renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Yamaha XT 600 E (1999)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník dzah
Vloženo 4.2.2011
Aktualizováno 21.6.2023
Zobrazeno 21 212x
HODNOCENÍ PROFILU OD 56 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.7

Popis motorky


xt600e co víc dodat ikona japonských jednoválcových endur.Myslím, že nemusím nikomu dlouze představovat o jakou jde motorku. Motku jsem si pořídil z Klatov v jednom bazaru co jí dovezl z Německa.

Více fotografii

Motorka koupena od FIRMA:Karel Kovářík - Kmoto (Klatovy II) - Slušné jednání, otevřel mimo otevírací dobu vše bez problému.

Výška jezdce: 178 cm

Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
Yamaha XT 660 R: Cena, nedostatek finančních prostředků

První dojmy - První dojmy ? Co vám budu povídat předtím cbr125 takže tohle trhalo ruce :DDD, jedu si takhle zkušební jízdu a auto přede mnou jelo asi tak 80 do kopce a světe div se já jsem ho předjel byl jsem z toho úplně hotovej :DD takže první dojmy více než dobré. Ale abych byl objektivní překvapily mne vibrace ale po pár km jsem je přestal vnímat

Motorku bych doporučil pro - Na naučení, pro lidi co chtějí jezdit asfalt/terén a nevadí jim větší váha, prostě pro všechny správný borce :D

Doplňky na motorce - Viz deníček...

Recenze

Další fotky najde v mém profilu sekce galerie a pár pohyblivých obrázků v sekci video.

XT jsem si vybral až poté, co jsem se na jednom svezl. Nejdříve jsem chtěl Fazera, potom nějakého motárda, ale všemu nakonec bylo jinak. Jednou jsem se svezl na bratránkovo XT600 a co se nestalo, padlo rozhodnutí, že chci enduro. Strašně jsem toužil po XT660 ale v době kdy jsem si vybíral, musela mít motorka 25kw už v Tp, škrtící sady byly akorát v mých "vlhkých" snech (Alpha technik i origo škrtící sady neměly u nás homologaci) a jelikož 660ka s 25kw se objevila jedna za 3 měsíce a stála tolik, že jsem si ji nemohl dovolit, padla volba na poctivý kus železa XT600E.

Takto vypadala, když jsem si ji dovezl:






Na XT mám najeto druhou sezonu a až teď poznávám potenciál stroje. Když si vzpomenu na ty začátky typu: polní cesta a 30km/h nebo v tu dobu opravdový hardcore výlet na louku bez cesty připadal jsem si jako „pan“ řidič ( na druhou stranu jsem byl zvyklý na hondu cbr125, takže zkušenosti s terénem nulový a aby toho nebylo málo tak XT váží o hooodně více než cbr ) teď se se tomu musím smát a věřím, že po další sezoně se budu smát tomu, co jezdím dnes.

Silnice: Co vám budu povídat 25kw na silnici není žádný zázrak, do těch 80km/h to jde, ale nad 80 se hrabe docela ztěžka. Maximálka vyzkoušena při jednom z dálničních přesunů (dálnici berte s tímto typem motorky jako až tu poslední možnost) a jelo to tedy 150, ale to už jsem měl pocit, že píst vyletí ven a rozbije mi kulky. S motorkou ( konkrétně můj stroj, jak je obutá, převody…..) bych vyzdvihnul 3 situace kde vás na silnici pobaví. První: jakékoli velké město obrubníky, schody to jsou věci, co vám vykouzlí na tváři úsměv. Druhá: Krátké ostré zatáčky s perfektním asfaltem, kde v případě sucha můžete dohnat E-09 až na hranu, ale potom už trošku ujíždí. Třetí: kolony, zácpy pokud zrovna nespěcháte tak máte pod nohama enduro, takže můžete vymyslet cokoliv, jako je jízda ve škarpě vedle na louce nebo prostě všude kam se vyškrábete.

