renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Honda CB 750 (1993)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník mordy
Vloženo 10.9.2003
Aktualizováno 15.8.2022
Zobrazeno 1 527x
HODNOCENÍ PROFILU OD 2 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


Dobra volba pro lidi, co nebrousej kolem raketodromu v nadeji na dobrej tuningovej dil. Ze zacatku je hodne neprijemna velka vaha pri manipulaci na miste. Legrace je s trojkou do 150km/h, ctyrka a petka jsou jen na kochani a spotrebu.

Výška jezdce: 175 cm

První dojmy - I po 20 letech si vybavím, jak to proti Jawě 350 ukrutně táhlo už na volnoběh a jak jsem se bál zatáhnout , aby mě to někam neodtáhlo. Z dnešního pohledu veselá vzpomínka :) A pak se mi vybaví ukrutná váha při manipulaci na místě. Člověk se s tím naučí, dneska mi to vůbec nepřijde. Ale pro holky určitě nic moc, ze začátku ti to spadne hned po zastavení, protože to neudržíš. Časem to udržíš, ale stejně moto sama nezvedneš, pokud nejsi Xena Xenovitá, slavná ohýbačka kolejnic z Centra gender studies :)

Doplňky na motorce - Vyhřívané rukojeti Oxford, nosič a kufry Hepco Becker, padáky Rutan, štítek Puig

Recenze

Cesty: Bavi nas to kdekoliv s pohodovyma lidma.2003, 2004 Chorvatsko. Maji to tam hezky, ale nam se tam nelibilo (crash).2005 Skotsko. Super, snad zacnu nosit sukne...Oblibeny trasy v okoli:Duba rozsafne pianko po fotrovskuSerpentiny Srbsko - Beroun, zostra

Další info: Vysneny moto? Aby se samy hojily blinkry, az se mi ji zachce pohazovat po asfaltu

Update 2022: Sevenfifty táhne na 30 let, spolu už jezdíme 20 let. Kupoval jsem ji primárně kvůli deklarované spolehlivosti, což se plně potvrzuje. Už mě občas štve - otevřu časák, vidím nějakou super mašinu. Jenže v garáži pořád vrčí 30 let stará sevenfifty... Přece nevyhodím takovýho koně ;) Moto má najeto hrubě přes 200 000km. Přesnou hodnotu bohužel neznám, protože se před 10lety rozsypal měřič kilometrů na hodnotě 150 000km (ten byl načatý už při koupi bouračkou na předek, to se do spolehlivosti nepočítá). Honda už má mladší společnici, ale plánuju si ji nechat kromě nostalgie z toho důvodu, že jsem zvědav, kolik vydrží. Nedivil bych se, kdyby přežila aktuálně nové moto.

Měl jsem možnost porovnat sevenfifty s několika moderními motorkami. Z mého pohledu je neuvěřitelné, jak je moto univerzální, uživatelsky příjemná při jízdě a kolik je na ní místa. Za mě koncept UJM je geniální - moto se dá použít na cestování i na okruh (do toho zahrnuji i podobné starší UJM stroje z přelomu let 90/00 jako hornet, bandit nebo fazer). Dnešní moto středního objemu jsou obvykle dvouválce, výrazně lehčí a výrazně menší. Mají vyšší výkon a nižší váhu než sevenfifty, což je úžasné... hlavně v letáku. Časem člověk zjistí, že moto spousta věcí chybí. Každé kilo z těch 50, co má Sevenfifty navíc, je kilo dobrých a užitečných věcí :) Třeba centrální stojan. Nebo baňatá plechová nádrž, na které drží parádně tankvak (a nebo přenoska s kocourem - spolujezdec nemusí sedět jen za řidičem ;). Nebo zamykací háky na helmy. Nebo nechcípácká podsedlovka, na kterou jde chytit nosič a 3 obří 50l kufry jako na velká cestovní endura (dnešní boční kufry 15l? vážně za stejnou cenu jako 50l? k čemu tahat dva penály na brejle). Díky 4 válcům je schopná jet na pětku na volnoběh (1000ot/min) a plynule zrychlit. Vlastně není třeba řadit. Z legrace říkám, že má jeden kvalt na každé roční období a jeden náhradní. To dneska moto v základu nemají, zato jde dokoupit v příslušenství lankový zámek na helmy a divná zubatá píčovina na plastovou nádrž, aby šel přidělat tankvak. A taky jdou koupit nadstandardní palivové mapy, aby moto necukala. Pokrok ;)
Proti současným naháčům, kteří jsou kvůli hmotnosti kraťoučcí a a člověk sedí na předním kole jako večerníček, na sevenfifty výrazně méně fouká. S malým štítkem není problém cestovka 150+, na současných malých naháčích mi láme hlavu už 120km/h. Samozřejmě člověk nemůže chtít stejnou odezvu a grip na předku... ale na silnici jsou pro mě stejně omezující jiné věci, např. mozek ;)
Sevenfifty s dobrýma deskama (EBC HH) velmi dobře brzdí. Na to, že má jen dvoupístky, brzdí srovnatelně s aktuálními naháči střední třídy s čtyřpístky a s uvedenými deskami má i slušnou progresi na páce. Někdy brzdí samozřejmě hůř srovnatelně, ale občas překvapivě i líp srovnatelně. Z moderních strojů, co jsem měl možnost zkoušet, brzdila výrazně lépe jen Ducati Multistrada, ta při stisknutí páky za sebe prostě hodila kotvu. A při otočení plynem taky, akorát ji uvázala řidiči kolem krku ;) Ale to je úplně jiná liga strojů.
U nových motorek je každopádně pokrok v podvozku, v ABS a kontrole trakce. Nemůžu souhlasit, že ABS na motorce nemá co dělat. Je fajn, když se moto o jezdce trochu postará, když večer potká vysypanou lopatu štěrku od našich úžasných silničářů v zatáčce před barákem, kde ráno ještě nebyla. Tam sevenfifty prostě lehne... ale narozdíl od hliníkových anorektiček zase vstane :)
U toho nechtěného lehání je výhodou i široká stavba. Výfuky, motor a řídítka nechávají spoustu místa pro nohy, takže člověk při pádu od sebe moto snadno odkopne. To jsou detaily, o kterých jsem dřív neuvažoval, ale dnes na to koukám a padáky v osách kol a na rámu můžou hodně pomoct nejen moto. Utržená noha v kotníku nebo upečený lejtko, to není pěkná moto věc.

Když shrnu problémy za 20 let/200 000km provozu:

1) Na sevenfifty hnijou výfuky pod motorem. To je prakticky jediná bolest motorky a je jen otázka času, kdy shnijou úplně. Bojoval jsem s tím celou dobu, nejdřív pomocí barvy, pak se vařilo. Nakonec vyhnily zevnitř koncovky a přepážky protivně cinkaly (ale ne tak protivně jako spojka ducati ;). Kupovat na vrakáči lepší díly se neosvědčilo, vyhnily za rok do stejného stavu. Nový originál není k sehnání a i kdyby byl, tak za 50 000kč+, což je cena celé motorky. Nakonec šly na moto homologované repliky 4-2-2 od Marvingu napasované na originál svody. Mají jednu podstatnou vadu - takovou italskou. Proti originálu jdou těsně pod olejovou vanou a prakticky není možné měnit olej bez sundání výfuku. Panebože to mohl vymyslet jenom Ital! Už mám vlastně na hondě taky trochu ducati feeling ;) Druhá vada je, že Marving k homologovaným koncovkám nedělá svody. Na originálech už byl hnusnej chrom a při demontáži jsem zjistil, že praskla jedna vnitřní trubka, takže by se nabízelo dodělat výměnu komplet. Bohužel na poptávku výroby svodů nikdo neodpověděl. Naštěstí to rozumně funguje i takhle zbastlený. Mimochodem dvouplášťové svody jsou jedna z nedoceněných naprosto super věcí, co dělá motorce kila. Člověk je velice ocení, když se opře omylem o výfuk. Dnes jsou snad všechny výfuky nerez jednopláště a tam každý dotyk znamená puchýř a měsíc hojení nebo zničenou plachtu/ zavazadlo apod.

2) Letos na jaře praskla olejová vana. Dotahuju opatrně momenťákem, ale hliník na rozdíl od oceli sčítá únavu materiálu a jednou vždycky odejde. Vypadalo to jen na strhlý závit, ale při kapilární zkoušce se zjistilo, že je ve vaně vlasová trhlina skoro přes celou délku. Pan svářečka byl šikovný a ochotný k experimentům, takže v rámci opravy vyřešil i ducati feeling s překážejícími Marvingy u výpusti. Původní výpusť i trhlinu komplet zavařil a uprostřed vany udělal nový návarek na nový výpušťák. Následně návarek přefrézoval do roviny a výsledek po montáži ani nekápne. Abych nebyl bez pochvaly, já mu šikovně udělal fixou tečku, kde to má zrobit. Holt schopný management dělá divy - motocykloví obři, hlašte se ;)

3) Unavené pružiny v tlumičích. Výsledkem byl dost nepříjemný kreš v rychlosti kolem 100km/h. Výborně zafungovaly padáky od mistra Rutana. Opravdu ví, co dělá. Zdeformovaly se mírně úchyty navržené k deformaci, padák všechno pobral a ani nepotřebuje vyměnit. Stačilo srovnat. Velmi doporučuji. S prominutím se vyserte na ochranné rámy, nemají žádné deformační zóny a vezmou s sebou už při drobném pádu všechny křehčí věci na motorkce a při větším pádu celý rám motorky. Aby se nezničila moto, musí se zničit padák, jinak si kinetická energie najde něco jinýho.
Moto šlo při brždění před zatáčkou na roletách na dorazy a následně do smyku. Pomalu jsem si v průběhu let zvykal na měkčí a měkčí předek, moto příjemně houpalo a padalo do zatáček... až najednou padlo úplně. Primárně byla příčinou unavená pružina, vyměněno za progresivní. Všem nicméně doporučuju měnit pravidelně olej ve vidlích i když netečou, on i tak mizí a jednou vám naše tankodromy vyrazí řídítka z pracek. Jednou ročně zkontrolovat SAG, dát si na kluzák zadrhovací pásku. Kontrolovat po jízdě, kam se posunula, jestli i při jízdě stylem pan Klobouk náhodou není páska nepříjemně blízko k dorazu. Zadek je po letech měkčí taky, ale protože jsem trpaslik, jednoduše to vyřešilo větší předpětí pružiny.

4) Pár let zpátky přestal točit za tepla startér, protože se pravděpodobně po čtvrtstoletí ubrousily uhlíky. Možná taky lepí kotva kvůli vyběhaným ložiskům, to se ještě neví. Uhlíky jsem koupil, ale nenamontoval, protože závada se vyřešila naprosto originálně. Po tom, co jsem s motorkou šlehl v kilu o zem, se nějak přerovnaly vůle v startéru a od té doby startuje zase jako nový. Zkuste to taky!

5) Moto už si vezme poměrně dost oleje, rozhodně nevydrží 12kkm bez dolití jako dříve. Odhadl bych to na 0.2-0.5l/1000km podle venkovní teploty a způsobu jízdy. Podle výrobců do 1l/1000km nemá smysl spotřebu oleje řešit, zejména pokud jde o reklamaci. Osobně bych nad 0,5l zpozorněl a zajímal se o komprese. Obvykle motoru stačí při ročním nájezdu kolem 6000km zbytek oleje v 4l balení (tzn 3l výměna a dolití přes rok 1l). Občas za studena mlátí ventily a chrčí rozvoďák. Zatím nic k servisu, po minutě zahřátí a natlakování hydroštelů a napínáku motor tiše přede. Jen to holt už trvá o něco déle, než před 20 lety. CBX750, z které Sevenfifty vychází, měla údajně značné problémy se zadíráním. Měla u takřka totožného motoru jiné vačky a vyšší výkon (70kW x 55kW), což samo o sobě bylo pro vzducháč, který nemá vůle v motoru vymezené přesně teplotou chladiva dost hraniční. Co jsem se dozvěděl až nedávno je, že u sevenfifty byl mimo snížení výkonu zvětšen rotor olejového čerpadla, takže při větších pracovních vůlích v ložiscích starších motorů nedošlo k poklesu tlaku na klikovce a zadření motoru (https://www.gazzz-garage.com/category/cbx750-and-cb750-engines-comparing/).

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Amálo
Amálo napsal 15.08.22 v 20:21 10b.

Moc pěkně napsáno.V 70tých letech jsem měl Jawu 634.Když jse viděl jezdit slopčáky na Hondách na náměstí v Plzni,tak jsem slintal. Až teprve v roce 2017 jsem si koupil CB1100 ,už ale s ABS a ze vstřikováním.Je to moc fajn motorka.Nikdy ji neprodám .A letos jako každý rok jedu na Hondafest.Je to supr zážitek...Všem Hondicím přeji hodně štastný kilometrů...

anfanger01
anfanger01 napsal 20.08.19 v 13:38

Čau, pořídil jsem si letos stejnou krasavici. Chtěl bych ji postavit vedle jiné a pokecat o jízdních vlastnostech, chování, zkusenostech...mel bys některé odpoledne nebo víkend cas???

milalof
milalof napsal 08.08.12 v 23:45

Dá se na ní i ležet? Mě to taky žere jak protržený a to jí mam škrcenou na 25KW. Stačí se rozjíždět ve městě.

napsal 05.01.04 v 22:58

ahoj, mas ji peknou ale s tou váhou ji trochu krivdis. Sucha hmotnost je bez paliva a naplni...tedy nevim jak ta tva ale ta ma vazi 208 a hodne sem se musel snazit aby mi spotreba stoupla nad 5l, ale uz sem jel i neco pres 4l-ve dvou s prumerem 100km/h. Takze hodne stastnych km, ahoj

Více komentářů



TOPlist