hsq_zari_mx1




Testujeme nové BMW R 18

Za týden máme před mnichovským muzeem historie BMW skvělé rande s novým modelem R18, který jako první oficiálně vytáhneme na testovací jízdu do podhůří německých Alp. Poprvé ochutnáme horkou novinku, obří osmnáctistovkový boxer BMW zasazený do cruiserového rámu s nádechem retra. Zajímají vás nejen technické údaje, ale také první pocity z jízdy? Máte možnost vložit své online dotazy.

Kapitoly článku

Poprvé nás německý výrobce namlsal už v roce 2016 krásnou historickou studií BMW R5 Hommage.

V letech 2018 a 2019 pak fabrika vypustila několik lakmusových papírů v podobě customových konceptů.

Když si značka BMW dostatečně osondovala, o co by byl největší zájem, na konci 2019 oznámila hlavní parametry motoru a spustila rezervační formulář na model, který zatím ještě ani nikdo neviděl. No a čekání na R18 skončilo v dubnu, kdy se představilo v plné kráse a několika různých variantách.

Nové R18 má kromě zavedené značky a návaznosti na historii tři velká lákadla, kterými jsou povedený retro design, jedinečné řešení sekundárního převodu pomocí odkrytého kardanu a samozřejmě jedinečný velký boxer, který kromě charakteru a průběhu výkonové křivky ovlivňuje i celkovou konstrukci, těžiště a ergonomii. Začneme tedy u motoru o objemu 1802 kubíků – hodně toho napoví už údaje o vrtání 107,1 milimetrů a zdvihu 100 milimetrů. Když si vedle postavíme poslední vzducháč dvanáctistovku z NineT a její parametry 101 mm x 73 mm, hned vidíme, že se plocha pístu zvětšila jen asi o desetinu, ale zdvih se prodloužil více než o třetinu.

Nové R18 tedy bude hodně dlouhozdvihový stroj, tomu odpovídají i maximální otáčky 5750 ot/min, přitom již zmíněné NineT lze vytočit o třetinu víc až na 8500. Musím přiznat, že jsem neskutečně zvědavý, jestli se R18 díky pomalejšímu chodu a dlouhému zdvihu pocitově přiblíží americkým V-Twinům? Výkonem 91 koní v 4750 otáčkách a hlavně točivým momentem 158 Nm už při 3000 otáčkách by mělo být R18 pro americké motory více než zdatným soupeřem. Osobně doufám v podobný čistě „vzducháčový“ dojem jako u NineT, ostatně podstata motoru se čtyřmi ventily na válec, dvěma svíčkami a klasickým OHV by tomu napovídal.

Zajímavá bude odezva antihoppingové spojky a převodovky, u které se do budoucna může objevit i manuálně řazená zpátečka!  Že by si konstruktéři připravovali cestu k sajdkárové verzi a chystali obnovení strojů, které pořádně zamíchaly kartami za druhé světové války? Další libůstka je otevřený kardan, který už dnes kromě pár veteránů nikde nepotkáte. Projeví se nějak i za jízdy?

Největším otazníkem ovšem před první jízdou zůstává celková ergonomie. Na R18 se totiž nedá sedět s nohama ležérně dopředu jako na konkurenčních cruiserech. Tam, kde ostatní projektují nohy jezdce, má R18 do strany obrovské válce. Posaz tedy bude nevyhnutelně úplně jiný a já pevně doufám, že se na něj mých 195 cm výšky nějak esteticky a ergonomicky poskládá.

Podívejte se na video

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm

On-line rozhovor: Filip Tichý

Dotazy je možné vkládat do 24.09.2020 15:00
Filip Tichý bude odpovídat mezi 16.09.2020 18:00 a 30.09.2020 18:00

Dotazy můžou přidávat jen registrovaní a přihlášení uživatelé.

Otázky a odpovědi

VB79
Dotaz od VB79 položen 16.09.2020 13:46

Jsou už známy ceny pro Českou republiku??

Odpověď od Filip Tichý z 16.09.2020 19:10

Na prodej je zatím pouze edice First Edition v černé barvě s linkami a custom světlem za 589 tisíc korun včetně DPH. V příštích letech by měla být v nabídce i jednodušší verze určená jako základ pro custom stavby, která by měla být o pár desítek tisíc levnější.

ZdenalH
Dotaz od ZdenalH položen 16.09.2020 14:05

Až na tom budete sedět, mohli byste natočit jak moc se zhoupne při vrknkutí plynem? A zajímalo by mě, jak moc znatelný bude klopný moment za jízdy. Přeci jen 1800 ccm už je solidní objem.

Odpověď od Filip Tichý z 27.09.2020 21:39

Zhoupne se opravdu citelně, při „vrknutí“ plynem při čekání na zelenou na semaforech to je docela zábava si hýbat motorkou. Když sedím v sedle při startování motoru, tj motor se rozbíhá z nulových otáček, to je docela kopanec. Za jízdy při podřazení před zatáčkou apod je to cítit, ale kvůli pořádné váze motorky to nenaruší řízení.