Terén: V terénu se vše točí okolo skillu jezdce, váze motorky a obutých gumách. Opravdu mimo cesty jezdím tak od září 2012. Dlouho jsem nemohl najít spřízněné duše, co by jezdili se mnou a přeci jen když jedete sami a XT se vám přicucne do bahna či zapadnete do nějaké díry, nepřál bych nikomu, aby to musel tahat sám. Až teď od září nejezdím sám a je to úplně jiné kafe, člověk posouvá své možnosti každou vyjížďkou, ať už je to v náročných výjezdech které se podaří vyjet třeba až na potřetí (někdy vůbec) nebo při rychlých přesunech po loukách. Potom přijde chvilka, kdy zastavíte pokecáte typu támhle jsem málem slítnul, támhle jsem skončil v křoví atd…… Ty chvilky jsou nezapomenutelné a na motorce jsem lepší nezažil. Samozřejmě, že to není úplně růžové v tom terénu. XT je těžký a obuté na E-09. To si vybírá daň skoro při každé jízdě v podobě např. tlačení přes klády, které nebere konce a chvilkama toho máte plné zuby, se silami jste na dně a chcete domů k mamince. Ale pokořený potok či výjezd za tu námahu stojí!!! Ostatně XT v terénu je hlavně o tom překonávat hranice ať svoje či motorky.

Malé shrnutí: Jízda na XT mne baví a to je to hlavní. Motor je pro mne ideální, táhne skoro z volnoběhu a projev jednobuchu se mi líbí. Brzdy do terénu brzdí akorát, na silnici jsou tupé, ale už jsem si zvykl a i na cestě nemám žádný problém. Podvozek se nedá srovnávat se závodními endury ale když si člověk zvykne tak se dá, časem určitě pořídím tvrdší pružiny. Ovladatelnost na silnici dobrá, v terénu se projeví váha. Spolujezdec je fakt nouzovka, do terénu vražda úplná na silnici nestačí výkon motoru, ale párkrát do roka se to dá. Objektivně musím říci, že se motorka cítí nejlépe v lehčím terénu, bohužel pro ni, se snažím¨jezdit těžší což mne nejvíce baví, ale oplácím ji to v údržbě tak snad se na mne nezlobí . K otázce cestování bych řekl, že i na R1 se dá obejct svět, ale XT600E bych viděl, jako funny stroj kolem komína už jen proto, že cestovka je kolem kila a úložný prostor=0.

Spotřeba, poruchy: spotřeba je závislá kde jedete a jak jedete na silnici se pohybuji kolem 5l a to i při svižné jízdě (v možnostech endura samozřejmě), terén to je jiná káva jednou jsem dal i 17l na sto a to když sem skoro celou dobu tlačil v bahně. Poruchy jako takové se mi zatím vyhýbají. Jednou se mi tedy sekl plovák a musel jsem si zavolat odvoz ale to bylo po jednom nepodařeném výjezdu kdy motorka delší dobu ležela na zemi a jednou vytekly vidle, ale ty už měli na čase takže bych to nebral jako závady.

Servis
XT je prostě nezmar samozřejmě zaleží, kde jezdíte jestli jenom po silnici, tak je to takřka bezúdržbový stroj a čím více terénu tak se intervaly zkracují ale i tak si myslím, že je to jedno z nejméně nákladných endur na trhu. Všechny věci se snažím si udělat sám, zatím mě nepotkalo nic složitého, vše je zapsané v deníčku, a když nějaká oprava přibude tak ji tam dám .

Olej
Dle manuálu si vyberete v jakých teplotách budete zhruba jezdit a pak už stačí si ohlídat třídu, což skoro všechny dnešní oleje bez problému splní. Já osobně jezdím motul 5100 15W50, protože jezdím celoročně tedy i v mrazu, ale na druhou stranu mi moje XT žere olej takže uvítám, že je trošku hustší a ačkoli není v manuálu přímo označen, splňuje rozsah SAE.




