globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: BMW GS 1200 LC Adventure nebo KTM 1290 Super Adventure
Ahoj,rozhoduji se pro moto na cestování a zajímá mě váš názor.
Každá s těchto moto má něco do sebe a každá je něčím specifická.
Obě bych měl nové a v plné výbavě,BMW je o něco málo dražší(40.000,-).
Moto na fajnové ježdění mám,sháním něco na cestování u nás i do ciziny s možností poznávání přírodních krás.
Z 90% moto pojede po normálních cestách.

Díky za názory.

Mirek

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) BMW GS 1200 LC Adventure nebo KTM 1290 Super Adventure

17.10.2015 v 10:18 | Nahoru | #61
dustof> Tohle co si napsal je nesmysl. Samozřejmě že to rozdíl je. Slyšel jsi někdy, že by někdo řekl že KTM je spolehlivá a nenáročná motorka ? Já tedy ne. Jsou to sportovní motorky s výborným podvozkem na "blbuvzdornost" se tak nehledí. To stejné Ducati. Japonci si pořád drží vysokou úroveň co se spolehlivosti týče. Koukni na novou Afriku, než jí vypustili na svět, testovali ji asi hooodně dlouho zatímco evropa chrlí jeden model za druhým. Někde se to projevit musí.

1 reakcí na tento příspěvek BMW GS 1200 LC Adventure nebo KTM 1290 Super Adventure

17.10.2015 v 10:35 | Nahoru | #62
tech: pri všetkej úcte k tebe. Vlastnil si niekdy KTM? Ducati? Ak nie tak vlastne len píšeš čo si myslíš, ale nie to čo si zažil.
A k novej Africe: si užasnutý niečím na čom ešte nikto nesedel nejazdil akurát 3 roky skladajú niečo čo je dnes už za horizontom. Čo je tom také výnimočné? Odkaz na dakar? hliníkový rám? ani nie 100 koňový motor?digitálna palubovka? automatická prevodovka? veď to čo ide ponúknuť honda dnes sa už 5 rokov minimálne predáva. Netvrdím však, že je to zlá motorka. Ale aby som nikomu nekrivdil, poopravím svoj názor po prvých reálnych skúsenostiach s novou Africou. A nezabudni,že aj crosstourer a crossrunner bol predprodukčne nazývaný ako revolúcia. No pri crosrunneri zistili hneď v prvom roku že je to pičovina a o crostoureri sa to šušká teraz.

Fakt znova opakujem, nevadí mi ani jedna značka, predtým som mal 4 japoncov. Len neviem pochopiť ako niekto tvrdohlavo obhajuje niečo s nečím čo vlastne možno ani nikto nejazdil.

Moja Honda CBR 1000 RR r.v 2005 kúpená v roku 2009. Závady: odpálený regler, zobral so sebou aj stator oprava : 800€, skrat na kostre vstrekov, zostal som stáť 150 km od domu, odťahovka a oprava bola cca 100 €, výmena rozvodovej reťaze, pretože na starej boli zatuhlé články oprava cca 200 €, vidlice sa roztiekli na 25 tkm. Ja viem napíšeš že to bola vylietná vrana. Nechám si do zálohy skúsenosti s Thundercat 600, R6, A suzuki GSX-F

Naposledy editováno 17.10.2015 10:40:22

(reakce na) BMW GS 1200 LC Adventure nebo KTM 1290 Super Adventure

17.10.2015 v 13:26 | Nahoru | #63
dustof> Ducati jsem měl a nebylo to tak strašný jak se z toho někteří snaží dělat ale nenáročná motorka to taky nebyla i když to byl jednoduchej dvouventil mnohem jednodušší než cokoliv co dělaj dnes.

No a k tomu co píšeš o Africe: Opravdu chceš na cestovní motorce samý výstřelky techniky? Já radši pojedu na něčem co je prověřený aby mě to nenechalo několik tisíc km od baráku.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) BMW GS 1200 LC Adventure nebo KTM 1290 Super Adventure

17.10.2015 v 13:38 | Nahoru | #64

Tech píše: dustof> Tohle co si napsal je nesmysl. Samozřejmě že to rozdíl je. Slyšel jsi někdy, že by někdo řekl že KTM je spolehlivá a nenáročná motorka ? Já tedy ne. Jsou to sportovní motorky s výborným podvozkem na "blbuvzdornost" se tak nehledí. To stejné Ducati. Japonci si pořád drží vysokou úroveň co se spolehlivosti týče. Koukni na novou Afriku, než jí vypustili na svět, testovali ji asi hooodně dlouho zatímco evropa chrlí jeden model za druhým. Někde se to projevit musí.

Některé značky si svoji pověst drží bohužel dlouhou dobu, jakkoliv si to dnes již nezaslouží.
A je potřeba diferenciovat motorky spotřebního segmentu od závodních a extrémně namáhaných strojů. Ano, Kačena má svoji karmu v hard enduro segmentu, kde jede na limitu technologických možností. Když pomineme sprinty typu motokros, tak se ji to vyplácí. Stačí se podívat na její baja-type umístění po celém světě. A ve spotřebním segmentu si bohužel udělal historicky špatnou pověst když naimplementovala motory ostré (jen trochu polidštěné) motory LC do cestovních motorek typu Duke 640. Naštěstí jim dal Dakar (s 450ccm) do cestovního segmentu stopku a proto začali pro spotřebitelský trh vyrábět zcela samostatné řady motorů, které jsou zcela průměrně spolehlivé a dá se říct bezproblémové.
To platí pro Ducati, Aprilii, Triumpha, MG. Všechny tyhle firmy analyzovaly úspěchy japonské konkurence, ustoupily od své někdy svéhlavé technologické strategie a začaly dělat "motorky víc pro lidi než pro efekt". A úspěchy mají. A s kvalitou šly velmi nelmi nahoru, takže se nedá v dnešní době říci, že existuje nějaké vyloženě nekvalitní značka, která by si zasloužila tolik posměšků jako měla onehdy KTM (KTM se skloňovalo v mnoha říkánkách) nebo Ducati (která leckomu cinkala na nervy).

