PROFIL MOTORKY

Honda CB 750 (1978)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník dančic
Vloženo 22.10.2015
Aktualizováno 22.10.2015
Zobrazeno 5 815x
HODNOCENÍ PROFILU OD 43 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


Jednovačkový sen, který se splnil dříve, než jsem čekal... 736 ccm, 74HP, 250kg - to jsou míry této dámy jménem Honda CB750F2 SuperSport... dámy, co zrodila se z totální vyřachtané bestie.

Více fotografii

Výška jezdce: 183 cm

První dojmy - Motor vydával takové zvuky, že jsem ji po dovezení od prodejce neměl srdce ani nastartovat. Měla airbrush na nádrži, snížené sedlo, obří výfuk s velkou nálepkou "remus" a byla celkově "opotřebená"... to bylo velmi mírné slovo.

Recenze

Jak už u popisu mých renovací bývá zvykem, text bude delší, než někteří dokáží snést. Opět se pokusím popsat pár zásadních věcí, které vás můžou potkat při renovaci či užívání klasického japonského stroje, snad to bude alespoň trochu prospěšné pro zájemce o koupi takového motocyklu… a ti ostatní si to možná přečtou ze zvědavosti.

Jak jsem vůbec došel k myšlence koupě klasické jednovačkové Hondy CB750 Four? Toho času, o prázdninách mezi druhákem a třeťákem na střední, jsem se na jedné CB750F z roku 1975 svezl a celkově jsem se kolem ní motal a trochu se podílel na částečné renovaci. Verdikt zněl jasně – chcu taky. Navíc jsem toho času měl již Hondu CJ250T ze 78., kterou jsem v zimě 2011-2012 renovoval, a tak mi to přišlo jako fajn pokračování.

KOUPĚ
Jednovačkovou 750 Fourku jsem tehdy zkrátka nutně potřeboval a čím dříve, tím lépe. Zanedlouho, začátkem podzimu 2011 se objevila tato CB750F2 v inzerci, cena nebyla úžasně nízká, ale jak se po valašsky říká – „uťapil jsem sa na ňu.“ Prodejce byl překupník, netajil se s tím, nevymýšlel si pohádky, že to kupoval manželce nebo tatíkovi, prostě ji koupil za účelem zisku, který jsem mu uskutečnil. Nemám mu to za zlé, nijak mě do koupě nenutil, já jsem ji prostě „potřeboval.“







PRVOTNÍ OHLEDÁNÍ PO KOUPI
Jak už jsem naznačil výše, stav při koupi nebyl zrovna na jedničku s hvězdičkou. V té době jsem si myslel (dle zkušeností s CB750F ze 75. zmiňovanou výše), že zvuky motoru vyřeší investice do 10 tisíc, sedlo opravím, zadní blatník seženu, výfuk dám zbytkový z CB750F, který ležel doma, atp. Nové brzdové desky a pancéřové hadice mi dávaly falešný pocit, že ta renovace vyjde na méně peněz, než tomu bylo u CJ250T. Strašně jsem se mýlil, 750 čtyřválec prostě bude stát víc než 250 dvouválec, teď mi to připadá být logické.

RENOVACE SAMOTNÁ
Pokud si dobře pamatuju, tak hned po dokončení renovace CJ250T jsem se pln elánu pustil do Fourky. Při rozebírání jsem našel různé věci, třeba, že držák zadních i předních blinkrů je z již notně opotřebené topenářské trubky, že místo čepu kyvné vidlice je jen kus závitové tyče, že výfuk Remus je vlastně výfuk z nějaké Suzuki a že brzdiče jsou plné bordelu a zadní brzdová pumpa je svévolně rozložená. To nejhorší však teprve mělo přijít.

Pochopitelně, byl to motor. Čekal jsem vytahané řetězy primáru (750 Fourka má trochu nešťastné řešení – dva jednoduché řetězy vedle sebe) a rozvoďák. Našel jsem toho poněkud více – napínáky rozvoďáku byly v horším než špatném stavu a kladka primárního řetězu byla dokonce z části ulomená. Válce, písty, ložiska, šály a další ne zrovna levné věci byly v pořádku, tragédie se odehrávala v hlavě válců – vůle výfukových ventilů ve vodítkách byla přes 0,5mm – správná hodnota je 0,09mm! Sací na tom nebyly o moc veseleji, další příčina hrozné zvukové kulisy tedy byla odhalena.

















Jenže… F2 SuperSport má větší ventily než běžné Fourky, které se až překvapivě špatně sháněly a měl jsem s nimi nejeden problém. Stručně řečeno, je to vlastně kombinace silnějších ventilových pružin, vyšší vačky, většího průměru ventilů s nepřepracovanými vahadly, co způsobilo tu vůli ve vodítkách, u běžných Fourek nevídanou. Ventily nakonec jsou pravděpodobně „superflow“ od CycleXchange – jiné už se na světě nedělají, vodítka jsem dal originál od Hondy, stejně tak veškeré napínací kladky a lízátka. Jen ventily a vodítka vyšly asi na 14 000 Kč, k tomu je třeba připočíst další tisíce korun za napínáky, řetězy, těsnění, gufera…Investice do motoru jsou věcí, kterou kupa potenciálních kupců japonských kalsik nechce vůbec brát v úvahu s tím, že Hondy, Suzuki, Yamahy, Kawy, atp. jsou spolehlivé stroje a tečka. Jsou to výborné stroje, ale mají roky, s tím se smiřte.







Další věcí je podvozek – ložiska řízení, vidlice i zadní tlumiče byly v překvapivě solidním stavu, předky se akorát vyčistily, přetěsnily a tak celkově se udělal „dizajn“. Hůře na tom byly brzdy, jak jsem naznačil. F2 je jednou z prvních Hond s plovoucími třmeny, což je její zásadní výhoda oproti ostatním Fourkám. Čepy byly naštěstí OK, pístky vyrezlé, těsnění vydřené, drážky pro ně zoxidované. No a pak jsem je odlakoval s tím, že je přelakuju… a neměl jsem na to srdce, prostě volaly po vyleštění, takže jsem nemálo hodin strávil touto činností. Zadní brzdová pumpa vypadala zprvu hrůzostrašně, ale nakonec jsem ji zachránil s tím, že jsem musel vyměnit jen prachovku (gumová manžetka ve výrobní ceně max. pár korun za asi 400 Kč, nedala se z ničeho napasovat), jinak šlape. Přední brzdovou pumpu jsem se taky snažil zachránit, byla to ale ztráta času, koupil jsem novou, výkonnější náhradu pro CB750/900. Není sice v dobovém tvaru, ale výsledkem je, že F2 na svou váhu dle mého názoru velmi pěkně brzdí! Rozdíl oproti F1 je markantní.
Na rámu bylo navařených pár nesmyslů, třeba kus imbusového klíče na krku řízení, fakt nevím proč… prostě jsem si chvíli hrál s různými brusnými nástroji a šly pryč. Zmiňovaný čep kyvné vidlice mi vytočil kamarád, mám sice drobné zkušenosti se soustruhem, ale netroufnul jsem si točit z takového materiálu, jako je čep pásu z melioračního tanku – neskutečný matroš.







SAMOSTATNÁ KAPITOLA – VĚCI, KTERÉ CHYBĚLY ČI BYLY PROSTĚ K NIČEMU
Držáky předního světla, schránku nářadí, blinkry navíc, zadní blatník a hlavní stojan jsem po známosti sehnat až překvapivě blízko od ValMezu. Ani jsem pořádně nečekal, že ještě něco dalšího seženu na tuzemské půdě, ale ejhle! Na Motortechně v Brně zahlédly mé bystré oči origoš přední blatník v solidním chromu a bez poškození… a shodou náhod od pana Blably, který je taky z ValMezu. Cena 2 fíky pro mě po těch investicích nebyla málo, ale na ebay by stál dvojnásobek - zase úspěch. Nádrž s „uměleckým dílem“ jsem chtěl zachovat, druhá Fková nádrž ale byla doma, takže jsem ji využil. Světla byla docela OK, předek dostal jen lepší parabolu a do chromu jsem si nachystal méně poškozený rámeček, obojí naštěstí bylo doma navíc. Zadní světlo šlo až překvapivě vyleštit, ale musel jsem k němu dokoupit z DE držák SPZ a částečně dotvořit jeho úchyt na podsedlových madlech. Další zásadní věcí bylo sedlo, které jsem i se zadním bobíkem velmi těsně vyhrál za ne zcela zanedbatelné peníze v ebay aukci. Ale původní potah se cení, i když potřeboval taky jisté opravy. No a to hlavní – výfuk – svody byly origo F2, podařilo se mi je docela solidně zachránit na leštičce, ale tlumič byl totál hnus. Výfuk z F1, který byl doma měl svody v katastrofálním stavu, tlumič ne o moc lepší a navíc by to prostě nebylo F2kové. Vydražil jsem tedy origo tlumič výfuku na ebay, po rozbalení jsem však zjistil, že ty oděrky, které vypadaly na foto poměrně neškodně, by na celkově zrenovovaném stroji prostě kazily dojem. Udělal jsem těžké rozhodnutí a koupil na ebay nakonec celou výfukovou soustavu v náhradě od BSM… velmi mírně jetá… 7500 Kč. Ale těch peněz totálně nelituju, vypadá skvěle a ten tichoučký projev nemá chybu! Hlasitou motorku mám v podobě CJ250T… Tady jsem chtěl tichošlápka.

LAKOVAČKA A DALŠÍ VCELKU NEPODSTATNÉ DROBNOSTI
Z mého pohledu už to byly téměř nepodstatné věci… A přitom to většina potenciálních kupujících japonských klasik považuje za náplň renovace… Dát na pořádek kola, přezout nové papučky (Avon RoadRider), koupit nové zrcátka, řídítka, gripy, dát dokupy karbce a nalakovat. To byly jen takové třešničky na dortu. Původně jsem zvažoval, že bych si stroj nechal někde nalakovat „odborně“. Zkušenosti ale mezitím přibyly, a tak jsem se rozhodnul, že na ten stroj prostě nenechám sáhnout cizí ruku, když už jsem udělal vše předtím, tak i ten kabátek musí být ode mě… Pak následovalo shánění emblémů… nebyly hned, ale mám je… všechny a origo.

VYPLATÍ SE TO? JE TO VŮBEC JEZDITELNÉ?
Záleží na úhlu pohledu… za mě určitě ANO! Byl jsem nesmírně příjemně překvapen, jak se CB750F2 vodí! Oproti CB750F1 je to strašný skok, přitom jsou tam relativně malé rozdíly – jiné brzdy, kola, převod… ale hlavně asi jiná kyvka, delší zadní tlumiče a zkrácená stopa motocyklu. Ta jízda je tak pohodová, když na to přijde, tak i vcelku sebejistě svižná… až je skoro… nebojím se použít to slovo… sterilní. Všichni vykládají něco o tom, jak se na starších Japoncích všecko třepe, nebrzdí, mlátí, nejede, nedá se zlomit do zatáčky, vlní se… já nejsem žádný střelec, určitě ne, ale i přes můj nízký věk (rozumějme vysokou pravděpodobnost vypatlanosti) nejsem zatím schopen jezdit ani zdaleka tak rychle, jak to ten stroj umí. Na okreskách se docela určitě umí ručička tachometru pohybovat v trojciferných místech celkem pravidelně, nalámat to s tou váhou do vracáku chce jistou aktivitu v sedle, ale je to mnohem snazší, než jsem před první jízdou čekal.

Jsem velmi rád, že jsem se do toho pustil, chtěl bych poděkovat všem, kteří mi jakkoli umožnili či pomohli tento sen realizovat… a taky všem, co to přečetli, a doufám, že to dalším potenciálním majitelům Fourek pomohlo a možná i otevřelo obzory. Závěrem bych jen podotknul, že vzhledem ke studiu a dalším okolnostem dělilo okamžik rozebrání po okamžik první opravdové vyjížďky asi dva a půl roku postupného shánění dílů a především práce. Momentálně za sebou máme dvě sezóny, kdy jsem jezdil jen velmi málo, takže zatím je po renovaci nakrouceno asi jen 4000 km.

Mějte se moc fajn a přeju všem mnoho zdaru!

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Marty68
Marty68 napsal 30.09.20 v 13:32 10b.

parádní stroj i popis! Navíc krajan...Taky u nás na vesnici jedna jezdí - 750 Bol d Or.

dedikzk
dedikzk napsal 11.05.20 v 09:42 10b.

dobrá práce je nádherná

Čadil
Čadil napsal 15.04.18 v 19:06 10b.

hromada práce,peněz,trpělivosti.a výsledek?nádhera.dík za tvoji výdrž.

Zipák
Zipák napsal 17.03.18 v 15:42 10b.

Šikula

s4r
s4r napsal 05.06.17 v 18:46 10b.

Krásně napsáno, krásná práce, krásný stroj... A díky, pár věcí mi oči otevřelo... Pokukuji po CB650...

Více komentářů



TOPlist