Alpský test cestovních endur aneb se Stelviem na Stelvio
Text: Lukáš Růžička , Matěj Oliva , Filip Tichý | Foto: Jarda Ducháček , Jiří Jevický | Zveřejněno: 25.7.2008 | Zobrazeno: 212 795x
Kapitoly článku
Spolujezdec a cestování
Komfortní jízda se spolujezdcem je u těchto mašin samozřejmostí. Nejvíc místa spolujezdec najde u Varadera a Guzzi, jen o málo méně pak na GS. Sedlo Triumphu je celkově přeci jen o maličko menší, ale ani tady si slečna nebude stěžovat.U Stelvia si asi pasažér bude muset zvyknout na nějaké ty vibrace do zadních madel a na to, že za hranicí 6tis otáček se musí pořádně držet. U Bavoráku si zase občas cvaknou helmy o sebe kvůli ostrým brzdám, které třeba při projíždění zácpou jen těžko umožňují dávkovat takové to úplně pomalé ospalé zastavení. U Varadera si spolujezdec myslím nemusí zvykat na nic, v tomto ohledu platí, že oč má Varan méně z endura, o to má více z cesťáku!
U BMW ještě musím zmínit chytrou funkci snímatelné zadní části sedla. Sedlo spolujezdce můžete nechat doma a místo něj na rovnou plochu přikurtovat třeba nějaké to pivo navíc. Velice praktická a snadná je rovněž změna polohy sedla jezdce. Vše je řešeno pouze přes posuvné ocelové tyčky, které mění svou polohu v plastových propisech. K aretaci a před vyskočením jsou k sedlu uchyceny malými gumcuky. Změna výšky sedla u Stelvia s povolováním plastových růžic je o něco složitější, ale i zde to máte za pár minut hotovo.
Když už jsme u zavazadlových prostor, Varadero a Stelvio mají malou schránku v boční kapotáži, u Varadera zamykatelnou pomocí klíčku, u Stelvia s elektrickým otevíráním pomocí tlačítka na levý ukazovák. Její odotěsnost je ale kvůli slícování poněkud sporná.
Jak už jsem zmínil, pod sedlo GS nic nedáte ale můžete jej nechat doma a vyměnit za tašku, u Varadera a Stelvia je místo zhruba na pláštěnku, u Triumphu toho pod sedlo nacpete ještě o něco více. Další důležitou věcí při cestování je stojánek. BMW a Stelvio disponovaly i centrálním stojanem, všechny motocykly pak samozřejmě měly postranní stojan. Ten je nejlépe vyřešený u BMW, u ostatních stojů jej musíte trošku nohou hledat, u Moto Guzzi je navíc nepříjemně umístěný přímo před řadičkou, takže když na křižovatce zvedáte levačku ze země a řadíte za jedna, často skončíte akorát s povysunutým stojánkem a téměř vždy necháte trochu podrážky na rozpáleném svodu.
Při delší jízdě v dešti jsme samozřejmě také zaznamenali, jak příjemné je mít na GS a Stelviu kardan a nestarat se o mazání řetězu Tigera a Varadera. Tyto moderní kardany jsou již na takové úrovni, že jim v zásadě nelze nic vytknout a ani surové zalomcování plynem zezadu nepřinese žádné protesty. Negativem samozřejmě zůstává vyšší hmotnost neodpružených komponent, se kterou si musí poradit zadní odpružení.
A nakonec přinášíme tabulku s najetými kilometry a celkovou i průměrnou spořebou v testu. Jak vidíte, při delším cestování a velké části projeté na mokru jsme za to většinou nijak moc netahali a odměnou nám byla velmi rozumná spotřeba. Je až s podivem, jak malé rozdíly jsme u jednotlivých strojů nakonec vypočítali. Nejmenším jedlíkem se ukázal Tiger, největší spotřebu jsme naměřili u Stelvia, ale rozdíl byl téměř zanedbatelný.
Tabulka
|
Informace o redaktorovi
Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Matěj Oliva (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 180 cm
Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)