Já si naopak myslím že japonci ustrnuli v technologickém vývoji a že jen těží ze své histore. Nebýt Kawy a jejich HR2, nebyla by z východu snad jediná motorka, která by nadzvedla motorkářskou obec nějakou zásadní inovací. Nejen technickou, ale i technologickou, Však se stačí podívat třeba na Aprilii nebo Agustu co dnes produkují za šperky nabité elektronikou. A představ si - ono to funguje spolehlivě. Honda inovuje polepy a "zvlněnými klíčky" a v nejlepším případě novým víčkem od nádrže.

Třeba podvozkové technologie - dnes má už každá značka na trhu semiaktivní podvozky, kde japonci zatím stojí na pružinách. A evropa jde dál. Třeba Marzochi má v prodeji semiaktivní podvozek s integrovanou GPS, pamětí a nahranými mapami. A podvozek se nastavuje semiaktivně podle toho co je již pát metrů před ním.
Tohle je pro japonce potupa. Tam kde drželi technologický primát a byli kolébkou elektroniky, dnes nakupují brzdy a podvozky z evropy, protože to sami neumí lépe.

A když jsi již zmínil tu novou Afriku, tak i mě se moc líbí. Ruku na srdce - je to ovšem zatím jen soubor několika líbivých fotek a videí. Přehnaná očekávání přináší často také zklamání. Jaká bude uvidíme až ji budeme mít v ruce.

Naposledy editováno 17.10.2015 18:05:27

1 reakcí na tento příspěvek BMW GS 1200 LC Adventure nebo KTM 1290 Super Adventure

17.10.2015 v 13:40 | Nahoru | #65
stráťa: súhlas na cestovanie a zvlášť niekde do prdele elektronika nie je najlepší nápad. Ale odbáčame absolútne od zadanej témy. Celé sa to zvrhlo na debatu a obhajobu nesmrteľnej moto.
Možno sa mýlim, ale stále tvrdiť budem, že také sa už nevyrábajú a všetci sú plus mínus na rovnako. Apropó nikdy by som si nekúpil moto podľa zaužívaných fráz o životnosti, ktoré sa tradujú 20 rokov. Doba sa zmenila, výrobcovia sa zmenili, produkty sa zmenili.

Celé toto tu mi niekedy príde ako plač za autom BMW E30. Áno je to ikona a na svoju dobu to možno bol aj vrchol. Medzitým ale prešlo 30 rokov a autá sú na rovnakej úrovni a o spoľahlivosti sa radšej ani nebavme. A či sa nám páči alebo nie trend v moto nie je iný.

Ak to má pomôcť zakladateľovi témy, ak kúpi BMW 1200 GS,KTM 1290 SA, Multistradu,novú Africu, Yamahu XTZ 1200 ST, a pod. neurobí zle. Všetko je len o preferenciách a o správnom použití na čo dané "hybridy" primárne určené sú. Áno hybridy, pretože doba a zákazníci chú SUV aj v moto triede.

Naposledy editováno 17.10.2015 13:45:35

BMW GS 1200 LC Adventure nebo KTM 1290 Super Adventure

17.10.2015 v 13:44 | Nahoru | #66
seikos: amen do tvojho komentu už ani nie je čo doplniť

(reakce na) BMW GS 1200 LC Adventure nebo KTM 1290 Super Adventure

17.10.2015 v 14:08 | Nahoru | #67
dustof> naprostý souhlas pod toto se podepisuji

(reakce na) BMW GS 1200 LC Adventure nebo KTM 1290 Super Adventure

17.10.2015 v 14:09 | Nahoru | #68
seikos> na 100% souhlas

BMW GS 1200 LC Adventure nebo KTM 1290 Super Adventure

17.10.2015 v 14:31 | Nahoru | #69
Souhlasím, technologicky Japoncům trochu ujíždí vlak. Elektroniky se také nebojím, ale na motorce do nepohody bych se obešel i bez toho. Stará LC8 nic takového neměla a stejně je i dnes podvozkově na vysoké úrovni.

Ještě k té Africe. Motor co má 70kw a 98N.m je uspokojující. Stará byla slabá, ale zase každý nepotřebuje 185ps co má KTM. Logicky bude mít asi větší výdrž.

3 reakcí na tento příspěvek BMW GS 1200 LC Adventure nebo KTM 1290 Super Adventure

17.10.2015 v 23:54 | Nahoru | #70
dustof> "Ale ak niekto si dnes myslí, že je rozdiel medzi japoncom, nemcom, rakúšanom a angličanom (bavím sa len výlučne o nových motorkách ) v životnosti tak je dosť naivný." - Proč by tomu tak mělo být? Můžeš tenhle svůj názor něčím podložit? Ve skutečnosti je to jinak.

