2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...
Pro úplnost - těch 7,2V (resp. 14,4V u šestičlánkové baterky) ještě baterce neublíží, jen díky plynování budeš muset často kontrolovat hladinu v článcích a včas doplňovat destilkou. Ostatně baterka je plně nabitá při 2,7V na článek, tedy v Tvém případě 8,1V. Další nabíjení už nezvýší náboj (energii) v baterce uložený a baterka by jen "vařila" - ubýval by elektrolyt v článcích a dalším přebíjením by se baterka zničila. Pozor ale na to, že ne každá baterka je schopná toho teoretického max. napětí dosáhnout, může tam být několik desetin voltu rozptyl. Tedy když potřebuješ plně nabít 12V baterku z auta, měl bys jí nabíjet do 16,2V (6*2.7V), ale relevantnější je chvíle, kdy už se napětí dál znatelně nezvyšuje (třeba nestoupne o víc, jak 0.5V za zhruba 20 minut), tehdy nabíjení ukončit. To se ale dělá jen třeba před zimním uložením, po zimě, nebo když baterka byla hodně vybita. Pro běžné dobíjení stačí dobíjet na 14V.
Na druhou stranu, baterka se nesmí vybít pod 1.7V/článek, pak nastává sulfatace a články se nevratně poškozují. Někdy se sice povede takovou baterku oživit (např. mně už přes 10 let slouží ve veteránu baterka, oživená po vybití "úplně do mrtva" - opomenutí světel a to je to veterán, s kterým se jezdí párkrát do roka a baterku nikdy přes zimu nenabíjím), ale není radno na to spoléhat.
Tedy motorka by Ti měla držet na baterce napětí kolem 7V +-0,2V, 6.3V už je dost málo.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...
JawaCz150> Nemáš tak úplně pravdu. jak jsem psal už víš, tak tlumivka přichází do akce jen s vypnutými světly. S rozsvícenýma žárovkama je úplně vyřazena z funkce. Čili v tom případě nemá na dobíjení vliv. Selénový usměrňovač jsem ještě fyzicky přerušený neviděl. Problém je u něj někde jinde. Selén totiž stárne. A po 60ti letech již nebude jisto-jistě v kondici. To znamená, že ztrácí schopnost propouštět proud jen jedním směrem. Pokud je již selén nefunkční, tak se ti velice brzy baterie vybije, protože usměrňovač nedokáže zamezit toku proudu z baterie při záporné amplitudě napětí. Takže výměna za nový usměrňovač je ve tvém vlastním zájmu. Selén se dá proměřit i tak, že jej napojíš na zdroj napětí a v závěrném směru nesmí propustit víc, než asi 3mA. A i to už je na pováženou. Magneto nech nabudit 100% je to stokorunová záležitost. A počítej s tím, že nabuzené magneto bude mít tolik energie, že budeš muset vyměnit žárovky za 12V ekvivalenty, jako já :)
Naposledy editováno 27.04.2014 00:02:49
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Kejvačka 150/352 Jawa 150/352 | hluska | 2 | 13.12.2023 v 22:57 Kohlstein |
Baterie ČZ 175/477, ČZ 125/476, ČZ 175/487, ČZ 125/516, ČZ 1... | _Macca_ | 25 | 5.9.2023 v 08:47 Medved |
Dotaz Jawa 150/352 | Šuánek | 6 | 24.8.2023 v 22:34 Dolin |
První moto pro dceru Jawa 150/352 | olgabrodska1 | 19 | 21.8.2023 v 16:02 Lapchik-54 |
Samolepky na jawach Jawa 350/354 Kývačka, Jawa 250/353 Kývačka, Jawa 175... | Jirk_K | 21 | 10.1.2023 v 18:28 Zdenalbenal |