Rozum mi totiž říká, že v tlumeném režimu je u projektoru zhruba polovina světla odraženého od zrcadla zacloněna stínítkem (clonkou). Tudíž jakoby například z 55W žárovky H3 bylo využito třeba jen sotva 30W . To mi potvrzuje i praktická zkušenost, kdy samostatný dálkový projektor (bez clonky) svítí mnohem silněji než potkávací projektor . Našel jsem i toto video s ukázkou funkce bi-haloegenu/xenonu, kde opět v tlumeném režimu je zhruba polovina světla "zmařena" pohyblivou clonkou.
U klasické paraboly s dvouvláknovou žárovkou např. H4 mi připadá, že energie od tlumeného vlákna je využita prostě efektivněji. Dokáže mi moje tvrzení někdo potvrdit nebo vyvrátit, případně napsat nějaký praktický poznatek?
Zároveň by mě ještě zajímalo, jak je to s životností motocyklových projektorů. Protože moje reflektory mají kvůli chlazení otvory. Těmi se samozřejmě dovnitř dostává částečně i prach a vlhkost . Jeden otvor jsem kvůli prachu a znečištěné čočce ucpal kusem molitanu, ale asi kvůli špatnému chlazení a vlhkosti mi během jedné sezony zeslepla odrazná plocha a i děsně zoxidovala patice . Pro úplnost uvedu, že tělo světlometů je plastové. Po zhruba 30 000km tedy řeším renovaci potkávacího světla (vakuové pokovení). Má někdo s podobnými světly dlouhodobé zkušenosti (např i jako mlhovky nebo přídavná)? Případně měl by někdo radu, jak vyřešit problém těsnost vs. chlazení vs. trvanlivost?
Zde jsou fotky mých světel:
Naposledy editováno 29.01.2014 10:02:34
Ale s autama muzu porovnat 3 typy svetel na jednom modelu auta
jedna se o ford focus II. generace, vsechna auta jsem vlastnil a nemalo s nimi najel
1. r.v. 2005 - halogenova parabola, jedna pro tlumena jedna pro dalkova svetla
2. r.v. 2011 - halogen + cocka + nataceni (ne prisvetlovani) do zatacek + halogen parabola pro dalkova svetla
3. r.v. 2005 - Xenon + halogenova parabola pro dalkova svetla
Xenon jednoznacne nejlepe svitil, jak tlumena tak hlavne dalkova, kde se Xenonova vybojka prepla pro vetsi osvit silnice. Ten rozdil byl opravdu velky oproti nize dvema zminenym.
Porovnam ted jen halogen parabolu a cocku s halogenem, obe svetla svitila dostatecne, jak tlumena tak dalkova, cockova svetla mela, jak pises presneji mirene svetlo na silnici, parabola mela svetlo rozptylenejsi. nejde rict ktere z techto dvou lepe svitilo, svitily kazde dobre, ale kazde jinak.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Účinnost světel - projektor vs. parabola
1 reakcí na tento příspěvek Účinnost světel - projektor vs. parabola
Ani jeden svetlomet nie je utesneny, nemoze byt. Je v nom totizto vykurovacie teliesko takze musi mat odvetravanie kvoli vyrovnaniu tlaku pri zahriati a potom pri chladnuti. Akurat ze to odvetranie by malo byt skontruovane tak aby cez neho nepresiel prach tak lahko ako na fotkach v tejto teme. Ako keby ti tam nieco chybalo. Ten otvor nie je na chladenie ale na odvetranie-vyrovnanie tlaku. A molitan tomu neublizil. Jedine ak sa zacal drobit, nalietal dnu a pritavil sa k parabole. Pri tom teple sa to aj mohlo stat.
Paraboly sa daju opravit, v cechach mate viac firiem, robia to aj poliaci lacnejsie ale zase postovne to vyrovna. Tusim na toyotach auris menili rovno znicene plastove paraboly za kovove nove druhovyrobne a majitelia boli spokojni, ze uz nemusia ist o rok zase reklamovat nepouzitelne svetlomety.