LuckyLoser
Dotaz od LuckyLoser položen 16.09.2020 14:46

Koukám samy jednosic. Plánuji i verzi pro dva?

Odpověď od Filip Tichý z 16.09.2020 19:13

Ve standardu je verze First Edition opravdu jednosic, ale v papírech je vedená jako dvoumístná a za 7tis příplatku lze objednat s dvousedačkou.

ventil89
Dotaz od ventil89 položen 16.09.2020 15:30

Bude existovat i sportovnější derivát tohoto motoru a s tím spojený sportovnější model? Něco třeba jako bývalo R 1100 S s teleleverem? Páč stavbou velkých sportovnějších motorek je pomálu.

Odpověď od Filip Tichý z 27.09.2020 21:43

O tom nejsou z fabriky žádné zprávy, sportovnější derivát bych odhadoval asi spíš naladěný na ještě větší krouťák pro použití v dragsterovém sportu - ale to je jen můj odhad založený na customech, které BMW na základě R18 nechává stavět u slavných stavitelů. Následovník R1.00S je nyní R1250RS a protože sportovní roli převzaly S1000, žádný model R1250S se nedá jen tak očekávat.

535xv
Dotaz od 535xv položen 16.09.2020 15:50

Někde jsem to vyhrabal : cena od 17000 usd

Odpověď od Filip Tichý z 16.09.2020 19:13

Na prodej je zatím pouze edice First Edition v černé barvě s linkami a custom světlem za 589 tisíc korun včetně DPH. V příštích letech by měla být v nabídce i jednodušší verze určená jako základ pro custom stavby, která by měla být o pár desítek tisíc levnější.

kratkej01
Dotaz od kratkej01 položen 16.09.2020 18:34

Docela by mě zajímala ergonomie pro lidi menšího vzrůstu.
Cena 17k USD je asi pro státy,evropa začíná v konfigurátoru na 589000 kč+ nějaký doplňky a je to nezajímavý.

Odpověď od Filip Tichý z 27.09.2020 21:44

Menší postavy nebudou mít s ergonomií problém, v nabídce jsou i prodloužení představce řídítek apod.

kratkej01
Dotaz od kratkej01 položen 16.09.2020 18:45

Ještě jeden dotaz 350kg není zrovna málo jak se projevuje hmotnost?

Odpověď od Filip Tichý z 27.09.2020 21:55

345 kg je vcelku obvyklá hodnota v této kategorii. Na R18 je znát, že má těžký motor a ta váha je navíc vystrčená do stran, za jízdy hmotnost jakoby zmizí a motorka perfektně drží stopu, ale hůř se překlápí ze strany na stranu.

vitik
Dotaz od vitik položen 16.09.2020 19:25

Ahojte, co podvozek? Dráhy a charakter tlumení, možnost nastavení předpětí, alespoň vzadu světlá výška atd... Diky.

Odpověď od Filip Tichý z 27.09.2020 21:51

Vepředu nenastavitelné, zdvih 120 mm, vzadu zdvih 90mm a nastavitelné předpětí, ale musí se odšroubovat sedlo. Předek výborně progresivní, zadek dost tuhý. Světlou výšku výrobce nikde neudává, ale motorka není uprostřed nijak extra nízká a nějaké sjíždění z chodníku apod nebude problém.

masev
Dotaz od masev položen 16.09.2020 21:27

Pěkná motorka, ale dá se to vůbec řídit? Sezení kvůli válcům hodně vzadu, řídítka k bikerovi, daleko od předního kola...

Odpověď od Filip Tichý z 27.09.2020 21:57

Řídí se precizně a snadno, překvapivě dovolí i sportovnější svezení a odezva od předního kola je na tuto kategorii slušná. jízdní pozici - to je na delší povídání, hodně podrobně jsem to popsal v druhé půlce recenze.

TomProv
Dotaz od TomProv položen 16.09.2020 21:53

Mě by zajímal zvuk tohohle nádhernýho a silnýho motoru, jak na volnoběh, tak při rozjezdu, můžete se na něj při testu zaměřit? A pak taky teplo od válců, negriluje to holeně?

Odpověď od Filip Tichý z 27.09.2020 22:00

Nastartovaný motor na volnoběh zní jako obří "švýcarské hodinky", je slyšet sání i ševelení ventilů. Jak přidám plyn, ozve se hutné dlouhozdvihové dunění. Stejně tak za jízdy, při poklidné jízdě je slyšet spíš mechanický projev a R18 umí cestovat pěkně potichu, jak ale vezmu pořádně za plyn, mašina pěkně burácí. Teplo od válců - to je subjektivní (a během testu nebylo vedro), velká vzduchem chlazená osmnáctistovka samozřejmě bude odpovídajícím způsobem topit, na druhou stranu část tepla vysálají válce a k jezdci se tak teplo tolik nedostane - výhoda proti motorům, co mají motor pod nádrží.

