megamoto_dunlop_kveten





Téma: Katalyzátor ven nebo ne
Zdravím jdu si k vám pro radu a zkušenosti. Mám laděnou koncovku od akrapoviče a originál svody z Katem. Uvazuji ze nahradim katalyzátor mezisvodem od dominatora . Lambda sonda je před katalyzátorem tak mě zajímá pokud ji vymenim za mezisvod a dam zpátky Lambda sondu která byla před katem tak by mělo být vše v pořádku nebo se pletu ? Má stim někdo zkušenosti ? Vím ze toho je tady hodně na fóru a všude četl jsem příspěvky ale řešilo se tam i filtr apod. Budu rad za vaše rady diky

Katalyzátor ven nebo ne

17.3.2021 v 07:38 | Nahoru | #31
Zajímavá debata, ne že by byla první... Já koupil x moto už s Leo Vince X3, vzhledem k tomu, že předtím jsem měl dakara se stejným motorem, jedinej rozdíl co pozoruju je větší bordel a spotřeba.... Takže to asi není úplně ono, co se hluku týká, přijde mi komický, když něco víc řve než jede, takže bych klidně pořídil originál, kdyby jich nebylo jak šafránu a nestály nesmysl. Co se týká spotřeby, nevadí mi ani tak to číslo, ale ten dojezd... S 10l nádrží je znát, že to žere skoro o 2l víc, přičemž motorka je o cca 30kg lehčí a jezdím dost podobně.... 320 vs 160 km na nádrž.... Koukal jsem i po nějaký mapě k tomu vejfuku, ale buď jsem slepej, nebo to prostě není k dispozici

Naposledy editováno 17.03.2021 07:41:54

3 reakcí na tento příspěvek Katalyzátor ven nebo ne

17.3.2021 v 08:13 | Nahoru | #32
A co přesně způsobuje u laděného výfuku to zvýšení spotřeby?
Ochuzení směsi?
Snížení termodynamické účinnosti tím, že po otevření výfukových ventilů unikne tlak z válce rychleji, než spočítal konstruktér?
Řev, který nutí jezdce k jinému stylu jízdy?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Katalyzátor ven nebo ne

17.3.2021 v 08:50 | Nahoru | #33
Borntobewild> Ty jo, to jsem myslesl, ze na takovouhle malickost nejakou teorii vymyslis, vzdyt je mas na cokoliv kolem prace motoru... anebo holt budeme muset pockat na keruta

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Katalyzátor ven nebo ne

17.3.2021 v 08:59 | Nahoru | #34
assassin>
Vymyslel jsem tři, to Ti nestačí? Já chci slyšet názor ostatních a taky fundované odborné vysvětlení.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Katalyzátor ven nebo ne

17.3.2021 v 09:02 | Nahoru | #35
Borntobewild> Ja uz na to seru protoze to ma porad stejne schema - prijdes, zeptas se, odpovim a ty se zacnes hadat, ze takhle to neni a je to takhle... (a nejen ty)

Takze ja to budu radeji sledovat, urcite se zas dozvim neco noveho

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Katalyzátor ven nebo ne

17.3.2021 v 09:06 | Nahoru | #36
assassin> To je zvláštní, vá vnímám naši vzájemnou konverzaci úplně stejně.

(reakce na) Katalyzátor ven nebo ne

17.3.2021 v 09:08 | Nahoru | #37
Tak ja uz se te na nic ptat nebudu

Naposledy editováno 17.03.2021 09:17:36

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Katalyzátor ven nebo ne

17.3.2021 v 10:01 | Nahoru | #38
Borntobewild> těch vlivů je pravděpodobně víc.
Když to vezmu v té rovině, že budeš srovnávat pouze motorku s výfukem a bez, tak bych to viděl na změnu stechiometrického poměru. Resp. při chudá směr = větší spotřeba, to stejné platí i při větší bohatosti.
Další vliv je určitě ten pocit, když Ti motorka víc řve a ty ji tím pádem víc nakládáš aby jsi si užil ten race efekt

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Katalyzátor ven nebo ne

17.3.2021 v 11:38 | Nahoru | #39
Sonicek> Tak jde o to proč to je po otevření výfuku chudý, nějak to nevyužitý palivo musíš nahradit, přidáš plyn a nebo to obohatíš.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Katalyzátor ven nebo ne

17.3.2021 v 11:45 | Nahoru | #40
Foustka> přidáním plynu nic nezlepšíš, prostě jak dáš otevřený výfuk tak už to směs se rozhozená v celém spektru, to je jedno zda dole nebo nahoře..a obohacení znamená doladění na brzdě, kdy v určitých otáčkách máš máš správný poměr směsi (AFR). Já tady nebudu nějak zabíhat do konktrétích věcí, protože jsem přece jen laik, takže bych tu nechtěl psát hlouposti, ale i tak si myslím, že s tím mám reálnou zkušenost, že jsem nějaké úpravy na motorce dělal a viděl jsem co to konktrétně dělalo na brzdě :) ač už to bylo gsxr,FZ1, nebo teď co budu dělat SD1290.

(reakce na) Katalyzátor ven nebo ne

17.3.2021 v 11:49 | Nahoru | #41

Borntobewild píše: A co přesně způsobuje u laděného výfuku to zvýšení spotřeby?


horsi vyplachovani ve vsech rezimech pod cca 90% (vod voka) maxima otacek.. v nizkejch potrebujes protitlak, ve vysokejch snizit odpory..

e: Foustka> zvyseni spotreby je dost blba formulace, rozhozeni bohatosti je primarni dusledek.. ta spotreba je spis sekundarni dusledek.. po ose ochuzeni smesi, z cehoz pak muze plynout mensi vykon z cehoz pak plyne potreba vic tahat, z cehoz pak mozna plyne vysi spotreba.. +- takhle nejak.. spotreba a vykon jsou obecne dost odlisny cile serizeni/nastaveni,..

Naposledy editováno 17.03.2021 11:55:03

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Katalyzátor ven nebo ne

17.3.2021 v 14:03 | Nahoru | #42
Sonicek> Přidáním plynu dorovnáš ztrátu výkonu v otáčkách ve kterých dojde k snížení využití dodaného paliva, tím naroste spotřeba při stejném výkonu, při maximálním výkonu s tím samozřejmě bez obohacení nic neuděláš, jinak máš samozřejmě pravdu.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Katalyzátor ven nebo ne

17.3.2021 v 14:10 | Nahoru | #43
Foustka> no nezapominej ze pri max vykonu (samozrejme pokud je to motor kde to ma symsl, tzn ctyrval s 15000 ot a ne velkoobjemovej jednovalec treba) uz nahore narazis naopak na ty tlakovy ztraty.. tim se dostavas na hranu otacek (a samozrejme taky nastavenim vstriku ci predstihu, nebo i otackovyho omezovace, atd atd..) takze tam zpruchodneni systemu takovou paseku nadelat paradoxne nemusi a muze to byt i na opak, ...ale dole to proste nepojede/nepotahne.. viz vejs, spotreba a vykon jsou odlisny rezimy, na moto kde honis spotrebu nebo jezdis jako wajld prevody "do rychla" na nizsich otackach, je to kardinalni pitomost, ale pro motor kterej bezi vetsinu provozu v cervenejch to zpruchodneni smysl ma..

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Katalyzátor ven nebo ne

17.3.2021 v 21:38 | Nahoru | #44
kerut> Tak bavíme se proč se zvedne spotřeba bez úpravy mapy (alespoň já to tak pochopil) dole nevyužiješ veškerou energii a navíc se to může ochuzovat při střihu ventilů, nahoře to má snížit odpor výfuku, ale naroste ochuzení ve střihu a tím snížíš opět dodanou energii, začarovaný kruh

(reakce na) Katalyzátor ven nebo ne

17.3.2021 v 21:57 | Nahoru | #45
Foustka> no vsak jasne, strikacka je sice funkcne zapastovana palivo/otacky, jenze kdyz profici vic vzduchu kvuli tomu ze je deravejsi laouf a zadnej protitlak, a vstrik doda +- stejnou davku paliva, bude to proste chudsi a nepotahne to, ..ty budes muset davat vic plynu, tak bude vetsi spotreba.. to je podle me cely

nahore to pak bude trochu diskutabilni ktery vliv prevladne, v tech rychlostech plynu pri vysokych oatckach uz staci i ten otevrenej laouf k celkem slusny tlakovy ztrate, mapa sice pocita s tim nepruchozim, ale otazka je kolik toho nasavaneho vzduchu bude skutecne utikat (a ochuzovat tak "konstantne napalivovanou" smes) tam bude to bude otazka tech otacek a navrhovych pomeru jak moc velky bude mit to ci ono vliv..

