renocar_duben



PROFIL MOTORKY

KTM 1290 Super Duke GT (2024)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Majkl1200
Vloženo 20.1.2024
Aktualizováno 21.4.2024
Zobrazeno 3 188x
HODNOCENÍ PROFILU OD 15 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


Podle výrobce balistická střela k přesunu mezi kontinenty...

Více fotografii

Motorka koupena od FIRMA:AUTONOVA BRNO (Brno-Brno Město) - Při prodeji ochota a vstřícnost, uvidíme co bude dále :-)

Výška jezdce: 191 cm

Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa: Nevzal jsem ji kvůli posezu...rád na motorce zabrousím i mimo ČR tak jsem se nakonec přes půl roční rozhodování přiklonil ke KTM

První dojmy - První dojmy jsou omezené pouze na statické posouzení toho co vidím a pokud motorka pojede aspoň tak jak vypadá, tak to bude cajk.

Motorku bych doporučil pro - Pro toho kdo ji chce...jestli se na to cítí, musí posoudit sám. Pochybuji, že by někdo bez úsudku vyhodil tolik peněz za něco, o čem nemá ani páru. Za mě to je ideální kompromis mezi cestovní a sportovní motorkou, takže pro někoho kdo takový "univerzál" hledá

Doplňky na motorce - Tech pack - doplňková výbava, která zajistí, že motorka bude umět všechno co na ní propagují, že umí...za mě trochu podpásovka ze strany KTM, protože neznám nikoho, kdo by si tuto motorku bez TechPacku koupil aby neuměla nic k čemu byla vlastně stvořena...tímto se cena motorky navyšuje o 30tis.Kč od základu.
Dále padací rám SW-motech, držák telefonu, ochranná fólie displeje, nabíjecí kabel baterie s pojistkou, SW-motech tankbag, ochranné polepy nádrže, eloxovaná záslepka čepu kyvné vidlice, SC project koncovka výfuku. To je zatím vše a plánuji ještě dokoupení originál kufrů...asi...uvidím podle potřeby, potom pravděpodobně pohodlnější sedlo a pár karbonových doplňků, jako je přední blatník a kryt výfuku - vše originál od Power parts KTM...ale je taky dost možné, že mě to časem přejde a na vzhled motorky si zvyknu. Přece jen je na mě dost barevná, tak se ji snažím trochu více "přičernit"

