bmw_r1300gs_cartec




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...
Zdravím, namontoval jsem baterku do své Jawy 150/352 a hodil ji na voltmetr,bylo mi ji tady poraděno, že by měla mít v klidu 6,3-6,4 V a při nastartování by to mělo stoupnout k 7 V. Nastartuji a nic nestoupá... zapnu světla, aby se ukázalo, jestli dobíjí to co dává do světel atd. a pořád i přes všechny zaplé světla nic nestoupá, ale ani neklesá, drží si konstantu na těch cca 6,3 V. Je to tak v pořádku, nebo budu to dobíjení spravit tak, aby dobíjela až k těm 7 V ? A popř. v čem je chyba ? Děkuji za odpověď.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...

26.4.2014 v 22:25 | Nahoru | #1
JawaCz150> A ta motorka má snad voltmetr na nádrži, nebo máš na mysli připojený měřák, který si za jízdy nějak uchytíš na nádrž, nebo někam šikovně? Ale jinak máš pravdu, záleží na napětí. Článek olověného akumulátoru začíná plynovat ("vařit") při napětí 2.4V, tedy tříčlánková (6V) baterka začne "vařit" při 7.2V, tedy vyšší napětí by s elektrice motorky nemělo za jízdy být - těch 7V, o kterých píšeš v zadání vlákna, je tedy ideálních. Podobně, jako dobíjecí systémy pro 12V baterky se nastavují na cca 14V.
Pro úplnost - těch 7,2V (resp. 14,4V u šestičlánkové baterky) ještě baterce neublíží, jen díky plynování budeš muset často kontrolovat hladinu v článcích a včas doplňovat destilkou. Ostatně baterka je plně nabitá při 2,7V na článek, tedy v Tvém případě 8,1V. Další nabíjení už nezvýší náboj (energii) v baterce uložený a baterka by jen "vařila" - ubýval by elektrolyt v článcích a dalším přebíjením by se baterka zničila. Pozor ale na to, že ne každá baterka je schopná toho teoretického max. napětí dosáhnout, může tam být několik desetin voltu rozptyl. Tedy když potřebuješ plně nabít 12V baterku z auta, měl bys jí nabíjet do 16,2V (6*2.7V), ale relevantnější je chvíle, kdy už se napětí dál znatelně nezvyšuje (třeba nestoupne o víc, jak 0.5V za zhruba 20 minut), tehdy nabíjení ukončit. To se ale dělá jen třeba před zimním uložením, po zimě, nebo když baterka byla hodně vybita. Pro běžné dobíjení stačí dobíjet na 14V.
Na druhou stranu, baterka se nesmí vybít pod 1.7V/článek, pak nastává sulfatace a články se nevratně poškozují. Někdy se sice povede takovou baterku oživit (např. mně už přes 10 let slouží ve veteránu baterka, oživená po vybití "úplně do mrtva" - opomenutí světel a to je to veterán, s kterým se jezdí párkrát do roka a baterku nikdy přes zimu nenabíjím), ale není radno na to spoléhat.
Tedy motorka by Ti měla držet na baterce napětí kolem 7V +-0,2V, 6.3V už je dost málo.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...

26.4.2014 v 22:54 | Nahoru | #2
J.M.K.> Nene, voltmetr jsem si napojil čistě na baterku a normálně nastartoval, abych viděl, jak při změnách polohy klíčku ve spínačce a zapínání světel a jiných spotřebičů klesá nebo stoupá napětí, držel jsem vyšší otáčky a sledoval... baterka prostě pořád měla svých 6,3 V jako před nastartováním a pozapínal jsem všechny světla co šli, abych viděl, jestli to motor bude vyrovnávat, nebo bude napětí i přes nastartovaný motor klesat, neklesalo a bylo téměř konstantní na těch cca 6,3 V. Pokud ale tlumivka a usměrňovač má za funkci tlumit napětí, jak tady vysvětloval jawarmaniak, tak pokud by byla ta tlumivka nebo sel. usměrňovač pořušený, tak by měl přijít o svou funkci a přestat dostatečně tlumit a pouštět vyšší napětí, než by po správnu měl ne? Nebo se mílím ? To nabuzení magneta bude zřejmě klíčové ! :)

(reakce na) Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...

26.4.2014 v 23:53 | Nahoru | #3
J.M.K.> Nemáš zač. Take neznám vše :)

JawaCz150> Nemáš tak úplně pravdu. jak jsem psal už víš, tak tlumivka přichází do akce jen s vypnutými světly. S rozsvícenýma žárovkama je úplně vyřazena z funkce. Čili v tom případě nemá na dobíjení vliv. Selénový usměrňovač jsem ještě fyzicky přerušený neviděl. Problém je u něj někde jinde. Selén totiž stárne. A po 60ti letech již nebude jisto-jistě v kondici. To znamená, že ztrácí schopnost propouštět proud jen jedním směrem. Pokud je již selén nefunkční, tak se ti velice brzy baterie vybije, protože usměrňovač nedokáže zamezit toku proudu z baterie při záporné amplitudě napětí. Takže výměna za nový usměrňovač je ve tvém vlastním zájmu. Selén se dá proměřit i tak, že jej napojíš na zdroj napětí a v závěrném směru nesmí propustit víc, než asi 3mA. A i to už je na pováženou. Magneto nech nabudit 100% je to stokorunová záležitost. A počítej s tím, že nabuzené magneto bude mít tolik energie, že budeš muset vyměnit žárovky za 12V ekvivalenty, jako já :)

Naposledy editováno 27.04.2014 00:02:49
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Kejvačka 150/352 Jawa 150/352 hluska 2 13.12.2023 v 22:57 Kohlstein
Baterie ČZ 175/477, ČZ 125/476, ČZ 175/487, ČZ 125/516, ČZ 1... _Macca_ 25 5.9.2023 v 08:47 Medved
Dotaz Jawa 150/352 Šuánek 6 24.8.2023 v 22:34 Dolin
První moto pro dceru Jawa 150/352 olgabrodska1 19 21.8.2023 v 16:02 Lapchik-54
Samolepky na jawach Jawa 350/354 Kývačka, Jawa 250/353 Kývačka, Jawa 175... Jirk_K 21 10.1.2023 v 18:28 Zdenalbenal


TOPlist