u rovnotlakyho karbece kterej je funkcne zavislej na mnozstvi vzduchu by to bylo dany jednoduse a striktne, vetsi rychlost proudeni = vic nasateho paliva, samozrejme teda v ramci dalsich "nelinearnich" vychytavek karburatoru (jehla, volnobezna tryska..), ale misto poklesu vykonu vlivem bohatosti tam bude proste direktne vic nasateho paliva asi ve vsech rezimech, s tim ze v nizkejch otackach nejaky holt utece ve smesi ven
..a pak v tom max plynu uz by to bylo ramcove zcela OK, karbec je tam na plno otevrenej takze v podstate uz jen venturiho trubice, a dokud/pokud se nezasekne o otackovej omezovac, tak bude spotreba umerna vykonu, tam je to jasnejsi..

1 reakcí na tento příspěvek Katalyzátor ven nebo ne

18.3.2021 v 08:28 | Nahoru | #46
Takže se změnou výfuku by bylo potřeba změnit časování ventilů a palivovou mapu?

(reakce na) Katalyzátor ven nebo ne

18.3.2021 v 10:32 | Nahoru | #47
Borntobewild> tak v ideální případě by to nebylo určitě na škodu pro domácí žvýkání je to dost nepravděpobné, ale když se dělá něco co chce majitel fakt v topu, tak se vačky časují :) já si nechal taky dělat na FZ1

1 reakcí na tento příspěvek Katalyzátor ven nebo ne

21.3.2021 v 11:05 | Nahoru | #48
Vodpusťe vašnostové, že se vám pletu do rozhovoru, sem enem voubučejnej vesnickej sprosták, škol nemám, ale mozkovým myšlením:

- odstranění přepážkového tlumiče a nahrazení laďákem, což je jen obyčejná průchozí roura, žádný negativa v nastavení směsi nepřinese, naopak, je žádoucí a má ho tady každej druhej. No, každej první... Ovšem následné vyjmutí katů, což je ve své podstatě jen malá zbytečná pitomá mřížka, totálně zmate ŘJ, rozhodí proudění plynů a vůbec vede k totální destrukci celého spalovacího procesu?!

- ne že bych chtěl podceňovat inteligenci lambdy, neb LLM (Lambdas Lives Matter), ale jak ta nebohá sonda pozná, že v laufu chybí katy, když jsou montovaný až za lamdou?

- jestli taková blbina jako katy natolik ovlivňuje ŘJ, tak jak je možné dělat jakékoliv zásahy do výfukového systému, ale i do sání? Tzn., že by bez dalšího složitýho ladění, nejlíp výměny celý elektroniky, nebylo možný (když pomineme už zmíněný laďáky a katy) dát třeba KN filtr, nebo svody 4-1 (2-1), což se běžně dělá a pochybuju, že kvůli tomu někdo mění konstrukci celý elektroniky, vstřiků, ŘJ apod. O takový likvidaci zelený ptákoviny EGR nemluvě.

Omlouvám se za blbé poznámky, ale moje motocyklové znalosti končí někde kolem roku 1950. Mimochodem, na obyč enfieldu už „laďáky“ mám (teda s killerama) plus DNA filtr a nepociťuju žádný průsery. Naopak! Teď se chystám na nový svody širšího průřezu a samozřejmě bez katů. Tak jsem zvědav...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Katalyzátor ven nebo ne

21.3.2021 v 11:17 | Nahoru | #49
sardel> Já myslím, že v tomhle vlákně se nerozlišuje, jestli zprůchodnění výfuku proběhne laděným výfukem nebo vyjmutím katu. V obou případech ze změní podmínky, na které se musí motor přeladit, což většina běžných motorkářů v garáži nezvládne.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Katalyzátor ven nebo ne

21.3.2021 v 11:33 | Nahoru | #50
Borntobewild> hmmm... tak to asi je RE o několik vývojových kroků před zbytkem světa. Nikdy jsem se o tuhle problematiku nezajímal, až teď úzce co jsem koupil INT, nicméně nabídka laďáků už je dost velká, výrobců mraky a u všech je uvedeno +- něco takovýho:
"Compatible with the standard fuel injection setup so NO re-mapping of the ECU is required"
Prostě, ŘJ si s tím poradí a sama upraví poměry...

