nezaměnitelný charisma. Já sám měl dva Buelly a teď mám ještě jednoho dalšího rozpracovaného pro sebe. No a jak říkáš, říznout se do toho moc nedá, celá konstrukce vlastně limituje možnosti a je těžké na něm něco upravit.

Takže sis prostě řekl, když je Buell ta srdeční záležitost, že je na čase zase nějakého překopat?

Nene, zlomový okamžik přišel, když jednoho dne jeho majitel nedostal přednost v jízdě a podíval se do auta trochu víc, než by bylo zdrávo. Pár měsíců na to José (majitel stroje, poz.red.) na Bohemian Custom Show uviděl náš rozpracovaný koncept Buellu XB-01, a v tu chvíli bylo jasno. Svojí motorku nebude opravovat, ale svěří nám jí na kompletní přestavbu. Jednoho letního dne roku 2017 jeho Buell přistál v naší dílně a mohli jsme začít psát jeho další kapitolu.

Trefený Buell, to už samo o sobě zní jako hromada práce…

Jojo, prvním úkolem bylo samozřejmě zjistit rozsah škod a opravit co možná nejvíc věcí. Měl poškozený celý předek, prasklý ráfek, ohnuté přední vidlice, prasklé svorky vidlic, poškozený rám, utržený motor, prasklou hlavu a další drobnosti. Teprve až po opravě jsme začali pracovat na grafickém návrhu.

No, to občas musí být oříšek, sladit s majitelem představy k všeobecné spokojenosti. Jak to šlo v tomhle případě?

To je pravda, ale jelikož se majitelovi líbila všechna naše předchozí práce, tak nám plně důvěřoval, měli jsme zcela volnou ruku a mohli jsme udělat celou motorku podle sebe. Na začátku jsme si dali jen pár pilířů, kterých jsme se drželi, a chvíli se pracovalo se dvěma variantami zadku. José chtěl krátké, jak já říkám “traktor sedlo”, já jsem se klaněl k variantě nějakého zadního bobku. Až po grafickém zpracování obou variant, kdy jsme to mohli porovnat vedle sebe, dal José nakonec na moje doporučení.

Volná ruka, to je stavitelský sen. Pojďme ale k výsledku. Jedním z nejvýraznějších prvků je sání s klapkami na nádrži. V případě americký sportovní motorky je asi zbytečný se ptát, odkud přišla inspirace, zajímá mě proto spíš ta technika. Jak to celý funguje?

Tak já tohle použil už v roce 2012 na svým Bladovi a strašně se mi to líbilo. Je to dominantní prvek a láká pozornost mnoha lidí. Sání je Kuryakyn Hypercharger, navíc jsme ho vyšperkovali vlastním průhledným víčkem, takže je vidět až na škrticí klapky sání u vstřiků. Ty vstupní, které vidíš při běžném pohledu na motorku, fungují pomocí podtlaku, při otevření plynu se otevírají a vzduch pak jde přes K&N filtr přímo do sání.

A pak dál do motoru. Dělali jste na něm nějaké úpravy?

Motor se hlavně musel opravit po nehodě, byly utržený úchyty, vytržený závity a ulomený kus hlavy i se žebry. Vše se muselo dovařit, pak se motor rozebral, nalakoval a přetěsnil. Navíc jsme kontrastně vybrousili chladící žebra a instalovali kryty zdvihacích tyček Zipper’s Performance. Jako třešnička na dortu tu pak jsou krátké nerezové svody skládané z malých segmentů zakončené mřížovými koncovkami vyhnutými ven.

Jak to celé šlo naladit?

V motorce je závodní řídící jednotka, ale přesné ladění palivové mapy na brzdě nás teprve čeká.

Hele a poslední dotaz na motor. Co na ty výfuky říkají ušní bubínky? Na STK se radši ani ptát nebudu. :)

Ač se to nezdá, ve výfucích jsou tlumivky a zvuk není tak brutální, jak by se mohlo zdát. Je prostě hoden tohoto stroje, ale na STK samozřejmě musíš dát něco normálního. :-D

Dál tady vidím špičkovej podvozek Matris, proč padla volba zrovna na tuhle značku, a dokážeš už říct, jak se změnily jízdní vlastnosti? Má třeba smysl do něčeho podobnýho investovat, když mám doma jinak sériovýho Buella?

