ktm_zari




Testujeme nové BMW R 18

Za týden máme před mnichovským muzeem historie BMW skvělé rande s novým modelem R18, který jako první oficiálně vytáhneme na testovací jízdu do podhůří německých Alp. Poprvé ochutnáme horkou novinku, obří osmnáctistovkový boxer BMW zasazený do cruiserového rámu s nádechem retra. Zajímají vás nejen technické údaje, ale také první pocity z jízdy? Máte možnost vložit své online dotazy.

Kapitoly článku

Poprvé nás německý výrobce namlsal už v roce 2016 krásnou historickou studií BMW R5 Hommage.

V letech 2018 a 2019 pak fabrika vypustila několik lakmusových papírů v podobě customových konceptů.

Když si značka BMW dostatečně osondovala, o co by byl největší zájem, na konci 2019 oznámila hlavní parametry motoru a spustila rezervační formulář na model, který zatím ještě ani nikdo neviděl. No a čekání na R18 skončilo v dubnu, kdy se představilo v plné kráse a několika různých variantách.

Nové R18 má kromě zavedené značky a návaznosti na historii tři velká lákadla, kterými jsou povedený retro design, jedinečné řešení sekundárního převodu pomocí odkrytého kardanu a samozřejmě jedinečný velký boxer, který kromě charakteru a průběhu výkonové křivky ovlivňuje i celkovou konstrukci, těžiště a ergonomii. Začneme tedy u motoru o objemu 1802 kubíků – hodně toho napoví už údaje o vrtání 107,1 milimetrů a zdvihu 100 milimetrů. Když si vedle postavíme poslední vzducháč dvanáctistovku z NineT a její parametry 101 mm x 73 mm, hned vidíme, že se plocha pístu zvětšila jen asi o desetinu, ale zdvih se prodloužil více než o třetinu.

Nové R18 tedy bude hodně dlouhozdvihový stroj, tomu odpovídají i maximální otáčky 5750 ot/min, přitom již zmíněné NineT lze vytočit o třetinu víc až na 8500. Musím přiznat, že jsem neskutečně zvědavý, jestli se R18 díky pomalejšímu chodu a dlouhému zdvihu pocitově přiblíží americkým V-Twinům? Výkonem 91 koní v 4750 otáčkách a hlavně točivým momentem 158 Nm už při 3000 otáčkách by mělo být R18 pro americké motory více než zdatným soupeřem. Osobně doufám v podobný čistě „vzducháčový“ dojem jako u NineT, ostatně podstata motoru se čtyřmi ventily na válec, dvěma svíčkami a klasickým OHV by tomu napovídal.

Zajímavá bude odezva antihoppingové spojky a převodovky, u které se do budoucna může objevit i manuálně řazená zpátečka!  Že by si konstruktéři připravovali cestu k sajdkárové verzi a chystali obnovení strojů, které pořádně zamíchaly kartami za druhé světové války? Další libůstka je otevřený kardan, který už dnes kromě pár veteránů nikde nepotkáte. Projeví se nějak i za jízdy?

Největším otazníkem ovšem před první jízdou zůstává celková ergonomie. Na R18 se totiž nedá sedět s nohama ležérně dopředu jako na konkurenčních cruiserech. Tam, kde ostatní projektují nohy jezdce, má R18 do strany obrovské válce. Posaz tedy bude nevyhnutelně úplně jiný a já pevně doufám, že se na něj mých 195 cm výšky nějak esteticky a ergonomicky poskládá.

Podívejte se na video

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm

On-line rozhovor: Filip Tichý

Dotazy je možné vkládat do 24.09.2020 15:00
Filip Tichý bude odpovídat mezi 16.09.2020 18:00 a 30.09.2020 18:00

Dotazy můžou přidávat jen registrovaní a přihlášení uživatelé.

Otázky a odpovědi

Dřík
Dotaz od Dřík položen 16.09.2020 12:59

Máš tam zvihy 100mm u NineT i tohoto. Asi překlep.
Jinak jsem zvedavej hlavne na projev motoru.

VB79
Dotaz od VB79 položen 16.09.2020 13:46

Jsou už známy ceny pro Českou republiku??

Odpověď od Filip Tichý z 16.09.2020 19:10

Na prodej je zatím pouze edice First Edition v černé barvě s linkami a custom světlem za 589 tisíc korun včetně DPH. V příštích letech by měla být v nabídce i jednodušší verze určená jako základ pro custom stavby, která by měla být o pár desítek tisíc levnější.

ZdenalH
Dotaz od ZdenalH položen 16.09.2020 14:05

Až na tom budete sedět, mohli byste natočit jak moc se zhoupne při vrknkutí plynem? A zajímalo by mě, jak moc znatelný bude klopný moment za jízdy. Přeci jen 1800 ccm už je solidní objem.

LuckyLoser
Dotaz od LuckyLoser položen 16.09.2020 14:46

Koukám samy jednosic. Plánuji i verzi pro dva?