Naposledy editováno 21.03.2021 11:34:13

Katalyzátor ven nebo ne

21.3.2021 v 12:18 | Nahoru | #51
ale prd, ridici jedotka si s nicim neporadi, ani to neumi.. ale ten rozsah pouzitelnejch bohatosti a vlivu na ni, je tak sirokej, ze to se tam nejak ztrati.. nicmene bez dalsich uprav (viz vacky, svody) to nemusi a nejspis nebude mit vylozene pozitivni vliv na vykon (resp zde zminovanou spotrebu atd..), coz ale beznej motorkar stejne nepozna a zavodnik spis podle casu (nejaky pocity jsou takovy subjektivni, ale stopky nekecaj) nebo na brzde..

jinak svody k pruchozimu laufu vzdy uzsi (potrebujes nahradit tlakovou ztratu vznikajici na klasicky koncovce), ne sirsi

Naposledy editováno 21.03.2021 12:18:58

(reakce na) Katalyzátor ven nebo ne

21.3.2021 v 12:20 | Nahoru | #52
sardel> Asi tak nějak, když si koupíš laďák vyrobený přímo na typ moto, tak s tím nemusíš nic dělat.

Katalyzátor ven nebo ne

21.3.2021 v 20:01 | Nahoru | #53
- černá tovární filtry a koncovky
- fialová pouze laďáky (bez killerů)
- červená laďáky a otevřené sání
(bez zásahu do ŘJ.)


Naposledy editováno 21.03.2021 20:01:54

1 reakcí na tento příspěvek Katalyzátor ven nebo ne

21.3.2021 v 21:19 | Nahoru | #54
sardel - v maximu je tam rozdil 2kone ne? to nebude tak daleko od nepresnosti mereni, jestli jsou to grafy od vyrobce ladaku - tak mam podobnej graf od BOSu k ladakum co mam na TL a ten jejich graf je uplne mimo proti tomu co to udela v realu…

u novych motorek s katalyzatorem neudela vymena koncovky skoro rozdil, pokud zustane katalyzator kde je, vyndani katu uz muze neco znatelne rozhodit. U starych motorek bez katu zase mnohem vic vse ovlivnoval tlumic.

U RE nebude vliv vyfuku zasadni, neni to zadnej nasponovanej vysokootackovej motor.

jinak pokud diky odstranenemu katu vylita smes do vyfuku a motor diky tomu jede na chudou smes ta lambda pozna, ikdyz puvodce toho deje je az za ni… protoze to rozhodi smes uz ve spalovacim prostoru...

(reakce na) Katalyzátor ven nebo ne

21.3.2021 v 21:41 | Nahoru | #55
assassin> O výkon ale až tak nejde. Spíš to pěkný vyhlazení křivky. Každopádně tam není žádný "downgrade".

Nejsou to grafy od výrobce, je to od nějakýho "servisáka" v Holandsku. (Použitý ale byly originál svody s katalyzátory.)

Přepážkovej tlumič přece musí klást znatelně větší odpor než katalyzátor, ne? Takže, když nevadí, nebo dokonce je přínosná výměna koncovky s průchozí dírou, proč tedy odstranění katů má způsobit průser?

"jinak pokud diky odstranenemu katu vylita smes do vyfuku a motor diky tomu jede na chudou smes ta lambda pozna, ikdyz puvodce toho deje je az za ni… protoze to rozhodi smes uz ve spalovacim prostoru..."
Čili jinými slovy je to v pořádku, lambda rozdíl pozná, ergo upraví směs, což jsem psal výše. Nebo jsi to myslel jinak?

E: fotka stolice


Naposledy editováno 21.03.2021 22:11:20

1 reakcí na tento příspěvek Katalyzátor ven nebo ne

21.3.2021 v 21:43 | Nahoru | #56
sardel: ja si vubec nejsem jistej tim, ze je prospesne vymenit tlumic za pruchozi a ze bez zasahu do cehokoliv to bude jen super. Mam na TL ladaky BOS a kdyz se z nich vyndaj tlumitka tak motorka ztrati tak 15koni... jede to pak vyrazne hur ne z soriginalnimi…

rozhodne nejdou delat obecne soudy, co funguje na jedne motorce, na jine nemusi…

lambda se o upraveni muze snazit.. ovsem jen v rezimech kdy je smes rizena lambdou, coz je podle me mensina casu jizdy na motorce...

Naposledy editováno 21.03.2021 21:46:23

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Katalyzátor ven nebo ne

21.3.2021 v 21:53 | Nahoru | #57
assassin> ale ten graf tvrdí, že to zas tak špatný není. Těch průchozích tlumičů na RE twinech jezdí mraky, dokonce je českej dealer dává zdarma k nový motorce, aby si je zákazník mohl přehazovat podle momentální nálady. A je to nějakej univerzální aftermarket. Nikdo napříč světem si nestěžoval, že by měl propad výkonu, nebo mu to zvedlo spotřebu. Spíš naopak. Já mám na otevřenejch koncovkách s killerama odjeto jeden a půl sezony a dobrý. Můj první dojem po montáži, ale opravdu jen subjektivní dojem nepodložený měřením, byl, že motor volněji dýchá, líp se vytáčí atd. A rozhodně to nebylo "placebo" kvůli jinýmu zvuku.

(reakce na) Katalyzátor ven nebo ne

21.3.2021 v 22:05 | Nahoru | #58
sardel> no jak jsem psal, RE je dost specifickej stroj. tam asi vyfuk nic moc zasadniho neudela. Mam ke svemu bonnevilu vyfuky s dvouma tlumicema a taky flattrack roury zcela bez tlumicu - jede to na ooboje stejne mizerne ono kdyz to ma vacky navrzene na 6-7tis rpm tak tam asi moc velke prekryti nebude… to je takovej stabilak, tam je skoro fuk co se pripoji na sani a na vyfuk

jo a rekl bych ze pises o vykonu (52k) ale koukas na kroutici moment...
v tom grafu je max vykon kolem 40k...

Naposledy editováno 21.03.2021 22:07:22

Katalyzátor ven nebo ne

21.3.2021 v 22:50 | Nahoru | #59
a jak moc "chytra" je tam ta jednotka ? ma to vahu vzduchu atd ? (je to 2019 pokud vidim takze mozny je vsechno)

jinak mezi laufama rozdil fakt minimalni, jak pise assa, spis me trochu prekvapuje ten rozdil s tim sanim.. to uz chyba mereni urcite neni.. z toho bych hadal ze to nejaky mereni mnozstvi vzduchu mit muze (?) nicmene, aniz bych chtel rozporovat ten graf, muze to byt vyjimka potvrzujici pravidlo, ta motorka neni vykonove nejak zasadne top, tzn. je mozny ze je to seriovejma prvkama fakt priduseny, a tema upravama srovnany do jakz takz normalu (samozrejme vzhledem k otackam, konstrukci atd.. 600ccm objemu jde vyuzit i podstatne jjinak)

napr. my cbf je 2010 a po vyndani vlozky z laufu (podotykam ze ja tam ten leovice fakt nedaval, ten uz tam byl) jede proste hur a svicka je uz dost do bila.. (s vlozkou je takova svetla ale jeste OK,.. )

samozrejme neco jinyho je pak karburatorovej motor, tam se to bude chovat typycky takhle:

(reakce na) Katalyzátor ven nebo ne

22.3.2021 v 06:17 | Nahoru | #60
sardel> Odtraněním catu rozhodně směs rozhodíš, pokud jsi to někdy zkoušel sám tak můžeš mí reálné srovnání před a po. Vždy po stranění catu motorka měla problém držet volnoběh, kolísání otáček, rozhodně to motorce nedělalo dobře, dokud nedošlo na doladění palivové mapy. Ona i změna výfukového systému za jiný mělo vliv na bohatost. Měl jsem full systém Arrow, vyměnil jsem za full Akrap a "musel" jsem znovu nechat dodělat mapu. Hned po prvním pullu bylo jasný , že se něco změnilo, bylo to chudé. Oba systémy bez catu, stejný motor, stejná motorka, rozdíl cca. měsíc mezi oběma laděními. Takže za mě, tvoje tvrzení se mi zdá trochu off. Jinak letos určitě nechám odladit svého Duka, mám "komplet" od Arrow takže pak tady můžu klidně postnout před a po. Schválně jsem zvědavej zda to budou hodnoty co uvádí výrobce výfuků.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Vypne motor Honda CBR 600RR JesuaHamasia 2 Včera v 16:33 JesuaHamasia
Tlačidlá na budíkoch Honda CBR 600RR JesuaHamasia 1 9.5.2021 v 03:59 JesuaHamasia
brembo Honda CBR 600RR sumeli 2 1.5.2021 v 21:42 StiefTomas
Stunt život Honda CBR 600RR sportacek. 6 18.3.2021 v 09:09 miguel323
Čerpadlo nevypne Honda CBR 600RR JesuaHamasia 27 10.3.2021 v 20:41 JesuaHamasia


TOPlist