Matris je špičkovej italskej výrobce kvalitních komponentů, líbí se mi jejich zpracování a v tý cenový kategorii má kvalitnější zpracování než třeba Öhlins. Lepší podvozek udělá samozřejmě strašně moc, já to naladil na sebe a můžu říct, že na to, jak radikální změnou jízdní pozice Buell prošel, tak po pár kilometrech jsem si na něm byl celkem jistej. Teď ale upravujeme podvozek na majitele, kterej má asi o 20 kg méně, tak na jaře budeme ještě ladit. Je tam komplet zadní centrál, přední cartridge v tlumičích a nakonec přibyl i tlumič řízení, aby se řízení trošku zklidnilo.

Na motorce je vidět dost frézovaných dílů, kromě krytu předního světla jsou to třeba masivní brýle nebo stupačky, to je vlastní tvorba nebo aftermarket?

Všechny frézované díly jsou podle vlastního návrhu, třeba nad návrhem brýlí jsem trávil několik nocí. Navíc se od začátku počítalo s použitím budíku Motoscope Classic, takže jsem je navrhoval tak, aby tam budík přesně zapadl. K brýlím by se potom moc nehodilo obyčejné světlo, takže jsem opět během několika nocí navrhnul vlastní rámeček předního světla včetně uchycení, který ukrývá LED parabolu. Se vším ještě koresponduje třeba vlastní frézovaný uzávěr palivové nádrže. Všechny díly nám na zakázku vyrábí v jedné firmě nedaleko od Třebíče, elox pak děláme v PBS ve Velké Bíteši. Celkově máme štěstí, že Vysočina, respektive Jižní Morava je plná šikovných lidí, kteří se zaměřují na obrábění, výroby výfuků a celkově další služby, které při naší práci potřebujeme.  

Na první pohled nejsou vidět žádné ovladače, jak se zapínají blinkry, přepínají světla a ostatní elektronika?

Jo, tak na ty ovladače jsem celkem hrdej. Je to několikaroční vývoj, tak aby byly plně funkční a zároveň designově minimalistický a nerušily celkový dojem. V ovladačích jsou mikro tlačítka, která jsou navíc podsvícená a slouží zároveň jako kontrolky, případně můžou svítit trvale. Signály z těchto mikro přepínačů vedou do jednotky mo.unit od Motogadget a odtud rovnou k jednotlivým spotřebičům. Motorka nemá ani klasický klíček, motorku startuješ pomocí čipu, který si můžeš zašít třeba do rukávu od bundy, nebo se po spárování se svým smatrphonem zapalování aktivuje po příchodu k motorce na předem nastavenou vzdálenost.

Kolik času ti zabralo tohle vymyslet, vyrobit a natahat k tomu všemu dráty?

Hele většinou vymýšlení podobných věcí ani nepočítám, a když se konečně prokoušeš k hotovýmu prototypu, výroba je už hračka. Ale celá elektroinstalace, tedy nové umístění všech jednotek a lithiové baterie pod kryt nádrže a natahání nových drátů, zabrala cca 60 hodin.

Celkové hodiny, dny nebo měsíce strávené nad motorkou dokážeš spočítat?

Motorka u nás stála cca 3 roky ale s tím, že se na začátku na stavbu nespěchalo, neboť majitel byl na několik let bez papírů. Motorka navíc byla bouraná, takže velkou část zabrala samotná oprava. Obrovské časové zdržení je samotné čekání na obrábění, protože většina firem má třeba i půlroční dodací doby. Když chceš něco extra, zkrátka to trvá nějaký čas. Motorka pak byla narychlo poskládaná na výstavu ve Vídni v září 2019, téměř další rok se dodělávaly detaily a zmíněná elektroinstalace. Na motorce je celkem odpracováno cca 800 hodin.

Už jednou jsem zmínil, že Buell zase tolik prostoru pro úpravy nedává, to se týká i specifických brzd, ale já jsem si všimnul, že jsou tu docela originální kotouče. Prozraď nám o nich něco.

On téměř každý díl na týhle motorce je upravený nebo vyrobený na míru a kotouče jsou jedním z nich. Má je na starosti Tonda Zela z Motokotouče.cz, kterej prostě ví, co dělá. Stačí mu poslat nějakej návrh a on vyrobí téměř vše. Kotouče jsou ve stejným designu jako rámeček předního světla a navíc obsahují náš oblíbený  šestiúhelník. Potom jsme ještě brzdy vylepšili o radiální pumpu Brembo RCS. To samozřejmě nebyl veliký problém, stačilo jen přepočítat správný poměr plochy brzdových pístků brzdového třmenu a průměru brzdového pístku pumpy. Radiální pumpu ale najdeš i na druhé straně nízkých clip-on řídítek, a tam to bylo složitější, protože jsme hydraulikou nahrazovali standardní lanko.

