Motorka s turbomotorem Subaru – to je Madboxer

Stavba motorek s automobilovými motory je jednou z největších výzev pro motocyklové úpravce a stavitele z celého světa. Právě odsud vznikají ty vůbec nejšílenější kreace a novozélandská stavba Madboxer rozhodně není výjimkou.

Motorka s turbomotorem Subaru – to je Madboxer

Za celým projektem stojí Marcel van Hooijdonk, výrobce zakázkového nářadí. Tomu před několika lety poslal jeho kamarád obrázek, na kterém byl nákres motorky se zabudovaným motorem Subaru v rámu. Vyvstala otázka, zda lze něco takového dát vůbec dohromady, a tím pádem samozřejmě i výzva.

Marcel si v první řadě opatřil motor. Plochý čtyřválcový boxer z rodiny motorů EJ byl jasnou volbou, ovšem Marcel musel vybrat konkrétní provedení. Nakonec se v dílně objevil výkonnější agregát o objemu 2.5 litru, pocházející z druhé generace Imprezy WRX. V dílně se motor usadil na provizorní držák a před něj a za něj se umístila kola.

Marcel celou věc od oka změřil, promyslel si dopředu konstrukci a potom začal stavbu, která nakonec trvala celých pět let. Už od začátku bylo jasné také to, že musí být celý stroj legálně provozovatelný na silnicích Nového Zélandu. Spolupráce s příslušnými úřady byla proto nevyhnutelná.

V první řadě Marcel navrhl unikátní konstrukci v CADu na počítači. Středová část používá motor jako nosnou součást, předek a zadek je potom tvořen masivními kyvnými rameny z ocelových trubek. Vůbec nejsložitější je nicméně systém řízení, využívající natáčecího náboje kola a systému táhel.

Na motoru bylo původní jedno velké turbodmychadlo vyměněno za dvě menší, aby byl přísun točivého momentu plynulejší a čitelnější. Manuální převodovka samozřejmě využít nešla a tak se při stavbě sáhlo po dvoustupňové převodovce se sekundárním převodem pomocí řetězu.

Řazení dvou stupňů probíhá tlačítkem z řídítek a na řídítkách jsou také obě brzdové páčky. Brzdy samotné si Marcel vypůjčil od amerického Buellu a jedná se o velké kotouče, do kterých se třmeny zakusují z vnitřní strany. Jinak je ale převzatých dílů na motorce naprosté minumum. Ještě nádrž pochází z japonské Kawasaki, ale jinak si většinu dílů vyrobil Marcel sám na míru.

Výsledný pozoruhodný stroj o hmotnosti 313 kilogramů prý jezdí naprosto skvěle, síly má samozřejmě na rozdávání a co je hlavní, je na Novém Zélandu naprosto legální. Za nás tedy velmi slušně odvedená práce.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.20
Známkováno: 41x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist