Rozum mi totiž říká, že v tlumeném režimu je u projektoru zhruba polovina světla odraženého od zrcadla zacloněna stínítkem (clonkou). Tudíž jakoby například z 55W žárovky H3 bylo využito třeba jen sotva 30W . To mi potvrzuje i praktická zkušenost, kdy samostatný dálkový projektor (bez clonky) svítí mnohem silněji než potkávací projektor . Našel jsem i toto video s ukázkou funkce bi-haloegenu/xenonu, kde opět v tlumeném režimu je zhruba polovina světla "zmařena" pohyblivou clonkou.
U klasické paraboly s dvouvláknovou žárovkou např. H4 mi připadá, že energie od tlumeného vlákna je využita prostě efektivněji. Dokáže mi moje tvrzení někdo potvrdit nebo vyvrátit, případně napsat nějaký praktický poznatek?
Zároveň by mě ještě zajímalo, jak je to s životností motocyklových projektorů. Protože moje reflektory mají kvůli chlazení otvory. Těmi se samozřejmě dovnitř dostává částečně i prach a vlhkost . Jeden otvor jsem kvůli prachu a znečištěné čočce ucpal kusem molitanu, ale asi kvůli špatnému chlazení a vlhkosti mi během jedné sezony zeslepla odrazná plocha a i děsně zoxidovala patice . Pro úplnost uvedu, že tělo světlometů je plastové. Po zhruba 30 000km tedy řeším renovaci potkávacího světla (vakuové pokovení). Má někdo s podobnými světly dlouhodobé zkušenosti (např i jako mlhovky nebo přídavná)? Případně měl by někdo radu, jak vyřešit problém těsnost vs. chlazení vs. trvanlivost?
Zde jsou fotky mých světel:
Naposledy editováno 29.01.2014 10:02:34
1 reakcí na tento příspěvek Účinnost světel - projektor vs. parabola
Ani jeden svetlomet nie je utesneny, nemoze byt. Je v nom totizto vykurovacie teliesko takze musi mat odvetravanie kvoli vyrovnaniu tlaku pri zahriati a potom pri chladnuti. Akurat ze to odvetranie by malo byt skontruovane tak aby cez neho nepresiel prach tak lahko ako na fotkach v tejto teme. Ako keby ti tam nieco chybalo. Ten otvor nie je na chladenie ale na odvetranie-vyrovnanie tlaku. A molitan tomu neublizil. Jedine ak sa zacal drobit, nalietal dnu a pritavil sa k parabole. Pri tom teple sa to aj mohlo stat.
Paraboly sa daju opravit, v cechach mate viac firiem, robia to aj poliaci lacnejsie ale zase postovne to vyrovna. Tusim na toyotach auris menili rovno znicene plastove paraboly za kovove nove druhovyrobne a majitelia boli spokojni, ze uz nemusia ist o rok zase reklamovat nepouzitelne svetlomety.
Na novsich autach byvaju uz vacsinou plastove reflektory. Plast z ktorych su paraboly vyrobene sa sice netavi ale ktovieako je to s jeho teplotnou roztaznostou, takze moze ochranna (vraj keramicka) vrstva na hlinikovej odrazovej vrstve popraskat a nasledne ide hlinik doprec. Mam doma par takych svetiel. Sranda je ze jeden co ma tiez pavucinu na vacsine paraboly svieti najlepsie :).