Dnes existuje celá řada nástrojů, kterými lze řídit předpokládanou dobu životnosti výrobku. U naprosté většiny komponentů, z nichž se motocykl skládá (ať už jsou mechanické, mechatronické či elektronické) lze určit (nebo experimentálně ověřit) minimální dobu životnosti (doba, po které selže "mizivé" množství kusů) a střední dobu životnosti (doba, po které selže polovina kusů). Tyto hodnoty se liší nejen mezi jednotlivými výrobci, ale (ne příliš překvapivě) i mezi jednotlivými modelovými řadami jednoho výrobce (např. R-kovou řadu bere BMW stále jako imagemaker a klade na ni vyšší nároky než na řadové dvouválce). A i v rámci jednoho motocyklu se liší i komponentu od komponety (viz dále).

Zlatým grálem (některých) výrobců je motocykl, který zákazníka svou (ne)spolehlivostí dovede k přesvědčení, že je racionálnější jej po cca 5-ti letech prodat a koupit nový model, než si ho držet delší dobu (jak tu krásně popsal tazmanskyčert). Jak toho dosáhnout? Předně musí motorka přežít záruku (v ní by šly náklady za výrobcem) a k tomu eště tak rok dva navíc, aby měl zákazník pocit spokojenosti. Potom by se měly začít objevovat poruchy se středně vysokými náklady na opravu, pokud možno pokaždé z jiné příčiny. Důležité jsou ty náklady. Pokud se pokazí něco, co bude vyžadovat velmi drahou opravu (třeba rozvody), zákazník se dost možná naštvě a půjde přístě jinam. Naopak, poruchy levných komponentů, které si nedejbože zákazník může vyměnit sám (třeba stop spínač) by asi nedonutili zákazníka poslat mašinu z garáže. Vhodnými kandidáty jsou teda třeba alternátory, vodní pumpy (ale rozhodně ne olejové), nebo různé elektronické snímače v ceně pár korun, které jsou ovšem záměrně umístěny tak, aby při jejich výměně bylo třeba rozebrat 1/2 motoru.

Z čistě inženýrského úhlu pohledu je návrh a výroba výše popsaného stroje minimálně stejně náročná jako tvorba nesmrtelného motocyklu a ušetřit se u toho (možná trochu překvapivě) taky moc nedá. Proč? Jak jsem naznačil, díly motorky můžeme rozdělit na tři hromádky.

1. hormádka - v té jsou věci, které by měly opravdu něco vydržet. Jinými slovy, požadujeme vysokou hranici minimální životnosti. Toho lze docílit rámcově dvěma způsoby - buď mohu díl předimenzovat a vyrábět běžným způsobem (střední životnost bude ohromě vysoká, ale i "nepovedené" kusy budou stále plnit vysoká kritéria minimální životnosti). Nevýhodou v dnešní době je, že tenhle přístup vede k velkým a těžkým konstrukcím.
Nebo mohu díl navrhnout s malou rezervou (střední životnost bude nižší než v prvním případě) a následně přesnou výrobou s úzkými tolerancemi zajistit malý rozdíl ve vlastnostech povedených a nepovedených kusů (minimální životnost se bude držet na stejné úrovni jako v prvním případě). Problém je, že přesná výroba = drahá výroba. V praxi se samozřejmě hledá kompromis mezi uvednými přístupy.

2. hromádka - věci, které se mohou sypat. Jak toho dosáhnout? Jednoduše, řeklo by se, prostě snížíme hranici minimální životnosti. Má to ale úskalí. Jednak nesmíme minimální životnost snížit pod hranici běžného km nájezdu v záruce. Za druhé, pokud takovýchto dílů s nízkou minimální ale vysokou střední životností bude na motorce hodně, budeme mít obrovský rozptyl kvality - zatímco stroje, kde se sešlo hodně "povedených" dílů nalítají v klidu 150.000km, stroje kde se sešlo hodně "nepovedených" budou v servisu furt. A za třetí, pokud naopak těchto dílů bude na motorce málo, bude vlastně spolehlivá a moc jsme si nepomohli.
Výhodou 2. hromádky je, že díly s velkým rozdílem mezi minimální a střední životností mohou být vyráběny něpřesně = levně. Zcela typicky se to dnes týká elektronických komponent.

3. hromádka - věci, které se "musí" sypat. Kvůli popsaným úskalím druhé hromádky vznikla ďábelská třetí hromádka - díly, u kterých požadujeme, aby se ve správný čas rozbily. Jinými slovy k nízké hranici minimální životnosti přidáme i nízkou střední životnost. Rozdíl mezi střední a minimální životností tedy bude nízký, což ovšem vyžaduje přesnou a drahou výrobu (z hlediska výrobce se na těchto dílech neušetří). V praxi to vede třeba k tomu, že subdodavatel je tlačen výrobcem, aby čerpadla velmi přesně vyráběl tak, že u nových dílů vůle odpovídají opotřebení jinak běžnému po 50.000km.

Celé jsem to VELMI zjednodušil, v praxi se používají jiná kritéria, která se často liší dle konkrétního výrobce, ale princip je myslím jasný.

"Dôvod je, že používajú identické elektronické a iné komponenty (už vidím ako bmw, ktm ,honda ja neviem kto by si robil motorku celú vo svojej fabrike, veď by stála 50 tis. €)" - Jednak, není zas tolik výrobců, co by dodávali jak evropským, tak japonským výrobcům motorek. A druhak, to že je například na dvou napohled schodných modulátorech ABS napsáno BOSCH ještě neznamená, že v jednom nemohou být rezistory made in China a v druhém made in Taiwan.