Kontrola oleje
Kontrola je trošku složitější než u běžných silničních biku. Měrka je mezi řídítky a nádrží pod černým plastem. Osobně kontrolu provádím, tak že si odmontuji krycí plast, připravím si hadr a olej na dolití. Následně XT zahřeji jízdou na provozní teplotu. Posledních pár metrů vyřadím na neutrál a nechám motorku dojet setrvačností. Jakmile motorka zastaví vytáhnu měrku otřu hadrem a strčím ji zpátky (měrku nezašroubovávám) jestli je potřeba doleji olej, měrku lehce zašroubuji, znova nastartuji a nechám pár vteřin běžet motor na volnoběh. Takto měření opakuji, dokud nejsem na požadované hladině. Při měření sedím na motocyklu a je tedy v kolmé poloze se zemí. Ačkoli je měření složitější a XT vydrží v tomto ohledu docela dost (jednomu známému chybělo v XT přes 800ml oleje a motor furt šlapal) provádět pravidelně alespoň jednou za měsíc. Já osobně v sezoně kontroluji každý týden z důvodu jízdy v terénu (bahno v chladících žebrech, spojkování v těžkém terénu, pády). Pro porovnání v sezoně 2012 jsem dolil okolo 2,5l na 5500km.
Výměna oleje
Výměna oleje se provádí do 6000km, určitě tento interval dodržujte a lepší vyměnit chvilku před, než přetahovat. Celkem máme v XT 3,3l oleje, ale při výměně se lije 2,7 bez filtru (filtr doporučuji měnit každých interval) 2,8l s filtrem. Před výměnou zahřejeme XT krátkou jízdou, aby byl olej řidší, stačí kousek olej nemusí mít provozní teplotu, aby jste se nespálili. Po zahřátí odmontujeme měrku a povolíme výpustní šroub na rámu. Pod profilovaným plechem je sítko, které je dobré vyčistit každou druhou výměnu. Až vykape všechen olej z rámu, zašroubuji šroub a povolím výpustní šroub na motoru. Chvilku počkám a poté odmontuji víko filtru (Furt tam trocha oleje bude, takže je lepší si dát okolo hadr) poté prostor s filtrem vysušte od starého oleje (Filtr má dvě těsnění, jedno po obvodu víka a druhé na spodním šroubu je dobré je vyměnit každou druhou výměnu) a jestli už nic nekape z výpustního šroubu na motoru tak jej můžete vrátit zpět. Poté nalijete do olejové filtru 0,1-0,2l oleje a rychle jej vrátíte zpět a zašroubujete víko filtru. Teď už zbývá nalít olej, při lití se vám může stát, že olej už bude přetékat, ale přitom by se tam mělo ještě něco vejít v takovém případě motor protočte aby si olej natáhnul k sobě a můžete dál lít (já to praktikuji asi 4x než se dostanu na požadované množství). Nakonec zašroubujte měrku povolte odvzdušňovací šroub a nastartujete, až bude vytékat olej šroub s citem dotáhněte. Osobně po každé výměně jedu XT projet a ještě olej zkontroluji na měrce.













Ostatní
Ventily mají stejný interval jako olej tedy 6000km. Osobně jsem je ještě nedělal (Vždy když se blížil interval tak bylo zrovna XT v servisu takže jsem jim řekl, ať to rovnou udělají). Tuto sezonu se na to chystám, takže potom sem dopíši postřehy. Svíčka kontrola 6000km výměna 12000km. Řetěz mažu a čistím jednou dvakrát za měsíc (a to i při jízdě v terénu, protože stačí ujet 1km od baráku, vzít to přes pole a řetěz je jako prase, takže ho udržovat pořád v čistotě jako u silničních motorek by mne jeblo). Olej ve vidlích měním každé dva roky (533ml do každé). Brzdovku měním také každé dva roky. Vzduchový filtr jsem měnil každou sezonu a čistil každé dva měsíce, teď mám KN tak uvidíme.

Technické parametry XT600e, Typ DJ02

Délka...2220mm
Šířka...825mm
Výška...1205mm
Výška sedadla...855mm
Rozvor...1440mm
Světlá výška...230mm
Odpružení vpředu...225mm
Odpružení vzadu...200mm
Váha...176kg ( s olejem a benzínem)
Zdvih.objem ...595 cm3
Chlazení...vzduchem
Vrtání/zdvih...95,0/84,0mm
Kompresní poměr...8,5:1
Max.výkon...29kW při 6000 ot/min
Max.toč.moment...48,4Nm při 5500 ot/min
Ventilový rozvod...SOHC
Počet válců...1
Poč.ventilů na válec...4
Palivo...NATURAL 95
Příprava směsi...karburace ( Y26PVx1, výrobce: TEIKEI )
Zapalování...TCI, digitálně
Objem nádrže...15l
Rezerva...2l

Převodové poměry:
Primární převod...2,088 (71/34)
Sekundární převod...3,000 (45/15) Já mam o jeden zub (14) menší kolečko vepředu, táhne to trošku lépe ale rychlost na stejné otáčky spadla. Pro porovnání: na 5. stupeň při rychlosti 100km/h se zvedli otáčky motoru zhruba o 500. Menší pastorek bych doporučil pro lidi, co chtějí jezdit po zadním. Pro ty co ho kupují kvůli zátahu je to dle mého názoru zbytečná věc, je tam tak nepatrný rozdíl že ho při běžné jízdě nepoznáte.
I. ...2,583
II. ...1,588
III. ...1,200
IV. ...0,955
V. ...0,792