Na novsich autach byvaju uz vacsinou plastove reflektory. Plast z ktorych su paraboly vyrobene sa sice netavi ale ktovieako je to s jeho teplotnou roztaznostou, takze moze ochranna (vraj keramicka) vrstva na hlinikovej odrazovej vrstve popraskat a nasledne ide hlinik doprec. Mam doma par takych svetiel. Sranda je ze jeden co ma tiez pavucinu na vacsine paraboly svieti najlepsie :).
1 reakcí na tento příspěvek Účinnost světel - projektor vs. parabola
Téměř obecně platí, že projekční systém(elipsoid. reflektor, stínítko, čočka) je účinnější, než čistě reflektorové řešení. Především z důvodu lepšího „obejmutí“ zdroje reflektorem. V současné době se moduly navrhují za pomocí simulačních programů (kdo chce, tak heslo je Monte Carlo Raytracing), kdy se reflektor přesně optimalizuje ke zdroji(halogen, HID) a funkci (potkávačky, dálkové, atd.) Když vemu H7 Halogen žárovku (světelný tok ca. 1500lm), tak s Free-Form fazetový refl. je dobře, když se dostane na 20% účinnost(silnici osvětluje 300lm) pro potkávací funkci. Stejný zdroj v modulu bude kolem 35% a bude mít ostřejší přechod – světlo/tma, více světla kolem středu atd. U HID je to zase někde jinde, i proto že taková D1S má 3500lm a jiný tvar vyzařované plochy. Dá se použít pořádně jako Bi-Funkční – kombinace potkávací, dálkové v jednom modulu s pohyblivým stínítkem
Beru tedy světelnou účinnost projekčního systému, ne účinnost zdroje jako takového – přeměna el. Energie na záření je u H7 tragedie...
Řekl bych postupně od nejhoršího: H4 Bi-Fce(dříve standard, hodně slabé); H7(H1) oddělené Fce Free-Form; H7 modul potkávací; HID-Modul, ale ty jsou u motorek rarita, dělá je zatím jen BMW, ale svítí tedy parádně.
LED pro motorky mají dle mě hodně smysl kvůli hmotnosti, velikosti, atd., ale zatím jsou na začátku, je potřeba ještě ladit, ladit a ladit.
Tož tak.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Účinnost světel - projektor vs. parabola
1 reakcí na tento příspěvek Účinnost světel - projektor vs. parabola
2 reakcí na tento příspěvek Účinnost světel - projektor vs. parabola
LED svetla maj obvykle optiku primo pred chipem , chce to vic ledek, treba 4ks xlm ledek bude svitit vic jak h7 - jsou tam ale problemy s chlazenim atd. Homologovanyho toho asi moc nebude, na horsky kola se ale delaj dost hi tech ledkovy svetla.... Taky za dost hitech ceny :)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Účinnost světel - projektor vs. parabola
2 reakcí na tento příspěvek Účinnost světel - projektor vs. parabola
Nie som z kseftu takze neviem co za tym je, ale podla toho co sa deje je za tym pravdepodobne dnesna verzia phoebus cartelu. Ked nie je problem spocitat tvar paraboly pre valec 1.5x7mm alebo elipsoid podobnych rozmerov, tak nemoze byt ani problem pre plochu 3x3mm 5x5mm 8x8mm alebo inu plochu. Namiesto jednoduchych ledkovoparabolovych lamp vsak vyvijaju rozne matrix lampy a ine somariny. Akurat kde tu sa objavi nieco podobne ako tu uvedena 13W ledkoa stretavacka. Je mi jasne, ze hidy su drahe kvoli mechanike a elektronike na nastavovanie svetiel ale napriklad 25W hidy, ktore teraz skusaju do VW vozidiel tu uz mohli byt davno. Teda rozsirene. V podstate ide len o lampy s mensou vzdialenostou elektrod. Ze su menej ucinne ako 35W verzie? No a aco, su aj tak oproti ziarovkam neskutocen daleko. A vsimli ste si v akej verzii su tie 25W hidy co montuju do rapida a inych vw vozidiel? Dostat ich za premrstenu cenu, jednym zo zakladatelov pheobus cartelu a to kvoli tomu, ze su aj komplet s elektronikou. Takze ak si kupite rapida s 25W hidmi a jeden sa vypali, budete velmi prekvapeni zo sumy co si vypytaju za nahradny diel. Pretoze vam nepredaju len samotnu lacnu vybojku, ale aj uplne zbytocne vyhodeny balast. Takze my budeme nadalej sliepnat vypalovanymi ziarovkami, ktore su v podstate od polovice svojej zivotnosti nepouzitelne a vyhadzovat ich na smetisko aby si niekto prisiel na svoje.
To je len moje male povzdychnutie, preco musim na motorke sliepnat jednou 55W H7 pri ktorej vidim aj oproti svojmu usliepnanemu autu uplne ho...
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Účinnost světel - projektor vs. parabola
2 reakcí na tento příspěvek Účinnost světel - projektor vs. parabola
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Účinnost světel - projektor vs. parabola
Ad.1 Pěkný obr. Fabia 1-generace světla. Je na ní právě hezky vidět ona "obalenost", jak jsem psal dříve. Jak jsi správně zmínil je to Free Form reflektor s jednotlivými fazetami (někdy se mu taky říká více-ohniskový - multi focal - systém). Ta obalenost je vidět hlavně u těch prostředních fazet nad a pod žárovkou(kde dává zdroj nejvíce světla - žárovka je daleko méně zapuštěná, než by byla u modulového řešení. V té spodní fazetě je dokonce daná ještě obrysová žárovka. Boční fazety dělají šířku svět. kuželu, ta je u tohoto řešení docela v poho (v porovnání s modulem má možná dokonce i lepší hodnoty). Maximum u středu je ale to, co člověka zajíma, tam je potřeba dostat co nejvíce světla. U potkávaček je to obecně problém, jsou hodně limitované normou, nesmí svítit vůbec přes rovinu horizontu.(každá "kandela" je problém).
Ad.2 žárovky mají černou špičku, aby zase neposílali světlo z vlákna "před sebe", opět o potkávaček problém se svícením přes hor. rovinu. Proto se do dálkových používají H1, ovšem není to pravidlo
U dálkové fce jsou požadavky obecně uplně jiné, tam to musí "pálit" na střed( do ca. 3° nad horizont) a maximum je kolem horizontální roviny, tedy světlo svítí paralelně s vozovkou do dáli.
(reakce na) Účinnost světel - projektor vs. parabola
nevím, kde jste čerpal informace. Jak jsem psal. LED má budoucnost. I se již prodává jak v autech/moto, takže problém je jen cena.
Spočítat refl. se dá. Ale ty zdroje mají diametrálně odlišnou charakteristiku vyzařívání, přenos tepla, atd. Přirovnal bych to k zážehový vs. vznětový motor. Dále jsou problém normy. Nechci se hádat, jestli za to může kartel nebo co.
K HID, je pravda, že existuje varianta 25W, která má méně jako 2000lm, tedy nepotřebuje autonivelaci, ani ostřik. Oproti např. H7, která má 1500lm, tam je tedy rozdíl ve svítivosti ca. +30%. Oproti HID 35W, která má 3500lm, je to stále 1500lm. Ano, elektronika je intergrovaná přímo v zdroji, ale zatím stojí kromě jiného zase jen cena. To je trend v současné době, levná prvovýroba a následné hojení se na servisu.
Halogenové řešení je prostě odzkoušené a tedy levné. žárovka stojí asi 100Kč a vyrží ca.500hodin. HID asi 1000Kč a vydřží ca. 2000hod. To si mohu koupit 4 halogenky a stále jsem na tom lépe.