Naposledy editováno 18.10.2015 00:34:22

(reakce na) BMW GS 1200 LC Adventure nebo KTM 1290 Super Adventure

18.10.2015 v 10:36 | Nahoru | #71

JohnnyS08 píše: dustof> "Ale ak niekto si dnes myslí, že je rozdiel medzi japoncom, nemcom, rakúšanom a angličanom (bavím sa len výlučne o nových motorkách ) v životnosti tak je dosť naivný." - Proč by tomu tak mělo být? Můžeš tenhle svůj názor něčím podložit? Ve skutečnosti je to jinak.

Dnes existuje celá řada nástrojů, kterými lze řídit předpokládanou dobu životnosti výrobku. U naprosté většiny komponentů, z nichž se motocykl skládá (ať už jsou mechanické, mechatronické či elektronické) lze určit (nebo experimentálně ověřit) minimální dobu životnosti (doba, po které selže "mizivé" množství kusů) a střední dobu životnosti (doba, po které selže polovina kusů). Tyto hodnoty se liší nejen mezi jednotlivými výrobci, ale (ne příliš překvapivě) i mezi jednotlivými modelovými řadami jednoho výrobce (např. R-kovou řadu bere BMW stále jako imagemaker a klade na ni vyšší nároky než na řadové dvouválce). A i v rámci jednoho motocyklu se liší i komponentu od komponety (viz dále).

Zlatým grálem (některých) výrobců je motocykl, který zákazníka svou (ne)spolehlivostí dovede k přesvědčení, že je racionálnější jej po cca 5-ti letech prodat a koupit nový model, než si ho držet delší dobu (jak tu krásně popsal tazmanskyčert). Jak toho dosáhnout? Předně musí motorka přežít záruku (v ní by šly náklady za výrobcem) a k tomu eště tak rok dva navíc, aby měl zákazník pocit spokojenosti. Potom by se měly začít objevovat poruchy se středně vysokými náklady na opravu, pokud možno pokaždé z jiné příčiny. Důležité jsou ty náklady. Pokud se pokazí něco, co bude vyžadovat velmi drahou opravu (třeba rozvody), zákazník se dost možná naštvě a půjde přístě jinam. Naopak, poruchy levných komponentů, které si nedejbože zákazník může vyměnit sám (třeba stop spínač) by asi nedonutili zákazníka poslat mašinu z garáže. Vhodnými kandidáty jsou teda třeba alternátory, vodní pumpy (ale rozhodně ne olejové), nebo různé elektronické snímače v ceně pár korun, které jsou ovšem záměrně umístěny tak, aby při jejich výměně bylo třeba rozebrat 1/2 motoru.

Z čistě inženýrského úhlu pohledu je návrh a výroba výše popsaného stroje minimálně stejně náročná jako tvorba nesmrtelného motocyklu a ušetřit se u toho (možná trochu překvapivě) taky moc nedá. Proč? Jak jsem naznačil, díly motorky můžeme rozdělit na tři hromádky.

1. hormádka - v té jsou věci, které by měly opravdu něco vydržet. Jinými slovy, požadujeme vysokou hranici minimální životnosti. Toho lze docílit rámcově dvěma způsoby - buď mohu díl předimenzovat a vyrábět běžným způsobem (střední životnost bude ohromě vysoká, ale i "nepovedené" kusy budou stále plnit vysoká kritéria minimální životnosti). Nevýhodou v dnešní době je, že tenhle přístup vede k velkým a těžkým konstrukcím.
Nebo mohu díl navrhnout s malou rezervou (střední životnost bude nižší než v prvním případě) a následně přesnou výrobou s úzkými tolerancemi zajistit malý rozdíl ve vlastnostech povedených a nepovedených kusů (minimální životnost se bude držet na stejné úrovni jako v prvním případě). Problém je, že přesná výroba = drahá výroba. V praxi se samozřejmě hledá kompromis mezi uvednými přístupy.

2. hromádka - věci, které se mohou sypat. Jak toho dosáhnout? Jednoduše, řeklo by se, prostě snížíme hranici minimální životnosti. Má to ale úskalí. Jednak nesmíme minimální životnost snížit pod hranici běžného km nájezdu v záruce. Za druhé, pokud takovýchto dílů s nízkou minimální ale vysokou střední životností bude na motorce hodně, budeme mít obrovský rozptyl kvality - zatímco stroje, kde se sešlo hodně "povedených" dílů nalítají v klidu 150.000km, stroje kde se sešlo hodně "nepovedených" budou v servisu furt. A za třetí, pokud naopak těchto dílů bude na motorce málo, bude vlastně spolehlivá a moc jsme si nepomohli.
Výhodou 2. hromádky je, že díly s velkým rozdílem mezi minimální a střední životností mohou být vyráběny něpřesně = levně. Zcela typicky se to dnes týká elektronických komponent.

3. hromádka - věci, které se "musí" sypat. Kvůli popsaným úskalím druhé hromádky vznikla ďábelská třetí hromádka - díly, u kterých požadujeme, aby se ve správný čas rozbily. Jinými slovy k nízké hranici minimální životnosti přidáme i nízkou střední životnost. Rozdíl mezi střední a minimální životností tedy bude nízký, což ovšem vyžaduje přesnou a drahou výrobu (z hlediska výrobce se na těchto dílech neušetří). V praxi to vede třeba k tomu, že subdodavatel je tlačen výrobcem, aby čerpadla velmi přesně vyráběl tak, že u nových dílů vůle odpovídají opotřebení jinak běžnému po 50.000km.

Celé jsem to VELMI zjednodušil, v praxi se používají jiná kritéria, která se často liší dle konkrétního výrobce, ale princip je myslím jasný.