Odpověď od Filip Tichý z 16.09.2020 19:13

Ve standardu je verze First Edition opravdu jednosic, ale v papírech je vedená jako dvoumístná a za 7tis příplatku lze objednat s dvousedačkou.

ventil89
Dotaz od ventil89 položen 16.09.2020 15:30

Bude existovat i sportovnější derivát tohoto motoru a s tím spojený sportovnější model? Něco třeba jako bývalo R 1100 S s teleleverem? Páč stavbou velkých sportovnějších motorek je pomálu.

535xv
Dotaz od 535xv položen 16.09.2020 15:50

Někde jsem to vyhrabal : cena od 17000 usd

Odpověď od Filip Tichý z 16.09.2020 19:13

Na prodej je zatím pouze edice First Edition v černé barvě s linkami a custom světlem za 589 tisíc korun včetně DPH. V příštích letech by měla být v nabídce i jednodušší verze určená jako základ pro custom stavby, která by měla být o pár desítek tisíc levnější.

kratkej01
Dotaz od kratkej01 položen 16.09.2020 18:34

Docela by mě zajímala ergonomie pro lidi menšího vzrůstu.
Cena 17k USD je asi pro státy,evropa začíná v konfigurátoru na 589000 kč+ nějaký doplňky a je to nezajímavý.

kratkej01
Dotaz od kratkej01 položen 16.09.2020 18:45

Ještě jeden dotaz 350kg není zrovna málo jak se projevuje hmotnost?

vitik
Dotaz od vitik položen 16.09.2020 19:25

Ahojte, co podvozek? Dráhy a charakter tlumení, možnost nastavení předpětí, alespoň vzadu světlá výška atd... Diky.

FrogySkoky
Dotaz od FrogySkoky položen 16.09.2020 20:12

Napis a text clanku si trochu odporujI.....

masev
Dotaz od masev položen 16.09.2020 21:27

Pěkná motorka, ale dá se to vůbec řídit? Sezení kvůli válcům hodně vzadu, řídítka k bikerovi, daleko od předního kola...

TomProv
Dotaz od TomProv položen 16.09.2020 21:53

Mě by zajímal zvuk tohohle nádhernýho a silnýho motoru, jak na volnoběh, tak při rozjezdu, můžete se na něj při testu zaměřit? A pak taky teplo od válců, negriluje to holeně?

afro-r1
Dotaz od afro-r1 položen 17.09.2020 00:03

ZdenalH: Hlavne se to zhoupne na druhou stranu. Pred kardanem je jedna mezihridel navic.

Montauk
Dotaz od Montauk položen 17.09.2020 07:35

Ahoj, vlastním cruiser R 1200 C Montauk, která je velmi podobná této novince a dle mého názoru se jedná o pokračování výroby cruiserů. V článku se o této stopě vůbec nezmiňujete. Mně by nejvíce zajímal posed, protože podle fotek, jsou nohy vždy na stupačkách a v článku píšete, že kvůli válcům do strany to ani jinak nelze. Jenže! Na mojí motorce mám na těmi válci hrazdičku, kam si můžu nohy volně natáhnout a jízda je tak velmi pohodlná, možná i více než na legendárním hádéčku. Velmi by mě proto zajímalo, jestli je geometricky vůbec možné ty nohy nad ty obří válce zvednout?

zolik.
Dotaz od zolik. položen 17.09.2020 14:22

1) K čemu slouží ta páčka nad levým sáním u retrosicové verze -seřízení tuhosti pérování gumového sedla?
2 ) Motorka se chlubí na budíku, že je udělána v Berlíně - jak moc je to pravda?
3) Třmeny jsou ologované, stylisticky to v některých částech motorky vyznívá stále jako podklad pro studii vkusu budoucích zákazníků, včetně nezbytné informace (pro váhající) o designérskému původu z USA... ventilové kryty u superchromové verze vypadají jako helma Ernsta Henneho -trochu to působí, že hlavním nápadem bylo otevřít si vlastní firemní encyklopedii, původní náměty nafouknout a skloubit s trendy třídy dle HD. Za mě osobně je zklamání, že se místo staré kulaté nádrže nerozvíjel design nádrže s chladiči dle R1200C, protože ta sice nepřišla se zásadním motorem, ale stylisticky byla nově svá a krásná na první dobrou. Je to opravdu tak, že půjde -i diky kulatému motoru -jen o retromodel nebo bude 1800ccm i v nečem stravitelnějším?

Klousek
Dotaz od Klousek položen 18.09.2020 09:50

Kolik holek se otáčí, když projedeš?

neweddie
Dotaz od neweddie položen 18.09.2020 11:04

@zolik. Ta packa je spiatocka. Otoci sa nom do druhej polohy a pomocou tlacitka startera sa aktivuje spiatocka.

tirreus
Dotaz od tirreus položen 19.09.2020 13:08

Prosím otestujte vibrace v řídítkách a vibrace v sedle při různých rychlostech a otáčkách. Např.:

50 km/h
80 km/h
100 km/h
130 km/h
160 km/h

1500 ot/min
2000 ot/min
2500 ot/min
3000 ot/min
3500 ot/min
4000 ot/min
5000 ot/min

Moc díky :)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 18 Kč od 6 uživatelů.
Motokatalog.cz



TOPlist