PROFIL MOTORKY

Jawa RVM 500 (2020)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Johny_R
Vloženo 3.10.2020
Aktualizováno 7.10.2020
Zobrazeno 12 273x
HODNOCENÍ PROFILU OD 62 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.8


Vloženo: 15.06.2021, Uskutečněno: 15.06.2021, Stav tachometru: 4300 km, Zhlédnuto: 48x


Přeji krásný čas všem a píšu o dalším experimentu, do kterého jsem se vrhnul.
RVM jezdí vesele a bez problémů, jen ve srovnání s J650 jsem dumal nad tím, jestli by nešla dynamika naložené RVM trochu vylepšit, aby se to přiblížilo zátahu jednoválcového Rotaxu o takřka stejném výkonu. Krouticí moment je na 650 samozřejmě větší, ale od myšlenky už nemám daleko k realizaci a tak jsem se pustil do testů.
Další důvod je ten, že jsem rád nezávislý na oficiální distributorské síti Jawa. A zrovna takové spotřební věci jako je sekundární převod, bych si chtěl řešit sám.
Hledal jsem a pátral po internetu, psal jsem do firmy JT, ale ničeho jsem se nedobral. Bohužel toto je úskalí o kterém se mluvilo, aspoň v tomto čase - něco shánět je problém, skoro nikdo tuhle moto a její deriváty v katalogu nemá.
Brzdy jsem už vyřešil, až na kotouče, ty budou příště, sekundár je na řadě.
Řetězová kole JT jsou super, jsem s nimi spokojen, ale i na přímý dotaz odpověděli, že neznají a poslali mě co mám vše oměřit, aby mě na základě toho řekli, zda tam něco pasuje. Já prošel katalog tam a zpět, ale nic jsem nenašel. Honda CB500X, jejíž motor je prakticky identický, má řetězové kolo jiné...
Na webu jsem nakonec našel rozetu i řetězové kolo od firmy AFAM, dokonce včetně produktových čísel, ale v katalogu jsem to nikde nenašel a na moje dotazy zatím nereagovali. Výrobce WLJF také zatím mlčí...
Na ukrajinském serveru jsem ale našel prodávat kola na Voge 500 a tam nabízeli kola z Hondy CB500, nebo pak menší 14 zub (standard je 15) z Hondy 250. Obě mají hřídele stejné, RVM vypadá také identicky, tak jsme pastorek objednal a že se uvidí. Zároveň tím provedu experiment co to udělá s dynamikou.
Pastorek došel za dva dny, vymontoval jsem originál a teď již mohu říci, že hřídel z převodovky je opravdu identická s Hondou CB500 / 250 (model nevím).
Rozdíl je pouze v odsazení kola, z důvodu rovné řetězové linky.
RVM má z převodovky delší rozpěrku, takže kolo z Hondy nelze použít - řetěz by šel křivě.
Originál má ze strany převodovky odsazení 1mm, Honda má 5mm. Z druhé strany, od zajišťovacího šroubu má Honda také 5mm, RVM cca 10mm. Úprava je tedy jednoduchá - pastorek z Hondy se stočí na požadovaný rozměr, udělá se podložka a je hotovo.
Práce to je jednoduchá, ale pozor - materiál na pastorku JT nelze opracovat běžným nožem, plátkem! To soustružník zkusil a nic, nože v háji. Dle měření, jsme se dostali min. na 60 Rockwella. Při použití správného nástroje se podařilo a pak už nic nebránilo v montáži.
Následovala zkušební jízda.
Dle výpočtu se měl hýbnout kroutící moment na kole a rychlost o cca 7%, tak jsem byl zvědav.
Po zkušebních jízdách, v jednom, ve dvou se zátěží jsem došel k tomuto výsledku - rychlost padla o předpokládanou úroveň. Odchylka tachometru (rychlost asi počítá z jednotky) se zvedla na cca + 12% . Kroutící moment - zátah motoru, se ale nějak zásadně nezměnil, což mě překvapilo. V praxi se tento převodový poměr neosvědčil, protože reálné zrychlení se nějak významně nezměnilo, zato maximální rychlost, cestovní rychlost vs otáčky, cestovatelský komfort ano. Při rychlosti cca 90-100km je motor zbytečně moc roztočen, spotřeba stoupla.
Vzhledem k negativním jevům a malému reálnému přínosu jsem dal původní pastorek, který je rozhodně lepší volbou.
Další experiment bude v obráceném směru - dal bych převod o cca 3-4% těžší.
To chci řešit rozetou, ale ještě jsem neměl čas ji oměřit. Ideální by ji bylo sundat, ale to se mě nechce, chtěl jsem zakoupit novou, ale Jawa mě odpověděla že se mám obrátit na dealery - s koncovým zákazníkem už vůbec nekomunikují.
To je opravdu vzorný přístup - ani na dotaz zda jsou rozety dostupné, nejsou schopni odpovědět. Tak jsme se obrátil na dealera a čekám na odpověď.
Každopádně si rozetu oměřím na moto, tady předpokládám, že bude s něčím stejná - pastorek je složitější, má různé odsazení, ale rozeta bývá primitivně plochá, jen rozteč šroubů, středová díra, šrouby a hotovo. Kdyby z ničeho nepasovala, její výroba je jednouchá, oproti pastorku.
Co je ale fajn, je to, že už vím, že je možno použít pastorek z Hondy, jen se upraví jeho odsazení a je hotovo. Přemýšlel jsem nad demontáží rozpěrky z převodovky, ubrat z její délky a pak by šel pastorek použít bez úprav, ale to je složitější řešení a originál bych musel zase řešit podložkou.
Také je možno si všimnout, na originálním pastorku, jeho opotřebení jen z vnitřní části - myslím že by bylo dobré zvětšit vůli na hřídeli a to směrem ven. Řetěz je více přitlačován na vnitřní stranu, tzn. při posunutí pastorku směrem ven, by měl sedět rovnoměrněji. Pastorek v originálním osazení má jistou vůli na hřídeli, cca 0.5 mm, klidně bych ji zvětšil na 1mm. Buď stočit trochu pastorek a nebo použít tenčí zajišťovací podložku.
Kdyby někdo věděl o sedícím typu rozety, prosím o info, jinak pátrám dál a poreferuji jak se projeví těžší převod.
Hezký den a kilometry všem.

Hodnocení (4x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
Prusa-#94 (90) napsal 17.08.2021 v 16:33

zkus JDC, necháváme si tam dělat rozety na míru na závody už několik let.
//www.jdcshop.cz/contactus

1 reakce

Johny_R
Johny_R 22.08.2021 v 07:56

Ahoj, díky moc za tip, zkusím se tam ozvat. Ať se daří.


Gimo (0) napsal 20.06.2021 v 11:28

ty si dobrý TESTer, to bych si asi nikdy netroufl, ale je to fajn, že je někdo kdo vyzkouší možnosti vylepšení

1 reakce

Johny_R
Johny_R 21.06.2021 v 21:26

Ahoj a díky. No to víš, někdo to zkusit musí. Věřím že ve fabrice to odladili tak, aby byla většina spokojena, ale já si chci optimální převod najít sám a hlavně chci mít možnost výběru při koupi nového sekundárního převodu. Tomu nikdo neutečeme, je to spotřebák a nechci být závislý na jednou distribučním kanálu. Takže k rozetě, jejímu řešení, se snad dostanu do konce tohoto týdne.


Ivanhoe62 (0) napsal 18.06.2021 v 14:18

Ahoj Johny, na RVM jsem zatím najel 3000 km. Plná spokojenost. Čtu od tebe zprávy o úpravách, doplňcích, atd.. a jsem nadšený, že jdeš do detailu. Díky za to! Rád bych se na tebe obrátil o nějaké rady asi mimo toto forum. Nejsem moc technický typ a ve svych letech už to asi nedoženu. Plánuju nějake nákupy doplňků a každá rada pomůže. Tak hodně pohodových km s RVM!

1 reakce

Johny_R
Johny_R 18.06.2021 v 14:54

Ahoj a díky za komentář. Napíšu Ti vzkaz, pošlu Ti na sebe mobilní telefon.
Na Aliexpressu se nabídka příslušenstvé pěkně rozrostla, nemám vše osahané, něco budu objednávat, tak pak uvidím. Ale co budu vědět, poradím.
Je fajn že jsi spokojen, já také, opravdu, aspoň zatím, vše funguje k naprosté spokojenosti. Teď jsem jezdil trochu ostřeji a ve dvou, spotřeba vylezla na 3.7 litrů, ale svezení bylo parádní a v rámci výkonu motoru se s tím dá i divočit. :) Ale to mě tak nebaví, raději klidné, opuštěné silnice.
Hodně bezpečných a příjemných kilometrů i Tobě.


Kybergreg (88) napsal 18.06.2021 v 11:32

To je zajímavý, žes nepocítil nárůst síly. Možná je změna moc malá, 7% navíc si možná člověk ani nevšimne. Nebo to přebijou ty negativní jevy, vytočený motor a potřeba dřív a častěji řadit, čímž se ztrácí čas. Já mám na třindě pastorek naopak o zub větší a nějak mi nepřipadá, že by to o těch pár procent hůř jelo. I ve srovnání s třindou s normálním pastorkem. Spíš naopak, k mým rovným výfukům je ten větší pastorek možná vhodnější. Na druhý třindě jsem měl normální pastorek a dvoukomoráky, to bylo takový točivější, ale neřek bych, že rychlejší. Současná konfigurace mi na pohodovou kochací jízdu vyhovuje víc.

1 reakce

Johny_R
Johny_R 18.06.2021 v 11:58

Ahoj, taky mě to trochu překvapilo, ve srovnání s 350 - tam změna o jeden zub dělala divy, ale faktem je že motorka má skoro poloviční výkon, takže těžší/lehčí převod je znát zásadně. Já jsem měl na 350 rád 16/52 - na vysočině či jinde v zakroucených kopcovitých silničkách to mělo super dynamiku. Když jsem motor odladil, tak teď mám 17/51 a je to také dobré - i ve dvou se dá po horách slušně jezdit. Když jsem jezdil 18/52, tak to v kopcích bylo mizerné, zvláště naložen a ve dvou - to šlo hned pryč.
Tady to prostě nějak znát nebylo, jen ten úbytek rychlosti a vyšší otáčky. Teď řeším rozetu orig 43 vs 41 zubů - už na to mám firmu, tak uvidím, snad příští týden.



Nejnovější záznamy v deníku
  • Ventily

    Ahoj po dlouhé době všem a doufám, že zimní čas bude ubíhat rychle, ať můžeme své stroje zase rozjet po silnicích a vydat se do všechno koutů světa... dokud to ještě jde. A aby to lépe utíkalo a i lépe a spolehlivěji je

    Typ: Údržba
    Vloženo: 14.02.2024
    Uskutečněno: 14.02.2024
    Komentářů: 7x
  • nový SW ECU Euro4 v2

    Ahoj všem, tak konečně je motorka vybavena správnou verzí SW, která ji přísluší. Minulá verze fungovala, co se týče chodu motoru a reakce na plyn, velmi dobře, ale vzhledem k tomu že byla určena pro Euro5 a já mám Euro4

    Typ: Údržba
    Vloženo: 17.08.2023
    Uskutečněno: 17.08.2023
    Tachometr: 19500km
  • Filtr paliva 2 - kdo šetří má... akorát nervy. :-P

    Ahoj všem a přidávám další zkušenost a zároveň i varování. V minulém příspěvku jsem psal jak jsem úspěšně vyměnil na RVM svíčky a palivový filtr, který jsem vzhledem k nedostupnosti originálu a ceně zvolil doporučovaný

    Typ: Oprava
    Vloženo: 06.08.2023
    Uskutečněno: 06.08.2023
    Tachometr: 19500km
    Komentářů: 7x


TOPlist