Recenze

Jak jsem už výše uvedl, výběr tohoto stroje byl dlouhodobou záležitostí a zvítězil rozum nad emocemi co se týká jízdního pohodlí a pozice posedu při cestování, ale současně na druhou stranu zvítězily emoce nad zdravým rozumem co se týká mé důvěry ve spolehlivost tohoto stroje. Abych to uvedl na pravou míru...jsem si jistý, že s Hayabusou bych se už od koupě v servisu neukázal a bylo by mi celkem jedno, že mi padá záruka. Veškerý servis bych si prováděl doma, jako vždy u každé motorky co jsem kdy měl. Toto u KTM říct nedokážu, protože mám trochu strach...přece jen to je dvouválcový agregát s výkonem 175 koní, vrtáním 108mm, otáčkami přes 10tis.ot/min a technologiemi převzatými z F1. K tomu je motorka přecpaná elektronikou od hlavy k patě a všeobecný názor mezi motorkáři na spolehlivost značky KTM je řekněme ne zrovna kladný.
Tudiž 4 letá záruka, kterou jsem při koupi Duka dostal mi přijde na jednu stranu záminkou k tomu, aby vás dostali na každý servis zpět do prodejny a vytáhli z vás další balík peněz, ale na druhou stranu u stroje, kterému ještě tolik nedůvěřuji mi přijde 4 letá záruka jako dobrá věc, která by se mohla hodit. Riskovat to u tak drahé motorky nebudu.
Tak proč jsem si Duka vlastně pořídil? ...asi proto, že jsem byl už unavený sterilní dokonalostí japonských 4 válců, jejich perfektním a hladkým chodem, který v rámu CBR 1100XX nebo FJR 1300 podával perfektní výkon a spolehlivost a tím se tyto stroje pro mě pomalu staly nudnými...
Tím se nyní dostávám k tomu, co vlastně od Duka očekávám?
Kritéria pro výběr byla "jednoduchá" ...musí to být minimálně 11stovka kvůli kroutícímu momentu, musí to být velká motorka, protože jsem veliký chlap a na malé motorce vypadám a cítím se jak pako, musí se na tom dát cestovat, protože každý rok je dovolená na motorce, nesmí to být enduro! a musí to jet...prostě musí to být univerzál!!! Vůbec jsem netušil do jaké šlamastiky jsem se tímto požadavkem dostal. Nevím zda si dokážete představit jak bylo těžké takovou motorku najít, ale pokud máte aspoň podobné požadavky na motorku jako já, tak věřím, že víte o čem mluvím. Proběhla nominace několika možných strojů a to následujících :
- BMW K1300S
- Suzuki 1300 B-King
- Kawasaki ZZR 1400
- Ducati Multistrada V4
- BMW R 1250 GS
- Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa
- Triumph RS 1200
- Dokonce Aprilia V4 1100 Tuono
Všechny tyto motorky mi probíhaly myslí a nespočet bezesných nocí jsem přemýšlel jak z toho ven…K1300S – už poměrně stará koncepce, ale spolehlivý a silný motor, nicméně kvůli přední vidlici jsem ji vyřadil z výběru. B King super motorka, řekl bych že se velmi přibližovala tomu, co jsem si představoval, ale po projetí se cca 150km jsem pochopil, že by se s ní moc cestovat nedalo…škoda, velmi dobrý motor, který mě posléze dovedl k myšlenkám na Hayabusu. Kawasaki ZZR 1400 – zcela jistě výborný stroj, starší koncepce (což mi ovšem nevadí…jsem do určité míry staromilec) , ale velmi omezený výběr, inzerátů jako šafránu, nová už se nevyrábí a cena za 10let staré kusy je prostě nesmyslná…takže také nic. Ducati Multistrada V4S….no vskutku povedený stroj! Měl jsem možnost v jeho sedle strávit cca 200-300km a musím uznat , že to jede….ale…je to prostě pořád enduro a když tomu opravdu naložíte, tak se při zařazení vyššího rychlostního stupně cca v 9-10tis.ot. trochu zakroutí a nedokážu říct, jestli je to vlivem dlouhých zdvihů tlumičů, nebo jejich nastavením a nebo rámem, opravdu nevím, ale vůbec to ve mně nevzbudilo pocit důvěry. Moje představa o tuhosti rámu vychází ze strojů jako je Blackbird,FJR,Hayabusa a tam je opravdu příkladná…kdo na tom kdy jel, tak ví. Ok tím nám vypadla Multistrada V4S ALE je tu ještě Multistrada V4 Pikes Peak….neměl jsem tu možnost se na ní povozit . Má podvozek postavený na Ohlinsech jak ve předu tak v zadu a semiaktivní odpružení včetně 17ti palcového kola ve předu. Myslím si, že u této motorky se už moc o enduru mluvit nedá a tudíž si myslím, že by byla ideálním kandidátem na post nové motorky v mé garáži! A proč není? ….no to z velmi jednoduchého důvodu….prostě jsem na ni neměl…ale i kdybych měl, tak cca 800tis.Kč za vybavenou motorku bylo pro mě nepřijatelných z morálního hlediska. Bylo to prostě moc. BMW R1250GS – věřím, že super cesťák a hledal bych asi těžko konkurenta v tomto odvětví, ale motorka na vyblbnutí to opravdu nebude. Triumph a Aprilia se na mém seznamu objevili už opravdu z čirého zoufalství , že nevím jakou motorku koupit(tím ale vůbec neříkám, že to jsou špatné motorky, ale univerzální i na cestování určitě nejsou). Potom jsem se myšlenkami vrátil k Hayabuse, protože motor v B-Kingovi je opravdu famózní. Bohužel do té doby, než jsem si na ni sedl a viděl ji naživo. 3.generace, dlouhá a hrozně nízká motorka. Posed za mě na cestování také nic moc, hlava hodně zvednutá nahoru a bolest za krkem při nízkých rychlostech přes města by přišla velmi brzy. Moje zoufalství kulminovalo. Už od 15ti let bylo mým snem, že si někdy koupím novou motorku. Že mi ji v bedně dovezou před barák a já si ji v garáži rozbalím. To byl sen, který se nyní po 30ti letech měl stát skutečností a já vůbec nevěděl jakou motorku vlastně chci!
Dvouválec?...Né……KTM?….Né. Do prdele! Co teď…..co to KTM?...co já vím….mrknu se na YouTube co o tom říkají…..kurva…..nevypadá to zle….nastrat, je to dvouválec….a ještě k tomu KTM…..seru na to. Vezmu tu Busu…..jo, určitě ji vezmu…..ona je tak zasraně nízká…, se z toho poseru. Pustím si ještě něco o tom GTčku…..atd. atd…
Takhle to probíhalo několik měsíců v mé hlavě a byl jsem z toho zoufalý v podstatě až do doby 14ti dnů před koupí motorky. Rozhodnutí to nebylo jednoduché, jak jsem již psal, ale nakonec volba padla přece jen na KTM 1290 SD GT.
Proč? Je to nové, je to 3.generace s vychytanými mouchami, které se objevovaly u předchozích generací, je to změna v tom co jsem měl do teď. Jede to, zatáčí to, je s tím zábava a dá se na tom i cestovat. Je to TOP co se týče současných technologií a je to pravý opak toho co mám ještě doma, takže pokud se mi bude po čtyřválci stýskat, tak mám ještě FJ 1200 z roku 1986 ve stavu zánovního stroje v garáži a můžu svůj stesk utěšit v náruči poctivého čtyřválce z osmdesátých let.
No…řekl bych , že stačilo. Už jsem se vykecal , takže teď už to jen přihlásit, zaplatit pojistku a počkat na slušné počasí a můžu tu rakouskou ludru začít zajíždět. Pak sem ještě dám vědět co to je opravdu zač. Zatím najeto 0km.

Najeto 380km
Zatím 2 hezké dny nového roku 2024, tak jsem neváhal, oba využil a začal zajíždět. Prvních 30km jsem vůbec nevěděl co si mám o motorce myslet. Naprosto rozporuplné pocity. Jednak z toho, že to je nová motorka a musím si hlídat otáčky a chci si ji zajet opravdu opatrně a poctivě. Zadruhé kvůli velmi odlišnému projevu motoru, než na co jsem byl zvyklý. Čtyřválce, které mě provázely celou mou motokariérou byly vždy minimálně litrové a jejich průběh točivého momentu byl takový, že v podstatě od 2tis.ot/min. si nechaly líbit cokoliv...tady je veliká změna...tento velký dvouválec nízké otáčky nesnáší, nelíbí se mu to tahat ze 2 tisíc, vůbec ne. Otáčky kde je doma jsou nad hranicí 4tisíc ot/min., což mě při zabíhání motoru trochu limituje...prvních 500km chci najet takovým způsobem, že motor točím max.do 5tis.ot/min., hodně řadím, brzdím motorem, zbytečně motor nepodtáčím aby běžel lehce, nezatěžuji a netočím plynem, když vím, že bych motorku dusil. Raději podřadím aby motor běžel lehce. Dalších 500km úplně to samé, jen otáčky zvednu až k 6tis.ot/min. To, že je motorka zajetá po 1000km tak nějak jako strojař nemůžu akceptovat, nicméně když po 1000km otáčky někdy dosáhnou 7-8 tis.ot/min se nic neděje. V podstatě z mého pohledu bude motorka opravdu zajetá až někde kolem 8tis.km, kdy si všechny díly sednou. Tuto zkušenost mám z několika strojů i mých kamarádů, kdy v podstatě až kolem 10tis.km prohlásili, že šla spotřeba dolů a motor jede lehčeji a tahá bez protestů z nižších otáček než dřív. Je to jen moje pozorování jak na vlastních strojích tak na motorkách mých přátel. Nikomu to v žádném případě nechci tvrdit a dělat si tím "patent" na zajíždění. Ve zkratce jsem vlastně chtěl říct, že neuznávám přístup "ala mám 1000km, motor točím do omezovače" Asi tolik k záběhu motorky.
Zpět k jízdě...takže po prvních 30-40km jsem se zbavil určité "křeče" a urputného sledování otáčkoměru a začal jsem motorku vnímat spíše citem a sounáležitostí se strojem a začal jsem si jízdu více užívat. Po první stovce kilometrů, jsem si teprve připustil, že to bude dobré. První den jsem najel asi 170km.
Druhá vyjížďka stále byla o očekávání jaká motorka bude, ale i o tom zjistit jak se chová, co všechno nabízí, jak brzdí a kolik na tu první nádrž vůbec najedu...ne že by na tom nějak moc záleželo, ale záleží pokud plánujete cestovat. Tentokrát jsem najel 210km a poznatky jsou následující:
Motor - díky konstrukci - 2válec - vyšší vibrace proti všem mým dosud vlastněným motorkám, které byly všechny "inline four" ale není to tak hrozné, pokud si člověk pohlídá řazení. Táhne jako kůň a to jsem opravdu ještě neotočil pořádně plynem, takže asi to pojede dobře
Podvozek - semiaktivní elektronický WP - v podstatě jsem na ničem lepším doposud nejel, takže to nemůžu moc soudit, jen takový malý postřeh oproti FJR na kterém jsem doposud jezdil...zatáčku co jsem na Yamaze projel ve 120km/h tak na KTM prolítnu minimálně o 30km/h rychleji a ani si toho nevšimnu...na jednu stranu děsivé..., ale dokonalé.
Elektronika - co chcete, to tam najdete, jediné na co se těším, tak to, že vypnu co můžu a nebo nastavím do stavu aby mi to co nejmíň kecalo do řízení a spokojím se akorát s přepínánímzatížení motorky a palivových map a to si troufám říct už nyní, že tam asi zůstane mapa performance, která je součástí příplatkového balíčku TechPack a v ní je možné nastavit vše včetně vypnutí antiwhelie, což je u takové motorky naprosto žádoucí
Brzdy - Brembo monoblock M50 - nevím - prostě když brzdíš málo, brzdí málo, když moc, tak moc, dávkování naprosto precizní a celkově k motorce vyvážené. Nejsou kousavé a k ovládání stačí jeden prst, pokud je páčka správně nastavená.
Celkově je motorka velmi dobře vyvážená jak podvozek tak rám i motor s brzdami prostě k sobě patří a ani jedna ze součástí nedominuje nad tou druhou. Opravdu dobře vyvážený stroj. Na tu první nádrž jsem najel 370km se spotřebou 5,7L/100km. Tady si troufám tvrdit, že spotřeba bude v běžném provozu trochu vyšší, protože vás k tomu motor prostě donutí. Je hodně těžké se držet na uzdě a nenechat motor aby předvedl jak lehce se do otáček dostává a jak velkou chuť jet má. Tady se čtyřválec rovnat nemůže...takovou výbušnost s jakou se motor SuperDuka dostává do otáček jsem u svých 4válců nikdy neměl...berte v potaz sporovně cestovní stroje...
Ovládací prvky na řídítkách jsou celkem pohodlné a člověk se po čase s nimi sžije, zvykne si na jejich polohu i odezvu, jen tlačítka tempomatu jsou trošku nepohodlné, ale jak říkám, je to otázka zvyku.
Trošku záhadou mi je fungování předního světlometu a denního svícení. Chvíli svítí LED "kusadla" kolem světla, chvíli světlomet hlavní, pravděpodobně podle světelných podmínek okolí a také podle hodiny a data (asi bere v potaz i aktuální západ slunce v daném období a podle toho se v předstihu spíná hlavní světlomet trvale - ale to jen hádám z toho co jsem vypozoroval)
Uvidíme jak to půjde dál, určitě doplním další postřehy z jízdy i servisu po prvních 1000km. Nicméně tuším, že hlavní zábava nastane až přestanu tak bedlivě hlídat otáčky.
21.4.2024 Najeto 4400km
Řekl bych, že teď teprve můžu napsat trochu té pravdy o tomto stroji. Začnu asi tím servisem po prvních 1000km...jel jsem zpět do Autonovy do Brna a už tolik jsem spokojený nebyl. Zaprvé v motorce je baterka stará 2 roky, takže asi nějaká "skladovka" a bohužel tím, že nebyla provozována, tak také stratila téměř polovinu ze své kapacity. Motorka ji sama vyhodnotila jako slabou a také byla příčinou několika chybových hlášek na displeji. Tak jsem se ji snažil vyreklamovat...s motorkou jsem byl na garančce 2 měsíce po její koupi a i přes to mě zdvořile poslali do prdele, že takové reklamace KTM neuznává...no comment , nebudu se vztekat podruhé. Vyřešil jsem to nákupem nové nejlepší lithiovky jakou jsem na netu našel a je po problémech. Chápu že při startu baterka hodně trpí, protože přetlačit 2 hrnky o vrtání 108mm přes horní úvrať není nic jednoduchého. Proto jsem zvolil novou baterku s dvojnásobným startovacím proudem než má baterka originální.
K jízdě. Průměrná spotřeba se ustálila na necelých 5,8 ti litrech na 100km a je celkem jedno, jestli jedeš svižně a nebo loudavě, rozdíl je tak 3 deci na 100km, takže zanedbatelné. Absolvoval jsem také delší výlet do Rakouska a z něj mám několik dalších poznatků. Ten první je, že na cestovní stroj jsou řídítka příliš nízko a vepředu a hodně váhy držíte na rukou, takže jsem zvolil 2cm prodloužení(zvýšení), které budu v nejbližší době montovat, víc jsem nechtěl, uvidíme jestli a jak to pomůže. Další z poznatků je, že pravděpodobné půjde dopředu o jeden zub menší sekundární řetězové kolečko, protože 6.rychlostní stupeň je v podstatě mimo dálnici nepoužitelný a při rychlosti kolem 110-120km/h tam neustále hážete 5-6-5-6-5 a to vás časem začne štvát. Bohužel tady v tomto ohledu jen tiše vzpomínám na řadový 4válec, který nikdy takové problémy neměl a vede mě to k zamyšlení proč dnes v roce 2024 nejsou schopní vyrobit Véčko, které táhne od spodku bez toho aby se při zátahu z nízkých otáček třepalo jak drahý pes?...(že by euro 5)
Dalším poznatkem jsou skutečně velké rozdíly v jízdních režimech a jejich dopad na spotřebu při cestování. V podstatě jsem se spokojil s jedním jízdním režimem "performance", který sdružuje všechny funkce z režimu "street" jako je například tempomat a výhody režimu "track" kde jde na příklad vypnout anti whelie. Ale při cestování jsem narazil na takový detail...když jedete tu samou trasu tou samou rychlostí v režimu "performance" tak máte téměř o půl litru větší spotřebu, než kdyby jste tuto trasu jeli v režimu "street" tím samým stylem...takže, na dlouhé trasy jistě používat i jiné jízdní režimy. Mimo to, a věřte mi, že ospotřebu na motorce mi opravdu nejde, se i projev motoru zdál na vyšší rychlostní stupeň v nižších otáčkách příjemnější a kultivovanější než v režimu "performance" a dokonce se mi podařilo jet i po městě na 3.-4.rychlostní stupeň. Jistě na to má vliv i další zajíždění motoru a to, že si postupně všechny součásti na sebe "sedají". Také vibrace, které byly ze začátku značné postupně ustávají a stávají se přijatelnými.
Jinak motorka jede bez problémů, olej nežere, jak mě někdo strašil, v podstatě jsem teď necelý 1000km před další výměnou, která proběhne v 5000km a pak samozřejmě pravidelně každých 5 tisíc, nehledě na předepsané výměny výrobcem, kde udávají 15tisíc km!
Jak jsem předpokládal, kolem 7-8tisíc otáček motorka jede opravdu hezky a má dostatek síly. Obecně se motru "líbí" ve vyšších otáčkách tj. nad 4tis ot./min a dá vám to znát tím, že vibrace téměř ustanou a motor má i na poslech velmi příjemný a vyrovnaný chod. Není vůbec potřeba motor hnát do vyšších otáček než je těch 8 tis. ot/min a raději zařadit vyšší kvalt a stejně se vám dostane mohutného zátahu. Na dálnici je ideální tempo kolem 150-160km/h na šestku a jedete něco k 5ti tisícům otáček a úsporně...tímto je cestování opravdu rychlé a úsporné a na jednu nádrž těch 400km opravdu dáte.
To je asi zatím vše a pokud dojdu dalších poznatků, rád je tady doplním. Věřím, že tyto mé "slohy" můžou pomoci těm, co o koupi tohoto stroje uvažují, tak jako jsem uvažoval já a informací, které by nebyly převážně reklamou bylo velmi málo. Je dobré si přečíst především kritiku, aby měl člověk trochu objekvivní náhled, protože těch superlativů na Super Duke R a Super Duke GT se všude jenom hemží.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Hříbek
Hříbek napsal 22.04.24 v 22:17 10b.

Hodně dlouhá slohová práce, ale díky za ni a za všechny poznatky

jerseySE
jerseySE napsal 27.03.24 v 20:28 10b.

Prostě k tobě Suprvévoda chtěl

Jacubson
Jacubson napsal 17.03.24 v 13:05 10b.

Joo hezky čtení . Byl jsem na tom podobně Koupil jsem ho taky

StB
StB napsal 18.02.24 v 18:51 10b.

Hodně dobrý brko a navíc pěkný. Ať slouží.

Fernando1
Fernando1 napsal 28.01.24 v 15:38

Dobrá volba

Více komentářů



TOPlist