renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Gilera Nexus 500 (2006)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Hugo.R
Vloženo 10.1.2023
Aktualizováno 10.1.2023
Zobrazeno 1 592x
HODNOCENÍ PROFILU OD 3 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


Po odprodeji Skippera jsem hledal náhradu na městské přesunování se.
Věděl jsem, že oproti 125 chci zejména větší objem a výkon motoru a vyšší maximální rychlost a zároveň že celkově snesu i rozměrnější velikost stroje, neboť na nějaký milimetrový kličko

Více fotografii

Výška jezdce: 185 cm

První dojmy - Viz níže ...

Doplňky na motorce - Ermax turistické plexi pro Nexus +15cm (68cm), lehce kouřové (kód 44756-2).
Kufr Givi cca 40 litrů

Recenze

Vzhledem k tomu, že otec vlastní Piaggio Beverli 500, tudíž o jeho parametrech a spolehlivosti jsem věděl že jsou dobré, koukal jsem zprvu na tyto stroje. Pak jsem ale narazil na Nexuse 500 (který má s Beverli shodný motor) za dobrou cenu a blízko mě, tak jsem vyrazil na obhlídku - a Nexus byl doma.

Stroj jsem zakoupil již s kufrem (Givi cca 40 l, systém Monolock) a s nízkým štítkem. Kufr původní majitel z estetických důvodů nepoužíval, jemu se líbila nízká silueta. Já skútr považuji více za vozidlo které mi má sloužit než dělat parádu, rozhodující je praktičnost, takže kufr jsem uvítal a začal vozit a také dokoupil vysoký plexi štítek od Ermaxu (nízce zatmavená varianta). Při obvyklém posezu mám vrchní hranu štítku pod úrovní pohledu přímo před. Při shrbení se se dokážu za štítek schovat. Základní stupeň zatmavení umžňuje v noci ještě přijatelnou průhlednost. I tak si ale myslím že černý kapotovaný stroj má šmrnc.
Na kategorii skútr má stroj myslím si nadprůměrné jízdní vlastnosti. Bodejď by ne, ve své době to byl etalon sportovních skútrů. Oproti otcovu Beverli 500 umožňuje Nexus větší náklon v zatáčkách. (Ovšem v plném levém náklonu, zejména při propérování na nerovnostech zachytává nášlapná páka hlavního stojanu o silnici, což není příjemné. I přesto si ale hlavní stojan ponechávám na stroji, na "policajtovi" nelze u automatu nastartovat motor.) Zároveň oproti Beverli nebo starším skůtrům je dobrá tuhost rámu, za kterou je logicky zaplaceno jeho vysokou stavbou. Duální levá páčka brzd umožňuje dobré přibržďování i v obloucích. Oproti předchozímu skútru 125 ccm je zřejmá větší váha a menší obratnost na minimálních prostorech, ale to jepřirozené a přiměřené. Jízdní vlastnosti hodnotím velmi uspokojivě.
Co se dynamiky a motru týče, jedná se o "koncernový" jednoválec označený jako pětistovka s objemem 460 ccm a výkonem cca 40 koní, který známe z řady skútrů vyráběných pod koncernem Piaggio (Nexus, Beverli, X9, Scarabero, Atlantic). Ačkoli Nexus od Gilery byl sice podán jako sportovní špička nabídky, motor byl "stadartní", s obvyklým výkonem (28 - 29 kW) jaký byl i v ostatních modelech - tedy žádná "sportovní" varianta motoru s vyšším výkonem se nevyráběla (aspoň jsem na to teda nenarazil).
Síla motoru mi přijde pěkná. Na svou dobu tohle byl vrchol dynamických schopností skútrů a deklarovaná maximálka 160 km/h špička v této kategorii vozidel. Po dynamické stránce jsem spokojen, skútr mi vzhledem k tomu čemu má sloužit přijde opravdu dostačující. Drtivou dobu jízdy motor běží jen v částečném zatížení, na pohodu (a to jsem chtěl). I tak si ale dokážu představit že by ho nějakých 10 - 15 koní navíc udělat ještě dravějším. Podvozek by myslím na to rezervu měl.
Jednoválcový motor možná má na dnešní poměry poněkud "humpolácký" chod, ale co já považuju za jeho plus je vyská trvanlivost. Tyto motory byly vyráběny po přelomu tisíciletí, v době kdy se ještě tak nezdravě nešetřilo. Jsou vyrobené přímo v Italii, z italských komponentů. Vždy když diskutuju se svým mechanikem a poslouchám tu bídu kam dnešní kvalita výroby jde, jsem rád že mám tento motor. Vlastně celý pohonný komplet motor-variátor se zdá být dobře navržený, bohatě dimenzovaný a kvalitně vyrobený. Pokud je o stroj přiměřeně staráno, jedná se o spolehlivý a trvanlivý stroj.
Na stroji jsem doposud neprováděl žádný větší servisní úkon. Jen po koupi jsem měnil ložisko v krku řízení. Poté po čase obvyklé "spotřební" věci - válečky a řemen ve variátoru, vzduchový filtr a loni brzdové destičky. A samořejmě obligátní výměny motorového oleje s filtrem. To je vše.
K technice, ještě teda už od doby co jsem skútr koupil se občas rozsvítí žlutá kontrolka diagnostiky motoru. Stáva se to spíše za studena, za tepla jen vyjmečně. Kontrolka ale vždy po chvíli zhasne a na fungování stroje to není nikterak znát. Skútr prostě jede furt a furt stejně dobře...
Co mi ne úplně vyhovuje je poněkud nepohodlný posez na sedle. Možná jsem zhýčkaný z předchozího Skippera, protože tam sedlo bylo krásně ploché a měkké, ale zde bych si někdy rád sedl více dozadu, čemuž brání tvarové odsazení druhého sedáku a možná seděl více zakloněn. Ale možná jsou tato omezení daná vnitřním tvarováním sedla za účelem co největšího úložného prostoru pod ním. Pod sedlem je místo na velkou skútr-helmu (možná by se vměstnala i menší integrálka) a k tomu ještě kus dalšího místa nad pojistkami. V kombinaci s kufrem dost prostoru pro běžné pojížďky a drobné nákupy.

Celkově shrnuto, s Nexusem jsem spokojený. Je hezký, spolehlivý, výkonný, plní mi vše pro co jsem si ho kupoval. Jsem rád že jsem si ho pořídil.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
CRF1000
CRF1000 napsal 13.01.23 v 18:39 10b.

mám to beverly 500 IE 2006 a když jsem závodil s kamarádem s gilerou byl na stovce pokaždé o pár metrů přede mnou...myslím že gilera má jinou palivovou mapu...u pětikila nemá sportovní variátor žádné opodstatnění, tovární je akorát, motor se zbytečně nevytáčí a plynule táhne, navíc 500ccm motor piaggio master má na klice kluzná pouzdra a při klidném provozu a pravidelné výměně kvalitního oleje vydrží dlouho...kdo chce závodit může zkusit gileru GP800 nebo 900

Mmm
Mmm napsal 13.01.23 v 15:57 10b.

Ahoj já měl doma 11let r2007 jj špatně se na něm sedí. Doporučuji variátor malosi multivar to je úplně jiný stroj!!!

Milan1963
Milan1963 napsal 11.01.23 v 17:28 10b.

Pěkný skútr. Hezky podrobná recenze. Taky jsem si italského skútra pořídil, i když X9. A rovněž naprostá spokojenost. Jen tu recenzi mám skromnější...
At' dělá jen radost.

Více komentářů



TOPlist