"Dôvod je, že používajú identické elektronické a iné komponenty (už vidím ako bmw, ktm ,honda ja neviem kto by si robil motorku celú vo svojej fabrike, veď by stála 50 tis. €)" - Jednak, není zas tolik výrobců, co by dodávali jak evropským, tak japonským výrobcům motorek. A druhak, to že je například na dvou napohled schodných modulátorech ABS napsáno BOSCH ještě neznamená, že v jednom nemohou být rezistory made in China a v druhém made in Taiwan.



A teď prosím ješte tu o WTCC, prosím

BMW GS 1200 LC Adventure nebo KTM 1290 Super Adventure

18.10.2015 v 10:58 | Nahoru | #72
Taky se mi to zdá trochu přitažené za vlasy. Dobře se nechá stanovit životnost u nějakých ložisek, ale představa výroby elektroniky, která se pokazí po 50 000 mi přijde jako blbost. V kterém vývojovém centru pracuješ, že ještě při tom stíháš psát na forum takové slohy ?

(reakce na) BMW GS 1200 LC Adventure nebo KTM 1290 Super Adventure

18.10.2015 v 12:12 | Nahoru | #73

JohnnyS08 píše: dustof> "Ale ak niekto si dnes myslí, že je rozdiel medzi japoncom, nemcom, rakúšanom a angličanom (bavím sa len výlučne o nových motorkách ) v životnosti tak je dosť naivný." - Proč by tomu tak mělo být? Můžeš tenhle svůj názor něčím podložit? Ve skutečnosti je to jinak.

Dnes existuje celá řada nástrojů, kterými lze řídit předpokládanou dobu životnosti výrobku. U naprosté většiny komponentů, z nichž se motocykl skládá (ať už jsou mechanické, mechatronické či elektronické) lze určit (nebo experimentálně ověřit) minimální dobu životnosti (doba, po které selže "mizivé" množství kusů) a střední dobu životnosti (doba, po které selže polovina kusů). Tyto hodnoty se liší nejen mezi jednotlivými výrobci, ale (ne příliš překvapivě) i mezi jednotlivými modelovými řadami jednoho výrobce (např. R-kovou řadu bere BMW stále jako imagemaker a klade na ni vyšší nároky než na řadové dvouválce). A i v rámci jednoho motocyklu se liší i komponentu od komponety (viz dále).

Zlatým grálem (některých) výrobců je motocykl, který zákazníka svou (ne)spolehlivostí dovede k přesvědčení, že je racionálnější jej po cca 5-ti letech prodat a koupit nový model, než si ho držet delší dobu (jak tu krásně popsal tazmanskyčert). Jak toho dosáhnout? Předně musí motorka přežít záruku (v ní by šly náklady za výrobcem) a k tomu eště tak rok dva navíc, aby měl zákazník pocit spokojenosti. Potom by se měly začít objevovat poruchy se středně vysokými náklady na opravu, pokud možno pokaždé z jiné příčiny. Důležité jsou ty náklady. Pokud se pokazí něco, co bude vyžadovat velmi drahou opravu (třeba rozvody), zákazník se dost možná naštvě a půjde přístě jinam. Naopak, poruchy levných komponentů, které si nedejbože zákazník může vyměnit sám (třeba stop spínač) by asi nedonutili zákazníka poslat mašinu z garáže. Vhodnými kandidáty jsou teda třeba alternátory, vodní pumpy (ale rozhodně ne olejové), nebo různé elektronické snímače v ceně pár korun, které jsou ovšem záměrně umístěny tak, aby při jejich výměně bylo třeba rozebrat 1/2 motoru.

Z čistě inženýrského úhlu pohledu je návrh a výroba výše popsaného stroje minimálně stejně náročná jako tvorba nesmrtelného motocyklu a ušetřit se u toho (možná trochu překvapivě) taky moc nedá. Proč? Jak jsem naznačil, díly motorky můžeme rozdělit na tři hromádky.

1. hormádka - v té jsou věci, které by měly opravdu něco vydržet. Jinými slovy, požadujeme vysokou hranici minimální životnosti. Toho lze docílit rámcově dvěma způsoby - buď mohu díl předimenzovat a vyrábět běžným způsobem (střední životnost bude ohromě vysoká, ale i "nepovedené" kusy budou stále plnit vysoká kritéria minimální životnosti). Nevýhodou v dnešní době je, že tenhle přístup vede k velkým a těžkým konstrukcím.
Nebo mohu díl navrhnout s malou rezervou (střední životnost bude nižší než v prvním případě) a následně přesnou výrobou s úzkými tolerancemi zajistit malý rozdíl ve vlastnostech povedených a nepovedených kusů (minimální životnost se bude držet na stejné úrovni jako v prvním případě). Problém je, že přesná výroba = drahá výroba. V praxi se samozřejmě hledá kompromis mezi uvednými přístupy.

2. hromádka - věci, které se mohou sypat. Jak toho dosáhnout? Jednoduše, řeklo by se, prostě snížíme hranici minimální životnosti. Má to ale úskalí. Jednak nesmíme minimální životnost snížit pod hranici běžného km nájezdu v záruce. Za druhé, pokud takovýchto dílů s nízkou minimální ale vysokou střední životností bude na motorce hodně, budeme mít obrovský rozptyl kvality - zatímco stroje, kde se sešlo hodně "povedených" dílů nalítají v klidu 150.000km, stroje kde se sešlo hodně "nepovedených" budou v servisu furt. A za třetí, pokud naopak těchto dílů bude na motorce málo, bude vlastně spolehlivá a moc jsme si nepomohli.
Výhodou 2. hromádky je, že díly s velkým rozdílem mezi minimální a střední životností mohou být vyráběny něpřesně = levně. Zcela typicky se to dnes týká elektronických komponent.

3. hromádka - věci, které se "musí" sypat. Kvůli popsaným úskalím druhé hromádky vznikla ďábelská třetí hromádka - díly, u kterých požadujeme, aby se ve správný čas rozbily. Jinými slovy k nízké hranici minimální životnosti přidáme i nízkou střední životnost. Rozdíl mezi střední a minimální životností tedy bude nízký, což ovšem vyžaduje přesnou a drahou výrobu (z hlediska výrobce se na těchto dílech neušetří). V praxi to vede třeba k tomu, že subdodavatel je tlačen výrobcem, aby čerpadla velmi přesně vyráběl tak, že u nových dílů vůle odpovídají opotřebení jinak běžnému po 50.000km.

Celé jsem to VELMI zjednodušil, v praxi se používají jiná kritéria, která se často liší dle konkrétního výrobce, ale princip je myslím jasný.

"Dôvod je, že používajú identické elektronické a iné komponenty (už vidím ako bmw, ktm ,honda ja neviem kto by si robil motorku celú vo svojej fabrike, veď by stála 50 tis. €)" - Jednak, není zas tolik výrobců, co by dodávali jak evropským, tak japonským výrobcům motorek. A druhak, to že je například na dvou napohled schodných modulátorech ABS napsáno BOSCH ještě neznamená, že v jednom nemohou být rezistory made in China a v druhém made in Taiwan.



já s tímto názorem z 99% souhlasím,tak nějak to opravdu je.
a je to tak všude-kolikrát se na serverech zabývajímí se elektronikou řešilo záměrné úmístění kondenzátorů do míst nejvyšší teplotou(že kondenzátory nesnášejí teplo nám bili do hlavy už před 25ti lety v elektro kroužku,kam jsem chodil).....

prostě není v zájmu výrobce udělat stroj/přístroj,který bude fungovat 10,20 let a pod..

BMW GS 1200 LC Adventure nebo KTM 1290 Super Adventure

18.10.2015 v 12:31 | Nahoru | #74
Kolik lidí to bude ještě "citovat"?To tu chcete vytapetovat celou stránku?
Jinak i já si myslím životnost se kalkuluje na omezenou dobu...

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) BMW GS 1200 LC Adventure nebo KTM 1290 Super Adventure

19.10.2015 v 08:27 | Nahoru | #75
JohnnyS08> Uz par let delam ve vyvoji a jeste nikdy jsem neslysel, ze je nejaky dil moc kvalitni, ze by potrebovali neco vic poruchovyho... Nesmysl

To, ze je neco dobry, ale drahy, to se deje na dennim poradku. Tak se pak hledaji levnejsi varianty, ktery zvladnou tu samou praci, treba na ukor tuhosti, robustnosti, nebo hmotnosti. To je bezna praxe.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) BMW GS 1200 LC Adventure nebo KTM 1290 Super Adventure

19.10.2015 v 08:49 | Nahoru | #76

sramis píše: JohnnyS08> Uz par let delam ve vyvoji a jeste nikdy jsem neslysel, ze je nejaky dil moc kvalitni, ze by potrebovali neco vic poruchovyho... Nesmysl

To, ze je neco dobry, ale drahy, to se deje na dennim poradku. Tak se pak hledaji levnejsi varianty, ktery zvladnou tu samou praci, treba na ukor tuhosti, robustnosti, nebo hmotnosti. To je bezna praxe.



to že se švindlují emise jsi taky nevěděl ,nebo jo?a přece je švindlovali.....

(reakce na) BMW GS 1200 LC Adventure nebo KTM 1290 Super Adventure

19.10.2015 v 08:49 | Nahoru | #77

sramis píše: JohnnyS08> Uz par let delam ve vyvoji a jeste nikdy jsem neslysel, ze je nejaky dil moc kvalitni, ze by potrebovali neco vic poruchovyho... Nesmysl

To, ze je neco dobry, ale drahy, to se deje na dennim poradku. Tak se pak hledaji levnejsi varianty, ktery zvladnou tu samou praci, treba na ukor tuhosti, robustnosti, nebo hmotnosti. To je bezna praxe.

Asi tak. Dřív stála pračka 3 měsíční platy a lidi byli spokojeni že vydržela přes 10 let. Doslova na ni šetřila celá rodina. Dnes brečí, že pračka za 1/3 platu vydrží jen 5 let.
A už je nenapadá, že za vyšší cenou nestojí jen větší nenažranost výrobce, ale že za tím stojí pečlivější vývoj, testování a volba mnohem kvalitnějších součástek.

Taková ta "kurvítka" co jsou leckde nainstalovaná jsou většinou jen důsledek blbého návrhu, kdy člověk který to dělal, ještě před měsícem prodával housky u pekaře za pultem, dnes dělá v konstrukci domácích spotřebičů.

Dolph: mícháš barvu jablek s chutí hrušek

Naposledy editováno 19.10.2015 08:50:28

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) BMW GS 1200 LC Adventure nebo KTM 1290 Super Adventure

19.10.2015 v 09:43 | Nahoru | #78

Dolph-cz píše: to že se švindlují emise jsi taky nevěděl ,nebo jo?a přece je švindlovali.....



To s timhle tematem nema nic spolecneho...

seikos> Jo jo, casto to taky byva neznalost a neprofesionalita inzenyru. Co si budem povidat, dneska CAD dela kde kdo, ale skutecnou znalost konstukce ma malokdo. Blby je, ze tyhle radoby profiky stale drzi na jejich zidlich a ze ty jejich napady jeste ke vsemu schvali... S timhle se potykam casteji nez s resenim penez. A ze je to caste tema...

