Ahoj a do sychravých podzimních dnů zdravím všechny příznivce jedné stopy.
Čas hlavní sezóny je sice pryč, ale dokud to aspoň trochu jde, tak proč bychom se netěšili a to hlavně jízdou na našich strojích.
Na RVM mám najeto 13 000km, letos jsem tomu tolik nedal, ale doufám, že ještě něco málo se mě podaří najet. A aby to byla jízda spokojená, tak jako vše to vyžaduje své.
Rozhodoval jsem se jestli budu letos ještě měnit olej a nebo ne, ale vzhledem k tomu, že se nejedná o nějakou finanční zátěž a byl jsem skoro na svém limitu co jsem si pro výměnu stanovil a ještě jsem předpokládal delší cestování, tak jsem olej nakonec vyměnil.
Doposud jsem jezdil na Motul. Co tam bylo z prvovýroby nevím, ale pak jsem jezdil Motul, jednou jsem tam měl 15W50 namísto 10W40, ale zase jsem se vrátil k 10W40. Motor šlapal pořád stejně, respektive bez nějakých zásadních rozdílů, ale co jsem pozoroval - tedy slyšel, bylo že na volnoběh a hlavně za studena se z motoru někdy neslo nějaké cvakání. Chvíli jsem tomu věnoval pozornost, ale nebylo to hlučné, neměl jsem srovnání, tak jsem to nechal být. Mám pocit že to šlo z levé části motoru - tam je hromada kol a pohonu dalších částí... co to dělalo nevím.
Při této výměně jsem dumal jestli zůstat u Motulu, nebo jestli dam dát Castrol, který je na cestách, kdyby bylo potřeba, lépe dostupný... no a koupil jsem Castrol power 1 4t 10w-40. Co mě bylo sympatické byla lahev - dobře vymyšleným hrdlem se dá olej dostat do motoru, aniž by šla kapka vedle a nepotřebuji trychtýř.
Na vypouštění oleje mám z PET lahve takový vehement, takže nemusím nic demontovat, jen povolím šroub a už to jede. Filtr jsem dal klasiku HiFlo, nalil 2.7 litrů jak je předepsáno a i okénko to ukázalo jako optimum a jezdil jsem dál.
Co jsem si po času uvědomil, motor přestal vydávat ty cvakavé zvuky. To jsem si říkal že náhoda, ale něco jsem už na nový olej najezdil a motor si jen ševelí.
Takže nechci polemizovat co a jak, ale upřímně nevím co si o tom Motulu myslet. Teď běží motor tiše ať je studený a nebo horký, to předtím nebylo.
.
Při kontrole stavu motorky jsem se teď ohnul k řetězu, který se snažím pravidelně mazat a trochu...no spíše více, mě zatrnulo.
Na řetěz jako bych vysypal lžičku mleté papriky... na 3 článcích, o kus dál na jednom... A to jsem už věděl - vnitřní koroze ve článcích.
Jak k ni dojde? Nejčastěji to je poškozením O kroužků - mechanicky, nebo nevhodným čističem/mazadlem, nebo nedostatečným mazáním řetězu v kombinaci s přílišným čistěním.
Takhle načatý řetěz je na vyhození, rady jako ho pořádně promazat jsou fajn na nouzové dojetí, ale už je na čepech vůle a nemá cenu tam řetěz prostě nechávat.
To mě dost štvalo, protože použitý řetěz je kvalitní, za celou dobu jsem ho nemusel ani napínat, nevytáhl se, ale prostě jsem ho asi odpravil svoji blbostí.
Jednou jsem jel na suchém řetězu - bylo to slyšet, mazadlo jsem kupoval cestou.
Chtěl jsem ho mít hezký, tak jsem ho pomocí čističů na řetěz drhnul, ať se blýská.
Mazal jsem ho a myslel jsem si že dost, asi to chce ale přidat. Poškození O kroužků jsem zatím nezkoumal, ale vím že tam jsou - nejsou pryč.
Kdybych se držel rad, co mě před lety dali v ČZ - moc nečistit, jen otřít, mazat důkladně...
Mazadla na řetěz mám různé - od Motulu, Motorexu,.. a co jsem zkoušel, tak ať mažu čím mažu, tak mazivo stejné lítá z řetězu pryč.
Vzpomněl jsem si pak na dílnu, že tam mám mazání doporučené z ČZ a tak že ho zkusím - to jsem si nechával jen na ČZ řetězy. Jedná se o BikeWorkX Chain Star Extrem. Ono to je sice na kola, ale výrobce motorky zmiňuje také, v ČZ to doporučili na jejich řetězy, tak jsem tím ten Afam vzal také. No a paráda. Najednou není stojan, kryt a pastorek plný maziva, řetěz je dlouho mastný... takže spokojenost.
Tak jako tak jsem ten řetěz ale odpravil a tak jsem se vydal do ČZ koupit nový a pro jistotu jsem vzal i nýtovačku, kterou jsem si jinak půjčoval.
Takže nový řetěz je 520 ORH a do vybavení dílny přibyla nýtovačka VZR-6. Spojka nakonec není nýtovací, ale typu CLIP, což mě nevadilo.
Starý řetěz jsem roznýtoval, natáhl nový, spojil a za chvilku bylo hotovo.
Lehce jsem prozkoumal sundaný Afam a bylo to tak - řetěz fajn pevný, ale kde byla ta koroze, tak vůle na článcích skoro až milimetr.
Budiž to poučením.
Takže motorka je plně připravena a v brzké době se snad vydám na vícedenní ježdění a užívání si cest a pohody za řídítky.
Všem přeji hodně pohody, spokojenosti a strojům řádnou údržbu.
-
vnitřní koroze - to je konec řetězu
-
nýtovačka, řetěz
-
roznýtování jde samo
-
montáž nového řetězu
-
nýtovačka pro spojku CLIP
-
hotovo, jedeme... a mažeme