Základní nastavení karburátoru:

Bohatost směsi...1,25 otáček od dotažení
Výška hladiny...6-8mm

Pneu
Pro všechny co spekulují a chtějí jezdit 50% terén a 50% asfalt: Optimální guma neexistuje a je potřeba se rozhodnout co preferujete. Na čem jezdím já (E-09, TKC 80) je spíše silnice a polní cesty (bohužel lepší gumy do terénu dát nemohu, protože jezdím často výlety i 200km po asfaltu s kamarády co mají silnice). Nejideálnější je vlastnit dvě sady kol, potom budete 100% spokojeni jak na cestě tak v terénu.

Zadní: 120/90-17 64S (Zapsáno v TP)
Použito Mitas E-09 130/80 17

E-09 snad nejdiskutovanější univerzální enduro guma. Silnice: při suchém a hladkém asfaltu podává až neuvěřitelné výkony v zatáčkách (není vůbec problém stačit ostatním silničním motorkám a to i při svižné jízdě). Ovšem jakmile jsou na cestě spáry a podobné věci, guma dává najevo, že jezdíte přeci jenom po „špalkách“ a je neklidná. Na rovině nad 100km/h je guma docela hlučná, ale je pravda že ji foukám lehce pod 1,5 takže je to možná tím. Mokrá vozovka, právě tehdy se projeví nevýhody této gumy. Řidič musí mít stále na paměti, že guma moc nedrží a zatáčky projíždět plynule. Terén: za sucha docela (ale musíte brát v potaze že guma nemá boční vedení) ujde a dá se sní projet dost věcí. Ovšem jakmile je mokro či bahno guma se stává nepředvídatelnou, ihned se zalepí a vy se kloužete. Nezbude vám nic jiného než ji držet neustále pod plynem, protože nemá samočistící efekt a doufat že to projedete (většinou protlačíte). Guma E-09 je kompromis a jako takový to nikdy nebude ono, na silnici za mokra klouže a v terénu je to spíše „pomalu a jistě“ rozhodně to není na nějakou střelbu v lesíku, spíše ji sedí pomalé a technické pasáže. Na gumu jsem najel lehce pod 6000km s tím že by na silnici ještě něco najela, ale v terénu byla už nepoužitelná.










Přední: 90/90-21 54S (zapsáno v TP)
Použito Continental TKC 80 twinduro 90/90 21

Na radu zkušenějších jsem dopředu pořídil místo E-09, která je prý na nic, TKC80, která má obdobné vlastnosti jako zadní E-09, tedy na asfaltu drží a navíc i za mokra. V terénu je to opět bez bočního vedení takže platí, že na žádnou střelbu to není, ale při klidnějším tempu není problém. Jako všechny „špalky“ i tato se po nějakém čase odskáče brzděním a je nutné ji otočit. Guma vydrží trochu více než 6000 poté už je potřeba ji vyměnit ze stejného důvodu jako zadní (do terénu nedostatečný vzorek a dělá si s vámi, co chce)









Aktuální vzhled XT:





21.3.2022 Koupena zpět

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
pkKun
pkKun napsal 25.11.19 v 21:03 10b.

Dobrá, kvalitní, inspirativní a poučná recenze

PetrGS500e
PetrGS500e napsal 21.01.19 v 19:14 10b.

Ahoj pěkná recenze.
Mam ji v plánu.
Můžu se zeptat na výšku mám 172cm
A přepíná se rezerva nebo jen blikne červené světýlko rezervy a jedeš dal.
Dekuji za recenzi a odpoved
PetrDrago@seznam.cz

Mara79
Mara79 napsal 28.08.18 v 06:51 10b.


určitě využiju v nejbližší době, v zimě jsem koupil a brzo přijde čas na určité servisní práce!
Díky!

awaxcs
awaxcs napsal 03.03.18 v 01:58 10b.

Hodně dobře udělaná recenze.XT mám taky a teprve se seznamujeme

x5go
x5go napsal 16.08.17 v 22:34 10b.

10bodov!Skvelá recenzia a dosť mi pomohlo keďže som čerstvým majiteľom XTčka

Více komentářů



TOPlist