BMW GS 1200 LC Adventure nebo KTM 1290 Super Adventure

19.10.2015 v 09:45 | Nahoru | #79
Vyrobit motorku (pračku, televizi....) která bude téměř 100% spolehlivá dnes rozhodně není problém. Přesto se tak neděje. Lidi totiž krom té 100% spolehlivosti požadují vysoký výkon, nízkou spotřebu, nízkou hmotnost, krásný vzhled, dlouhé servisní intervaly a nízkou cenu. A do toho ještě kecají stále přísnější normy. A to jaksi dohromady vše na 100% splnit nejde. Takže se volí vždy nějaký kompromis aby lidi dostali téměř přesně co chtějí. A mimo jiné se musí slevit i na té spolehlivosti. Samozřejmě, že všechny součástky jsou navrhovány na nějakou "plánovanou" životnost a je to celé dost o ceně a hmotnosti. Přesto dnešní narážky na plánovanou "nespolehlivost" moc nechápu. Dřív, když Škoda 120 najela 100tkm (pokud najela) byla zralá do šrotu, nebo na komplet generálku. A nikdo neremcal, že ho výrobce záměrně okrádá. Dnes auta najezdí 300 tkm bez vážnější závady (na výjimky) a lidi remcaj. Ale nejvíc remcaj ty, co to koupí jako volítanej vrak za zlomek původní ceny a je jim divný, že to nefunguje na 100%. Pochopte, že ten výrobce to dělá pro lidi, který to kupujou od něj, a dobře ví, že lidi, co daj za auto milion (za motorku půl) jí za pár let už mít nebudou, protože požadujou nějakej standard, kterej za deset let to auto už plnit nebude. Takže udělá za milion auto, se kterým jeho zákazník bude plně spokojenej. Kdyby myslel ještě na dalších x-majitelů, auto by nestálo milion, ale dva - což by znamenalo, že ten první by šel jinam.

Naposledy editováno 19.10.2015 12:45:15

1 reakcí na tento příspěvek BMW GS 1200 LC Adventure nebo KTM 1290 Super Adventure

19.10.2015 v 09:52 | Nahoru | #80
A pokud výrobce zjistí,že jeho výrobek je kvalitnější s delší životností než bylo zadání,provádí se tzv. optimalizace.
Protože motorka je též spotřební zboží.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) BMW GS 1200 LC Adventure nebo KTM 1290 Super Adventure

19.10.2015 v 10:14 | Nahoru | #81

Fandy2 píše: A pokud výrobce zjistí,že jeho výrobek je kvalitnější s delší životností než bylo zadání,provádí se tzv. optimalizace.
Protože motorka je též spotřební zboží.

tak ono to je vidět už na novém BMW R1200GS LC. Tak se optimalizovalo jak o život. Tolik problémů jako má LC nikdy vzducháč neměl.
Jo, obecně tyhle konspirační teorie, ty mě moc baví

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) BMW GS 1200 LC Adventure nebo KTM 1290 Super Adventure

19.10.2015 v 13:06 | Nahoru | #82

seikos píše: tak ono to je vidět už na novém BMW R1200GS LC. Tak se optimalizovalo jak o život. Tolik problémů jako má LC nikdy vzducháč neměl.
Jo, obecně tyhle konspirační teorie, ty mě moc baví



Ono taky před deseti lety (a nebo před dvaceti, pokud do toho zapojíme klidně i 1100 GS) nesedělo u netu tolik lidí, aby si o tom všem psali. Tím nechci vůbec naznačovat že nové LC je(není) nekvalitnější motorka než její předchůdci. Přišla na svět v jiné době (a taky pro malinko jinou cílovou skupinu) a proto se to velice špatně porovnává.

Co je ale neoddiskutovatelný fakt je, že oproti předchůdcům je mnohem více prošpikovaná výbavou, má vyšší výkon, nižší hmotnost a stojí +- stejně (a pokud bysme porovnávali v českém rybníčku, tak ve vztahu k rostoucí průměrné mzdě je opět o mnoho levnější, než když deset let před ní přišla první R1200GS).

Naposledy editováno 19.10.2015 13:11:21

(reakce na) BMW GS 1200 LC Adventure nebo KTM 1290 Super Adventure

19.10.2015 v 16:20 | Nahoru | #83

Dave81 píše: Ono taky před deseti lety (a nebo před dvaceti, pokud do toho zapojíme klidně i 1100 GS) nesedělo u netu tolik lidí, aby si o tom všem psali. Tím nechci vůbec naznačovat že nové LC je(není) nekvalitnější motorka než její předchůdci. Přišla na svět v jiné době (a taky pro malinko jinou cílovou skupinu) a proto se to velice špatně porovnává.

Co je ale neoddiskutovatelný fakt je, že oproti předchůdcům je mnohem více prošpikovaná výbavou, má vyšší výkon, nižší hmotnost a stojí +- stejně (a pokud bysme porovnávali v českém rybníčku, tak ve vztahu k rostoucí průměrné mzdě je opět o mnoho levnější, než když deset let před ní přišla první R1200GS).

to každopádně

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) BMW GS 1200 LC Adventure nebo KTM 1290 Super Adventure

19.10.2015 v 18:15 | Nahoru | #84

sramis píše: To s timhle tematem nema nic spolecneho...



psal jsi že "už par let delam ve vyvoji a jeste nikdy jsem neslysel, ze je nejaky dil moc kvalitni, ze by potrebovali neco vic poruchovyho... Nesmysl "

a já samozřejmě netuším na jakém vývoji se podílíš,ale poukazuji na to,že ti nadřízený neřekne na plnou hubu,že je tohle moc dobré,tak to předělej a stejně tak nebudeš vědět,že nad tebou je další oddělení,které hlídá právě plánovanou životnost.takže to,že ty jsi ještě neslyšel,že je něco moc dobré,mi nepřipadá jako argument ,že to není pravda.

dál už píšu obecně,není to jen tobě.....

souhlas,že spotřební věci jsou dnes relativně levné(a spotřebák je dnes i auto a motorka) ,ale i tak tvrdím,že za téměř stejnou cenu by se dalo vyrobit zařízení s podstatně delší životností.životnost je plánovaná dopředu a rozhodně nemá být co možná nejdelší.......

1 reakcí na tento příspěvek BMW GS 1200 LC Adventure nebo KTM 1290 Super Adventure

19.10.2015 v 19:18 | Nahoru | #85
Já si zase myslím, že když nějaký výrobce bude dělat motorky, které se nebudou kazit ani po 5-10 letech používání, udělá si pověst, která mu přinese mnoho zákazníků. Zrovna ty LCčka nějaké mouchy mají a umím si představit, že to někoho odradí od koupě.

Naposledy editováno 19.10.2015 19:18:49

(reakce na) BMW GS 1200 LC Adventure nebo KTM 1290 Super Adventure

19.10.2015 v 20:07 | Nahoru | #86

Tech píše: Já si zase myslím, že když nějaký výrobce bude dělat motorky, které se nebudou kazit ani po 5-10 letech používání, udělá si pověst, která mu přinese mnoho zákazníků. Zrovna ty LCčka nějaké mouchy mají a umím si představit, že to někoho odradí od koupě.



A jsme u toho. Já s Tebou souhlasím. Ale buď musí oželet parametry, výbavu, nebo musí kupec sáhnout o dost hlouběji do peněženky. Nevěřím, že to lze jinak. Chtějí tohle kupující? Nejsem si jist...

1 reakcí na tento příspěvek BMW GS 1200 LC Adventure nebo KTM 1290 Super Adventure

19.10.2015 v 20:39 | Nahoru | #87
Zase jsem u té Afriky. Jak jsem se tady dočetl nepřináší nic nového a ikdyž na ni ještě nikdo neseděl všem se líbí a všichni ji chtějí. Hmm ?

Naposledy editováno 19.10.2015 20:39:46

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) BMW GS 1200 LC Adventure nebo KTM 1290 Super Adventure

19.10.2015 v 20:46 | Nahoru | #88

Tech píše: Zase jsem u té Afriky. Jak jsem se tady dočetl nepřináší nic nového a ikdyž na ni ještě nikdo neseděl všem se líbí a všichni ji chtějí. Hmm ?



Přece Afriku na které ještě nikdo nejel nemůžeš vyzdvihovat oproti LCéčku a jeho problémům, které přišly až v provozu...to není moc fér...jo a třeba já ji nechci a i z těch vychvalovačů tady ji stejně novou koupí jen pár jedinců (maximálně). Ostatní čekají na ojetou a ty jsou(při vší úctě) výrobci u zadku...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) BMW GS 1200 LC Adventure nebo KTM 1290 Super Adventure

19.10.2015 v 21:04 | Nahoru | #89
Dave81> To "všichni" mělo být v uvozovkách. A ano, hodně lidí co ji "chtějí" spíše čekají na ojetiny, ale i tak si najde hodně kupců jako nová. Já kdybych ty peníze měl tak bych je nelitoval dát což např. o čínském 800GS říct nemůžu.

(reakce na) BMW GS 1200 LC Adventure nebo KTM 1290 Super Adventure

19.10.2015 v 21:17 | Nahoru | #90

Tech píše: Dave81> To "všichni" mělo být v uvozovkách. A ano, hodně lidí co ji "chtějí" spíše čekají na ojetiny, ale i tak si najde hodně kupců jako nová. Já kdybych ty peníze měl tak bych je nelitoval dát což např. o čínském 800GS říct nemůžu.



"kdybych ty peníze měl...." To tady řekne většina. Ono peníze co nemáš se utrácejí snadno ;) ale kde bereš tu jistotu, ze kdybys je opravdu měl, tak to uvidíš stejně? Určitě bys jako např. bohatý podnikatel nechtěl tu NEJ motorku, ale stacila by ti "šedá myš", která není ani nejdražší, ani nejvýkonnější?? Opravdu bys objednal moto, která nemá jedinou uživatelskou recenzi ani test??? Fakt?
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Přeměřování tachometrů [1, 2, 3] KTM 1190 Adventure R, KTM 1190 Adventure, KTM 1290 S... KubaLC8 67 7.5.2024 v 09:24 KubaLC8
Centrovaní drátěných kol Praha BMW R 1200 GS Adventure Navivai 9 6.5.2024 v 16:15 FJRPEPA
Vzdálenost stupaček jezdce a spoluj... KTM 1290 Super Adventure bikerp 10 18.4.2024 v 15:16 truk
Rada při výběru cestovního endura [1, 2] Suzuki DL 1000 V-Strom, BMW R 1200 GS, BMW R 1200 GS... karosa 44 16.4.2024 v 07:49 Koudy01
BMW R1200GS 2018 nebo R1250GS 2019 BMW R 1200 GS, BMW R 1200 GS Adventure, BMW R 1300 GS Kohlstein 12 19.3.2024 v 10:03 Pedl


TOPlist