Poměrně netradiční je barva. Černá je jasná, ale ta fialovo-červená, tu by asi moc lidí nečekalo u takový motorky. Jak jste dospěli právě k ní?

Bylo to dlouhý vybírání, když nakonec majitel poslal jednu fotku americkýho Hotroda v odstínu Black Cherry, který podle dopadu slunce mění svoji barvu. Objednali jsme podobnou barvu a udělali několik vzorků. Je to vlastně stříbrný metalický podklad a pak 10 vrstev transparentní candy barvy. Ve stínu je černá a na slunci září temně rudě.

Hele a co tě s bráchou na té motorce nejvíc nazlobilo? Byl nějaký zádrhel?

Největší oříšek bylo vymyslet design a vyrobit z hliníku všechny kapotáže. Jako kopyta nám posloužil tvrdý polystyren, ze kterého se postupně tvarovaly kopyta pro výrobu kapotáží z hliníku. Celá výroba byl jeden velký proces objevování a učení se tvarování hliníkového plechu. Přišlo několik nezdarů a nepovedených kusů polotovarů, ale byla to hodně kreativní část celé přestavby, která mě hodně bavila. Když totiž z polystyrénového kopyta přeneseš tvary přes kartónové šablony na kus hliníkového plechu, který pak nespočet hodin klepeš, tvaruješ, válcuješ a nakonec to celé svaříš v jeden celek tvořící kryt „palivové nádrže“, máš obrovský pocit sebenaplnění. Já sám jsem se nejvíc natrápil se stupačkami. Chtěli jsme je uchytit netradičně, aby nevisely z rámu dolů, jako je to z výroby. Díky uchycení na motoru vynikne víc samotný rám a stupačky téměř levitují, jenže motor Buellu je uchycený pružně na silentblocích, takže vymyslet funkční uložení nebylo vůbec snadné. Největší oříšek byla pravá strana, kde i díky přemístění celé brzdové pumpy vzniklo několik dalších komplikací, se kterými se nepočítalo. Ovšem nic, s čím bychom si nedovedli poradit. No a pak nás zlobilo trochu lakování. Kola se nám napoprvé nepovedla chytnout do stejného odstínu a díky jiné orientaci a dopadu světla nevypadaly tak dobře, tak se nakonec přelakovaly na černo.

Jak už jsi prozradil na začátku, dlouhé debaty se vedly kolem zadní části. Popiš mi výsledek.

Celá původní zadní část se odporoučela a nahradil to decentní zadní bobek, který ukrývá dvě malé LED světla. Zadní rám a sedlo je krátký a úzký, jak to jen jde. Hlavně proto, aby dal vyniknout dominantnímu rámu, masivní kyvné vidlici a charakteristickému motoru. Sedlo je potažené pravou alcantarou a kontrastně prošité červenou nití. No a z hliníkového plechu se ještě klepal přední blatník a levý nasávač vzduchu, který chladí zadní válec.

Motorka už je tedy pár pátků hotová a obrážíte s ní (v rámci možností) akce, výstavy a soutěže. Jaký má úspěch?

Motorka měla premiéru na Motocircle Festivalu ve Vídni, kde získala ocenění za nejlepší exponát výstavy, totéž na Pražské All Ride Show o pár týdnů později. Další ocenění jsme si dovezli z Czech Custom Grand Prix (2.místo Pro Street), Prague Harley Days (2.místo Modified HD) a Big Lake Custom (1.místo Pro Street). A protože se motorka líbí a je přesně podle mého gusta, rozhodli jsme se do světa pustit několik dalších, maximálně 5 originálních a číslovaných motocyklů, z kterých bych si rád jeden nechal i pro sebe. Každá motorka ale bude přizpůsobená případnému zájemci na míru a naprosto originální. Fantazii se meze nekladou. Stávající kapotáže jsme naskenovali a vytvořili reálné 3D modely pro výrobu karbonových kapotáží, další kapotáž by byla komplet přírodní kartáčovaný hliník a další třeba z titanového plechu. To by byla obrovská výzva a rád bych si to zkusil.

Věřím, že brzo budeš mít příležitost a těším se, čím nás a celý customový svět zase překvapíš!

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 25 Kč od 5 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Dejva přispěl 5 Kč
JardaKTM přispěl 5 Kč
spike-cz přispěl 5 Kč
JimHawkey přispěl 5 Kč
LazyFrog přispěl 5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist