Informace o značce

Pod pojmem Laverda si dnes motocyklovou značku představí jen opravdoví fanoušci nebo znalci. Ovšem v době své největší slávy ji znal každý motocyklový fanda a jméno Laverda nosily kvalitní a vysoce spolehlivé motocykly. Dnes už má tato italská značka zřejmě své dny nadobro sečteny.
Historie značky

Jejich prvotina se povedla a značka se za pár let stala známou díky svým spolehlivým a vysoce kvalitním malým motocyklům. Jako důkaz spolehlivosti a kvality můžeme uvést například úspěchy v dálkových soutěžích Milan-Taranto, Giro d'Italia nebo the Cavalcata delle Dolomiti. Například v roce 1952 v závodě Milan-Taranto, který je dlouhý 1410 km, obsadily motocykly Laverda prvních 5 míst a v prvních dvacítce jich bylo 16! Tímto deklasovala svoji konkurenci v podobě Ducati, Moto Guzzi a další.
Laverda se dále soustředila na spolehlivé malé čtyřtakty, ale s postupem času bylo nutné se přesunout i do dalších kubatur. K tomu došlo až roku 1968, kdy byl představen model Laverda 650. Prodejnost ale i přes skvělé jízdní vlastnosti nebyla tak vysoká, takže byl představen další model – Laverda 750 GT, což byl naopak prodejní hit.
750 GT měla výkon 38 kW při 6 500 ot/min., pětistupňovou převodovku a byla vyráběna až do roku 1973. O dva roky déle (1970) byla představena 750 S s výkonem 44 kW při 7400 ot/min., která se vyráběla do roku 1975. Obě motorky byly úspěšné jak prodejně, tak na závodním poli a přinesli značce Laverda opravdovou slávu a uznání.

Osmdesátá léta znamenala pro mnoho evropských značek období velké krize. Na scénu totiž nastupovali japonské vysoce kvalitní motocykly. Tento razantní nástup značek z Japonska znamenal velké problémy i pro Laverdu. Snažili se sice na trhu obstát s novými modely, ale asijská technologie byla zkrátka vyspělejší, takže přežití značky nemělo zrovna dobré vyhlídky. Rok 1985 je tedy ve znamení ukončení výroby motocyklů Laverda.
V devadesátých letech bylo učiněno několik pokusů na vzkříšení značky. Největšího úspěchu dosáhl milionář Francesco Tognon, který značku a práva k ní kompletně odkoupil a začal produkovat limitované série sportovních modelů založených na DOHC 650 ccm dvouválci. Svoji nabídku se snažil rozšiřovat o další motocykly, jenže po pěti letech jeho snažení selhalo a značka opět zkrachovala.
V devadesátých letech bylo učiněno několik pokusů na vzkříšení značky. Největšího úspěchu dosáhl milionář Francesco Tognon, který značku a práva k ní kompletně odkoupil a začal produkovat limitované série sportovních modelů založených na DOHC 650 ccm dvouválci. Svoji nabídku se snažil rozšiřovat o další motocykly, jenže po pěti letech jeho snažení selhalo a značka opět zkrachovala.
Nakonec značku v roce 2000 odkoupila Aprilia (zajímavé je, že Aprilia byla založena ve stejném regionu jako Laverda). Aprilia se snažila vdechnout Laverdě nový život, ale opět neúspěšně. Nakonec, v roce 2004, práva k užívání značky Laverda získala pod svá křídla firma Piaggio Group, když koupila celou Aprilii. Piaggio s historickou značkou nemělo slitování a ukončilo veškeré činnosti s ní spojené, což byla definitivní tečka za jednou slavnou italskou značkou, která kdysi něco znamenala.