Rozum mi totiž říká, že v tlumeném režimu je u projektoru zhruba polovina světla odraženého od zrcadla zacloněna stínítkem (clonkou). Tudíž jakoby například z 55W žárovky H3 bylo využito třeba jen sotva 30W . To mi potvrzuje i praktická zkušenost, kdy samostatný dálkový projektor (bez clonky) svítí mnohem silněji než potkávací projektor . Našel jsem i toto video s ukázkou funkce bi-haloegenu/xenonu, kde opět v tlumeném režimu je zhruba polovina světla "zmařena" pohyblivou clonkou.
U klasické paraboly s dvouvláknovou žárovkou např. H4 mi připadá, že energie od tlumeného vlákna je využita prostě efektivněji. Dokáže mi moje tvrzení někdo potvrdit nebo vyvrátit, případně napsat nějaký praktický poznatek?
Zároveň by mě ještě zajímalo, jak je to s životností motocyklových projektorů. Protože moje reflektory mají kvůli chlazení otvory. Těmi se samozřejmě dovnitř dostává částečně i prach a vlhkost . Jeden otvor jsem kvůli prachu a znečištěné čočce ucpal kusem molitanu, ale asi kvůli špatnému chlazení a vlhkosti mi během jedné sezony zeslepla odrazná plocha a i děsně zoxidovala patice . Pro úplnost uvedu, že tělo světlometů je plastové. Po zhruba 30 000km tedy řeším renovaci potkávacího světla (vakuové pokovení). Má někdo s podobnými světly dlouhodobé zkušenosti (např i jako mlhovky nebo přídavná)? Případně měl by někdo radu, jak vyřešit problém těsnost vs. chlazení vs. trvanlivost?
Zde jsou fotky mých světel:
Naposledy editováno 29.01.2014 10:02:34
2 reakcí na tento příspěvek Účinnost světel - projektor vs. parabola
LED svetla maj obvykle optiku primo pred chipem , chce to vic ledek, treba 4ks xlm ledek bude svitit vic jak h7 - jsou tam ale problemy s chlazenim atd. Homologovanyho toho asi moc nebude, na horsky kola se ale delaj dost hi tech ledkovy svetla.... Taky za dost hitech ceny :)
Co se týče LED. tak problémem je chlazení, to jistě. Ale jinak především cena. Je to taky o zkušenostech, reflektorová, projekční optika pro žárovky je tu s námi pár desítek let. Je to celkem odladěné od vývoje a až po výrobní proces. Všechny Halogen, HID moduly se jen recyklují a lehce optimalizují.
LED je stále v počátcích. Jak jsi psal, tak u kol do jde, protože tam nejsou žádné normy ve směru tvaru světla, dosvitu, odolnosti proti povětrnostním podmínkám atd. Udělat pěkný symetrický kužel světla, co palí přímo na střed není věda.
LED jsou ve dvou motorkách, co vím. Ducati Panningale a BMW R1200GS 2013(extra výbava). To druhé svítí dost dobře co vím. Je vývoj trval asi 5let a je to za mastný příplatek. Prostě zatím drahé řešení. Chce to pár let počkat...