1 reakcí na tento příspěvek Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...
Mimochodem (už si to pořádně nepamatuju), má 150/352 na nádrži ampérmetr? Jestli jej máš dobře zapojený, tak na něm hned poznáš, jestli se baterka nabíjí, nebo vybíjí.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...
J.M.K. píše: Pokud nedobíjí, tak po zapnutí světel by muselo začít napětí na baterce pomalu klesat. Zůstává-li stabilní, tak dynamo alespoň něco dává a pokud se napětí vůbec nehne a drží se kolem těch 6.3V, tak může být rozladěné regulační relátko (drží nižší napětí, než by mělo). Někde na netu snad půjdou najít návody na jeho seřízení, ale není to žádná sranda. Ještě zkus nechat zapnutá světla a zhasnout motor, třeba jen sundáním fajfky ze svíčky a když začne hned napětí na baterce pomalu klesat, je jasné, že dynamo nějaký výkon má.
Mimochodem (už si to pořádně nepamatuju), má 150/352 na nádrži ampérmetr? Jestli jej máš dobře zapojený, tak na něm hned poznáš, jestli se baterka nabíjí, nebo vybíjí.
TĚSNĚ VEDLE. 352 nemá ani dynamo ani relátko. Světla živí magneto. Beterka je tam jen pro případ parkovaček a klaksonu...
1. nech si nabudit magneto
2. vyhoď původní selénový usměrňovač a nahraď ho diodou podle mého návodu.
3. musí být v pořádku tlumivka ve světlometu
4. kabel světelné cívky - spínačka - tlumivka - usměrňovač - baterka musí mít alespoň 2mm průřez a všechny spoje kvalitně proletovány
5. musíš měřit při zvýšených otáčkách (cca 3000)
6. Moc bych to neřešil. baterku ta motorka stejně nepotřebuje
7. Musíš dodržet wattáž žárovek. Magneto dává 25W.
Naposledy editováno 26.04.2014 12:33:05
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...
1 reakcí na tento příspěvek Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...
Naposledy editováno 26.04.2014 13:04:58
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...
ZombiRider píše: A zapojil si správně baterku, u těhlech starejch motorek bývalo, že plus šlo na kostru a pak to činilo problémy, ale to jsem měl takhle u jawy 250 u tohohle moc nevim.
Tak znova.. Ta motorka má alternátor. Je buřt, jestli ta motorka baterku má, nebo ne. Polarita baterie je závislá jen na polaritě usměrňovače, který do ní pouští napětí. Jak může někdo porovnávat kejvu 250 s dynamo-bateriovým zapalováním a 352 s magnetem...
Ale i té kejvě 250 je jedno, jak zapojíš baterku. Jde jen o nabuzení dynama. To nerozlišuje, jestli tečou elektrony na jednu nebo na druhou stranu.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...
jawarmaniak píše: Tak znova.. Ta motorka má alternátor. Je buřt, jestli ta motorka baterku má, nebo ne. Polarita baterie je závislá jen na polaritě usměrňovače, který do ní pouští napětí. Jak může někdo porovnávat kejvu 250 s dynamo-bateriovým zapalováním a 352 s magnetem...
Ale i té kejvě 250 je jedno, jak zapojíš baterku. Jde jen o nabuzení dynama. To nerozlišuje, jestli tečou elektrony na jednu nebo na druhou stranu.
Já jsem jawu 150 nikdy neměl rozdělanou, tak nevím jak to tam je se zapalováním......tak většinou zapojuješ baterku jak máš nabuzený dynamo, ono to moc jedno zase není.
Naposledy editováno 26.04.2014 13:18:55
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...
jawarmaniak píše: ZombiRider> je to jedno. Zapojíš baterku, vyhodíš jeden uhlík a na pár sekund zmáčkneš kotvu na relátku. Polaritu můžeš měnit, jak libo každej den..
No jo ale někdo mění jen tu polaritu baterky a na dynamo jaksi zapomíná, jinak máš pravdu, že takhle si to potom můžeš měnit třeba každej den.
1 reakcí na tento příspěvek Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...
Magneto vyrábí napětí 30 - 40 V, proto je při jízdě bez světel zařazena do nabíjecího okruhu tlumivka, která snižuje napětí na 11 V a usměrňovač snižující ho na cca 8 V, což je hodnota potřebná k nabíjení akumulátoru.
Tlumivka je vlastně cívka se železným jádrem, chránící akumulátor před přebíjením. Při zapnutých světlech je tlumivka vyřazena a nabíjecí proud je vedený přímo přes usměrňovač.
Jiskření na baterce je úplně normální stav. Jinak počítej s tím, že výraznějšího nárůstu napětí na baterce nedosáhneš. To magneto nemá dostatečnou rezervu pro dobíjení se světly. Prostě dlouhodobý provoz se světly nebyl uvažovaný. Hodně pomůže, jezdíš-li jen ve dne, dát do předního světlometu místo 25W žárovky jen 15W.
1 reakcí na tento příspěvek Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...
Také byla pro své vlastnosti podobná tlumivka někdy používána i na fichtlech coby předřadník před přední žárovkou - v některých schématech je chybně značena jako "usměrňovač".
jawarmaniak> Děkuju za vysvětlení a upřesnění. Člověk se holt učí celý život.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...
Pro úplnost - těch 7,2V (resp. 14,4V u šestičlánkové baterky) ještě baterce neublíží, jen díky plynování budeš muset často kontrolovat hladinu v článcích a včas doplňovat destilkou. Ostatně baterka je plně nabitá při 2,7V na článek, tedy v Tvém případě 8,1V. Další nabíjení už nezvýší náboj (energii) v baterce uložený a baterka by jen "vařila" - ubýval by elektrolyt v článcích a dalším přebíjením by se baterka zničila. Pozor ale na to, že ne každá baterka je schopná toho teoretického max. napětí dosáhnout, může tam být několik desetin voltu rozptyl. Tedy když potřebuješ plně nabít 12V baterku z auta, měl bys jí nabíjet do 16,2V (6*2.7V), ale relevantnější je chvíle, kdy už se napětí dál znatelně nezvyšuje (třeba nestoupne o víc, jak 0.5V za zhruba 20 minut), tehdy nabíjení ukončit. To se ale dělá jen třeba před zimním uložením, po zimě, nebo když baterka byla hodně vybita. Pro běžné dobíjení stačí dobíjet na 14V.
Na druhou stranu, baterka se nesmí vybít pod 1.7V/článek, pak nastává sulfatace a články se nevratně poškozují. Někdy se sice povede takovou baterku oživit (např. mně už přes 10 let slouží ve veteránu baterka, oživená po vybití "úplně do mrtva" - opomenutí světel a to je to veterán, s kterým se jezdí párkrát do roka a baterku nikdy přes zimu nenabíjím), ale není radno na to spoléhat.
Tedy motorka by Ti měla držet na baterce napětí kolem 7V +-0,2V, 6.3V už je dost málo.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...
JawaCz150> Nemáš tak úplně pravdu. jak jsem psal už víš, tak tlumivka přichází do akce jen s vypnutými světly. S rozsvícenýma žárovkama je úplně vyřazena z funkce. Čili v tom případě nemá na dobíjení vliv. Selénový usměrňovač jsem ještě fyzicky přerušený neviděl. Problém je u něj někde jinde. Selén totiž stárne. A po 60ti letech již nebude jisto-jistě v kondici. To znamená, že ztrácí schopnost propouštět proud jen jedním směrem. Pokud je již selén nefunkční, tak se ti velice brzy baterie vybije, protože usměrňovač nedokáže zamezit toku proudu z baterie při záporné amplitudě napětí. Takže výměna za nový usměrňovač je ve tvém vlastním zájmu. Selén se dá proměřit i tak, že jej napojíš na zdroj napětí a v závěrném směru nesmí propustit víc, než asi 3mA. A i to už je na pováženou. Magneto nech nabudit 100% je to stokorunová záležitost. A počítej s tím, že nabuzené magneto bude mít tolik energie, že budeš muset vyměnit žárovky za 12V ekvivalenty, jako já :)
Naposledy editováno 27.04.2014 00:02:49
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...
jawarmaniak> I to je pravda... aby pak nemusel ještě navíc montovat omezovač. Našel jsem i přímo 6V verzi, ale k tomu "motokrámku" moc důvěry nemám (poté, co jsem zjistil, že klidně prodává přerušovač, který, jak jsem se nedávno dověděl, obvykle skoro vůbec nefunguje).
E: Tak i ve Zlíně ten 6V omezovač mají, neumím hledat.
Naposledy editováno 27.04.2014 00:46:19
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...
JawaCz150> Jaké napětí měla baterka před nastartováním? Jestli taky těch 6,3V, tak je možné, že do ní nic neteče, jak píše J.M.K. Zkus si ještě prozvonit kabely, jestli není někde přerušená cesta v nabíjecím okruhu (nezapomeň na pojistku). Troubíš-li a svítí-li parkovačky, pak cesta z baterie je OK.
To je mi jasné, že baterka nemá vliv na chod motoru atd. mě jde hlavně o to, abych prostě si tu baterku nenechal zničit tím, že bych ju při jízdě brzdovým světlem a klaksonem atd. nevybil a motor mi ju už nedobil a pak bych ju potřeboval a byla by vybitá popř. bych ju tím uplně zničil... Tak abych si to ujasnil, proletím ještě všechny káble, abych měl jistotu, že v tom není chyba, nechám nebudit magneto, předělám selenový usměrňovač a dám tam tu diodu a uvidím. Ty 12V žárovky tam dat automaticky po nabuzení magneta ?
1 reakcí na tento příspěvek Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Kejvačka 150/352 Jawa 150/352 | hluska | 2 | 13.12.2023 v 22:57 Kohlstein |
Baterie ČZ 175/477, ČZ 125/476, ČZ 175/487, ČZ 125/516, ČZ 1... | _Macca_ | 25 | 5.9.2023 v 08:47 Medved |
Dotaz Jawa 150/352 | Šuánek | 6 | 24.8.2023 v 22:34 Dolin |
První moto pro dceru Jawa 150/352 | olgabrodska1 | 19 | 21.8.2023 v 16:02 Lapchik-54 |
Samolepky na jawach Jawa 350/354 Kývačka, Jawa 250/353 Kývačka, Jawa 175... | Jirk_K | 21 | 10.1.2023 v 18:28 Zdenalbenal |