bmw_r1300gs_cartec




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...
Zdravím, namontoval jsem baterku do své Jawy 150/352 a hodil ji na voltmetr,bylo mi ji tady poraděno, že by měla mít v klidu 6,3-6,4 V a při nastartování by to mělo stoupnout k 7 V. Nastartuji a nic nestoupá... zapnu světla, aby se ukázalo, jestli dobíjí to co dává do světel atd. a pořád i přes všechny zaplé světla nic nestoupá, ale ani neklesá, drží si konstantu na těch cca 6,3 V. Je to tak v pořádku, nebo budu to dobíjení spravit tak, aby dobíjela až k těm 7 V ? A popř. v čem je chyba ? Děkuji za odpověď.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...

26.4.2014 v 21:37 | Nahoru | #1
J.M.K.> Já děkuji vám oběma, že jste ochotní se podělit o tyto vědomosti a poučit ostatní :) A kdyby se baterka přebíjela, tak to by mi mělo na voltmetru právě ukázat ne ? Že tam jde větší napětí, než by mělo ne ?

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...

26.4.2014 v 22:25 | Nahoru | #2
JawaCz150> A ta motorka má snad voltmetr na nádrži, nebo máš na mysli připojený měřák, který si za jízdy nějak uchytíš na nádrž, nebo někam šikovně? Ale jinak máš pravdu, záleží na napětí. Článek olověného akumulátoru začíná plynovat ("vařit") při napětí 2.4V, tedy tříčlánková (6V) baterka začne "vařit" při 7.2V, tedy vyšší napětí by s elektrice motorky nemělo za jízdy být - těch 7V, o kterých píšeš v zadání vlákna, je tedy ideálních. Podobně, jako dobíjecí systémy pro 12V baterky se nastavují na cca 14V.
Pro úplnost - těch 7,2V (resp. 14,4V u šestičlánkové baterky) ještě baterce neublíží, jen díky plynování budeš muset často kontrolovat hladinu v článcích a včas doplňovat destilkou. Ostatně baterka je plně nabitá při 2,7V na článek, tedy v Tvém případě 8,1V. Další nabíjení už nezvýší náboj (energii) v baterce uložený a baterka by jen "vařila" - ubýval by elektrolyt v článcích a dalším přebíjením by se baterka zničila. Pozor ale na to, že ne každá baterka je schopná toho teoretického max. napětí dosáhnout, může tam být několik desetin voltu rozptyl. Tedy když potřebuješ plně nabít 12V baterku z auta, měl bys jí nabíjet do 16,2V (6*2.7V), ale relevantnější je chvíle, kdy už se napětí dál znatelně nezvyšuje (třeba nestoupne o víc, jak 0.5V za zhruba 20 minut), tehdy nabíjení ukončit. To se ale dělá jen třeba před zimním uložením, po zimě, nebo když baterka byla hodně vybita. Pro běžné dobíjení stačí dobíjet na 14V.
Na druhou stranu, baterka se nesmí vybít pod 1.7V/článek, pak nastává sulfatace a články se nevratně poškozují. Někdy se sice povede takovou baterku oživit (např. mně už přes 10 let slouží ve veteránu baterka, oživená po vybití "úplně do mrtva" - opomenutí světel a to je to veterán, s kterým se jezdí párkrát do roka a baterku nikdy přes zimu nenabíjím), ale není radno na to spoléhat.
Tedy motorka by Ti měla držet na baterce napětí kolem 7V +-0,2V, 6.3V už je dost málo.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Kejvačka 150/352 Jawa 150/352 hluska 2 13.12.2023 v 22:57 Kohlstein
Baterie ČZ 175/477, ČZ 125/476, ČZ 175/487, ČZ 125/516, ČZ 1... _Macca_ 25 5.9.2023 v 08:47 Medved
Dotaz Jawa 150/352 Šuánek 6 24.8.2023 v 22:34 Dolin
První moto pro dceru Jawa 150/352 olgabrodska1 19 21.8.2023 v 16:02 Lapchik-54
Samolepky na jawach Jawa 350/354 Kývačka, Jawa 250/353 Kývačka, Jawa 175... Jirk_K 21 10.1.2023 v 18:28 Zdenalbenal


TOPlist