Montauk
Dotaz od Montauk položen 17.09.2020 07:35

Ahoj, vlastním cruiser R 1200 C Montauk, která je velmi podobná této novince a dle mého názoru se jedná o pokračování výroby cruiserů. V článku se o této stopě vůbec nezmiňujete. Mně by nejvíce zajímal posed, protože podle fotek, jsou nohy vždy na stupačkách a v článku píšete, že kvůli válcům do strany to ani jinak nelze. Jenže! Na mojí motorce mám na těmi válci hrazdičku, kam si můžu nohy volně natáhnout a jízda je tak velmi pohodlná, možná i více než na legendárním hádéčku. Velmi by mě proto zajímalo, jestli je geometricky vůbec možné ty nohy nad ty obří válce zvednout?

Odpověď od Filip Tichý z 27.09.2020 22:09

Samotné BMW označuje R18 jako jejich vůbec první čistokrevný cruiser, R1200C byla prý jen cruiserová verze naháče. Po sed jsem dost podrobně popsal v recenzi, R18 neumožňuje dát si nohy nad válce a ty válce jsou tak velké, že podle mě není možné ani žádné řešení přídavnou hrazdičkou.

zolik.
Dotaz od zolik. položen 17.09.2020 14:22

1) K čemu slouží ta páčka nad levým sáním u retrosicové verze -seřízení tuhosti pérování gumového sedla?
2 ) Motorka se chlubí na budíku, že je udělána v Berlíně - jak moc je to pravda?
3) Třmeny jsou ologované, stylisticky to v některých částech motorky vyznívá stále jako podklad pro studii vkusu budoucích zákazníků, včetně nezbytné informace (pro váhající) o designérskému původu z USA... ventilové kryty u superchromové verze vypadají jako helma Ernsta Henneho -trochu to působí, že hlavním nápadem bylo otevřít si vlastní firemní encyklopedii, původní náměty nafouknout a skloubit s trendy třídy dle HD. Za mě osobně je zklamání, že se místo staré kulaté nádrže nerozvíjel design nádrže s chladiči dle R1200C, protože ta sice nepřišla se zásadním motorem, ale stylisticky byla nově svá a krásná na první dobrou. Je to opravdu tak, že půjde -i diky kulatému motoru -jen o retromodel nebo bude 1800ccm i v nečem stravitelnějším?

Odpověď od Filip Tichý z 27.09.2020 22:14

1) Páčka nalevo je přepínač zpátečky, způsob ovládání je popsaný v recenzi. 2) Je to pravda, o externí výrobě komponent R18 se neuvažuje. 3) Motor určitě bude v řadě dalších verzí, ale pravděpodobně až za další 3-4 roky (pouze můj odhad z diskuzí s lidmi z fanbriky), následující 1-2 roky budou v nabídce spíš jen mírně odlišné styly designu a turistické výbavy.

Klousek
Dotaz od Klousek položen 18.09.2020 09:50

Kolik holek se otáčí, když projedeš?

Odpověď od Filip Tichý z 27.09.2020 22:14

Všechny ;-) Zvuk R18 je hodně podmanivý i pro kolemjdoucí.

tirreus
Dotaz od tirreus položen 19.09.2020 13:08

Prosím otestujte vibrace v řídítkách a vibrace v sedle při různých rychlostech a otáčkách. Např.:

50 km/h
80 km/h
100 km/h
130 km/h
160 km/h

1500 ot/min
2000 ot/min
2500 ot/min
3000 ot/min
3500 ot/min
4000 ot/min
5000 ot/min

Moc díky :)

Odpověď od Filip Tichý z 27.09.2020 22:17

Při prvním testu jsem vibrace sledoval jen obecně - při vyšších otáčkách motoru solidně zabrní do řídítek, v některých nižších pásmech zase zalechtají do pozadí. Při týdenní dovolené v sedle by asi byly otravné, ale při běžných jízdách spíš posílí požitek z jízdy. Na volnoběh se celá motorka pořádně klepe.

Nanospeed1
Dotaz od Nanospeed1 položen 21.09.2020 10:05

Cao, mam dva dotazy:
1) Jak moc ty valce + motor topi na holene (a celkove na nohy) ?
2) Ergonomie posezu po delsi dobe - jak moc to prudi ve srovnani s klasickou veckovou konkurenci..?

Odpověď od Filip Tichý z 27.09.2020 22:19

1) Teplo od válců - to je subjektivní (a během testu nebylo vedro), velká vzduchem chlazená osmnáctistovka samozřejmě bude odpovídajícím způsobem topit, na druhou stranu část tepla vysálají válce a k jezdci se tak teplo tolik nedostane. 2) Jízdní pozice je taky hodně zvláštní, široká řídítka sice navozují majestátní pocit cruiseru, ale nohy jsou namačkané na malé plotny za obrovskými válci. Srovnani s H-D ještě teď na podzim plánujeme, tam to vyzkoušíme na vlastní kůži.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 18 Kč od 6 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist